View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2024, 01:44



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Berätta gärna om Dimarzio Area T 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1075
Post Berätta gärna om Dimarzio Area T
Jag har en Ruokangas Mojo King som jag gillar skarpt. Men stallmiken som är en Heussel Big Mag är lite för fet i mellanregistret för det jag vill ha den till nu.
Jag funderar starkt på att skaffa en Area T eftersom jag gärna vill ha en tyst variant.

Så min fråga till er Bojare är vad ni tycker om AreaT?
Låter den som en bra traditionell Tele?
Kan man använda en AreaT tillsammans med andra traditionella mikar (icke noiseless)?
Skall jag ha en Area T i stallposition och en AreaT Bridge i mitten eller Area T Bridge i båda positioner?

Tack på förhand!

Mats N


Last edited by Mats Nermark on 26 May 2024, 18:05, edited 1 time in total.



21 May 2024, 18:07
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2311
Location: stockholm
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Jag har satt en Dimarzio area T 615 i min Tyler mongoose retro. Ville ha noiseless mick också. Är väldigt nöjd. Den låter faktist inte långt ifrån original Tyler micken. Har testat lite olika stallmickar i den förut. Skulle säga att Area micken låter väldigt traditionell tele fast ganska neutral. Den har inte så mycket karaktär utan funkar till det mesta. Även med mycket gain. Tycker du att det du har är för fet i midden tror jag du gillar Area T. Fast kanske inte Area T hot som är just tjockare i mellanregistret vad jag har förstått och har mer output.

Jag kör en Seymour duncan minihucker i halsläget dock. Men dom funkar fint ihop. Men jag såg att Duncan har släppt nya noiseless telemickar som jag blev sugen på. Tänker att dom borde fungera bra med deras egen minibucker:

https://www.seymourduncan.com/single-pr ... icken-tele


21 May 2024, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10884
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Mats Nermark wrote:
Jag har en Ruokangas Mojo King som jag gillar skarpt. Men stallmiken som är en Heussel Big Mag är lite för fet i mellanregistret för det jag vill ha den till nu.
Jag funderar starkt på att skaffa en Area T eftersom jag gärna vill ha en tyst variant.

Så min fråga till er Bojare är vad ni tycker om AreaT?
Låter den som en bra traditionell Tele?
Kan man använda en AreaT tillsammans med andra traditionella mikar (icke noiseless)?
Skall jag ha en Area T i stallposition och en AreaT Bridge i mitten eller Area T Bridge i båda positioner?

Tack på förhand!

Mats N


Area T är en lite vintage doftande och neutral stallmick. I mina öron precis de man vill att en tele skall vara (om man vill att den skall vara en tele), det låter helt enkelt "tele".
Ingen överlindad karaktär, ingen "fetare" karaktär, inga överdrivna frekvenspucklar. Den är tele men tyst.

Självklart går det kanon att kombinera med icke noisless mickar av vilket märke som helst.
Vilka mickar som funkar ihop med vilka är 100% bara en smaksak (och då troligen 90% baserat på vana).

Så, exempelvis, en DiMarzio halsmick funkar inte bättre ihop med en DiMarzio stall mick än en Lundgren eller Duncan mick gör annat än som ett subjektivt tyckande.
Inte ens om de är designade som ett set, ett set är ju bara hur designern tycker det skall vara, inte att de faktiskt passar bäst ihop som ett objektivt faktum.

Mitt tips är att se varje mick som en egen enhet som sen kan kombineras med vilken annan enhet, från alla märken, man vill.


//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 May 2024, 10:30
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1075
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Magnus Olsson wrote:
Area T är en lite vintage doftande och neutral stallmick. I mina öron precis de man vill att en tele skall vara (om man vill att den skall vara en tele), det låter helt enkelt "tele".
Ingen överlindad karaktär, ingen "fetare" karaktär, inga överdrivna frekvenspucklar. Den är tele men tyst.

Självklart går det kanon att kombinera med icke noisless mickar av vilket märke som helst.
Vilka mickar som funkar ihop med vilka är 100% bara en smaksak (och då troligen 90% baserat på vana).

Så, exempelvis, en DiMarzio halsmick funkar inte bättre ihop med en DiMarzio stall mick än en Lundgren eller Duncan mick gör annat än som ett subjektivt tyckande.
Inte ens om de är designade som ett set, ett set är ju bara hur designern tycker det skall vara, inte att de faktiskt passar bäst ihop som ett objektivt faktum.

Mitt tips är att se varje mick som en egen enhet som sen kan kombineras med vilken annan enhet, från alla märken, man vill.


//Magnus


Tack Magnus! Jag hoppades på att du skulle se tråden och svara.

När du beskriver Area T så undrar jag om det är Area T Bridge eller Area T 615 som du menar?

