View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 07:49

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Monitorer brum problem 
Author Message

Post Monitorer brum problem
Fel forum men finns ju el-kunnigt folk här. Har ett par monitorer som jag kört med i 20+ år och är så inkörd med dom. När jag kom till jobbet för ett tag sen och slog på maskinerna kom det världens brum ur högtalarna. Tänkte först att dom gått sönder men upptäckte att det var i mitt rum som det brummade. Kopplar jag in dom utanför rummet är brummet borta närmar jag mig rummet så kommer det sakta men säkert tillbaka. Nån i huset måste köpt något som generarar brummet misstänker jag. Surt vill inte byta så finns det något man kan göra, att t.ex. sätta något mellan strömkabeln och högtalare? Fattar inte att de inte är skärmade var ändå deras flagskepp när jag köpte dom.

Förtydligar: Räcker med enbart en strömkabel och sätta på dom så brummar det utan något inkopplat.

Last edited by 4trax on 04 Jan 2026, 09:31, edited 1 time in total.

17 Dec 2025, 10:25
Profile

Fyfan, såna problem kan man bli galaen av :| Först tänkte jag att en elektrolytkondensator i nätdelen har torkat men sedan såg jag..

4trax wrote:
Kopplar jag in dom utanför rummet är brummet borta närmar jag mig rummet så kommer det sakta men säkert tillbaka. .

Hur gör du detta? Lång förlängningskabel och sen traskar du i riktning mot studiorummet med monitorn i famnen?

17 Dec 2025, 11:02
Profile ICQ WWW

Post Re: Monitorer brum problem
Obi wrote:
Fyfan, såna problem kan man bli galaen av :| Först tänkte jag att en elektrolytkondensator i nätdelen har torkat men sedan såg jag..

4trax wrote:
Kopplar jag in dom utanför rummet är brummet borta närmar jag mig rummet så kommer det sakta men säkert tillbaka. .

Hur gör du detta? Lång förlängningskabel och sen traskar du i riktning mot studiorummet med monitorn i famnen?

Exakt så, klassisk felsökning. :D

17 Dec 2025, 15:40
Profile

Det är inte lysrör i rumet som spelar dig ett spratt?
Gamla lysrör och/eller glimtändare kan säkert störa.
Även dåliga batterieliminatorer kan börja störa när dom blir gamla

18 Dec 2025, 01:01
Profile

pudas wrote:
Det är inte lysrör i rumet som spelar dig ett spratt?
Gamla lysrör och/eller glimtändare kan säkert störa.
Även dåliga batterieliminatorer kan börja störa när dom blir gamla

Inga lysrör. Dom sitter direkt i data strömuttag som är skyddade eller vad det nu kan va. Brumma även i andra utag i rummet.

18 Dec 2025, 13:14
Profile

Tar tillbaka denna post.

Skrev först att det va över men väl på plats brummar det:

Det är typ luftburet, det är en signal mer som en störning som dyker upp och blir starkare och starkare när jag bär in aktiva högtalaren in i rummet. Fan va tunga dom är! :D

18 Dec 2025, 17:27
Profile

4trax wrote:
Tar tillbaka denna post.

Det är typ luftburet, det är en signal mer som en störning som dyker upp och blir starkare och starkare när jag bär in aktiva högtalaren in i rummet. Fan va tunga dom är! :D

Hade ett liknade problem i studion vid Odenplan vissa dagar och det visade sig vara en "fett-avskiljare" å lite äldre rörstärkare fick ett pip.
Kolla med fastighetsskötaren om vad som installerats i omkringliggande lokaler, kan vara svårt att skärma bort..å kräver nog bly..å inte samma folie som i hatten! 8)
(t.o.m. mina elektriker polare trodde att det var strömmen å provade med en UPS)

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

18 Dec 2025, 21:44
Profile WWW

Jo E wrote:
4trax wrote:
Tar tillbaka denna post.

