View unanswered posts | View active topics It is currently 23 May 2024, 07:32



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
STIM hur är deras ställning mm 2019? 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Alltså, jag vet inte om ni anstränger er för att missförstå mig eller om jag är extremt otydlig. Jag har alltså varken LÄST eller KOMMENTERAT innehållet i någon av era länkar.

Det enda jag har försökt besvara är de spekulationer som har nämnts i inläggen, och då främst i Vinylarns tidiga poster.

Jag är totalt ointresserad av att lägga tid på att läsa uppsatser, jag vet bätttre än de allra flesta exakt hur Stim fungerar och ville bara hjälpa till att dela med mig av detta till de som jag trodde hade uppriktiga funderingar. Eftersom jag uppenbarligen missförstått detta så tackar jag för mig här i tråden.

Obs, min högst personliga uppfattning, som inte har något med min anställning att göra, är att ni två är helt jävla brända i pallet. Fuck off, så att säga.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


16 Oct 2019, 19:52
Profile WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain wrote:
Alltså, jag vet inte om ni anstränger er för att missförstå mig eller om jag är extremt otydlig. Jag har alltså varken LÄST eller KOMMENTERAT innehållet i någon av era länkar.

Det enda jag har försökt besvara är de spekulationer som har nämnts i inläggen, och då främst i Vinylarns tidiga poster.

Jag är totalt ointresserad av att lägga tid på att läsa uppsatser, jag vet bätttre än de allra flesta exakt hur Stim fungerar och ville bara hjälpa till att dela med mig av detta till de som jag trodde hade uppriktiga funderingar. Eftersom jag uppenbarligen missförstått detta så tackar jag för mig här i tråden.

Obs, min högst personliga uppfattning, som inte har något med min anställning att göra, är att ni två är helt jävla brända i pallet. Fuck off, så att säga.


Det var en sansad kommentar.


16 Oct 2019, 20:14
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie wrote:
Bakgrunden till denna tråden kommer av att det ansågs av flera i min närhet att jag borde gå med i Stim, något jag aldrig haft en tanke på tidigare trots att jag spelat sen 1990. Men då jag mestadels spelat musik som minst av allt har potential att dra in några pengar överhuvudtaget har det alltid varit en ickefråga för mig, till för ett par år sen då det kommit en del intresse för musiken jag håller på med från diverse bolag mm. Varför just nu undrar kanske någon och svaret är att jag lite gått i musikalisk barndom vilket gjort att musiken jag gör blivit otroligt mycket mer lättillgänglig för gemene man. Från noise/grind/käng till melodiös hårdrock liksom.

Skit samma, min länk ovan är en bra början om man vill läsa den andra sidan av hur Stim fungerar, den som inte handlar om allas glada tillrop som kan sammanfattas: "åh gratis pengar bra för mig". Lite som: "åh jag klär i minkpäls bra för mig" och inte tänka på industrin bakom.


Förstår inte problemet. Vill du ha upphovsersättning, gå med i Stim eller någon annan organisation om du hittar en som du anser är bättre. Vill du avstå från ersättning så låter du bli att ansluta dig. Ytterst okomplicerat.

Det finns säkert principiella aspekter att problematisera och skriva uppsatser om, men det är ju inget som kommer att lösa sig i en Bojentråd eller som påverkar dig som enskild upphovsman. Rösten från gatan lär inte ge dig svar på de spörsmålen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Oct 2019, 22:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14783
Location:
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Trist tråd, men ganska uppenbart att denna skulle spåra ur också, redan när man läste första inlägget (vilket man nu ångrar man klickade upp).
Dock var jag intresserad av att veta mer om STIM, så tack för det Walain!

Här kommer snabbanalys:

TS har en förutfattad mening vilken uttalas tydligt i första inlägget, vill därför ha stöd för sin uppfattning av andra.
När detta inte infaller utan det istället börjar ifrågasättas och bemötas med fakta så blir det pajkastning istället.

_________________



17 Oct 2019, 09:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Mike Leaf wrote:
Här kommer snabbanalys:

TS har en förutfattad mening vilken uttalas tydligt i första inlägget, vill därför ha stöd för sin uppfattning av andra.
När detta inte infaller utan det istället börjar ifrågasättas och bemötas med fakta så blir det pajkastning istället.

Bra sammanfattning!

_________________
Mats


17 Oct 2019, 10:24
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Sammanfattning korrekt.

Som sagt, det följer ett förutsägbart mönster.


17 Oct 2019, 10:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7759
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Att göra en analys utan att ha läst de två länkar som presenterats... kommentar överflödig..


17 Oct 2019, 13:13
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie wrote:
Som vanligt så måste det till en provokation för att någon ska bry sig om att svara överhuvudtaget, och då bara med att attackera, anklaga osv.

