View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 04:02

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Vad göra med tre miniswitchar? 
Author Message

Har en gitarr med plats för 3 st mini switchar. Vill ej splitta eller köra mickarna parallellt då jag gillar ljudet som de är med humbuckers, de är ganska brighta så parallellkoppling blir nog för mycket. Split gillar jag inte p.g.a brummet det ger.

Så jag funderar på vad för något annat man kan göra med dessa. Vore kul att prova någonting som man aldrig provat förut. Någon som har några förslag eller idéer?
Fördelaktigt om det är passivt, men det finns även plats för ett batteri så aktivt kan fungera också.

29 Nov 2025, 11:19
Profile ICQ WWW

Post Re: Vad göra med tre miniswitchar?
Har ibland tänkt att en kill-switch hade varit praktisk.

29 Nov 2025, 13:36
Profile

In/Out of phase, brightcap, olika värden på ton...om du använder den...ett motstånd för switchad volym drop...om en vill ha en mer specifik inställning

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

29 Nov 2025, 14:20
Profile WWW

lpstd wrote:
Har ibland tänkt att en kill-switch hade varit praktisk.

Kanske sätta den på en push pot...som är momentan.

29 Nov 2025, 14:21
Profile WWW

Hag H III

http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/S ... ematic.jpg

Kul, nja. Det är nog mer sysselsättning än användbart.

29 Nov 2025, 17:27
Profile

arinihsd wrote:
Hag H III

http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/S ... ematic.jpg

Kul, nja. Det är nog mer sysselsättning än användbart.

Det där med tre miniswitchar för tre single coils var ju lite en scheccter -grej på 80 talet (när märket handlade mer om exklusiva fenderdelar) . Här Knopflers schecter.
Image

29 Nov 2025, 17:55
Profile ICQ WWW

Obi wrote:

Det där med tre miniswitchar för tre single coils var ju lite en scheccter -grej på 80 talet (när märket handlade mer om exklusiva fenderdelar) .

Köpte en dansbandsstratta när det lokala dansbandet lade ner typ 1980. Det var med tre miniswitchar som på Schectern, och hade nog varit så säkert fem-sex år redan då. Har hört denna kopplingen benämnas just dansbandskoppling.

Det fanns dessutom en till miniswitch, som var kopplad som killswitch. Den kopplade jag om så att den seriekopplade alla tre mikarna. Riktigt användbart!

Det är dessutom klart användbart att seriekoppla två humbuckers, "soloknappen" som jag kallar den. Rekommenderas!

29 Nov 2025, 18:38
Profile

Custom Sam wrote:
Obi wrote:

Det där med tre miniswitchar för tre single coils var ju lite en scheccter -grej på 80 talet (när märket handlade mer om exklusiva fenderdelar) .

Köpte en dansbandsstratta när det lokala dansbandet lade ner typ 1980. Det var med tre miniswitchar som på Schectern, och hade nog varit så säkert fem-sex år redan då. Har hört denna kopplingen benämnas just dansbandskoppling.

Det fanns dessutom en till miniswitch, som var kopplad som killswitch. Den kopplade jag om så att den seriekopplade alla tre mikarna. Riktigt användbart!

Det är dessutom klart användbart att seriekoppla två humbuckers, "soloknappen" som jag kallar den. Rekommenderas!

Skulle nog skivit 70 talet snarare.Dansbandsnissara köpte säkert plektrumskydden från schecter (eller möjigen mighty mite eller Rockinger) . De var väl först med eftermarknadsprylar för fender? Före allparts och ESP.

29 Nov 2025, 19:11
Profile ICQ WWW

Lite Schecter historia...

https://foxyguitars.com/schecter-history

29 Nov 2025, 19:14
Profile WWW

Jo E wrote:

Hittade precis samma sida :) med katalog från 1979 där man ser miniswictharna
https://foxyguitars.com/1979-parts-catalog

29 Nov 2025, 19:16
Profile ICQ WWW

Jo E wrote:
In/Out of phase, brightcap, olika värden på ton...om du använder den...ett motstånd för switchad volym drop...om en vill ha en mer specifik inställning

Bra idéer. Har tänkt på det med tonen. Dessa mickar är faktiskt de första HB's som jag haft där jag känner att tonkontrollen faktiskt är användbar på ett musikaliskt sätt, i och med att de är ovaxade och rejält brighta av sig.

