View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2025, 08:41

Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Vill ha Les Paul men inte vet ett skit om ämnet -> KÖPT <- 
Author Message

Post Vill ha Les Paul men inte vet ett skit om ämnet -> KÖPT <-
Har fått för mig att jag vill testa en Les Paul men när jag börjar kolla runt så står det
klart att jag inte vet ett skit om den typen av gitarrer (Har bara sysslat med Fender)
Kanske helst Gibson men vilken skall man ha då. Vill inte ha tjock hals så kanske 60:ish
hals är bäst? Gärna låg output på mickarna. Les Paul Classic eller Standard? Finns det
fler versioner man kolla? Årsmodel om man vill köpa beggat? Har sett att gitarrer från
slutet av 90:talet skall vara bra? Sedan finns det tydligen Weight relief. Vad bör man sikta
på för vikt på en Les Paul?
Sedan finns det ju ett helt träsk med Edwards, Tokai osv som också verka bra om man
hittar rätt objekt. Men kanske bäst andrahands pris på en Gibson om jag måste sälja
vidare.
Hjälp ni som kan något om Les Paul....TAck!

ETT PAR BILDER OCH KOMMENTAR LÄNGRE FRAM I TRÅDEN ------->>>>>>>>

Last edited by persuader on 13 Dec 2023, 19:44, edited 1 time in total.

05 Dec 2023, 20:15
Profile WWW

Post Re: Om man vill ha Les Paul men inte vet ett skit om ämnet
Jag har aldrig haft en Gibson Les Paul i mina händer, men anser mig vara en auktoritet på området (i alla fall i mitt eget huvud) då jag läst massor och kollat massa videos.
Det jag hört är att det finns bra Gibson, men man måste leta. 1 av 10 är bra ungefär. Kanske överdrivet, men så säger rätt många. Säkrast är att köpa en Custom Shop. Dyrt, men större chans att det är bra grejer då de lagt ner mer tid på allt.
Jag drömmer om en Gibson, men vågar inte köpa online. Jo, från Gregsguitars i så fall, för han väljer bara ut gitarrer han själv gillar.
Äldre Classic har hetare mickar (keramiska) än Standard och Traditional, som fanns ett tag (i stort sett Standard med annat namn)
Nyare Classic har samma mickar som i nuvarande Standard 60s (Burstbucker 61)
2015 års modell sticker ut lite för de hade visst bredare halsar.
60s passar ju bäst för de som inte vill ha feta halsar.
Ja, en Gibson förlorar man väl inget på om man ska sälja vidare, andra märken får man sänka rätt rejält.

Japanska kopior är ett alternativ om man vill spara pengar, och t ex Tokai, FGN och Edwards brukar få bra omdömen. Verkar ofta vara mer jämna i kvaliteten och mer välbyggda än åtminstone Standard (ej Custom Shop)

Jag tycker att min gamla Vintage V100 från 2009 är bra, och den har tunn hals och jag gillar mickarna. Kostade ca 2000:- ny :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=FGpmMyNgSVA

2 tester. "It doesn't feel like a Gibson" säger han om en Gibson. Ofta så hävdas det att Gibson har nåt, det är nåt med känslan, att de är unika.
https://www.youtube.com/watch?v=cC5hGJPZPnA&t=1660s
https://www.youtube.com/watch?v=TWxJCMgY0v8&t=1390s

5 anledningar att inte köpa en Les Paul :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=NJ6v7Jr54fQ&t=149s

Last edited by bummer on 07 Dec 2023, 13:44, edited 10 times in total.

05 Dec 2023, 21:16
Profile

Jag har en Std och en Traditional. Std har Lundgrens Heaven 57' mickar men skulle nästan lika gärna kunna ha Gibson Classic. Vilket jag har i en SG och de låter fin-fint. Trad:en har Lollar Imperial i stallet och den är grym. (söker Imperial Halsmick om nån har en?)

Jag har haft andra Les Pauler , bl a en Classic Custom och två andra Trad. Classic:en var väldigt tung , tyckte jag, ingen weight relief där inte. En av Trad:erna var en 2015 som jag inte alls gillade. Noll bands fret, auto tuning m m. 2015 var ett konstigt Gibsonår.

