View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 19:46

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Strängkalkylator 
Author Message

Post Strängkalkylator
https://tension.stringjoy.com/

20 Dec 2025, 21:08
Profile

Post Re: Strängkalkylator
Intressant. Undrar vad man egentligen kan utläsa av den? Man bänder ju inte på samma sätt eller ens likadant med alla strängarna. Jag har tex alltid 9, 11, 16, 26, 36, 46 på gitarrer med Fender-skala och då blir det lite olika tension ser jag, fast jag tänker aldrig på det när jag spelar. Det är ju en vanesak. Undrar hur det skulle kännas om man hade exakt samma tension på alla strängar?

22 Dec 2025, 12:18
Profile

Vinyljunkie wrote:
Intressant. Undrar vad man egentligen kan utläsa av den? Man bänder ju inte på samma sätt eller ens likadant med alla strängarna. Jag har tex alltid 9, 11, 16, 26, 36, 46 på gitarrer med Fender-skala och då blir det lite olika tension ser jag, fast jag tänker aldrig på det när jag spelar. Det är ju en vanesak. Undrar hur det skulle kännas om man hade exakt samma tension på alla strängar?

Jag har testat D'Addario Balanced Tension i både 0,10 och 0,11. Kändes konstigt. Förmodligen är det bara att man är van vid det man är van vid 8)

22 Dec 2025, 14:28
Profile WWW

Vinyljunkie wrote:

Mer nytta för om man vill byta strängstorlekar och byta stämning som den här är bra för att komma så nära som möjligt antar jag. Eller om man går från 25.5 hals till 24.75 och vill få samma spänning i strängarna så långt som det är möjligt. Kör man med evertunestall så kan man ha nytta av denna också då tjocka strängar inte är en garanti för att det ska fungera utan behöver andra fjädrar för bassträngarna.

22 Dec 2025, 15:46
Profile

Finns väl en mängd sådana på en massa sidor idag. Men jag har alltid använt denna. Då slipper jag gå in på någon websida. Sedan kan man välja vilka typ avsträngar samt exakt vilken storlek.

https://sevenstring.org/threads/stc-str ... -8.203926/

Har provat D'Addario's nya coatade "XL" strängar och gillar inte dessa alls, de är alldeles för styva för mig. Nästan så man kan gå ner en storlek, men då gillar jag inte känslan heller. Ska byta tillbaka till vanliga strängar igen. Lite synd för de har riktigt bra ton och de håller länge.

Ett set 10-46 i E-standard har nästan exakt samma känsla som i D-standard om skalan är 28.625 tum (vilket är skalan Warmoth använder på sina bariton-halsar).

Så på min på min Warmoth 7:a så använder jag bara samma strängset fast stämmer ett tonsteg lägre.

Last edited by Frisk on 26 Dec 2025, 13:32, edited 1 time in total.

26 Dec 2025, 13:06
Profile ICQ WWW

Skavis wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag har testat D'Addario Balanced Tension i både 0,10 och 0,11. Kändes konstigt. Förmodligen är det bara att man är van vid det man är van vid 8)

Att öka spänningen på sträng #2, som balanced tension gör är jättesvårt att vänja sig vid. För denna är alltid slappare på normala strängset p.g.a hur gitarren är stämd. Skitsvårt att vänja sig vid det tycker jag. Nog faktiskt anledningen till att jag aldrig bytt stämning så alla strängar är stämd likadant heller. Det känns så fel. Så jag kör inte balanced tension normalt sett. Förutom på en gitarr som jag stämmer i D-standard som har 25.5 tums skala. Där använder jag 11-50 balanced tension för just det setet passade mycket bra till just den gitarren.

26 Dec 2025, 13:10
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]