Önskar fortfarande svar i tråden utifrån trådstarten.

Övriga kan läsa denna länk och diskutera den på annat ställe:

https://christianengstrom.files.wordpre ... wscv_IQlaE


Intressant artikel av Christian Engström, som själv är musiker och låskrivare. Han sammanfattar situationen enligt sin uppfattning på följande sätt:

“All lagtext, inklusive den svenska upphovsrättslagen (1960:729), som jag hittat säger dock mer eller mindre det motsatta än den information jag fått från tryckerier, Copyswede, NcB och STIM, nämligen att Förutom detta säger också regelverket inom Eu att . Jag har hindrats i det grövsta, och jag vet många andra i en liknande situation. I åratal har jag försökt att få trycka upp min musik utan att vara med i NcB eller på något sätt involvera mig i STIM (genom paraplyorganisationer och specialavtal verkar det vara svårt att veta om man är med eller inte). Men gång på gång har jag förhindrats direkt och indirekt av dessa organisationer och föreningar. Min förhoppning är att detta utkast kan bidra till att ändra situationen till det bättre för de tusentals musiker som vill nå ut med sin musik men som hindras av en sluten kulturelit och dess upphovsrättsförvaltare.“


17 Oct 2019, 19:07
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Stimregistrering av låtar har jag tyckt varit käckt när det är flera inblandade med, så att alla får tänka igenom vad var och en har gjort för en låt. Sen har jag spelat några gånger om året på småställen, som förmodligen är stimanslutna men eftersom det är så få spelningar har jag skitit i att skicka in listor. 8.75 till åt max martin då, men orka liksom. registreringen innebär att jag får mail några gånger om året, bjuds in på medlemsmöte etc. inget mer. som andra ekonomiska föreningar. stim är en helt soft grej i min amatörvärld.


17 Oct 2019, 21:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14783
Location:
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
lgs wrote:
Min förhoppning är att detta utkast kan bidra till att ändra situationen till det bättre för de tusentals musiker som vill nå ut med sin musik men som hindras av en sluten kulturelit och dess upphovsrättsförvaltare.“

Ok, så för upphovsmän som inte respekterar upphovsrätt men ändå vill fysiskt 'trycka upp' musik blir det ett hinder.
Tja, det är tufft ibland. Trodde spridning på nätet skulle lösa hans problem och ta död på fysiska produkten helt, även upphovsrätten.

_________________



18 Oct 2019, 08:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Mike Leaf wrote:
lgs wrote:
Min förhoppning är att detta utkast kan bidra till att ändra situationen till det bättre för de tusentals musiker som vill nå ut med sin musik men som hindras av en sluten kulturelit och dess upphovsrättsförvaltare.“

Ok, så för upphovsmän som inte respekterar upphovsrätt men ändå vill fysiskt 'trycka upp' musik blir det ett hinder.
Tja, det är tufft ibland. Trodde spridning på nätet skulle lösa hans problem och ta död på fysiska produkten helt, även upphovsrätten.


Nu ser det ut som du citerar mig och inte källan jag hänvisade till.


18 Oct 2019, 18:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14783
Location:
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
lgs wrote:

Nu ser det ut som du citerar mig och inte källan jag hänvisade till.


Ja du postade ju texten i ditt inlägg inte bara en länk, så jag utgår från att du anser detsamma

_________________



19 Oct 2019, 12:40
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Mike Leaf wrote:
lgs wrote:

Nu ser det ut som du citerar mig och inte källan jag hänvisade till.


Ja du postade ju texten i ditt inlägg inte bara en länk, så jag utgår från att du anser detsamma


Jag har inte CEs erfarenheter, jag har inte skrivit texten, jag tycker bara att hans erfarenheter inte är ointressanta i förhållande till TS.

Det är ju ett brott mot upphovsrätten att inte citera korrekt källa. :mrgreen:


19 Oct 2019, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14783
Location:
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
lgs wrote:

Det är ju ett brott mot upphovsrätten att inte citera korrekt källa. :mrgreen:

Fast du kanske är Christian 8)

Tvivlar dock på att det är tusentals andra som har samma besvär som han beskriver

_________________



19 Oct 2019, 15:44
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Mike Leaf wrote:
lgs wrote:

Det är ju ett brott mot upphovsrätten att inte citera korrekt källa. :mrgreen:

Fast du kanske är Christian 8)

Tvivlar dock på att det är tusentals andra som har samma besvär som han beskriver


Hehe... Ingen risk. Jag använder mina riktiga initialer i detta forum där jag finns för att byta musikprylar och erfarenheter, inte att trolla.


19 Oct 2019, 16:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Polytone, rifle and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.