View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 04:00

Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Lightning stop bar 
Author Message

Post Re: Lightning stop bar
zoork_1 wrote:
Gamla ABR-1 böjer sig med tiden, dvs sjunker på mitten pga strängtrycket.
Det påverkar bl a möjligheten att ställa stränghöjden vettigt.
Den här stränghållaren kanske erbjuder en intressant lösning på strängtrycksproblemet, får se när den kommit och testats.

Blir intressant att höra dina erfarenheter om LSB'n framöver.
Ännu mer intressant; on/när du byter ut mot låsbara Hosco -eller Faber -stolpar.

/ Jonken

19 May 2025, 13:05
Profile

Jonken wrote:
zoork_1 wrote:
Gamla ABR-1 böjer sig med tiden, dvs sjunker på mitten pga strängtrycket.
Det påverkar bl a möjligheten att ställa stränghöjden vettigt.
Den här stränghållaren kanske erbjuder en intressant lösning på strängtrycksproblemet, får se när den kommit och testats.

Blir intressant att höra dina erfarenheter om LSB'n framöver.
Ännu mer intressant; on/när du byter ut mot låsbara Hosco -eller Faber -stolpar.

/ Jonken
Återkommer med erfarenheter...
Jag har ett Callaham ABR-1 i stål och (åter)monterade det nyligen på en LP.
Böjer sig inte och går att låsa mot stolparna. Gillade det först inte, men nu tycker jag det låter ganska bra.... 8)

19 May 2025, 14:15
Profile ICQ YIM WWW

Kul att du är nöjd.
Jag avrundar mina inlägg i den här tråden med visdomsord från tidigare postare :
Quote:
Ljudet är inte så viktigt längre för man har väl insett att öva ger mer än att meppra i inställningar.

19 May 2025, 14:32
Profile

JTM wrote:
Kul att du är nöjd.
Jag avrundar mina inlägg i den här tråden med visdomsord från tidigare postare :
Quote:
Ljudet är inte så viktigt längre för man har väl insett att öva ger mer än att meppra i inställningar.
Tack JTM,
jag tänker att kombinationen mepprat och ha grejor som låter kanon + ha övat massor = Faan, vad det spelas bra och låter bra.... :wink:

19 May 2025, 18:16
Profile ICQ YIM WWW

Övning ger onekligen ton....

Lite irriterande att en supertråkig metronom ger mera ton än en super sexig Les Paul Custom Shop. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

20 May 2025, 00:09
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Övning ger onekligen ton....

Lite irriterande att en supertråkig metronom ger mera ton än en super sexig Les Paul Custom Shop. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

:mrgreen:

20 May 2025, 08:55
Profile ICQ YIM WWW

Tänkte bara visa hur det ser ut med de stolpdistanser jag skrev om tidigare.
Köpte en SG Special worn brown från 2009 billigt, gillar dessa gitarrer pga. den tjocka 50`s halsen samt att de oftast är lätta och resonanta.
Det som brukar vara problemet (också på denna ) är att halsvinkeln är för stor vilket gör att stallet måste justeras rätt högt.
Med original Nashville stallet behövde stränghållaren hissas rejält för att få strängarna att klara bakkanten på stallet.
Jag bytte ut stallet mot ett Tonepro AVR 2 samt använde Callaham stolpkonverteringar (plockar ur bussningen ur kroppen och pressar ner de nya). Med detta stall blev det perfekt med 4 mm distanser för att kunna skruva ner stränghållaren kloss mot och samtidigt klara bakkanten på stallet. Hade jag haft kvar original stallet hade det nog behövts de tjockaste distanserna som är 5,5 mm.
Köpte de Hosco stolpar Jonken länkade till, resten av prylarna hade jag liggandes.
Skulle egentligen velat använt Fabers konverterings stolpar till stallet, de är gjorda av mässing vilket oftast brukar fungera bättre klangmässigt.
På de Callaham jag hade är både stolpe och tumhjul gjorda av stål, vilket brukar ger en liten annan klang, vi får se när jag har haft läge att testa skarpt. Fördelen är att stålstolparna klarar mera tryck utan att böja sig.
Trots att de utbytta delarna var stål vs. zamak minskade vikten på gitarren, Tonepro stallet var tydligen rejält lättare än original Nashville.

