Jo E wrote:
Teknisk info: PZM är av typen rundtagande karaktär med en begränsning hur den är byggd till 180 grader (egentligen någon grad til p.g.a. elementets storlek) å vissa har en egen större "skiva" som elementet ligger på och fin till "rummet" ..så i all vänlighet! att säga att den inte tar upp rummet är fel det är det den gör!..utan förstärkta reflektioner vilket många misstar för rumsljud...å kan ställa till det fasmässigt.
OBS! bild stulen från nätet!
Ingen, inklusive mig har påstått att en PZM mikrofon inte tar upp något från rummet. Men du har givetvis helt rätt i den tekniska beskrivningen!
Min kommentar "bristfällande akustik i rummet inte blir lika kritiskt som när man använder en vanlig stormembran kondensator" baseras helt och hållet på mina egna erfarenheter.
Jag är varken någon inspelningstekniker eller akustik expert, och tycker bara det är kul att spela in, och ser en utmaning i att hitta alternativa vägar till välljud.
Jag är samtidigt förvånad över hur lite gitarrister/musiker i allmänhet intresserar sig för vad som händer med ljudet när det lämnat gitarrförstärkaren.
Man kan lägga trettio tusen på en gitarr, och lika mycket på förstärkare för att sen tycka att det låter bra inspelat på en fem år gammal smartphone!