View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2026, 13:54

Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Begagnatmarknaden trögt? 
Author Message

Post Re: Begagnatmarknaden trögt?
Polytone wrote:
Och dessa säljer som smör även idag? För sådana priser?

För att ta ett konkret exempel: en av de mest eftertraktade räsergitarrerna är Ibanez JEM777 från 1987. För 10 år sen kunde en sådan kosta ända ner till under 10.000. Idag säljs inget under 50. Och det blir ännu större utväxling om vi tittar på billigare modeller. Det är inte många år sen jag köpte flera 80-tals RG för 1500-2000kr. Idag har de i fint skick nått femsiffriga belopp. Och ska vi lämna Ibanez och gå in på tex motivlackade Kramers, Jacksons mm så är de uppe på 100.000 för vissa exemplar.

15 May 2024, 12:19
Profile

Frisk wrote:
Ja och inget stopp på galenskaperna verkar det vara heller. Går man bara tillbaka ett enda år så finns det gitarrer som ökat flera procent i pris, det blir ganska mycket om det är en dyr gitarr. De smyghöjer priserna på ett otroligt fult sätt.

Allt har stigit i pris senaste 2 åren, minst 20-30% dyrare tillverkningskostnader, inflation samt att kronan är rejält låg mot valutor som Euro och Dollarn.
Det är helt naturligt att gitarrer också går upp motsvarande i pris, även begagnat.

Detta justerar sig sen normalt med tillgång/efterfrågan och konkurrens.
Det som är lite speciellt med tex elgitarrer är att det är en nischad produkt och det finns generellt sätt färre köpare.
Det smalnar av ännu mer på de riktigt dyra objekten, inte särskilt många i befolkningen som köper en 50.000 kronors elgitarr.
Kontra en MC, bil eller båt där det är en lägre nivå

En del av de som enligt min erfarenhet köpte just dyra instrument tidigare är artister/musiker, och de har det inte lika lätt längre att finansiera
sina vanor, utom de allra största.

15 May 2024, 15:42
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Frisk wrote:
Ja och inget stopp på galenskaperna verkar det vara heller. Går man bara tillbaka ett enda år så finns det gitarrer som ökat flera procent i pris, det blir ganska mycket om det är en dyr gitarr. De smyghöjer priserna på ett otroligt fult sätt.

Allt har stigit i pris senaste 2 åren, minst 20-30% dyrare tillverkningskostnader, inflation samt att kronan är rejält låg mot valutor som Euro och Dollarn.
Det är helt naturligt att gitarrer också går upp motsvarande i pris, även begagnat.

Detta justerar sig sen normalt med tillgång/efterfrågan och konkurrens.
Det som är lite speciellt med tex elgitarrer är att det är en nischad produkt och det finns generellt sätt färre köpare.
Det smalnar av ännu mer på de riktigt dyra objekten, inte särskilt många i befolkningen som köper en 50.000 kronors elgitarr.
Kontra en MC, bil eller båt där det är en lägre nivå

En del av de som enligt min erfarenhet köpte just dyra instrument tidigare är artister/musiker, och de har det inte lika lätt längre att finansiera
sina vanor, utom de allra största.

Jo det stämmer till viss del. man märker det på allt. Bilar är ett tydligt exempel också, går inte köpa överhuvudtaget längre om man inte har bra inkomst.

Men gitarrer-grejer är extremt om man går tillbaka 10 år. Det har ökat mycket mer än vad det borde. Det går inte att skylla allt på inflation.

15 May 2024, 19:15
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Vilka är "de"?[/quote]

Det finns massvis med exempel, det mesta av de stora märkena har stigit flera procent bara på 1-2 år. Jag var nära köpa en Ibanez 7-strängad för cirka 1.5 år sedan då kostade den strax under 19 tusen, nu kostar den strax under 21 tusen hos samma säljare.

Kan köpa att denna lilla ökning kan ha att göra med en svag krona och inflation. Men går man tillbaka längre tid så går det absolut inte att förklara de helt galna prishöjningarna med endast detta.

15 May 2024, 19:20
Profile ICQ WWW

ESP har höjt sina priser rejält också. Både när det gäller esp och deras undermärke ltd(åtminstone deras dyraste ltd-modeller). Med inflationen och den svaga kronkursen får man betala säkert runt 40% högre priser än för ca 3-5 år sen.

