| Author |
Message |
|
Mats Nermark
|
 Re: Fender har vunnit copyright på Stratocasterns kroppsform
Det är just detta som jag personligen tycker kommer att bli det mest spännande. Hur små avvikelser kommer Fender att acceptera? Om Fenders ledning och deras advokater är lika bitska som på den tiden jag jobbade där så kommer de att skicka ut så kallade brev med "cease & desist" till alla som ens är i närheten av formen av en strata och insistera att de är för lika originalet. Då är frågan om hur många som kommer att anse sig ha råd att bestrida detta i domstol. I och med att detta gäller Europa så kanske en del mindre tillverkare tycker att de klarar sig med de amerikanska och asiatiska marknaderna och bara slutar sälja inom EU. Men för ett bolag som Ibanez som säkert har finansiella muskler så kommer det säkert att förhandlas en del. Ett bolag som framgångsrikt slagits i domstolar för sina gitarrformer är ju PRS. Men det var ju mot Gibson och nu är det mot Fender och här står ju hela försäljningen av Silver Sky och faller på detta. /Mats N
|
| 14 Mar 2026, 19:18 |
|
 |
|
bummer
|
De som redan äger en Suhr kan skatta sig lyckliga nu.
|
| 14 Mar 2026, 20:29 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Mats Nermark wrote: Mike Leaf wrote: Detta är inte att förväxla med copyright, patent osv, snarare mönsterskydd.
Det är just detta som är klurigt. Fender har ju Trademark för sina huvuden men det fick de inte för sina kroppsformer. Det är just därför som de nu ger sig på att få Copyright för kroppsformen och lyckades få det. Copyright är tydligen inte ett lika långvarigt skydd som ett Trademark. /Mats N Och då kan man ju tänka sig att när de väl får en Copyright för formen skall rättsinstansen då utgå från att formen började säljas 1954, för 72 år sedan. Och att copyrightperioden redan gått ut. Nu är det ju ungefär som att Fender lanserade sin nya fräcka design förra året. Googlade på copyright och hur länge den räcker, fick följande svar: "Upphovsrätt (copyright) gäller i Sverige och inom EES som huvudregel i 70 år efter upphovspersonens dödsår. Skyddet uppstår automatiskt när ett verk skapas och övergår vid dödsfall till arvtagare. När 70-årsperioden löpt ut blir verket fritt att använda (allmän egendom)." Utifrån mitt resonemang, som rätten uppenbarligen inte gått på skulle copyright ha gått ut för två år sedan... Och som sagt, vad är det mer som ska plockas fram och dammas av och "Copyrajtas" för att det det plötsligt blivit möjligt?
_________________ /Lennart
Last edited by Custom Sam on 14 Mar 2026, 23:16, edited 1 time in total.
|
| 14 Mar 2026, 22:59 |
|
 |
|
Custom Sam
|
bummer wrote: De som redan äger en Suhr kan skatta sig lyckliga nu. Hm, jag skulle vara ganska suhr om jag hade en Suhr, den blir ju olaglig. Får säljas "bakom skynket" så att säga. Misstänker att sista ordet inte är sagt här, hur det ska implementeras vad gäller befintliga gitarrer etc. EDIT; Kom på att om man tänker som när Cites skulle börja implementeras var det ju destruktion av "Felaktiga" instrument!Tyska Sandberg gör ju mycket bra strattakopior, har en själv. De drabbas ju av denna regeln likaväl, även om deras produkter är tillverkade inom EU. Mfl.
Last edited by Custom Sam on 14 Mar 2026, 23:49, edited 2 times in total.
|
| 14 Mar 2026, 23:15 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
bummer wrote: De som redan äger en Suhr kan skatta sig lyckliga nu. Även de som har en Tom Anderson, Ted Stevenson, MB Guitars, SLV, James Tyler, Schecter, Luxxtone, Friedman, Shabat, Haar och en del andra hör till den gruppen som nog är glada. /Mats N
|
| 14 Mar 2026, 23:29 |
|
 |
|
bummer
|
Gladast är de som har en Suhr. Suhr is the shit. Fender gör American Professional II Stratocaster. Jag har också en strata av professionell kvalitet. Squier Bullet Strat som kostade 1 000 kronor. Jack Pearson, Mike Rutherford. Den har t.o.m en pytteliten Fender-logga. https://www.youtube.com/watch?v=_wY9CtA4HQYKnow You Gear om Silver Sky's, Squier and Fender are the same
|
| 15 Mar 2026, 07:35 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Mats Nermark wrote: Ett bolag som framgångsrikt slagits i domstolar för sina gitarrformer är ju PRS. Men det var ju mot Gibson och nu är det mot Fender /Mats N Så det är bra när PRS står upp för sin design mot Gibson, men inte när Fender gör det mot en kinesisk tillverkare? Stratocastern är väl knappast PRS design? Eller hur menar du exakt, jag tolkar troligen fel?
| 15 Mar 2026, 13:31 |
|
 |
|
Obi
|
Det har ju inte varit några problem att runda det nuvarande skyddet av huvudformen med ganska små förändringar så samma borde väl gälla kroppsformen?