)
(t.o.m. mina elektriker polare trodde att det var strömmen å provade med en UPS)

Och det hjälpe inte antar jag?
Mitt fel genereras ju inte via uttagen…

18 Dec 2025, 22:10
Profile

4trax wrote:

Och det hjälpe inte antar jag?
Mitt fel genereras ju inte via uttagen…

Nej det hjälpte inte med extern ström, ditt problem låter som någon form av RF störning.

18 Dec 2025, 22:18
Profile WWW

Jo E wrote:
Kolla med fastighetsskötaren om vad som installerats i omkringliggande lokaler,

Håller med här. Jag har arbetat med felsökning i telenät i många år (för många år sedan) och hade en kollega som var expert inom området. Han felsökte de mest svårlösta fallen av störning på ADSL på tiden det begav sig. Han hade alltid ett gäng transformatorer/batterieliminatorer/nätadaptrar i bilen eftersom dessa oftas var orsak till störningen. Men hans historier vid fikabordet innehöll alla, ALLA, tänkbara typer av utrustning. Vissa störningar var RF medan andra kom via elnätet. Och observera då att du delar elnät med inte bara de som finns i samma hus utan kanske alla i hela kvarteret eller bostadsområdet beroende på var närmaste 400v-trafo finns. Så länge inte ditt eluttag är galvaniskt skiljt från den störande källan så spelar avståndet mindre roll om det kommer via elnätet. Men eftersom störningen ökar ju närmare rummet du kommer så är det ju troligen RF. Men det behöver ju inte vara något nyinstallerat, det kan ju vara någon av dina egna elprylar som har pajat.

19 Dec 2025, 11:28
Profile ICQ WWW

Förtydligar: Jag har testat att stänga ner all utrustning i mitt rum, allt inkl lampor och dragit förlängningskabel utifrån entrén burit in en påslagna högtalare från entrén där det är brummfritt in till mitt rum där det börjar brummar.
Ja det ör nån slags rf signal låter iof lite digitalt.

19 Dec 2025, 13:49
Profile

Just det där "låter lite digitalt" gör att jag skulle leta efter ett switchat nätaggregat som har spårat ur. Förmodligen blir det varmt också, vilket kan vara till hjälp när man ska hitta källan.

19 Dec 2025, 14:05
Profile ICQ WWW

NiklasC wrote:
Just det där "låter lite digitalt" gör att jag skulle leta efter ett switchat nätaggregat som har spårat ur. Förmodligen blir det varmt också, vilket kan vara till hjälp när man ska hitta källan.

Fattar inte vad betyder det?

19 Dec 2025, 14:34
Profile

4trax wrote:

Förr i tiden innehöll all spänningsomvandlande utrustning (t.ex. från 230v till 12v) en järnkärna som var tung och tog mycket plats. Numera omvandlas spänningen med annan teknik som kräver en mycket mindre järnkärna (om ens någon) och som tar otroligt mycket mindre plats och är otroligt mycket billigare att tillverka. Som t.ex. mobilladdare, nätaggregat till datorn eller nätaggregat i vilken utrustnig som helst egentligen. Det betyder att nästan allt som drar ström innehåller någon form av transformering och om den är tillverkad "på senare år" (jag vet inte riktigt de senaste 20-30åren i alla fall) så har den med största sannolikhet ett switchat nätaggregat. Kan alltså vara en separat lite svart rackare som sitter direkt i vägguttaget, det som folk kallar "adapter", eller något som är inbyggt i nån apparat. dator t.ex. Det jag på rak arm kan komma på som förmodligen inte innehåller någon form av transformering är strykjärn, våffeljärn, direktverkande elelement. Alltså saker där man bara ska omvandla elen till värme. Och då förutsatt att prylen inte innehåller nån display, digital styrning, ledlampa osv. Så fort du har en display, eller ledlampa så måste du ta dej ner från 230v till 5v -ish och då behövs någon form av transformering. Som troligen är switchad. Och som då när den går sönder (men kanske fortfarande levererar ungefär de där 5 volten som den är avsedd att leverera) skapar störning som låter som du beskriver. Men, som sagt, även om det switchade nätaggregatat fortfarande levererar ungefär den spänning den är gjord att leverera trots att den är paj så är det inte ovanligt att den då utvecklar mer värme än normalt.

