View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 02:09

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vad finns på Bojarnas gitarrställ ? 
Author Message

Post Re: Vad finns på Bojarnas gitarrställ ?
1331 wrote:
Om man måste bortse från Gibson och Fender så har jag bara två gitarrer som är lite ovanliga, men utseendemässigt kanske de inte sticker ut så mycket. De här två (tillsammans med en gammal Les Paul Custom) är de gitarrer jag spelar absolut mest på i min samling.

Nik Huber Krautster II som är inte så vanlig även om kroppsformen på den är ganska bekant.
Image
Image
Image

Behövde en 7-strängad gitarr och ville ha en som kunde funka i de flesta sammanhang, så då fick det bli en sån här.
Image

Kan man få se en bild av din LPC också tack! Blir sjösjuk av alla dessa konstiga, förlåt roliga gitarrer... 8)

George Harrison

22 Aug 2023, 19:40
Profile

pudas wrote:
Parker var väl ett av alla försök att framför allt bättra på ergonomin för oss gitarrister! Och dom lyckades väl rätt bra då många
kändisar spelade på dom ett tag! Finns märket kvar? Tycker dom är fräcka!

Jag köpte billigt några olika superstrat kroppar som blev förhållandevis OK efter igänläggning av hål efter diverse darrspakar!
En kropp i äkta pressade tokyo sopor! Kändes som någon form av papper eller mjuk fiber av något slag, lät rätt ok trotts allt!

Och en kropp och hals av fabrikat "Performance Guitars Hollywood" som väl var lite mer exlusiv. Äkta trä i kropp och en fin hals med ebenholts greppbräda. Fick ett hardtail stall precis som alla andra strator jag ägt, och en Ibanez George Benson mini HB i stall och två kina mickar i mitt och halsposition som ej var inkopplade. Lät mycket bra, både fett och Krispigt på samma gång.
Men kom aldrigt riktigt överens med gitarren, svårt att sätta fingret på, men vi blev aldrig kompisar!

Jag älskar verkligen min Parker Mojo. Det är SÅ GRYMT unik -och flexibel med dess piezo funktion. Det som gör gitarren så bra; är just att den funkar/låter precis lika som en vanlig elgitarr och 'akustisk' gitarr. Gitarren kommer med en speciell kabel. Det är egentligen en stereo tele plugg; som är splittad till två mono utgångar. Detta innebär att det är möjligt att skicka separata signalvägar till förtärkeri -etc-ect: För piezo och el funktionen. Detta kan man switcha mixa/blanda direkt från kontrollerna på gitarren. Väldigt enkelt och smidigt. Jag använder oftast min cutombyggda Twin Reverb för akustiska ljud. Både Parker -eller akke låter himmelskt genom den. AK-Ljudet blir enormt varmt, ärligt och vackert; bara genom att micka ut Twinnen. Många ljud tekniker brukar titta lite små snett på mig -när man avböjer den klassiska pluggningen typ till mixerbordet. Men när man väl börjar lira; brukar de tappa ner hakan på sina konsoller. Efteråt är de alltid och böjer sig och kryper -för att se exakt hur man kopplat det. Det brukar sluta i; typ: ' -Det var som fan... -Jag trodde inte detta var ens möjligt?!' Samma sak förövrigt när det gäller mitt val av akustisk gitarr. Jag har tidigare kört med dyra Gibsons, Martins, Taylors ect, ect. Idag är min 'go-to' akke en äldre, modifierad Dean V'coustic. Den gitarren är helt fantastisk. (Jag borde fan få spons av Dean; med tanke hur många som testat min och sedan köpt en själv... -Ha-ha!) Även med alla modifieringar; blir ju slutnotan för gitarren en fragmentskostnad -jämfört med att gå och köpa high end alternativen på marknaden. Och sedan bara få magsår i väntar på korea puckeln -eller lock bullen. På V'coustic:en blir det ingen bulle; då kropps formen är en Flying V. Kropps kanten ligger så nära stallet. Kroppsformen erbjuder även en perfekt balans + armrest -som är fullkomligt fenomenal -för längre krävande spelningar. Jag har länge gått och funderat på att köpa en till Dean V'coustic; och montera ett Floyd Rose med piezo teknik på den. Enda orsaken till att jag ännu inte gjort detta; är pga att Parkern redan erbjuder svajfunktion på akustiskt sound.

När det gäller min Valley Arts; så har jag denna främst för två användningsområden: LA Sessions-köret + David Gillmour soundet. Den gitarren har just 'det' -när det gäller dessa bitar. Det blir lixom inte bättre än så för mig. Inga över flammiga trä bitar; men ådrings och klang -mässigt: Snudd på perfektion. Ett smått fantastiskt instrument!

Äldre orginal kvalla Parkers och Valley Arts i gott skick; får man hosta upp riktigt rejäla pengar för idag.

22 Aug 2023, 21:42
Profile

Polytone wrote:
Kan man få se en bild av din LPC också tack! Blir sjösjuk av alla dessa konstiga, förlåt roliga gitarrer... 8)

Självklart! Här kommer en bild på den.
Image

23 Aug 2023, 09:35
Profile WWW

Jag har två Parker.
Image

24 Aug 2023, 21:10
Profile

oaklake89 wrote:
Jag har två Parker.

Nice. Den vita kan gärna få bo hos mig...

/ Jonken

25 Aug 2023, 14:54
Profile

Marshall wrote:
Om inte alla Les Paul, Strator, Tele, SG och 335:or räknas har jag bara en udda fågel i gitarrställen; en Jerry Jones Electric Sitar. Förvärvad av bojaren Granis 67. Förekommer rikligt på ett spår på senaste plattan.

Den är fantastiskt cool den där Jerry Jones Master Electric Sitar. Psst…som din ”kran” vill jag tipsa om en Fender CS Bajo Sexto Telecaster som jag tror skulle passa herr’n, om inte annat är jag säker på att Jerry Jones skulle uppskatta sällskapet. :mrgreen: 8)

Religion vs fossils. Fossils win.

27 Aug 2023, 18:27
Profile

Jonken wrote:
oaklake89 wrote:
Jag har två Parker.

Nice. Den vita kan gärna få bo hos mig...

/ Jonken

Jag funderar faktiskt på att sälja den. Vi kan ta fler detaljer över PM om du är intresserad.

27 Aug 2023, 18:55
Profile

Granis67 wrote:
Marshall wrote:
Om inte alla Les Paul, Strator, Tele, SG och 335:or räknas har jag bara en udda fågel i gitarrställen; en Jerry Jones Electric Sitar. Förvärvad av bojaren Granis 67. Förekommer rikligt på ett spår på senaste plattan.

Den är fantastiskt cool den där Jerry Jones Master Electric Sitar. Psst…som din ”kran” vill jag tipsa om en Fender CS Bajo Sexto Telecaster som jag tror skulle passa herr’n, om inte annat är jag säker på att Jerry Jones skulle uppskatta sällskapet. :mrgreen: 8)

Jag vet, har fått tipset förr :mrgreen: men nej tack, har svårt att motivera ett sådant inköp för tillfället… :|

28 Aug 2023, 22:19
Profile
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2