View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 05:20

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Tankar kring tonträ.. 
Author Message

Post Tankar kring tonträ..
Har suttit och botanerat i olika tonträ som är lite annorlunda än det vanliga Mahogny, al, ask-köret..

Jag får för mig att en ganska cool combo skulle vara följande (både ljudmässigt och utseende) : En Stratocaster med tonkammare, i svart korina, halsen i wenge och greppbrädan i ebenholtz..

Hur tror ni en sådan skulle låta? Kanske bestyckad med två p90? :mrgreen:

Korina ska ju vara som mahogny fast med mer definierat mellanregister, Wenge drar åt lönnhållet i sound vad jag kan förstå, fast inte riktigt lika bright. och ebenholtz vet jag ju sen innan, bra snärtig feeling fast ändå med lite värme på något vis :)

Hur som helst är det rätt intressant det här med olika träslag och dess ljudegenskaper när man kombinerar dem på olika sätt.

05 Dec 2012, 13:32
Profile WWW

Post Re: Tankar kring tonträ..
Ingen Cocobolo? Det är otroligt vacker och resonant träslag. Om du nu vill ha någonting som är tonmässigt överlägsen och snygg.

Är det en Strata du blivit sugen på med thinline typ av kropp?

Du måste också ha i minnet att ta och använda tre eller fyra överlägnsa tonträ till din gitarr kan också bli dåligt. Tre sorter som har väldigt tydliga och stora egenskaper kan komma att krocka med varandra.

Det är som att göra en blended whiskey. Man tar ju inte fem av de bästa single malten och blandar i en gryta. Du måste ta olika träslag som kompletterar vad den/de andra saknar i egenskaper.

Och det är svårt när det kommer till trä för alla bitar från samma träslag är inte lika.

05 Dec 2012, 14:02
Profile

Crimson wrote:
Du måste också ha i minnet att ta och använda tre eller fyra överlägnsa tonträ till din gitarr kan också bli dåligt. Tre sorter som har väldigt tydliga och stora egenskaper kan komma att krocka med varandra.
+1

05 Dec 2012, 14:22
Profile

Jag har faktiskt en hals i wenge, med goncalo alves som greppbräda. Väldigt speciell känsla, och väldigt, väldigt bra. Det är alltid svårt att säga om det är halsen eller kroppen som åstadkommer ett visst sound, men jag upplever dock halsen ger en betydligt mer balanserad botten än vad som brukas fås av lönn/mahogny. Greppbrädan är helt fantastisk; med risk för att låta klyschig så ger den det bästa från lönnens, jakarandans och ebenholtzens världar. Känslan hos den är klar och snärtig som hos lönn/ebeholtz, men utan att bli skarp och kall, vilket jag ibland kan uppleva ed dessa träslag. En rundad briljans.

Ja, ljud går ju aldrig att klä i ord, det vet vi redan, men udda träslag är något jag varmt rekommenderar att experimentera med! Köpte min hals av en byggare i staterna. Är du intresserad kan jag leta upp adressen till hans hemsida när jag kommer hem.

05 Dec 2012, 14:23
Profile WWW

Tack för er input, sånt här är mycket spännande tycker jag.

Jag har fått för mig att ett så pass varmt tonträ som korina borde kunna passa med ett hårdare, "kallare trä" i halsen, också för att inte tappa all stratakänsla, och där ser ju iallafall wenge bra ut på pappret, men jag är som sagt ingen expert :mrgreen:

Sen är det roligt med exotiskt trä som inte behöver lackas tycker jag, blir en skön organisk feeling i näven

05 Dec 2012, 17:10
Profile WWW

Robert wrote:
Jag har faktiskt en hals i wenge, med goncalo alves som greppbräda. Väldigt speciell känsla, och väldigt, väldigt bra. Det är alltid svårt att säga om det är halsen eller kroppen som åstadkommer ett visst sound, men jag upplever dock halsen ger en betydligt mer balanserad botten än vad som brukas fås av lönn/mahogny. Greppbrädan är helt fantastisk; med risk för att låta klyschig så ger den det bästa från lönnens, jakarandans och ebenholtzens världar. Känslan hos den är klar och snärtig som hos lönn/ebeholtz, men utan att bli skarp och kall, vilket jag ibland kan uppleva ed dessa träslag. En rundad briljans.