Attachments:
1.jpg
1.jpg [ 81.02 KiB | Viewed 3017 times ]
4.jpg
4.jpg [ 64.68 KiB | Viewed 3017 times ]
9.jpg
9.jpg [ 112.82 KiB | Viewed 3017 times ]
10.jpg
10.jpg [ 133.12 KiB | Viewed 3017 times ]
13 Jun 2025, 13:32
Profile

Är bildera efter bytet, galet högt ju..hela humbuckern är nästan ovanför plektrumskyddet. Är det alltså just på denna modell som det är så. :?:
Har 2st SG som turligt inte har det problemet.

13 Jun 2025, 14:05
Profile

4trax wrote:
Är bildera efter bytet, galet högt ju..hela humbuckern är nästan ovanför plektrumskyddet. Är det alltså just på denna modell som det är så. :?:
Har 2st SG som turligt inte har det problemet.

Den här har 490T som stallmick, jag tycker inte de låter inte bra om inte de justeras högt.
Med stor halsvinkel och mickarna hängandes i plektrum skyddet blir det så här.
Hade det varit en Les Paul med höga 50-tals pickup ringar hade det inte blivit iögonfallande.

13 Jun 2025, 14:17
Profile

JTM wrote:
Köpte en SG Special worn brown från 2009 billigt, gillar dessa gitarrer pga. den tjocka 50`s halsen samt att de oftast är lätta och resonanta.
Det som brukar vara problemet (också på denna ) är att halsvinkeln är för stor vilket gör att stallet måste justeras rätt högt.
Med original Nashville stallet behövde stränghållaren hissas rejält för att få strängarna att klara bakkanten på stallet.
Jag bytte ut stallet mot ett Tonepro AVR 2 samt använde Callaham stolpkonverteringar (plockar ur bussningen ur kroppen och pressar ner de nya). Med detta stall blev det perfekt med 4 mm distanser för att kunna skruva ner stränghållaren kloss mot och samtidigt klara bakkanten på stallet. Hade jag haft kvar original stallet hade det nog behövts de tjockaste distanserna som är 5,5 mm.
Köpte de Hosco stolpar Jonken länkade till, resten av prylarna hade jag liggandes.
Skulle egentligen velat använt Fabers konverterings stolpar till stallet, de är gjorda av mässing vilket oftast brukar fungera bättre klangmässigt.
På de Callaham jag hade är både stolpe och tumhjul gjorda av stål, vilket brukar ger en liten annan klang, vi får se när jag har haft läge att testa skarpt. Fördelen är att stålstolparna klarar mera tryck utan att böja sig.
Trots att de utbytta delarna var stål vs. zamak minskade vikten på gitarren, Tonepro stallet var tydligen rejält lättare än original Nashville.

Cool SG. Även jag reagerar på att du justerar stallet väldigt högt.

Jag gillar också tjockare halsar + optimerade/tweakade/starkare klangbilder på SG's. Jag använder:

-ABM 2504 stall i härdat stål eller Philadelphia Luthier Tools Pinnacle stall i härdat stål
-Philadelphia Luthier Tools Pinnacle tailpieces i härdat stål
-Hosco FIXER stolpar

