View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Sep 2026, 18:49

Reply to topic  [ 124 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
PIO-kondingar, nåt att ha? 
Author Message

PGW wrote:

Pasta wrote:
Endast mina bumblebees var uppmätna 0,0102uF 0,0136uF 0,0173uF långa tal men för att vara exakt.
Min multimeter klarar tyvärr in att mäta kondningar.
De ryska gröna k42 är som sagt för varma miljöer och ger ca 3uF mindre än angivet värde om vi tar hänsyn till toleransen också.
Men eldar man på dom kommer dom upp till angivet värde.

Elda inte upp dig nu[;)], jag söker/ger förklaringar
1. Då kan du m.a.o. inte säga om de kondingar du jämför med hade exakt samma värden eller inte - det spelar ingen roll hur pass duktiga tillverkarna är, en viss feltolerans kommer det <i>alltid "] att vara. F.ö. kan du inte vara helt säker på de uppmätta värden säljaren/leverantören lämnat på PIOsarna heller - om du inte var med när de mättes & är säker på att kapacitansmätaren var juste förstås .....

2. Orkade inte läsa alla kommentarer ingående, det är möjligen inte så att du bytte potar samtidigt?
Olika storlekar ger olika läckage till jord med tonen på 10, att helt koppla ur en relativt liten tonpot (a´la Esquire) ger störst skillnad mot hur det låter med den inkopplad.

3. Kopplade du <i>exakt "] lika som tidigare?
4. Det är klart att olika märken kan låta olika - beroende på tillverkningsutrustning, material i komponenten (olja, anslutningstrådarnas resistans, dielektrikumets fysiska storlek o.s.v.) & kvalitétskontroll.
Om det sedan är hörbart beror ju på kretsen de sitter i - i det här fallet passerar det du hör inte kondensatorn över huvud taget.

Poängen är att om du ska kunna jämföra måste du ha <i>exakt "](åtminstone rimligt mätbart iaf) samma värden & koppling på samtliga komponenter, kan du inte mäta själv så vet du inte - svårare än så är det inte.

När jag gjorde mitt test i DeLuxen hade jag ett 10-tal kondingar av varje storlek & typ/märke som matchades mot varandra innan jag lödde & lyssnade. Som sagts tidigare låg skillnaden mest i anslaget, ungefär som när man byter likriktare & har förmodligen samma orsak (Ri), det hördes lite om man bytte <i>alla "] kondingar i signalvägen - med bara en bytt fick man verkligen anstränga sig för att höra skillnad.
& jag hör till dem som hävdar att man (i isolerad miljö) visst kan höra skillnad mellan olika telepluggar & kabel ...... Vilket f.ö. är mätbart.

Att elda på kondingarna under ett gig känns aningen omständligt IMO, gissar att det krävs kanske 60-70 grader innan man märker skillnad - jag antar att det inte finns många spelställen där det normalt är så varmt i lokalen[8D][?], annars verkar det lite irrelevant IMO.

Det är inget magiskt med elektronik om man sätter sig in i hur det fungerar, tänker <i>lite "] logiskt & tar beräkningarna hela vägen - d.v.s. räknar med (även de små) tolerans-skillnaderna i samtliga komponenter. Det är betydligt vanligare att man kan mäta, men inte höra skillnaden än tvärtom .....

[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]<font color="red">High Octane Rock´n´roll</font id="red">[/url]

You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson

1. Bumblebees var korrekt uppmätta, köpte dem av en vän i staterna.
De andra kondningarna, Luxe & Jensen är införskaffade hos gitarrdelar.
De ryska kondningarna har jag köpt av min vän i staterna samt beställt själv ifrån Ryssland och om någon undrar vad en Rysk PIO kostar så kan jag lova att det inte är mycket ;)

2. Mitt första experiment var Januari 2009 tror jag, köpte ett RS Guitarworks vintage kit till min Les Paul och visst blev det en jäkla skillnad mot Gibsons standard prylar. Mina Burstbucker Pro satt kvar hela tiden. Jensen kondningarna upplevdes som varma och träiga. Sedan prövade jag Luxe Grey Tiger repros och lödde in dom 50s style precis som Jensen hade suttit och märkte att de var klarare i ljudet och hade lite mer klös i sig, speciellt i diskanten och nu pratar jag stallmicken där både Jensen och Luxe hade 0,022uF eventuellt att Luxe hade 0,02uF.
Sedan prövade jag även de ryska gröna kondensatorerna 0,022uF stall och 0,015uF hals. De var mycket klara och fina och ljusa, moderna i soundet jämfört med Jensen och Grey Tigers.
Därefter tröttnade jag på RS Superpot, tyckte att den var för linjär och tröck i 4st CTS audio taper 500kOhm potar och lödde i Ryska K40 (silvriga) 0,015uF stall och 0,01uF hals men den här gången lödde jag kondensatorerna från poten till jord och en vanlig sladd mellan volym och ton pot och då verkade kondensatorerna färga ljudet mindre, däremot så kändes de silvriga k40 lite varmare än de gröna k42.
Därefter så införskaffade jag Bumblebees 0,0102uF hals och 0,0136uF stall och dom var helt magiska svårt att beskriva men en bumblebee på en halsmick i en Les Paul 50s wiring är så jävla härligt när man lirar blues och annat också.
Sedan blev det pot byte igen då jag fick ett Jimmy Page 21 tone harness av min vän i staterna då med Bumblebees 0,013uF hals och 0,017uF stall ca.
Potarna var 4st Alpha push-pull 500kOhm audio taper.

3. Även om en del av svaret finns på 2an så ja, jag kopplade alltid 50s style.

4. Ja olika tillverkares PIO kan låta annorlunda även om de har samma värde, men hur exakt ska man kräva att värdena är likadana? Det går ju även att kompensera genom att vrida ner tonen lite extra på den kondning som är ljusare.
Vissa kondningar var det inte så stor skillnad på när man hade tonen på 10 men en subtil skillnad fanns oftast där (tycker jag) dock så är det när man börjar använda ton ratten som det händer grejjer, dels vad man får för svep och andvändbarhet och när man kör 50s wiring så kan tonkontrollen agera lite mer volymkontroll på frekvenserna.

Här är en graf på potar Image

Hoppas att jag har besvarat dina frågor om inte annat så fråga på och jag eldade inte upp mig

21 Jun 2011, 20:14
Profile ICQ YIM WWW

Nu är vi tillbaka till början igen. Olika värden ger olika nyanser. Troligen ger de dära superpottarna lite extra gläjde. Jag är van vid skitpottar från '60 så jag kan hantera det.
Om nu BB och ryssar ger spelglädje. må så vara, kanske även skillnad i nyanser-ännu bättre. Mojo never killed anybody[:p]

Jag tror att detta inte går att mäta (än)
Så för att citera nån: Stay by your konding[:)]

21 Jun 2011, 22:20
Profile

Svullo wrote:

Som trådskapare vill jag be herrarna att hålla en trevlig ton..

Det är nog bara mig den raden gäller ;)

22 Jun 2011, 00:15
Profile ICQ YIM WWW

Funderar på att byta kondingar i en pålle[:)]. E de nån som har nåt tips? Hört att PIO kondingar ska va så jäkla bra? Kan man få dom med Lapin Kultaplast på? Skulle se så jävla coolt om inte annat[:D]!
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

22 Jun 2011, 19:24
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 124 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5