Och som Leaf skrev så kanske nuvarande tillverkare kan betala en mindre licensavgift och fortsätta som tidigare. Säkert mer lönsamt för Fender än att bråka i domstolar.
|
| 15 Mar 2026, 13:59 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Mike Leaf wrote: Mats Nermark wrote: Ett bolag som framgångsrikt slagits i domstolar för sina gitarrformer är ju PRS. Men det var ju mot Gibson och nu är det mot Fender /Mats N Så det är bra när PRS står upp för sin design mot Gibson, men inte när Fender gör det mot en kinesisk tillverkare? Stratocastern är väl knappast PRS design? Eller hur menar du exakt, jag tolkar troligen fel? Ja, här var det en feltolkning för jag la ingen värdering i det jag skrev utan det var bara en ren observation. Då vann PRS mot Gibson men nu kan det ju bli en domstolssak mellan Fender och PRS. Sedan är jag av åsikten att alla skall få försvara sina rättigheter. Det intressanta är ju hur en domstol kommer att tolka hur lik en Silver Sky är en Stratocaster. I fallet Gibson vs. PRS så bedömde domstolen att en PRS Single Cut var tillräckligt olik en Les Paul för att PRS skulle vinna. Ett perspektiv är ju huruvida det är OK att komma så här i efterhand och hävda originalitet när kroppsformen varit i public domain så länge. Men det är ju en annan diskussion. /Mats N
|
| 15 Mar 2026, 14:21 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Obi wrote: Det har ju inte varit några problem att runda det nuvarande skyddet av huvudformen med ganska små förändringar så samma borde väl gälla kroppsformen?
Det är just detta som skall bli så intressant. En PRS Silver Sky är ju relativt sett mer lik än en Ibanez AZ2204 men var kommer gränsen att gå? /Mats N
|
| 15 Mar 2026, 14:25 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Mats Nermark wrote: Ett perspektiv är ju huruvida det är OK att komma så här i efterhand och hävda originalitet när kroppsformen varit i public domain så länge. Men det är ju en annan diskussion.
/Mats N
Ja, det är denna som jag tycker är det märkligaste. Nu läser jag inte Upphovsrättsmålsnytt dagligen, så det kanske är vanligt med förlängningar av upphovsrätt. Men det som är intressant i just denna frågeställningen är om t.ex Antonio Stradivaris ättlingar kan komma och hävda copyright på hans fioldesigner? Som alla har kopierat i flera hundra år... Jag vet, det är långsökt, men skapandedagen är länge sedan på både Strattan och filoldesignen. 
|
| 15 Mar 2026, 17:35 |
|
 |
|
Polytone
|
Custom Sam wrote: Mats Nermark wrote: Ett perspektiv är ju huruvida det är OK att komma så här i efterhand och hävda originalitet när kroppsformen varit i public domain så länge. Men det är ju en annan diskussion.
/Mats N
Ja, det är denna som jag tycker är det märkligaste. Nu läser jag inte Upphovsrättsmålsnytt dagligen, så det kanske är vanligt med förlängningar av upphovsrätt. Men det som är intressant i just denna frågeställningen är om t.ex Antonio Stradivaris ättlingar kan komma och hävda copyright på hans fioldesigner? Som alla har kopierat i flera hundra år... Jag vet, det är långsökt, men skapandedagen är länge sedan på både Strattan och filoldesignen.  Och vem ska ha upphovsrätt på den akustiska gitarrens form? 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 15 Mar 2026, 20:44 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Internationell rätt är knepiga saker, inte minst att upprätthålla och ev lagföra. Detta verkar mest vara en papperstiger, där man siktar in sig på global ehandel med bas i Kina.
Dessa kopior vill man ska stanna i Asien och inte skeppas till EU från Aliexpress och liknande shoppar.