Dock kör jag alltid overrap; vilket medför att jag vill ha stränghållaren positionerad så nära kroppen som möjligt. Detta innebär de kortaste distanserna som följer med FIXER stolparna.
Vik mässigt tenderar även jag få ner total vikte -samt neckdive på i mina SG's. Detta genom att jag faktiskt marginellt adderar mer vikt i hårdvara på kroppen -samtidigt som jag drar av vikt på huvet. Detta genom att byta stämskruvar. Typ: Bort med de tunga/gjutna Rotomatics orginal knopparna; och på med vintage style stämskruvar med press bussningar. Det viktigaste med stämskruvarna är att de har en väldigt korta/låga axlar. Favorit knopparna är höjdjusterbara (HAP) GOTOH Rock Solid. Lägre stolphöjder ger mer strängtryck över översadeln; som i sin tur ger en stabilare akustisk klangbild på instrumentet.

/ Jonken

Attachments:
FIXER 1.jpg
FIXER 1.jpg [ 120.15 KiB | Viewed 2944 times ]
SG Bridge 1.jpg
SG Bridge 1.jpg [ 152.26 KiB | Viewed 2968 times ]
15 Jun 2025, 00:52
Profile

Låsbara stolpar kan även användas till wraparound -stall. Som exempelvis: ABM 3024. Genom att nypa fast stallet -ger en ENORM klangförbättring i instrumentet. Nackdelen är förstås att man offrar den traditionella höjdjusterings möjligheten i stallet. Att bygga/optimera 'personlig custom' i instrument; innebär ofta lösningar som sällan omfattas i produktbroschyren. Och detta innebär ofta överlägsen kvalitet i slutprodukten för kunden.

När man köper ett set FIXER studs -följer det med (som tidigare nämnts) tre olika distanslängder till dessa stolpar. Dessa stolpar kan staplas på/över varandra + ganska enkelt även filas ner till korrekt höjd. På ett fungerande instrument behöver man bara justera sträng höjd + intonera stallet en gång. Detta ifall man inte byter strängtjocklek. Börjar det skrälla i banden senare i instrumentet beror detta i princip aldrig på att stallet behöver justeras. Problem med skräll, rassel, choke out -handlar om saker som händer på brädan; som: -Truss rod justering, -höjda bandstavar, -komprimerad -alt vriden hals trä. Dvs: Att låsa fast stränghöjden på stallet -innebär inga som helst problem. Detta förutsatt; att man hittat sin personliga 'sweet spot' i stränghöjd.

Det är alltså fullt möjligt att få ut ett akustiskt MONSTER KLANG ur sitt stränginstrument med ett wrap around stall. En optimerad klangbild som inte ens serveras i de absolut dyraste fabriks instrumenten man kan köpa. Mig veterligen; har inte ens på de dyraste fabriks custom shop -teknikerna koll på det här. Detta pga av att instrument tillverkare är ofta låsta till industri standard; speciellt när det gäller hardware.

Man kan nästan säga så här: De grymmaste instrument teknikerna som finns världen över; tar vid där fabriks customshopparna slutar. Och skall man tro internet: Finns det en uppsjö av instrument tekniker med dessa kompetenser. Så är det givetvis inte. Faktum är att dessa riktiga 'thinking-out-of-the-box' tekniker i världen är skrämmande få till antalet.

/ Jonken

Attachments:
FIXER 3.jpg
FIXER 3.jpg [ 130.28 KiB | Viewed 2944 times ]
FIXER 2.jpg
FIXER 2.jpg [ 86.57 KiB | Viewed 2944 times ]
15 Jun 2025, 14:09
Profile

[quote="Jonken

Man kan nästan säga så här: De grymmaste instrument teknikerna som finns världen över; tar vid där fabriks customshopparna slutar. Och skall man tro internet: Finns det en uppsjö av instrument tekniker med dessa kompetenser. Så är det givetvis inte. Faktum är att dessa riktiga 'thinking-out-of-the-box' tekniker i världen är skrämmande få till antalet.

/ Jonken[/quote]

Yupp och föreslår man något så tittar folk på en konstigt....