19 Dec 2025, 15:06
Profile ICQ WWW

NiklasC wrote:
4trax wrote:

Förr i tiden innehöll all spänningsomvandlande utrustning (t.ex. från 230v till 12v) en järnkärna som var tung och tog mycket plats. Numera omvandlas spänningen med annan teknik som kräver en mycket mindre järnkärna (om ens någon) och som tar otroligt mycket mindre plats och är otroligt mycket billigare att tillverka. Som t.ex. mobilladdare, nätaggregat till datorn eller nätaggregat i vilken utrustnig som helst egentligen. Det betyder att nästan allt som drar ström innehåller någon form av transformering och om den är tillverkad "på senare år" (jag vet inte riktigt de senaste 20-30åren i alla fall) så har den med största sannolikhet ett switchat nätaggregat. Kan alltså vara en separat lite svart rackare som sitter direkt i vägguttaget, det som folk kallar "adapter", eller något som är inbyggt i nån apparat. dator t.ex. Det jag på rak arm kan komma på som förmodligen inte innehåller någon form av transformering är strykjärn, våffeljärn, direktverkande elelement. Alltså saker där man bara ska omvandla elen till värme. Och då förutsatt att prylen inte innehåller nån display, digital styrning, ledlampa osv. Så fort du har en display, eller ledlampa så måste du ta dej ner från 230v till 5v -ish och då behövs någon form av transformering. Som troligen är switchad. Och som då när den går sönder (men kanske fortfarande levererar ungefär de där 5 volten som den är avsedd att leverera) skapar störning som låter som du beskriver. Men, som sagt, även om det switchade nätaggregatat fortfarande levererar ungefär den spänning den är gjord att leverera trots att den är paj så är det inte ovanligt att den då utvecklar mer värme än normalt.

Men är du fortfarande inne på att det kommer via uttaget?

19 Dec 2025, 16:10
Profile

Nä, med tanke på att det ökar ju närmare rummet du kommer så tror jag mer på att det kommer ”genom luften”.

19 Dec 2025, 17:15
Profile ICQ WWW

Men jag ser nu på en tidigare fråga angående lysrörsarmaturer och batterieliminatorer att du skriver att de sitter i datauttag. Det har ju ingen betydelse om störningen kommer genom luften. Om du vill utesluta störningar lokalt så behöver du stänga av allt i rummet. Precis allt. Antingen stänger du av en sak i taget, inklusive belysning (ledlampor innehåller också någon form av transformering) och eventuell elektrisk uppvärmning tills det slutar brumma. Eller så stänger du av allt och sedan sätter på en sak i taget tills det börjar brumma (givet att det inte brummar när precis allt är avstängt).

19 Dec 2025, 17:24
Profile ICQ WWW

4trax wrote:
Förtydligar: Jag har testat att stänga ner all utrustning i mitt rum, allt inkl lampor .

Tidigare inlägg från mig ovan. Bara högtalare påslagna via förlängningskabel som jag dragit in utanför rummet.

19 Dec 2025, 19:50
Profile

4trax wrote:
4trax wrote:
Förtydligar: Jag har testat att stänga ner all utrustning i mitt rum, allt inkl lampor .

Tidigare inlägg från mig ovan. Bara högtalare påslagna via förlängningskabel som jag dragit in utanför rummet.

Om du har några externa strömskällor av typ adapter dra ut de från kontakten också..annars har kanske Joe Walsh flyttat in i lokalen "brövi" å sänder kortvågsradio..RF idag är oftast en digital sändning DAB...Digital Audio Broadcast...finns i + variant också :wink:

19 Dec 2025, 21:01
Profile WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]