Är nöjd med ljudet som det är. Kanske gör en av varje. Killswitch, fasvändning och tonen.

29 Nov 2025, 19:23
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:

Bra idéer. Har tänkt på det med tonen. Dessa mickar är faktiskt de första HB's som jag haft där jag känner att tonkontrollen faktiskt är användbar på ett musikaliskt sätt, i och med att de är ovaxade och rejält brighta av sig.

Är nöjd med ljudet som det är. Kanske gör en av varje. Killswitch, fasvändning och tonen.

Han den där Australiern Waylon någonting gjorde någon video med olika värden...ett lägre värde gör den mer till ett lowpass filter...å om det är lite ljust...borde finnas någon typ av krets tabell för vart i frekvensen de verkar...men kan nog samspela med värdet på mikrofonen också och dess resonans peak...å om det är trevägs kan en t.o.m. ha den bortkopplad..det ger en "uns" mer drag i utgångsvolym..

29 Nov 2025, 19:43
Profile WWW

Egentligen så borde det bara finnas två gitarrer. Les Paul Junior och Telecaster.
Mike Campbell behövde bara en mick (SG Junior) när han spelade ett av de bästa solona nånsin. Jimmy Page behövde inte heller miniswitchar när han spelade in solot på Stairway to Heaven. Ändå så låter det magiskt.
Kollar många nya gitarrer som ser coola ut. Tills jag ser att de har t ex coil tap.
Vafan :cry:
EytschPi42 testade en FGN Expert och tyckte det var trassligt att komma åt de små switcharna när man spelar.
Såg att Dann Huff hade såna på sin signaturgitarr. Frank Zappa också. Jag gillar båda, och det verkade funka för dom. Själv så skulle jag inte vilja ha sånt tjafs.

Last edited by bummer on 02 Dec 2025, 08:38, edited 1 time in total.

30 Nov 2025, 09:47
Profile

Custom Sam wrote:

Ser att jag inte skrev något om verkan av seriekopplingen av mikarna, gäller både singlecoils och humbuckers. Starkare volym och en rund bluesig ton, perfekt för solon. Det är sällan detta skrivs om, men det är klart användbart i mitt tycke.

30 Nov 2025, 15:10
Profile

Många H/S/S gitarrer från 80-talet kördes just med 3 mini switchar -istället för 5-läges blad switchar. Mickarna i många av dessa gitarrer är ju inte allt för roliga med dagens mått. Känner igen direkt det som trådskaparen säger: Soundet känns generellt bright. Har haft många kunder som haft exakt samma fundering: Vad hitta på för de 3 st mini switcharna?

Det alternativ jag fått mest positiv respons från mina kunder; har varit parallella resistorer.

Med ON/OFF switchbara parallella resistorer är det möjligt att tappa de brightare micksounden på diskant. Kort göra dessa sound varmare. Detta utan att för den skull bribbla bort de diskantrikare orginal sounden. (Som ändå är ganska bra genom mörkare stärkare.)

Förfarandet är så enkelt som att löda in en valfri värde resistor mellan miniswitchen och mickens utsignalståt/hot out. (Och en kabel från den andra luggen på miniswitchen till jord (pothölje). Ex: Att addera en 500K parallell resistor i ett elsystem som har en 500K mastervolym pot; landar soundbilden till varmare SC-nivå. Klassiskt och användbart. Det går givetvis att laborera ännu mer med olika resistorvärden.

03 Dec 2025, 21:45
Profile

På en vanlig strata tycker inte jag att det finns några fördelar med tre separata brytare för mickarna. Alla "på" låter skit, stall plus halsmick låter bara dassigt, men det är som jag tycker!

Men jag vill höja ett varningens finger, dom små minibrytare som kjell och co, och troligen alla liknande kina fynd är skit ! Nära omöjliga att löda på då dom är extremt värmekänsliga. men även sladdrig och oprecis gång.

Tyvärr fick mitt senaste bygge tre minibrytare vilket var av ren bekvämlighet, plekan jag utgick från hade inget spår för konventionell blad brytare så det var enklare att borra tre hål istället!

04 Dec 2025, 12:18
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]