Som tex.... hur lätt man höjer ohm på en potentiometer... hur man kan lindra deadspots med tunnare strängar... hur gitarrer oftast låter totalt annorlunda med korrekta sadlar... tyngre huvud.... och tjocka strängar stjäl ton för fulla muggar... hur man kan modda humbuckrar själv ganska enkelt... mina hårdrocks mickar låter numera paffiga.... osv osv osv

15 Jun 2025, 14:41
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Yupp och föreslår man något så tittar folk på en konstigt....

Som tex.... hur lätt man höjer ohm på en potentiometer... hur man kan lindra deadspots med tunnare strängar... hur gitarrer oftast låter totalt annorlunda med korrekta sadlar... tyngre huvud.... och tjocka strängar stjäl ton för fulla muggar... hur man kan modda humbuckrar själv ganska enkelt... mina hårdrocks mickar låter numera paffiga.... osv osv osv

Precis. Och hur roligt detta kan svänga för folk -när de spelar ett fullt optimerat instrument. Då blir det: -Fan oxo. -Jag fattar det nu. -Det HÄR vill jag ha!

/ Jonken

15 Jun 2025, 14:51
Profile

Nu går jag helt of topic...

Men jisses hur bra tråkiga vanliga Boss pedaler låter.

Det skall vara butik pedaler till höger och vänster.... och en gammal bosspedal är killer.

Jag köpte samma dag en 48€ Boss DS1 och en 600€ Pigdog Fuzzbound.
Idag gäller minst dubbla priset på båda...

DS1 används.

Nåja DS1 den bortskrattade nybörjar DS1.
Låter kanon in i en gammal rörförstärkare.

Kedjan ser så här enkel ut: DS1 Wah från 1970 Belle Epoch med boosten uppskruvad och en gammal Traynor förstärkare.
Det täcker mera eller mindre alla 1960 tals sound.

Ungefär såhär.
https://www.youtube.com/watch?v=tjH9SppRRnc

15 Jun 2025, 15:15
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Nu går jag helt of topic...

Men jisses hur bra tråkiga vanliga Boss pedaler låter.

Det skall vara butik pedaler till höger och vänster.... och en gammal bosspedal är killer.

Jag köpte samma dag en 48€ Boss DS1 och en 600€ Pigdog Fuzzbound.
Idag gäller minst dubbla priset på båda...

DS1 används.

Nåja DS1 den bortskrattade nybörjar DS1.
Låter kanon in i en gammal rörförstärkare.

Kedjan ser så här enkel ut: DS1 Wah från 1970 Belle Epoch med boosten uppskruvad och en gammal Traynor förstärkare.
Det täcker mera eller mindre alla 1960 tals sound.

Ungefär såhär.
https://www.youtube.com/watch?v=tjH9SppRRnc

Fattar inte, kostnaden för din nuvarande rig uppkommer knappt till vad pigdogs pedalen kostade. Hur kom det sig att du va villig att betala så mycket för en endaste enda enda fuzzpedal?? :D

15 Jun 2025, 17:39
Profile

Den sneaste Fuzz pedalen blev 1200€
En Sola Sound Tonebender Pro MKII
Jag har Fuzz nörds beroendet.

15 Jun 2025, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Den sneaste Fuzz pedalen blev 1200€
En Sola Sound Tonebender Pro MKII
Jag har Fuzz nörds beroendet.

Trist med beroende. Hoppas du kan prata med nån om det! :D

15 Jun 2025, 19:38
Profile

Det finns besvärligare beroenden..... :mrgreen: :mrgreen:

15 Jun 2025, 19:41
Profile ICQ YIM WWW

JTM wrote:

Ja det här illustrerar ju på ett bra sätt hur det blir när halsvinkeln är HELT off (i mina ögon) och varför man behöver kompensera
detta med olika lösningar.
Observera också att TuneOmatic och stränghållaren inte är designade som en 'kombo' även om det oftast tillämpas så.

