View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 04:00

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Bling bling "studiostrata" med "noice canceling" trix 
Author Message

Post Bling bling "studiostrata" med "noice canceling" trix
Ett påbörjat litet sommarprojekt för att få fram en strata med 100% pristine strata single coil ljud men helt knäpptyst under alla förhållanden
oavsett om den befinner sig nära värsta brumfältstrafon , lampor eller nätadaptrar etc.

Gitarren är en ultrabillig aria legend strata från 1996. (tyvärr inte Marcel Legend/ESP fast loggan påminner) Tror jag gav 630:- för den. Kroppen är dock av al och
full tjocklek (1 3/4") och halsen med rosewoodbräda är av hög kvalisort och ganska bred. Möjligen kommer jag banda om den enligt andra preferenser
trots att banden eg är fräscha.
Hårdvaran var dock rena rama skräpet så jag har ersatt med guld hardware låsbara stämskruvar etc. Eg lite för mycket bling bling för min smak men gitarren hade exakt samma safirblå "see through" som de där gamla Squier protone stratorna från samma år så jag går lite för samma look. Inte så bra bilder tyvärr. Kattnät som skggar etc.
Image
Image
Image
Fö tror jag att ariastratan är väldigt lik de squier "traditional series" som bara fanns ca 1996. Samma fabrik? Det här är ju aria efter att matsumoko stängt ner så Korea eller Kina.
Har borrat om för vintage stall.
. Fn ett fullstort mässingblock som jag bara hade liggandes.

Varför har jag valt den här gitarren för ändamålet då? Jo den har en badkarsfräsning
på 9*15 cm i exakt samma plan som pickuperna och det gör att jag kan få in en dummy coil
med väldigt stor area som tar upp brum med exakt samma fas. Ju större arean är på "dummy coilen"
ju mindre kapacitans och induktans får vi som skulle förändra ljudet på vår single coil.

Brummet är proportionellt till pickupspolens area * antalet varv.

Så för en single coil på 8000 varv med en medelarea
på 597mm2 så hamnar vi på 57,76 miljoner brumgenerande mm2

Dummycoilens area (per varv) blir 13500 mm2.

Dividierar vi dessa så hamnar vi på ca 400 varv "dummy coil".

För de allra flesta kommer det att vara omöjligt att höra skillnad på när den spolen är inkopplad men det ska vi naturligtvis dema när det är klart. Men ok vi kanske hamnar på 99.9% single coil i slutänden.
Blir vi inte nöjda så finns ytterligare ett steg att skruva det hela. Vi kan även utnyttja kontrollkaviteten för mer area för dummy-spolen.
Man kan även göra en dummy coil med säg endast 10 varv
och sedan förstärka brummet aktivt med en liten preamp i gitarren och sedan injicera motfasbrummet innan volymkontrollen.

För den som minns så testade jag något liknande koncept på gamla planket med bra resultat. DÅ låg dummy-spolen inne i bakplattan bakom fjädrarna.
Grundiden kommer naturligtvis från Ilitch patent som även Suhr använder.

21 Jun 2025, 12:03
Profile ICQ WWW

Post Re: Bling bling "studiostrata" med "noice canceling" trix
Intressant.
Hur resonerar du med kablarna? Är planen att köra orginal en-ledare; eller jordomslutna kablar? Jord omslutna bromsar ju lite; men är mycket tystare.
Har du någonsin testat -att byta ut enkelledarna i traditionell SC-mick till jordomslutna 2-ledare? Samma sak kabel ut till jack.

Oavsett kommer det bli intressant och höra vad du kommer fram till med detta dummy-coil test.

/ Jonken

21 Jun 2025, 13:30
Profile

Jonken wrote:
Intressant.
Hur resonerar du med kablarna? Är planen att köra orginal en-ledare; eller jordomslutna kablar? Jord omslutna bromsar ju lite; men är mycket tystare.
Har du någonsin testat -att byta ut enkelledarna i traditionell SC-mick till jordomslutna 2-ledare? Samma sak kabel ut till jack.

Oavsett kommer det bli intressant och höra vad du kommer fram till med detta dummy-coil test.

/ Jonken

När du säger det så tänker jag nog passa på att testa både varianterna och jämföra.. Jag har dock ingen erfraenhet från att A-B jämföra dessa varianter utan har kört med det som pickuperna kommer med från fabrik.

21 Jun 2025, 13:42
Profile ICQ WWW

Nuförtiden går man ju ofta direkt in i DAW. En tanke kunde ju vara att ha en inbyggd DI-box som en del lyx basar, typ Alembic, Gibson Les Paul Recording/Personal, och gå ut med en balanserad Canon!

21 Jun 2025, 13:50
Profile

pudas wrote:
Nuförtiden går man ju ofta direkt in i DAW. En tanke kunde ju vara att ha en inbyggd DI-box som en del lyx basar, typ Alembic, Gibson Les Paul Recording/Personal, och gå ut med en balanserad Canon!

Bra ide. Ska övervägas.

21 Jun 2025, 14:20
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Jag har dock ingen erfarenhet från att A-B jämföra dessa varianter utan har kört med det som pickuperna kommer med från fabrik.

Jämförelsen är väldigt enkel. Spela på högre volym före och efter. Det behöver inte vara ett 'direkt' A/B test -där båda alternativen jämförs 'där' och 'då'. Hur: -skrik, -brum, -sprak och -oljud better sig kommer man alltid ihåg: Trots att det går tid mellan själva 'A' och 'B' -testet. Detta om man använder samma stärk + prylar -med samma settings givetvis. :wink:

30 Jun 2025, 13:11
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]