Men, jag tycker inte man behöver var så skeptisk men man får nog lägga 18-20' för en bra LP idag. Traditionals är lite billigare och nog så fina, tycker jag. Gibson classic mickarna är en av mina favoriter till rock, blues och även lite tuffare rock. Det är en smaksak, men mickar med lägre output är trevliga och mer allround. Man kan ju alltid ha ett rejält pedalbord.

En annan trevlig men underskattad Gibsonmick är 498T - grym på rock å blues! Jag har haft andra Gibsonmickar, Pro och allt vad de heter, men inte fastnat för dem alls. På en LP är det lätt att byta mickar och testa.

Lycka till!
PS Jag har en Stratta, vit, RW-hals på min önskelista. Och en vit Tele med Humbuckers. Listan är lååång....

05 Dec 2023, 21:52
Profile

Hej!

Eftersom du inte vill ha en tjock hals, skulle jag säga leta efter en Gibson Les Paul Delux.

Jag lirade med en kille på 80:talet som hade en (jag lirade då på en 59/60 reissue) och jag blev imponerad av två saker:

1. Hur smäcker o smal halsen var.
2. Och hur jäkla mycket kräm det var i dessa mini humbuckers .

05 Dec 2023, 22:32
Profile

Vilken Gibson Les Paul som helst med 60's hals borde kunna funka.
Det enda du behöver tänka på är att prova flera så du kan hitta en som "talar" till dig, dvs som känns helt rätt.

05 Dec 2023, 22:46
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Vilken Gibson Les Paul som helst med 60's hals borde kunna funka.
Det enda du behöver tänka på är att prova flera så du kan hitta en som "talar" till dig, dvs som känns helt rätt.

https://www.youtube.com/watch?v=lesodZYl1kQ&t=549s

05 Dec 2023, 22:50
Profile

Amp Healer II wrote:
Hej!

Eftersom du inte vill ha en tjock hals, skulle jag säga leta efter en Gibson Les Paul Delux.

Jag lirade med en kille på 80:talet som hade en (jag lirade då på en 59/60 reissue) och jag blev imponerad av två saker:

1. Hur smäcker o smal halsen var.
2. Och hur jäkla mycket kräm det var i dessa mini humbuckers .
Jag håller med om att mini's kan vara väldig trevliga. En sak att tänka på, gamla Deluxe (70-71) kan ha riktigt fet hals.

05 Dec 2023, 22:51
Profile ICQ YIM WWW

Les Paul Std 60’s skulle jag vilja säga! Har en själv! :)
Men vill ändå pusha för ”Les Paul” SG som den hette från början. Otrolig gitarr, lättspelat, lätt, och man kommer åt långt upp på halsen utan att nått är i vägen. Faller iof inte alla i smaken, tyckte själv att det var den fulaste gitarren ever när man var ung, och nu är det den coooolaste ever. :D

05 Dec 2023, 23:32
Profile

Köp en begagnad Studio och se om du står ut med att lira på den över tid.

06 Dec 2023, 10:18
Profile

Les Pauler kan normalt ha tre olika halsprofiler.

- En jättetjock telefonstolpe a'la '56 och gamla.
- '59-profilen. Den vanligaste och kanske mest Gibson-typiska för många.
- '60-profilen. Den tunna som även är ganska vanlig på SG.

Det flesta föredrar nog 59-profilen som också är vanligast på Les Pauler. LP Classic har normalt 60-profilen och den passar bra om man har små händer eller gillar gitarrer som Ibanez RG och liknande. Min favorit är 59-profilen, men jag gillar den gamla rejäla 56/57-profilen också. 56/57-profilen är tjock, men det är nog mest en vanesak om gitarren i övrigt är bra justerad.

Man måste nog prova själv.

Man behöver också prova för att ta reda på om man föredrar cellulosalack som Gibson alltid använder eller de olika plastlacker som de flesta andra tillverkare använder och som de flesta (bra) japanska kopior har. Det är väldigt individuellt och för en del spelar det absolut ingen roll.