Ja, ljud går ju aldrig att klä i ord, det vet vi redan, men udda träslag är något jag varmt rekommenderar att experimentera med! Köpte min hals av en byggare i staterna. Är du intresserad kan jag leta upp adressen till hans hemsida när jag kommer hem.

Vad har du för trä i kroppen till den halsen?

05 Dec 2012, 17:11
Profile WWW

Det är en tele med vanlig askkropp, enligt utsago amerikansk sådan och inte överdrivet tung. Funkar väldigt bra ihop med halsen.

05 Dec 2012, 17:47
Profile WWW

Hej.

Jag har en hollow Stratta i lönn med lönhals och ebenholtz grepp den låter kanon. Har också en Tele i Mahogny med lönntopp också hollow, lönhals och lön grepp låter också kanon. Bygger man i lönn måste man göra dem hollow annars blir de för tunga, och jag anser att en hollow låter alltid bättre. Just nu bygger jag en Rickenbacker 360-kopia helt i lönn, hollow med rosewood grepp, väger 2.2 Kg utan all hårdvara.
Wenge är snyggt, en kompis bygger en Jazzmaster i det träslaget ursnygg och hollow, Indian rosewood är inte så dumt heller.

Mvh,
26rednef

05 Dec 2012, 18:04
Profile

Korina kan vara väldigt lätt och Wenge väldigt tungt. Ingen vill ha en framtung gitarr, väl? Speciellt om man gör den hollow.

05 Dec 2012, 18:10
Profile ICQ WWW

Metamatic wrote:
Korina kan vara väldigt lätt och Wenge väldigt tungt. Ingen vill ha en framtung gitarr, väl? Speciellt om man gör den hollow.

Nej just det, det har du ju rätt i! :)

05 Dec 2012, 19:33
Profile WWW

Jag har lite intresse i det här ämnet för egen del och jag ber redan nu om ursäkt för att jag lånar tråden lite.

Hur kan man på bästa sätt veta att en gitarrkropp kommer låta bra redan innan man väljer den?
Man har ju hört talas om att knackapå träbiten osv. men vad är det egentligen man ska lyssna efter?

06 Dec 2012, 00:12
Profile

Hej Nilo.

Lämna din mailadress, så tar vi det vid sidan om.

Mvh,
26rednef

06 Dec 2012, 11:32
Profile

slash620 at hotmail.com

06 Dec 2012, 11:36
Profile

nilo & 26rednef !!!
:x
Hörrni!
Ni måste ju dela med er av era kunskaper till oss andra, varför inte starta en egen tråd?
Maila... vad är det för fasoner? :roll:
:)

06 Dec 2012, 16:19
Profile

+1 på det!
Ok att det kanske smått avviker från ämnet, men det är en så intressant diskussion att den förtjänar att hållas ute i det öppna! Är man orolig för trådkapning tycker jag att man skall starta ny tråd istället.

06 Dec 2012, 17:49
Profile WWW

nilo wrote:
Jag har lite intresse i det här ämnet för egen del och jag ber redan nu om ursäkt för att jag lånar tråden lite.

Hur kan man på bästa sätt veta att en gitarrkropp kommer låta bra redan innan man väljer den?
Man har ju hört talas om att knackapå träbiten osv. men vad är det egentligen man ska lyssna efter?

Låna på du, no sweat! :mrgreen:

06 Dec 2012, 21:35
Profile WWW

Keith Richards spelar på svensk gitarr av 1600-talsträ https://share.google/DYzGRB0yL8h6GM0g6

03 Apr 2026, 17:43
Profile

bummer wrote:
Keith Richards spelar på svensk gitarr av 1600-talsträ https://share.google/DYzGRB0yL8h6GM0g6

Smart att låta maskarna göra den "hollow" istället för att hålla på och fräsa.

04 Apr 2026, 08:52
Profile ICQ WWW

https://youtu.be/jRGuVAVRDzs?is=9mcBj4EEebopObnq

5 Things That Matter MORE Than Tonewood

07 Apr 2026, 18:25
Profile

Jag är lite av den åsikten att har du två träbitar från samma träd så behöver det inte alls låta likadant.