Därav finns inget i patentet att gå efter heller då det bara beskriver ToM att det 'passar på många olika gitarrer samt olika stränghållare'

Detta var nog en kompromiss från dag 1 där man labbade fram och tillbaka med halsvinkeln för att försöka få det att passa in.
'Wraparound' var också en halvmesyr och innan dess med 'cykelstallet' som ingen kunde lira på inte ens Lester själv.

16 Jun 2025, 08:27
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Ja det här illustrerar ju på ett bra sätt hur det blir när halsvinkeln är HELT off (i mina ögon) och varför man behöver kompensera
detta med olika lösningar.
Observera också att TuneOmatic och stränghållaren inte är designade som en 'kombo' även om det oftast tillämpas så.

Därav finns inget i patentet att gå efter heller då det bara beskriver ToM att det 'passar på många olika gitarrer samt olika stränghållare'

Detta var nog en kompromiss från dag 1 där man labbade fram och tillbaka med halsvinkeln för att försöka få det att passa in.
'Wraparound' var också en halvmesyr och innan dess med 'cykelstallet' som ingen kunde lira på inte ens Lester själv.

Håller med. Bara att jämföra bilderna jag la upp på mina SG's. Trots att det skiljer i stallets (Nashville TOM) höjdinställning; har båda plankorna har samma stränghöjd över brädan.
Jag har tidigare föredragit ABR (den smalare) stränghållaren på mina SG's. Idag dock föredrar jag den moderna; lite fetare Nashville stallet -för större anliggningskontakt och ökad positions stabilitet. Speciellt de tyska ABM -stallen. Dessa är så stabila; HELT utan 'servostyrning'. Tungvridna någe jävulst! Att intonera dessa stall; måste man fasen använda en rejäl plan mejsel och en hel del muskelkraft. Men på grund av att ABM's passformer är SÅ TIGHTA; är dessa också helt överlägsna -när det gäller att överföra strängklang till kroppen.

/ Jonken

16 Jun 2025, 09:38
Profile

Tror att det såg värre ut på bilderna än det är i verkligheten.
Det är också en del i min setup som påverkar.
Jag justerar alltid mina halsar helt raka utan relief, det gör att huvudet och övre sadeln kommer ännu längre "ner"
Detta i kombination med att jag föredrar rejäl stränghöjd resulterar i att stallet kommer upp en bra bit.
Skulle gitarren justeras enligt Gibsons spec. angående relief och stränghöjd skulle stallet ligga betydligt lägre.
Att halsvinken på den här gitarren är på övre sidan av spektrumet är det dock ingen tvekan om, den är garanterat 5 grader.
Att ett företag som tillverkat gitarrer i +120 år och med hjälp av dagens CNC maskiner inte lyckas med en halsinfästning som är spot-on är ju lite anmärkningsvärt i sig.
Jag har även haft Gibsons där det motsatta fenomenet funnits, för plan halsvinkel. Att tumhjulen bottnar och stränghöjden fortfarande är för hög är nästan ett värre problem.
För de pengar jag la på denna gitarr är jag fullständigt nöjd, den spelar perfekt och har ton och sustain i överflöd.
Trots den feta halsen och låga totalvikten märkte jag inte av någon neckdive med gitarren hängandes i axelbandet.
Hittar heller inga döda toner vilket förmodligen den feta halsen bidrar till.
Det får nog dock bli ett mickbyte trots allt, har några mickar liggandes som ska få byta plats med 490R/490T kombon

Attachments:
12.jpg
12.jpg [ 89.39 KiB | Viewed 2857 times ]
16 Jun 2025, 10:10
Profile

JTM wrote:
Tror att det såg värre ut på bilderna än det är i verkligheten.

Det får nog dock bli ett mickbyte trots allt, har några mickar liggandes som ska få byta plats med 490R/490T kombon

Ja det blir ju kombination av flera saker,
Om man ändå är inne på att 'meppra' och optimera den ursprungliga designen 8)
Du har inte funderat på att sätta extra sargar på den?
En del del gör ju det pga att få bättre stabilitet.