En vanligt LP Standard ligger begagnad på strax över 20' nu förtiden efter Covid och kronras. Vill man gå upp på en Custom Shop så brukar de börja på drygt 30'. Om budgeten är runt 10' så kan man antingen köpa en japan från guldåren sent 70-tal till mitten av 80-talet, t ex Greco, Burny etc, eller också väljer man bort lönntoppen och tittar efter en Gibson Les Paul Studio. Lite mindre topp och botten jämfört mot en Standard och de låter i mina öron lite middigare. Inte bättre eller sämre, bara annorlunda. Jag gillar dem också.

Mickar ska du inte hänga upp dig så mycket på. De som sitter i har ett bra andrahandsvärde och kan lätt bytas mot något du gillar bättre, om det skulle behövas. Det finns bra Gibson Les Pauler från alla perioder, men provspela. Jag vet ingen modell som skiljer sig så mycket från ex till ex som Gibson Les Paul. När jag köpte min första, så gick jag igenom över 20 ex innan jag hittade min och naturligtvis hittade jag en ännu bättre efter bara några veckor efter köpet och den är min nummer ett-gitarr än idag.

Visst, japanska high-end-Les Pauler som till exempel Navigator (ESPs lyxmärke för kopior) och Grecos högsta serier (Super Real) är väldigt bra, men oftast inte den första Les Paul man köper och dessutom är de ganska sällsynta i Sverige.

Last edited by CarlM on 06 Dec 2023, 17:21, edited 2 times in total.

06 Dec 2023, 16:43
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:

Det flesta föredrar nog 59-profilen som också är vanligast på Les Pauler. LP Classic har normalt 60-profilen och den passa bra om man har små händer eller gillar gitarrer som Ibanez RG och liknande. Jag gillar den gamla rejäla 56/57-profilen. Det är tjock. Men det är nog mest en vanesak om gitarren i övrigt är bra justerad.

Man behöver också prova för att ta reda på om man föredrar cellulosalack som Gibson alltid använder eller de olika plastlacker som de flesta andra tillverkare använder och som de flesta (bra) japanska kopior har. Det är väldigt individuellt och för en del spelar det absolut ingen roll.

En vanligt LP Standard ligger begagnad på strax över 20' nu förtiden efter Covid och kronras. Vill man gå upp på en Custom Shop så brukar de börja på drygt 30'. Om budgeten är runt 10' så kan man antingen köpa en japan från guldåren sent 70-tal till mitten av 80-talet, t ex Greco, Burny etc, eller också väljer man bort lönntoppen och tittar efter en Gibson Les Paul Studio. Lite mindre topp och botten jämfört mot en Standard och de låter i mina öron lite middigare. Inte bättre eller sämre, bara annorlunda. Jag gillar dem också.

Mickar ska du inte hänga upp dig så mycket på. De som sitter i har ett bra andrahandsvärde och kan lätt bytas mot något du gillar bättre, om det skulle behövas. Det finns bra Gibson Les Pauler från alla perioder, men provspela. Jag vet ingen modell som skiljer sig så mycket från ex till er som Gibson Les Paul. När jag köpte min först, så gick jag igenom över 20 ex innan jag hittade min och naturligtvis hittade jag en ännu bättre efter bara några veckor efter köpet och den är min nummer ett-gitarr än idag.

Visst, japanska high-end-Les Pauler som till exempel Navigator (ESPs lyxmärke för kopior) och Grecos högsta serier (Super Real) är väldigt bra, men oftast inte den första Les Paul man köper och dessutom är de ganska sällsynta i Sverige.

Bra och tydligt summerat.
Jag håller med provspela så många som möjligt. Ju fler man provspelar ju mer känsla får man för vad man gillar och vill ha.
Den Les Paul som jag spelar absolut mest på just nu (Gibson Les Paul Custom från tidigt 70-tal) har inte alls de specar som jag brukar gilla men fastnade totalt för den ändå när jag provspelade den.

06 Dec 2023, 17:07
Profile WWW

1331 wrote:
CarlM wrote:

Det flesta föredrar nog 59-profilen som också är vanligast på Les Pauler. LP Classic har normalt 60-profilen och den passa bra om man har små händer eller gillar gitarrer som Ibanez RG och liknande. Jag gillar den gamla rejäla 56/57-profilen. Det är tjock. Men det är nog mest en vanesak om gitarren i övrigt är bra justerad.