07 Apr 2026, 22:14
Profile ICQ YIM WWW

Tycker den här material combon i guran låter helt ok, går inte säga något annat. Tror kroppen kommer från tropiska akrylonträdet och är fukttåligt har jag förstått.
https://youtu.be/m5lDaXTB2Is?is=XEuGqpHsQzjJYQJ2

07 Apr 2026, 23:01
Profile

4trax wrote:
Tycker den här material combon i guran låter helt ok, går inte säga något annat. Tror kroppen kommer från tropiska akrylonträdet och är fukttåligt har jag förstått.
https://youtu.be/m5lDaXTB2Is?is=XEuGqpHsQzjJYQJ2

Svänger ju gott när Nile Rodgers harvar Lucitestratan. Ungefär lika mycket ton i en sådan kropp som i ett par maracas. Renodlat rytminstrument med andra ord. Passar jättebra till funk- & discokomp men kanske inte lika bra till spelstilar som bygger på toner och klanger.
Då vill man hellre ha ett instrument med resonans av något slag, gärna av något gott tonträ där dess egenskaper förmedlas via lagom mikrofoniska pickups.

08 Apr 2026, 09:01
Profile

Det sitter i fingrarna. Antingen så får man instrumentet att sjunga eller inte.
Jack Pearson spelade på billiga Squier med basswood, tunna kroppar. Clas Yngström på en plåtgitarr. Bob Balch, plexi.

08 Apr 2026, 12:27
Profile

salesman wrote:
Jag är lite av den åsikten att har du två träbitar från samma träd så behöver det inte alls låta likadant.

Och exakt samma gitarr låter olika beroende på hur mycket fukt som finns samlat i träet.

Vilket nog är det allra viktigaste av allt, att torka träet på rätt sätt.

12 Apr 2026, 16:27
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
salesman wrote:

Och exakt samma gitarr låter olika beroende på hur mycket fukt som finns samlat i träet.

Vilket nog är det allra viktigaste av allt, att torka träet på rätt sätt.

Jag säger inte emot.

Men minns förståelse är hårdheten.
Det skall finnas så lite filtrerande effekt som möjligt i halsen.
Halsen skall orka hålla emot strängen och producera dom efterlängtade frekvenserna som återfinns i hårt trä som inte viker sig för vibrationer.
Därför undviker man tjocka strängar och dess tonala egenskaper till en viss grad om ton är viktigt.

Och ännu mer komplicerat.... trä tenderar att filtrera nästan lik än hur man gör.
Men just gammalt 50 tals trä som Gibson använde hade just den filtreringen som det mänskliga hörat tycker om.

Sedan myter om att det hade lagrats länge har ju förklarats tex av Big Al på the LPF forum.
Han pratade med gubbarna själv som valt träet och de som byggt 50 tals gitarrerna.

Igen detta är nu vad jag lärt mig 20 år sen och jag kan ha glömt något eller minns fel.

Men det borde ju resonera med dom som är lite lärda.

12 Apr 2026, 16:55
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Sedan myter om att det hade lagrats länge har ju förklarats tex av Big Al på the LPF forum.
Han pratade med gubbarna själv som valt träet och de som byggt 50 tals gitarrerna.

Mahognyn köpte man som färdigtorkade golvplank från lokala grossister.
Efter träden skördats så drogs de ut ur djungeln och torkades, sen sågades i olika dimensioner för export till bla USA.
Instrumenttillverkare köpte av hög kvalitet, med torrhetsgrad lämpat för instrumentbygge.

Man får komma ihåg att Mahogny var under ett par hundra år en stor industri, där gitarrtillverkning var en ytterst liten del.
Det byggdes restauranginredning, kontor, trappuppgångar och diverse möbler av Mahogny från samma ställe, dvs dåvarande Honduras.
Detta specifika trä tog dock slut på 1960-talet och ända sen Custom Shop startade ca 25-30 år senare har man jobbat hårt med att hitta bra material,
jag tror de som jobbar med detta idag är mer fokuserade på tonalitet i träet än man var på 50-talet.

Lönn däremot köpte man väldigt små mängder av lokala leverantörer och ibland tom direkt av markägare.
Finns flera intervjuer där Ted McCarty själv berättar hur man försökte välja ut lönn efter deras yttre egenskaper.