/Mats N


22 May 2024, 15:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10884
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Mats Nermark wrote:
Magnus Olsson wrote:
Area T är en lite vintage doftande och neutral stallmick. I mina öron precis de man vill att en tele skall vara (om man vill att den skall vara en tele), det låter helt enkelt "tele".
Ingen överlindad karaktär, ingen "fetare" karaktär, inga överdrivna frekvenspucklar. Den är tele men tyst.

Självklart går det kanon att kombinera med icke noisless mickar av vilket märke som helst.
Vilka mickar som funkar ihop med vilka är 100% bara en smaksak (och då troligen 90% baserat på vana).

Så, exempelvis, en DiMarzio halsmick funkar inte bättre ihop med en DiMarzio stall mick än en Lundgren eller Duncan mick gör annat än som ett subjektivt tyckande.
Inte ens om de är designade som ett set, ett set är ju bara hur designern tycker det skall vara, inte att de faktiskt passar bäst ihop som ett objektivt faktum.

Mitt tips är att se varje mick som en egen enhet som sen kan kombineras med vilken annan enhet, från alla märken, man vill.


//Magnus


Tack Magnus! Jag hoppades på att du skulle se tråden och svara.

När du beskriver Area T så undrar jag om det är Area T Bridge eller Area T 615 som du menar?

/Mats N


Jag menar den som heter T Bridge (DP418).
T 615 har lite mer låg midd och lite mer output. Också väldigt trevlig men själv tar jag den vi pratat om.
Den som heter hot T är dock inte så skoj om man vill låta "tele".

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 May 2024, 15:34
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1075
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Magnus Olsson wrote:
Jag menar den som heter T Bridge (DP418).
T 615 har lite mer låg midd och lite mer output. Också väldigt trevlig men själv tar jag den vi pratat om.
Den som heter hot T är dock inte så skoj om man vill låta "tele".

/Magnus


Tack igen!

/Mats N


22 May 2024, 22:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4577
Location: Northbottom
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Mycket redan nämnt; och besvarat här i tråden. Men är det någe mer som undras över; så har jag samtliga 3 varianterna installerade i olika Tele guror. Förutom string-pull faktorerna kanske...


/ Jonken


25 May 2024, 11:50
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1327
Location:
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Har testat alla tre Area T stallmickar och vill bara tillägga att man får lägga lite tid på att hitta rätt höjd. Vet inte varför eller om det är inbillning men tycker det blir större skillnader i ljud vid olika höjder med Area T än med vanliga Telemickar.

Sedan vill jag avråda från att köpa Area T halsmick, den modellen måste vara världens tråkigaste halsmick! Har till och med skrivit till DiMarzio och efterfrågat en Area T halsmick som är lite roligare!
Går inte att balansera med någon av stallmickarns heller. Någon som kan rekommendera en halsmick (gärna noiseless men inget krav) som det är lite mer liv i? Har 4-way switch så den måste ha tre kablar.


26 May 2024, 11:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1075
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Jonken wrote:
Mycket redan nämnt; och besvarat här i tråden. Men är det någe mer som undras över; så har jag samtliga 3 varianterna installerade i olika Tele guror. Förutom string-pull faktorerna kanske...

/ Jonken


Hej Jonken!

Fungerar Area T Bridge med lite mer gain?
Vissa Telemikar fungerar ju grymt bra med gain och en del inte alls.
De jag har du fungerar mycket bra med gain men är för feta för att vara allsidiga när det gäller rent ljud.

/Mats N


26 May 2024, 18:07
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1075
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
niknor wrote:
Har testat alla tre Area T stallmickar och vill bara tillägga att man får lägga lite tid på att hitta rätt höjd. Vet inte varför eller om det är inbillning men tycker det blir större skillnader i ljud vid olika höjder med Area T än med vanliga Telemickar.


Bra info! Tack för den!

/Mats N


26 May 2024, 18:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4577
Location: Northbottom
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Mats Nermark wrote:
Hej Jonken!

Fungerar Area T Bridge med lite mer gain?
Vissa Telemikar fungerar ju grymt bra med gain och en del inte alls.
De jag har du fungerar mycket bra med gain men är för feta för att vara allsidiga när det gäller rent ljud.

/Mats N

Allt handlar om vilken typ av gain man är ute efter. För att göra denna diskussion kort: 'Pushad' (Hi-gain) överstyrning -eller 'naturlig' (vintage) överstyrning. När det gäller dessa tre DiMarzio Area T stallmickar; kan vi nästan kalla dem för vintage (DP418), medel (DP424) och högre output (DP421). Det häftiga med alla dessa mickar; är att de är väldigt transparanta -och har en väldigt låg magnetisk påverkan på strängarnas klang. Dessa två faktorer medför samtidigt: Att den akustiska klangbilden -som du har på ditt instrument; styr väldigt mycket hur dessa mickar i slutändan låter. (Detta gäller iofs ALLA mickar. Men när vi snackar brumfri SC; ligger DiMarzios Area -mickar tillsammans med Kinmans mickar i toppklass; när det gäller just detta.)