Jag hade en SG standard från 2009 med 50's neck och den branta halsen, den såldes ganska snabbt pga det.

16 Jun 2025, 10:19
Profile ICQ WWW

Jo det skulle säkert gå att "snygga" till den men jag störs inte nämnvärt och micken ligger säkert med rätt vinkel.
Köpte gitarren som ett projekt, insåg att jag hade en hel del prylar liggandes som skulle gå att använda.
Verkar som just SG:s från och till genom åren haft överdrivna halsvinklar, hittade en bild på en Standard från -02 som jag hade.

Attachments:
SG 010.jpg
SG 010.jpg [ 142.84 KiB | Viewed 2824 times ]
16 Jun 2025, 18:01
Profile

Jonken wrote:
Låsbara stolpar kan även användas till wraparound -stall. Som exempelvis: ABM 3024. Genom att nypa fast stallet -ger en ENORM klangförbättring i instrumentet. Nackdelen är förstås att man offrar den traditionella höjdjusterings möjligheten i stallet. Att bygga/optimera 'personlig custom' i instrument; innebär ofta lösningar som sällan omfattas i produktbroschyren. Och detta innebär ofta överlägsen kvalitet i slutprodukten för kunden.

När man köper ett set FIXER studs -följer det med (som tidigare nämnts) tre olika distanslängder till dessa stolpar. Dessa stolpar kan staplas på/över varandra + ganska enkelt även filas ner till korrekt höjd. På ett fungerande instrument behöver man bara justera sträng höjd + intonera stallet en gång. Detta ifall man inte byter strängtjocklek. Börjar det skrälla i banden senare i instrumentet beror detta i princip aldrig på att stallet behöver justeras. Problem med skräll, rassel, choke out -handlar om saker som händer på brädan; som: -Truss rod justering, -höjda bandstavar, -komprimerad -alt vriden hals trä. Dvs: Att låsa fast stränghöjden på stallet -innebär inga som helst problem. Detta förutsatt; att man hittat sin personliga 'sweet spot' i stränghöjd.

Det är alltså fullt möjligt att få ut ett akustiskt MONSTER KLANG ur sitt stränginstrument med ett wrap around stall. En optimerad klangbild som inte ens serveras i de absolut dyraste fabriks instrumenten man kan köpa. Mig veterligen; har inte ens på de dyraste fabriks custom shop -teknikerna koll på det här. Detta pga av att instrument tillverkare är ofta låsta till industri standard; speciellt när det gäller hardware.

/ Jonken
Jonken, vet du om ABM 3024 wraparound passar pefekt på stolpar från -57...?

16 Jun 2025, 19:54
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Jonken, vet du om ABM 3024 wraparound passar pefekt på stolpar från -57...?

Stallet passar in perfekt i stolparnas C-C -om gitarren inte har komprimerat rejält mycket. Men du måste använda stolparna som följer med ABM 2024 stallet. Dessa medföljande stolpar gängar perfekt in i orginal tum hålen på instrumentet.
ABM kör ju nu 40% rabatt på sina listpriser fram till 15 Juli -om man beställer från deras hemsida.
Vill du ha det mer stil rent en orginal '57:a:https://abm-guitarpartsshop.com/ABM-GUITAR-PARTS/Wraparound/Modern-Adjustable/ABM-3024/Bell-Brass/ABM-3024n-aged-Nickel::424.html

Vill du köra klangmässigt bättre och stämning stabilare; rekommenderar jag starkt låsbara stolpar. Fabers stolpar erbjuder även höjdjusterings möjligheterna.
Tyvärr erbjuder inte Hosco åldrade FIXER stolpar. Däremot gör Faber detta:https://www.faberguitar.com/WL-INA-Faber-Wrap-Lock-Nickel-Aged-Inch_1
Men optimalaste klangmässigt; är ju att skita i skruven; och fixa egna distanser (typ: Hosco FIXER) till Faber stolparna; och nypa fast hela stallet som en stränghållare.