15 May 2024, 19:37
Profile

Jag känner mig plötsligt väldigt gammal som minns när Musikbörsen reade ut ett gäng Gibson R7 för 19995:- :cry:

15 May 2024, 21:39
Profile ICQ YIM WWW

Frisk wrote:

Det finns massvis med exempel, det mesta av de stora märkena har stigit flera procent bara på 1-2 år. Jag var nära köpa en Ibanez 7-strängad för cirka 1.5 år sedan då kostade den strax under 19 tusen, nu kostar den strax under 21 tusen hos samma säljare.

Kan köpa att denna lilla ökning kan ha att göra med en svag krona och inflation. Men går man tillbaka längre tid så går det absolut inte att förklara de helt galna prishöjningarna med endast detta.

Det tycker jag verkligen inte var en särskilt hög ökning; på en så stor summa. Ska man lägga tjugo papp på en gitarr så spelar knappast en eller två tusen hit och dit någon roll, då är det helt andra saker som spelar roll.

16 May 2024, 12:18
Profile

snutstrut wrote:
Jag känner mig plötsligt väldigt gammal som minns när Musikbörsen reade ut ett gäng Gibson R7 för 19995:- :cry:

Ojoj, man skulle ha en tidsmaskin :lol:

18 May 2024, 07:09
Profile

Känns som priserna dalat lite på begagnad marknaden iaf har LP gått ner något. Skönt, inte för att jag behöver nått för tillfället. :roll: ….

Last edited by 4trax on 07 Aug 2024, 00:10, edited 1 time in total.

06 Aug 2024, 18:37
Profile

lannen wrote:
Priserna har ju stigit sjukt mycket på bara några år. En ESP Eclipse såldes ju för typ 7-8-9.000 kr för några år sen. Nu? Typ 20k. Sen om det blir sålt ju en annan femma.

Det har sin förklaring i att Gibson hotade att ett större företag skulle tappa Gibson så de sålde ut alla eclipse de hade och särskilt vita såldes väldigt billigt. Det som sedan hände var att flera mindre företag passade på under köpfesten att prångla ut en massa B-stock på oseriöst sätt Så det är något att se upp med om man köper en begagnad eclipse.

06 Aug 2024, 23:31
Profile WWW

En spaning jag gjort att det inte går att sälja gitarrer begagnat idag med "justerad" prisökning som ska matcha höjt nypris. Då får man behålla guran. Med det sagt har de flesta gitarrer som ligger ute på annons för högt pris. På det sättet är faktiskt Tradera för första gången en bra referens om vad saker faktiskt är värda om man vill få sålt.

07 Aug 2024, 13:08
Profile

Men så är det.
Idag är ju de flesta pryl-säljare själv utbildade av det internationella seller/buyer -köret som visas på media å TV: Säljare börjar sitt fiskande -med att sätta ut på överpris. Detta i hopp om att någon eventuell spekulant är dum och desperat.
Jag tycker att säljes annonser som förnyas om och om igen över kursade: Ofta berättar mer om själva säljaren -än varan de vill kränga...

/ Jonken

08 Aug 2024, 12:58
Profile

Det är ju hyfsat svårt att prissätta idag. Internationellt är det lite högre priser än i Sverige så kanske rimligt att lägga sig runt 20% under priserna på Reverb för samma vara?

George Harrison

08 Aug 2024, 16:48
Profile

Polytone wrote:
Det är ju hyfsat svårt att prissätta idag. Internationellt är det lite högre priser än i Sverige så kanske rimligt att lägga sig runt 20% under priserna på Reverb för samma vara?

Är det verkligen det? På de ställen man kan se vad som sålts och inte bara vad folk önskar tycker jag priserna verkar vara ungefär detsamma. Det beror naturligtvis på vad du menar med "internationellt"?

09 Aug 2024, 12:38
Profile

Vinyljunkie wrote:
Polytone wrote:

Är det verkligen det? På de ställen man kan se vad som sålts och inte bara vad folk önskar tycker jag priserna verkar vara ungefär detsamma. Det beror naturligtvis på vad du menar med "internationellt"?