Att ge sig på redan cirkulerade exemplar, lokala ÅF, små tillverkare eller konsumenter tror jag inte är någon risk för. Möjligen som tillverkare kan man få ett advokatbrev. Stora ÅF som Thomann kommer nog också akta sig lite för att hamna i skottgluggen.
För ett företag som Fender att försöka lagföra bolag i andra länder har visat sig vara praktisk taget omöjligt, och i alla fall extremt dyrt.
Gibson har ju länge kämpat mot 'chibsons' på liknande sätt, men bara lyckats genom att fysiskt beslagta partier som varit på väg in i USA, samt i vissa fall importörer. Man kommer inte åt dem på deras hemmaplan.
På andra kanten har man skapat partnerprogram där mindre tillverkare får kopiera deras instrument och tom sälja i Gibson ÅF's sortiment, dock utan loggan såklart. Detta genom att partnern godkänns och betalar en slant.
Det är ju ett riktigt långskott detta att få kroppsformen skyddad som ett konstverk snarare än en produkt, vilket inte kräver patent. och man kan ju tycka att det 'borde' vara tillåtet att kopiera efter 70år. åtminstone verkar en del tycka så.
Annars rent allmänt kan man se att det brukar hurras när små försöker försvara sig mot stora bolag, men inte tvärtom då ska det vara fritt fram att kopiera.
| 16 Mar 2026, 09:29 |
|
 |
|
Obi
|
Mike Leaf wrote: Stora ÅF som Thomann kommer nog också akta sig lite för att hamna i skottgluggen.
och man kan ju tycka att det 'borde' vara tillåtet att kopiera efter 70år. åtminstone verkar en del tycka så.
. Harley Benton är nog något som Fender inte är jättaglada åt. Observera att det i allmänhet är 70 år efter upphovsmannens död, dvs 2061 i detta fall.
|
| 16 Mar 2026, 11:48 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Obi wrote: Observera att det i allmänhet är 70 år efter upphovsmannens död, dvs 2061 i detta fall.
Åh, Pinsamt! Jag krälar i stoftet... det står ju t.o.m i texten jag kopierade och lade ut... Snabbt men fel.
|
| 16 Mar 2026, 12:03 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Nu har man ju get denna rättighet till Fender som bolag och inte Leo Fender specifikt. Var förresten inte Leo som designade kroppen ens om man ska vara petig.
Gör bara allt ännu mer märkligt. Copyright brukar vara knutet till person, men inte i detta fallet vad det verkar.
| 16 Mar 2026, 15:26 |
|
 |
|
bummer
|
Mike Leaf wrote: Nu har man ju get denna rättighet till Fender som bolag och inte Leo Fender specifikt. Var förresten inte Leo som designade kroppen ens om man ska vara petig.
Gör bara allt ännu mer märkligt. Copyright brukar vara knutet till person, men inte i detta fallet vad det verkar. Jag har hört Stratocaster beskrivas som Kalle Anka-gitarr. Var det självaste Kalle Anka som formgav gitarren?
|
| 16 Mar 2026, 15:34 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
bummer wrote: Jag har hört Stratocaster beskrivas som Kalle Anka-gitarr. Var det självaste Kalle Anka som formgav gitarren?
Nej, det var Kajsa. Uppfinnar-Jocke utvecklade svajet och elektroniken.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 16 Mar 2026, 20:46 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
En intressant aspekt är att Fender valt att göra detta i Europa. Kan det vara så att det är enklare att få ett sånt här beslut här än i USA? Och innebär det att kroppen är fritt byte för alla tillverkare så länge gitarrerna inte säljs inom EU? Kanske inte ens UK omfattas av beslutet? Rimligtvis borde det kunna överklagas men det förutsätter väl att någon konkurrent är villig att ta striden i rätten.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 16 Mar 2026, 20:48 |
|
 |
|
bummer
|
Lynxtrap wrote: bummer wrote: Jag har hört Stratocaster beskrivas som Kalle Anka-gitarr. Var det självaste Kalle Anka som formgav gitarren?