När det gäller just brumfria SC-style mickar; innebär att man helt plötsligt kan utforska sound områden; som vanligtvis skulle innebära portning från replokalen -eller från gigget. Att vrida på manligt med äkta slutstegs separation på stärken -med traditionella singlecoil mickar; ger ju som bekant REJÄLT med oljud. Med eftersom dessa brumfria SC-mickar fungerar egentligen som en humbucker; blir detta möjligt.

Så fort en mick är 'brumfri'; innebär automatiskt att mickens sound 'offrar' lite EQ-bredd längst ute på kanterna. Men det är vad som händer i mitten som är det intressanta i brumfria mickar. Kort: De flesta vill inte ha 'spik' istället för transparens och dynamik i mitten. Och MÅNGA brumfria mickar ger tyvärr 'spik' i mitten. DiMarzios Area mickar gör INTE detta. Larry & Co har varit väldigt smarta här; och satsat på Alnico II magneter -i vintage varianterna. (Detta är VÄLDIGT överraskande när det gäller just DiMarzio -då det mesta av företagets mickdesign är annars baserat på vassare Alnico 5 magneter.) Detta medför att soundet ur samtliga dessa tre Area Tele alternativ låter naturligt.

I denna tråd har det helt korrekt nämnts att Area mickarna reagerar väldigt mycket på höjdjusteringar (avstånd till sträng). Meao: Det är yttersviktigt att lägga tid på att hitta micken 'sweet spots' gentemot strängarna. Jag har gitarrer där SAMMA Area mickar är i princip deckade -i nivå med plektrumskyddet; och jag har gitarrer där Area mickar är justerade högre upp mot strängarna. Bara att använda örona -genom en rent inställd rörförstärkare: för att hitta din egna sweetspot.

I tråden har det även nämnts att att Area T neck (DP417) inte är bra. Detta är jag HELT oförstående för. Samtliga mina DP417 låter bokstavligen GULD! Men det finns givetvis en gemensam nämnare här -iaf i mina gitarrer... Denna mick har en VÄLDIGT låg output -vilket gör den ännu mer transparent. För alla Er som känner att Ni inte kommer överens med micken: Testa att justera den HÖGT -närmare strängarna! -INSTANT MUMS! KOPIÖST NICE klassisk Hendrix sound på Tele. Bara att skruva på volymkontrollen ända ner till rent. (Givetvis med treble bleed. Antingen Dimarzios enkla singel variant -eller Kinmans med 'halva' pot värde resistor på ena benet på kondningen.)

Så vilken mick ska Mats då välja här?
Vill du skippa ren, spankig, klassisk chicken pickin' country sound; och ersätta detta med en gnutta mer botten = Välj bort DP418 -och gå på DP424. Har du exempelvis en HB eller P90 i halsgropen -i en väldigt disktink och direkt klingande Tele: DP421 Area Hot T landar Din sustainton närmare en PAF soundmässigt. Anslagstonen är dock fortfarande SC-karaktär. (Tänk: Det överstyrda 'YJM tugget/'chugget' på öppen sträng. (Ännu mera av samma sak -om man kör ett reversed lefty Tele stall: En liten 'favvo' kombo; hos de mer hårdare, flyhänta metal killarna).

-Hoppas att det där hjälper. :wink:


/ Jonken


Last edited by Jonken on 26 May 2024, 19:39, edited 1 time in total.



26 May 2024, 19:28
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1075
Post Re: Berätta gärna om Dimarzion Area T
Jonken wrote:
Så vilken mick ska Mats då välja här?
Vill du skippa ren, spankig, klassisk chicken pickin' country sound; och ersätta detta med en gnutta mer botten = Välj bort DP418 -och gå på DP424. Har du exempelvis en HB eller P90 i halsgropen -i en väldigt disktink och direkt klingande Tele: DP421 Area Hot T landar Din sustainton närmare en PAF soundmässigt. Anslagstonen är dock fortfarande SC-karaktär. (Tänk: Det överstyrda 'YJM tugget/'chugget' på öppen sträng. (Ännu mera av samma sak -om man kör ett reversed lefty Tele stall: En liten 'favvo' kombo; hos de mer hårdare, flyhänta metal killarna).

-Hoppas att det där hjälper. :wink:

/ Jonken


Hej igen!

Tackar allra ödmjukast för denna ingående info. Det är guld värt att få svar från folk som inser vad man vill.

/Mats N


26 May 2024, 19:37
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.