Ännu enklare isf. Bara kolla på Reverbs sålda objekt så ser man vad en vara är värd och vad den bör kosta.

George Harrison

09 Aug 2024, 15:55
Profile

Alltså fattar inte varför man vill hänvisa till Reverb som en måttstock. Sverige är Sverige och andrahandspriserna här är för höga. Sett antal gånger där säljaren vill försöka få ut nästan lika mycket som den kostade som ny till ett högre pris på sin vara än vad den kostade som ny för t ex 5-10 år sedan. Sen givetvis skitsnacket om knappt använd, bara använd i 30 minuter, eftertraktad, vintage, svår få tag på, etc på det hela. :roll:

09 Aug 2024, 20:32
Profile

Tokerekloker wrote:
Alltså fattar inte varför man vill hänvisa till Reverb som en måttstock. Sverige är Sverige och andrahandspriserna här är för höga. Sett antal gånger där säljaren vill försöka få ut nästan lika mycket som den kostade som ny till ett högre pris på sin vara än vad den kostade som ny för t ex 5-10 år sedan. Sen givetvis skitsnacket om knappt använd, bara använd i 30 minuter, eftertraktad, vintage, svår få tag på, etc på det hela. :roll:

I agree.

10 Aug 2024, 10:27
Profile ICQ YIM WWW

Polytone wrote:
Ännu enklare isf. Bara kolla på Reverbs sålda objekt så ser man vad en vara är värd och vad den bör kosta.

Jo men de flesta känner inte ens till Reverb. De kollar vad varan kostar ny och drar av 10% och tror att de ska få sålt.

Detta önsketänkande verkar för övrigt vara väldigt generationsbundet (jamen förlåt då om jag framstår som en åldershatare) om man kollar i köp och säljgrupper på Facebook där man kan se vem som säljer. Millennials och zoomers är klart överrepresenterade i bristande verklighetsuppfattning vad de ska få när de säljer sina prylar..

10 Aug 2024, 12:18
Profile

Detta måste väl ändå vara enkel logik
Och inget problem....
Är priset för högt (just nu eller av nån anl)
Så säljer varan inte direkt.

Att folk inte 'förstår' prissättning är jag med på
Men det ingår ju i själva grejen.

12 Aug 2024, 17:14
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Och inget problem....

Väl talat. Det finns inga problem i att folk sätter ett "för högt" pris. Endast för säljarna själva isf. Får de inte varan såld så sänker de väl priset eller behåller produkten? Inte svårare än så.

George Harrison

13 Aug 2024, 07:51
Profile

Mike Leaf wrote:
Och inget problem....

Prylen är den att idag är nästan de flesta annonser lyckoprissatta. Så var det inte för inte så många år sedan.

13 Aug 2024, 12:12
Profile

Polytone wrote:
Mike Leaf wrote:
Och inget problem....

Väl talat. Det finns inga problem i att folk sätter ett "för högt" pris. Endast för säljarna själva isf. Får de inte varan såld så sänker de väl priset eller behåller produkten? Inte svårare än så.

Tja vill man bidra till en fungerande marknad och få sin vara såld istället för att tro man ska göra ett klipp så kanske man ska tänka om.

13 Aug 2024, 12:55
Profile

Tokerekloker wrote:
Tja vill man bidra till en fungerande marknad och få sin vara såld istället för att tro man ska göra ett klipp så kanske man ska tänka om.

Att bidra till en fungerande marknad är nog inte prio 1 för de flesta. Misstänker att när folk sätter ett lite väl högt pris så är det nog för att det inte är så viktigt att få varan såld.

George Harrison

13 Aug 2024, 14:58
Profile

Polytone wrote:
Tokerekloker wrote:

Att bidra till en fungerande marknad är nog inte prio 1 för de flesta. Misstänker att när folk sätter ett lite väl högt pris så är det nog för att det inte är så viktigt att få varan såld.

Inser du inte hur dumt det där lät? Om man inte tycker det är viktigt att få något sålt så lägger man inte ens upp något till försäljning.

13 Aug 2024, 20:21
Profile

Tokerekloker wrote:
Inser du inte hur dumt det där lät? Om man inte tycker det är viktigt att få något sålt så lägger man inte ens upp något till försäljning.