Mickar ska du inte hänga upp dig så mycket på. De som sitter i har ett bra andrahandsvärde och kan lätt bytas mot något du gillar bättre, om det skulle behövas. Det finns bra Gibson Les Pauler från alla perioder, men provspela. Jag vet ingen modell som skiljer sig så mycket från ex till er som Gibson Les Paul. När jag köpte min först, så gick jag igenom över 20 ex innan jag hittade min och naturligtvis hittade jag en ännu bättre efter bara några veckor efter köpet och den är min nummer ett-gitarr än idag.

Bra och tydligt summerat.
Jag håller med provspela så många som möjligt. Ju fler man provspelar ju mer känsla får man för vad man gillar och vill ha.
Den Les Paul som jag spelar absolut mest på just nu (Gibson Les Paul Custom från tidigt 70-tal) har inte alls de specar som jag brukar gilla men fastnade totalt för den ändå när jag provspelade den.

Ja, Lee (Andertons) sa att hans förutfattade meningar åkte ut genom fönstret när han fastnade för en R8 med fet hals, och det var den han köpte. Phil Caivano (Monster Magnet) har en 70-tals Les Paul som han gillar. Den har "fel" specs, är byggd på "fel" sätt med pannkakskropp, men han sa att om en gitarr är bra så är den bra.

06 Dec 2023, 17:13
Profile

Skall absolut försöka testa olika om möjligt. Känns i nuläget som att det kanske är bäst att satsa på en
Gibson Standard/Classic/Traditional och då kanske en med några år på nacken så det lär bli runt 20 K.
Känns svårt att försöka överblicka japanerna. Har kollat lite på Studio och Tribute och även SG men tror
det är bättre att satsa på en bra begagnad Gibson istället för att gå halva vägen och sedan kanske inte
vara helt säker ändå. SG borde ju vara en ganska annorlunda upplevelse jämfört med Les Paul. Tror
också att jag vill ha cellulosa och jag har även fått för mig att jag vill ha kåpor på mickarna för jag tycker
att det är snyggare helt enkelt. Mickarna är ju lätta att byta om man vill testa annat.

Här har jag två exempel på gitarrer jag kollat lite på (bor i Skåne så jag kan åka och testa först). Om någon
pallar kolla och ge lite synpunkter är det välkommet. Den gamla klassiska Cherry Sunbursten är trots allt
rätt snygg!

https://www.blocket.se/annons/skane/gibson_les_paul_classic_1997/1201915611

https://www.blocket.se/annons/skane/gibson_lespaul_standard_1995/1201430470

06 Dec 2023, 18:42
Profile WWW

persuader wrote:
Skall absolut försöka testa olika om möjligt. Känns i nuläget som att det kanske är bäst att satsa på en
Gibson Standard/Classic/Traditional och då kanske en med några år på nacken så det lär bli runt 20 K.
Känns svårt att försöka överblicka japanerna. Har kollat lite på Studio och Tribute och även SG men tror
det är bättre att satsa på en bra begagnad Gibson istället för att gå halva vägen och sedan kanske inte
vara helt säker ändå. SG borde ju vara en ganska annorlunda upplevelse jämfört med Les Paul. Tror
också att jag vill ha cellulosa och jag har även fått för mig att jag vill ha kåpor på mickarna för jag tycker
att det är snyggare helt enkelt. Mickarna är ju lätta att byta om man vill testa annat.

Här har jag två exempel på gitarrer jag kollat lite på (bor i Skåne så jag kan åka och testa först). Om någon
pallar kolla och ge lite synpunkter är det välkommet. Den gamla klassiska Cherry Sunbursten är trots allt
rätt snygg!

Jag köpte en strata av mxpro (andra annonsen) för några år som han hade byggt själv. Väldigt trevlig säljare och en väldigt trevlig gitarr för den delen.
Om du har möjlighet så åk och kolla in den så får du se resten av hans arsenal, kanske att han har någon annan les Paul han kan avyttra om standarden inte faller dig i smaken.
Gitarren i sig har jag inga synpunkter på. För dåligt insatt i Gibson.

06 Dec 2023, 21:24
Profile

persuader wrote:

rätt snygg!

OK, du bad om synpunkter och här kommer mina:

Det här är två jättebraexempel på gitarrer som är väldigt typiska och väl värt att testa.