Greppbrädorna, där är ju arten (Dahlbergia Nigra) förbjuden sen många år och visst, dessa brädor är lite annorlunda än de arter som används nu...

Detta gäller Gibson på 50-talet, hur moderna fabriker i Asien hanterar trä har jag ingen aning om, men färdigtorkat lär det vara oavsett art.
Att träbitarna sen blr 'bättre och bättre' som färdiga gitarrer är enligt mig en myt.

Personer som äger och ägt dussintals av 'Bursts' sen 80-talet säger sig inte ha märkt någon skillnad i tonalitet de sista 40+ åren de ägt gitarrerna.
Det finns dock en massa teorier kring detta på nätet och det är upp tiil var och en vad man tror på, men det finns inga bevis eller fakta att det är så.

13 Apr 2026, 20:34
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
salesman wrote:

Efter träden skördats så drogs de ut ur djungeln och torkades, sen sågades i olika dimensioner för export till bla USA.
Instrumenttillverkare köpte av hög kvalitet, med torrhetsgrad lämpat för instrumentbygge.

Man får komma ihåg att Mahogny var under ett par hundra år en stor industri, där gitarrtillverkning var en ytterst liten del.
Det byggdes restauranginredning, kontor, trappuppgångar och diverse möbler av Mahogny från samma ställe, dvs dåvarande Honduras.
Detta specifika trä tog dock slut på 1960-talet och ända sen Custom Shop startade ca 25-30 år senare har man jobbat hårt med att hitta bra material,
jag tror de som jobbar med detta idag är mer fokuserade på tonalitet i träet än man var på 50-talet.

Lönn däremot köpte man väldigt små mängder av lokala leverantörer och ibland tom direkt av markägare.
Finns flera intervjuer där Ted McCarty själv berättar hur man försökte välja ut lönn efter deras yttre egenskaper.

Greppbrädorna, där är ju arten (Dahlbergia Nigra) förbjuden sen många år och visst, dessa brädor är lite annorlunda än de arter som används nu...

Detta gäller Gibson på 50-talet, hur moderna fabriker i Asien hanterar trä har jag ingen aning om, men färdigtorkat lär det vara oavsett art.
Att träbitarna sen blr 'bättre och bättre' som färdiga gitarrer är enligt mig en myt.

Personer som äger och ägt dussintals av 'Bursts' sen 80-talet säger sig inte ha märkt någon skillnad i tonalitet de sista 40+ åren de ägt gitarrerna.
Det finns dock en massa teorier kring detta på nätet och det är upp tiil var och en vad man tror på, men det finns inga bevis eller fakta att det är så.

Ditt svar var galantare än mitt :mrgreen: :mrgreen:
Men jag håller med. :wink:

14 Apr 2026, 07:38
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
salesman wrote:

Finns inget "färdig torkat" egentligen. Man torkar träet så man uppnår rätt fuktighetsgrad för tillverkning. Det ska inte vara för torrt heller.
Sedan kommer träet acklimatisera sig där det är, det kan ta flera år, spelar ingen roll om du byggt färdigt gitarren och lackerat den eller inte.

Flyttar du runt gitarren på olika ställen mellan olika klimat så kommer den inte kunna acklimatisera sig. Har du den på samma ställe hela tiden så kommer träet till slut att sluta dra åt sig och sluta ge ifrån sig fukt. Det är en process som påverkar hur gitarren låter. Jag har gitarrer som det tagit fem år för. De låter inte alls lika idag som de gjorde från början. De har mycket bättre resonans, sustain och starkare volym än från början. Plus att jag inte behöver göra några justeringar längre (såvida inte klimatet skulle förändras drastiskt där jag bor).

Braz rosewood är för övrigt helt jävla sjukt träslag. Fattar verkligen varför man ha gjort akustiska gitarrer av det. Har en kompis som byggde en sån elgitarr, hals, greppbräda och topp. Gitarren är solid men den låter helt sinnessjukt högt, har aldrig någonsin hört en elgitarr spela så högt akustiskt. Först när jag provade den så var jag helt säker på att den var semi-akustisk, hade någon typ av tonkammare. Men den är helt solid, vilket var svårt att tro.

15 Apr 2026, 01:20
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 28 posts ]