Ta en musikaffär till exempel - de är inte ute efter att få varor sålda i första hand, utan de försöker göra någon slags ekonomisk vinst. Det är inte speciellt konstigt att privatpersoner tänker likadant.

George Harrison

14 Aug 2024, 08:06
Profile

Kan hålla med om trög marknad om det är som
Beskrivs att utgångspriser är höga och säljare inte
Känner bevov att sälja.

Om köpare inte delar säljares värdering så Ja,
Då uppstår en dålig rörlighet, dvs tröghet.
Många som säljer tänker säkert köpa sen också.

Vet inte vad man ska göra åt detta dock.

14 Aug 2024, 09:09
Profile ICQ WWW

Tokerekloker wrote:
Om man inte tycker det är viktigt att få något sålt så lägger man inte ens upp något till försäljning.

Det låter rimligt, men det skulle också kunna vara ”försäljning” för husfridens skull.
Flickvän/hustru/partner upprörd över att det finns ohemult många gitarrer/förstärkare/effektpedaler etc i hushållet. För husfridens skull annonseras en eller ett par av nämnda ting ut men då till ett pris som ingen prismedveten i nuläget är beredd att betala.

"Kolla här älskling, nu har jag gjort som du ville..."

Gitarrer/förstärkare/pedaler blir inte sålda.

"Älskling, i dagsläget är det sjuuuuukt svårt att sälja dessa prylar och du vill väl inte att jag (dvs. vi) ska förlora en massa pengar på detta genom att "skänka" bort prylarna?"

Men vad vet jag? Har en Tone King Falcon, vackert turkos & vit, ute för 11500 kr. Och nej, det är inte relaterat till husfriden utan enbart till försäljning för att GAS finns och existerar oberoende av vilken bra utrustning man sitter på. I min värld ett riktigt bra pris för denna underbara lågwattare. Priset till trots har ingen slagit till så ja, kanske är det en trög begagnatmarknad eller så begär jag helt enkelt för mycket. Får väl hoppas på att någon sommarjobbare är villig att spendera lite pengar den 25:e när lönen trillar in på kontot. 8)

Religion vs fossils. Fossils win.

14 Aug 2024, 20:23
Profile

Ovanstående inlägg förmedlar en enastående bra idé!

16 Aug 2024, 14:04
Profile

Goran wrote:
Ovanstående inlägg förmedlar en enastående bra idé!

Ja om man är en toffelhjälte och såna finns det gott om i det här landet har jag lärt mig.

16 Aug 2024, 14:47
Profile

Granis67 wrote:
Tokerekloker wrote:
Om man inte tycker det är viktigt att få något sålt så lägger man inte ens upp något till försäljning.

Det låter rimligt, men det skulle också kunna vara ”försäljning” för husfridens skull.
Flickvän/hustru/partner upprörd över att det finns ohemult många gitarrer/förstärkare/effektpedaler etc i hushållet. För husfridens skull annonseras en eller ett par av nämnda ting ut men då till ett pris som ingen prismedveten i nuläget är beredd att betala.

"Kolla här älskling, nu har jag gjort som du ville..."

Gitarrer/förstärkare/pedaler blir inte sålda.

"Älskling, i dagsläget är det sjuuuuukt svårt att sälja dessa prylar och du vill väl inte att jag (dvs. vi) ska förlora en massa pengar på detta genom att "skänka" bort prylarna?"

Men vad vet jag? Har en Tone King Falcon, vackert turkos & vit, ute för 11500 kr. Och nej, det är inte relaterat till husfriden utan enbart till försäljning för att GAS finns och existerar oberoende av vilken bra utrustning man sitter på. I min värld ett riktigt bra pris för denna underbara lågwattare. Priset till trots har ingen slagit till så ja, kanske är det en trög begagnatmarknad eller så begär jag helt enkelt för mycket. Får väl hoppas på att någon sommarjobbare är villig att spendera lite pengar den 25:e när lönen trillar in på kontot. 8)

Haha, kul!

Ja, förstärkare verkar svårsålda även fast du har en lågwattare. Sett AC50:or och 30:or och andra tunga och högwattare för ok priser men det är tyvärr digitala tider och ingen är sugen att släpa på 30+kg. Fast man är ju sugen… 8)

16 Aug 2024, 17:35
Profile
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next