Standarden är rakt upp och ner typisk normal Les Paul Standard med alla rätt. 59-profilen får du känna på om du testar den här.

Classicen är en riktig LP Classic. Den är lite mer vintage-specad och praktiken en Gibson USA-verson av Custom Shops 1960 Reissue. Normal väldigt bra gitarrer om man gillar den tunnare 1960-profilen. Om originalmickarna är kvar, så är det Gibsons hetaste mickpar. D v s Gibsons variant på Duncan Distortion och Dimazio Super Distortion. Inte dåliga alls, men inte min grej. De lär ha använts frö att skilja den lite mer mot Custom Shop-modellerna när de kom. Ingen deal-breaker för mig.

Om båda exemplaren är i ordning så vet du allt du behöver veta när du testat båda. Antingen gillar du någon av dem (eller båda), eller också är inte Les Paul något för dig.

06 Dec 2023, 21:24
Profile ICQ YIM WWW

bummer wrote:
Traditional, som fanns ett tag (i stort sett Standard med annat namn)

Undrar om detta verkligen är en 2014? Fanns inte i svart, enligt Reverb. 2008-2012 tillverkades de i svart.

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1000550427

07 Dec 2023, 10:05
Profile

Den första frågan jag vill ställa är om det måste se ut exakt som en LP eller om det mest är ljudet du är ute efter?

07 Dec 2023, 14:20
Profile

Om det är en gitarr som ska se Les Paul liknande ut och inte nödvändigtvis måste komma från Gibson så finns det ju Hagström Swede!
I alla fall förr, så fanns det, jag tror "super Swede" som hade tunn hals och fender mensur som kanske kan passa en inbiten
Fender lirare?

OBS-Hur det är med dagens nyproducerade har jag inte en aning om.

07 Dec 2023, 16:48
Profile

pudas wrote:
Om det är en gitarr som ska se Les Paul liknande ut och inte nödvändigtvis måste komma från Gibson så finns det ju Hagström Swede!
I alla fall förr, så fanns det, jag tror "super Swede" som hade tunn hals och fender mensur som kanske kan passa en inbiten
Fender lirare?

OBS-Hur det är med dagens nyproducerade har jag inte en aning om.

Danko Jones spelar Hagström Ultra Max, de har lite längre skala, 25,50" https://www.hagstromguitars.com/electri ... ltra-max-1

https://www.youtube.com/watch?v=Csj3FpCc_jk

07 Dec 2023, 17:13
Profile

Jag har inte spelat på jättemånga Gibsons förutom mina egna men jag har inte upplevt skillnaden i halstjocklek så dramatisk som mellan telefonstolpe och tunn utan att det är betydligt mindre skillnad än så. Jag mätte på kul tjockleken vid 7:e bandet på mina Gibson.

Custom Shop 56LP 24.5 mm
Custom Shop 60LP 23 mm
Les Paul DC 22 mm
ES345 23 mm

Jag har också haft en Classic LP från 90 talet som jag minns var som som min LP DC.

Naturligtvis säger inte tjockleken allt, formen har också betydelse.

07 Dec 2023, 17:32
Profile ICQ YIM WWW

fredj wrote:
Custom Shop 56LP 24.5 mm
Custom Shop 60LP 23 mm
Les Paul DC 22 mm
ES345 23 mm
Jag har också haft en Classic LP från 90 talet som jag minns var som som min LP DC.

Tack för at du kollade måtten "fredj"

Jag tror att det skall vara en Les Paul för att jag går på vad jag som 15:åring fick uppleva
när jag fick möjligheten att spela på en Gibson Les Paul Cherry sunburst som i mitt minne
var helt enormt cool att spela på. Ingen aning vilken modell det var och det kan ju vara ren
inbillning så här mer än 45 år senare. Men det är grunden till att jag vill ha en Les Paul.
Med lite tur skall jag ev få testa en standard om ett par dagar och då får jag kanske lite
bättre koll på hals dimensionen

07 Dec 2023, 21:22
Profile WWW

Jag tror många av oss tar för allvarligt på vårt behov av att allt måste vara på ett visst sätt för att fungera. (Till exempel en halstjocklek.) Därmed missar vi en massa andra spännande möjligheter i livet (t.ex en massa kul gitarrer som vi aldrig ens provar). Jag är säkert sån jag också, kanske är det därför det står Gibson på alla mina gitarrer, men dessa fyra har åtminstone ganska olika halsar allihopa.