Nej, det var Kajsa. Uppfinnar-Jocke utvecklade svajet och elektroniken. Kvack
|
| 16 Mar 2026, 20:56 |
|
 |
|
Obi
|
Lynxtrap wrote: En intressant aspekt är att Fender valt att göra detta i Europa. Kan det vara så att det är enklare att få ett sånt här beslut här än i USA? Och innebär det att kroppen är fritt byte för alla tillverkare så länge gitarrerna inte säljs inom EU? Kanske inte ens UK omfattas av beslutet? Rimligtvis borde det kunna överklagas men det förutsätter väl att någon konkurrent är villig att ta striden i rätten. Kan ju minnas fel men gjordes det inte ett försök med samma sak i USA på 80-talet som fick avslag där? Man fick bara gehör för huvudformen. .
|
| 17 Mar 2026, 08:08 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Lynxtrap wrote: En intressant aspekt är att Fender valt att göra detta i Europa. Kan det vara så att det är enklare att få ett sånt här beslut här än i USA? Och innebär det att kroppen är fritt byte för alla tillverkare så länge gitarrerna inte säljs inom EU? Kanske inte ens UK omfattas av beslutet? Rimligtvis borde det kunna överklagas men det förutsätter väl att någon konkurrent är villig att ta striden i rätten. Ett amerikanskt företag har fått rätt mot en kinesisk tillverkare i en tysk domstol. De vill att det ska ses som nån typ av prejudikat för EU. Det säger sig själv hur komplext detta skulle bli om man försöker processa mot företag på andra kontinenter, advokaterna skulle ha att göra i åratal med ett sånt upplägg. Redan att lagföra tillverkare inom EU känns långsökt. Det kanske funkar som skrämselpropaganda ett tag dock. Den som kommer behöva ta strid är ju Fender, andra behöver inte agera (som jag ser det) annat än om möjligt undvika eller modifiera kroppsformen som liknar Stratocaster. Kinesiska tillverkare kanske satsar mer på sin hemmamarknad, det finns ju potential där och man slipper bry sig om copyright och dylikt.
| 17 Mar 2026, 09:47 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Mike Leaf wrote: Annars rent allmänt kan man se att det brukar hurras när små försöker försvara sig mot stora bolag, men inte tvärtom då ska det vara fritt fram att kopiera. Så kan det nog vara men det tycker inte jag. Lag är lag och rätt är rätt. Just i det här sammanhanget kan jag personligen tycka att det är lite underligt av en domstol att ge Fender denna copyright när den i praktiken varit i public domain så länge. /Mats N
|
| 17 Mar 2026, 11:47 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Obi wrote: Kan ju minnas fel men gjordes det inte ett försök med samma sak i USA på 80-talet som fick avslag där? Man fick bara gehör för huvudformen. . Då gällde det just att få Trademark vilket man då mycket riktigt fick på huvudformen men ej för kroppsformen. /Mats N
|
| 17 Mar 2026, 11:49 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Mats Nermark wrote: Mike Leaf wrote: Annars rent allmänt kan man se att det brukar hurras när små försöker försvara sig mot stora bolag, men inte tvärtom då ska det vara fritt fram att kopiera. Så kan det nog vara men det tycker inte jag. Lag är lag och rätt är rätt. Just i det här sammanhanget kan jag personligen tycka att det är lite underligt av en domstol att ge Fender denna copyright när den i praktiken varit i public domain så länge. /Mats N Ja, håller med. Tänkte väl kanske på målet med Eldstickan/solstickan nyligen där all expertis ansåg domen var rätt, och alla på sociala medier tyckte tvärtom. I artikeln nedan förstärker man så man nästan spricker och antyder i princip att bara för att man är liten ska man få ta rätten av en stor rättighetsinnehavare https://www.breakit.se/artikel/44857/en ... besvikelse Vad gäller Fender så är det ju extra klurigt när man blandar patenträtt med konstnärliga rättigheter
| 17 Mar 2026, 14:35 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Har för mig det finns flera olika rättighetsskydd. Namnskydd skall väl sökas för varje land och likaså för patentansökning. Mönsterskydd tror jag kan vara mer generellt, och betydligt billigare än patent men ett relativt svagt skydd så patent måste finnas på plats för att en domstol ska ta upp ett mål. Copyright är väl fortfarande ett mycket starkt skydd för det skrivna ordet (precis som det egna namnet) och svagare för produkter exempelvis från Asien skiter företagen i det och blir nog svårt att klämma ut några böter från Kina med eller utan patent så blir så till att jaga enskilda kunder. Nu har ju dessutom Kina börjat att strategisk märka varor med made in China.
Om man använder annat ord för stratocaster och etablerar att bilden inte är den gitarr som säljs Utan en rekommendation plus andra omskrivningar så finns inget case att driva för advokater vad jag kan förstå.
Frågan är väl hur olika länder biträder amerikanska intressen och sverige brukar vara ivriga att hjälpa till och skrämmas som med Apple och Microsoft
_________________ Det är aldrig försent att ge upp
|
| 17 Mar 2026, 15:50 |
|
|