/ Jonken :wink:

Last edited by Jonken on 21 Jun 2025, 10:51, edited 2 times in total.

16 Jun 2025, 22:25
Profile

Stort tack Jonken.... 8)

16 Jun 2025, 22:59
Profile ICQ YIM WWW

Jonken wrote:
Håller med. Bara att jämföra bilderna jag la upp på mina SG's. Trots att det skiljer i stallets (Nashville TOM) höjdinställning; har båda plankorna har samma stränghöjd över brädan.

/ Jonken

Coolt
Vad är det för SG du har med Zebra, Dark Cherry 2011 Standard?
Jag har en likadan i så fall, dock inte den vanliga 'limited edition' utan en '60´s reissue' som gjordes för Guitar Center specifikt med
coil splittade BB1 och BB3 orginal (också zebra)

28 Jun 2025, 21:44
Profile ICQ WWW

Ok, nu har jag hunnit testa Lightning stop bar ett tag.
Det fungerar som utlovat och löser det jag ville komma åt.
Ton/sustain har inte försämrats, jag tror faktiskt att den blivit aningen bättre
Gäller bl a ett par toner på G-strängen.
Kan ju iofs. vara gitarren som satt sig eller ändrat sig...

29 Jun 2025, 11:16
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
Coolt
Vad är det för SG du har med Zebra, Dark Cherry 2011 Standard?
Jag har en likadan i så fall, dock inte den vanliga 'limited edition' utan en '60´s reissue' som gjordes för Guitar Center specifikt med
coil splittade BB1 och BB3 orginal (också zebra)

Det är en modifierad SG Standard. Föredrar dessa -för att de har de lite tjockare 'rounded' halsarna. Gillar ej slim taper på SG:s. Det enda som är kvar av orginal gitarren är egentligen; -kropp, -hals, pleka och switch. Resten är bytt/uppgraderat: -Pinnacle stränghållare i stål, -ABM stall i stål, -FIXER studs, -GOTOH pressbussning stämskruvar, -CTS potar, -witch-hat knoppar, -pure tone jack. Zebra mickarna är förövrigt Seymour Duncan Slash (APH-1+APH-1n). Lacken på gitarren är även ner-tunnad och om/hand-polerad -för bästa 'Custom Shop' klang.

Denna gitarr är syster gura till en Standard Cherry SG -som har i princip samma specs. Skillanden är att denna gitarr har ett set kåpade Burstbuckers (1+2) och standard knoppar (ej witch hats).

Dessa är mina 'go to' SG:s. Har ingen favorit bland dessa två -då båda funkar och låter kalas. Båda helt fria från irriterande 'neck dive'. Tar alltid med mig båda två -när det skall liras SG. Har även en Signatur Tony Iommi SG med P90:s. Den har en RIKTIGT FET hals. Den är strängad med La Bella 008 - 038 strängar i bästa Black Sabbath -anda. Denna SG är ett riktigt ton monster! En av mina absoluta favorit gitarrer faktiskt.

30 Jun 2025, 00:43
Profile

zoork_1 wrote:
Ok, nu har jag hunnit testa Lightning stop bar ett tag.
Det fungerar som utlovat och löser det jag ville komma åt.
Ton/sustain har inte försämrats, jag tror faktiskt att den blivit aningen bättre
Gäller bl a ett par toner på G-strängen.
Kan ju iofs. vara gitarren som satt sig eller ändrat sig...

Trevligt! Det är just på G-strängen; man kan höra skillnaderna på SG's. :wink:

30 Jun 2025, 13:03
Profile
Reply to topic   [ 60 posts ]  Go to page Previous  1, 2