Last edited by lpstd on 08 Dec 2023, 11:51, edited 1 time in total.

08 Dec 2023, 09:18
Profile

persuader wrote:
fredj wrote:
Custom Shop 56LP 24.5 mm
Custom Shop 60LP 23 mm
Les Paul DC 22 mm
ES345 23 mm

Tack för at du kollade måtten "fredj"

Jag tror att det skall vara en Les Paul för att jag går på vad jag som 15:åring fick uppleva
när jag fick möjligheten att spela på en Gibson Les Paul Cherry sunburst som i mitt minne
var helt enormt cool att spela på. Ingen aning vilken modell det var och det kan ju vara ren
inbillning så här mer än 45 år senare. Men det är grunden till att jag vill ha en Les Paul.
Med lite tur skall jag ev få testa en standard om ett par dagar och då får jag kanske lite
bättre koll på hals dimensionen

Nya Standard 50s (Cherry) har tjockare hals, 60s har tunnare.
50s Cherry, vid 18:30 min
https://www.youtube.com/watch?v=sz9fjUn_jY0

2 Classic 2004
https://www.gregsguitars.de/en/product/ ... assic.html

https://www.gregsguitars.de/en/product/ ... assic.html

08 Dec 2023, 11:16
Profile

fredj wrote:
Jag har inte spelat på jättemånga Gibsons förutom mina egna men jag har inte upplevt skillnaden i halstjocklek så dramatisk som mellan telefonstolpe och tunn utan att det är betydligt mindre skillnad än så. Jag mätte på kul tjockleken vid 7:e bandet på mina Gibson.

Custom Shop 56LP 24.5 mm
Custom Shop 60LP 23 mm
Les Paul DC 22 mm
ES345 23 mm

Jag har aldrig mätt mina halsar. Jag har haft en del Gibsons genom åren och mina gitarrspelande vänner och bekanta har gärna fått prova dem. Jag har två med den tjockaste profilen som användes bland annat 56 och 57. Den ena är en ´56 LP Gold Top (P90) reissue. Den andra är en `57 LP Custom reissue. De flesta reagerar på att halsarna på de gitarrerna känns tjocka och för många för tjocka. Jag har stora händer och för mig passar de bra även om de är klart tjockare än alla andra gitarrer jag har och har haft. Jag har två gitarrer med 59-profiler. Den ena är en ´59 LP reissue och den andra en ES-335 (ej CS) med 59-profil. De känns väldigt typiskt Gibson och det är aldrig någon som kommenterar att de skulle ha tjocka halsar.

Jag var sugen på en LP Classic när jag skulle köpa min första Gibson på 90-talet, eftersom de på den tiden var de Les Paul som var med vintage-liknande om man inte hade CS-budget. (Jag spelade på en Navigator Les Paul ´59 på den tiden.) Men halsen var för tunn tyckte jag så det blev en helt vanligt LP Standard från 88 till slut som hade precis samma profil som den Navigator jag hade.) En annan gång ville jag köpa SG, men eftersom de SG Standard jag provade hade 60-profil, så blev den tunna gitarren för vek och svajade i stämningen när jag dammade på lite i mitt spel, så det fick bli en stabil Flying V med 59-profil och lite tjockare kropp istället. Det var så nära en SG jag kunde komma.

Så det är tydliga skillnader och för en del har det betydelse. Jag är inte så petig med profiler, men helt klart är det lättare för mig att spela lite svårare, snabba partier på gitarrerna med 59-profil än på de med de tjockare halsarna. Men jag gillar båda även om jag måste erkänna ibland funderat på att få '56 RI:s hals omformad till 59-profil. Den är ju klarlackad, så det går ju att få gjort på ett snyggt sätt av en kompetent gitarrtekniker, men nä. Jag låter den vara.

Det jag vill säga med allt det här är att när man provat runt lite, vet man både vad man gillar och vad som är acceptabelt.

08 Dec 2023, 12:01
Profile ICQ YIM WWW

Med all respekt för att andra Les Paul-liknande gitarrer mycket väl kan vara bra eller t.o.m. riktigt bra instrument så är de per definition inte Les Paul (men det är måhända en annan diskussion.)

”Only a Gibson is good enough” kan tolkas på mer än vis och har du fått tanken att det är en Gibson Les Paul du vill ha tror jag knappast att omvägen (FGN, Tokai, Hagström etc.) är rätt ände att börja i.

Religion vs fossils. Fossils win.

10 Dec 2023, 13:35
Profile

Efter att nu ha provspelat en Standard från 90 talet och sedan kollat runt en del på
Tokai, Greco, Burny, och Orville så landar jag ändå i att det nog skall vara en Gibson.
Den modell jag gillar mest så långt är Classic från 2019 och framåt. Specsen på den
ligger närmast det jag vill ha och man kan hitta dom till hyfsat pris. Jag pallar inte
köpa något som man kanske måste börja moda för då vet man aldrig var man hamnar.
Det var bättre för när man såg en gura i affären, sparade ihop och köpte och sedan
levde man men den gitarren utan att titta på så mycket annat. Det är inte bra med
internet och allt detta utbud :lol:

10 Dec 2023, 14:51
Profile WWW

persuader wrote:
Efter att nu ha provspelat en Standard från 90 talet och sedan kollat runt en del på
Tokai, Greco, Burny, och Orville så landar jag ändå i att det nog skall vara en Gibson.
Den modell jag gillar mest så långt är Classic från 2019 och framåt. Specsen på den
ligger närmast det jag vill ha och man kan hitta dom till hyfsat pris. Jag pallar inte
köpa något som man kanske måste börja moda för då vet man aldrig var man hamnar.
Det var bättre för när man såg en gura i affären, sparade ihop och köpte och sedan
levde man men den gitarren utan att titta på så mycket annat. Det är inte bra med
internet och allt detta utbud :lol:

Kul, hoppas du hittar din Gibson. Det är nog en speciell känsla att ha en Gibson. Det är ju ändå the real deal.

Här är en snabbguide, Slash, Standard 50s och 60s, Classic
https://www.youtube.com/watch?v=6yuVBA89dtk

Last edited by bummer on 10 Dec 2023, 19:55, edited 1 time in total.

10 Dec 2023, 15:13
Profile

persuader wrote:
Classic från 2019 och framåt. Specsen på den
ligger närmast det jag vill ha och man kan hitta dom till hyfsat pris.

Utan avsikt att påverka din nyfunna beslutsamhet i valet av modell :) :

Anledningen till det något lägre priset jämfört med 60s standard från samma år (som i övrigt är ganska nära specad) är väl att man använder något tyngre träbitar som man viktlättar med 9 hål under toppen.
Om det senare har någon som helst betydelse verkar det dock råda väldigt delade meningar om.

Vet inte hur stor prisskillnad det brukar vara på begade 2019- classic vs 60s men om den är liten skulle jag nog inte välja bort 60s modellen i letandet.

10 Dec 2023, 19:04
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
persuader wrote:
Classic från 2019 och framåt. Specsen på den
ligger närmast det jag vill ha och man kan hitta dom till hyfsat pris.

Utan avsikt att påverka din nyfunna beslutsamhet i valet av modell :) :
Anledningen till det något lägre priset jämfört med 60s standard från samma år (som i övrigt är ganska nära specad) är väl att man använder något tyngre träbitar som man viktlättar med 9 hål under toppen.
Om det senare har någon som helst betydelse verkar det dock råda väldigt delade meningar om.
Vet inte hur stor prisskillnad det brukar vara på begade 2019- classic vs 60s men om den är liten skulle jag nog inte välja bort 60s modellen i letandet.

Absolut! Inget är egentligen uteslutet men jag har liksom zoomat in på Classic från senare år. Men dyker det upp andra liknande
så är det inte omöjligt att jag slår till...vi får se

11 Dec 2023, 10:34
Profile WWW

persuader wrote:
Obi wrote:

Absolut! Inget är egentligen uteslutet men jag har liksom zoomat in på Classic från senare år.

Första generationens LP Classic från 90-talet (som den i annonsen du länkade till tidigare i tråden) är väldigt bra, så välj inte borde den varianten utan att först provspela en.

11 Dec 2023, 12:34
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 71 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next