View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 08:57

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Laney lc15 bygge! 
Author Message

Nu så!
Lödade dit drosseln i fredags innan gig (var sååå sugen på att se hur det blev) Testade stärkaren i repan innan och den fungerade!! Jag fick för mig att den spricker mycket tidigare än innan men samtidigt låter större i ljudet och mindre "plastigt" om ni förstår hur jag menar. Jag bytade utg.trafon rakt av och bytade sedan ut r32 mot fender deluxe reverb drossel (satte dit skärmgallermotstånd). Behöver jag justera något kanske? Bias? Kan de vara så att den inte jobbar med båda slutrören och på så vis spricker tidigare (dålig kontakt eller nåt)? Men rören jobbar väl i serie så ett brott borde väl betyda inget ljud??

29 Mar 2009, 15:06
Profile ICQ YIM WWW

Kanske bäst att ställa frågor om felsökning etc på Rör-forumet (finns ju en tråd där oxå). Det är ju där dom erfarna förstärkarmekarna håller till.

Är osäker på vad du har gjort mer än SGM, trafo-byte och drosselmontering, men just dessa moddar har du alltså gjort samtidigt eller? Då är det svårt att veta vilken av dom som bidragit till vad (jag brukar göra en mod i taget). Jag upplevde, ung som du, att trafo-bytet i min stärk gjorde att den blev mera "vuxen" på nåt sätt.

Personligen är jag nyfiken på vilken förändring drosseln ger. Om du också är det kan du koppla in en switch som växlar mellan motstånd och drossel.

Jag tror inte att du behöver justera bias p g a dom här tre moddarna (men det skadar ju inte att ha koll på den ändå), och jag tycker inte att det känns troligt att drosseln skulle orsaka att stärkarn skulle spricka upp avsevärt tidigare än förut.

31 Mar 2009, 09:58
Profile ICQ YIM WWW

Igår natt fixade jag till det sista i stärkaren. Kom på att jag nog inte satt rören rätt efter moddningen. Bytade plats på 2 av förstegsrören och det gjorde skillnad för ljudet. Mindre brus och mer dynamiskt ljud (hur det nu är möjligt) 1 av förstegsrören är märkt highgrade och det ska tydligen sitta i V1 och jag uppfattade att det gjorde stor skillnad.
Jag har fortsatt med lite prov i stärkaren. Jag har plockat bort C20 och tagit bort C3. Lödade in benen från ett motstånd jag hade liggande där kondingarna suttit [:)]
Jag upplever ett stort lyft för stärkaren. "Större" ljud, mer dynamiskt och mer känsligt. En klar förbättring!!!!! Passade på att byta ut led lampan till en blå. Ett klart lyft för det estetiska [:)]
Jag tror inte att jahg behöver göra ett A/B test. Kan varmt rekomendera att göra det inrepp jag gjort!!!! Funderar på att lyda amphealers råd fullt ut och fixa till en presencekontroll och att öka värdet på C3 och C4 till 22n. Om jag ska ha en extern pot till presence, vilket värde ska den ha då?

31 Mar 2009, 10:44
Profile ICQ YIM WWW

Om du ska koppla presence-poten som jag har gjort (se längre upp i den här tråden), så funkar 10 k, men helst skulle den vara "reverse log", vilka är lite ovanliga.

Menar du att du kortslöt både C3 och C20 (ersatte dom med ledare), eller kortslöt du C3 och bara plockade bort C20? Vad blev effekten av C20-modden tror du?

31 Mar 2009, 12:48
Profile ICQ YIM WWW

Jag lödade bara en benet från motståndet för att inte bryta kretsen så att säga. Eller det kanske inte hade spelat någon roll, signalen kanske inte bryts för att jag tog bort komponenterna? Jag fick för mig att stärkaren blev mer dynamisk och "känslig" när jag tog bort kondingarna, framför allt C20. Jag hade inte möjlighet att test så mycket igår då klockan var mitt i natten när jag var klar. Mer tester kommer i dagarna!!
Jag kör stärkaren genom en Marshall 2x12 och det låter väldigt gött nu!! Den överstyr fantastiskt trevligt!!! Låter mindre "plastigt" nu.

31 Mar 2009, 14:18
Profile ICQ YIM WWW

Tjena!
Stärkaren fungerar och den är till belåtenhet. Jag skulle vilja installera en standby switch. Finessen med en sån switch är väl att låta glödningen vara på men strypa strömmen till slutrören?! Ska jag kapa P3 och P4 för och stätta in en switch där??

03 Apr 2009, 11:03
Profile ICQ YIM WWW

Tjena!! Om jag ska byta pt, någon som vet en som kan fungera??

27 Apr 2009, 22:21
Profile ICQ YIM WWW

Bumpar den här tråden lite..

Om jag vill byta utg. transformatorn.. Vilken av dom här hammnods borde man välja?

http://www.musikding.de/product_info.ph ... ormer.html

http://www.musikding.de/product_info.ph ... ormer.html

Är det svårt att byta transformatorn eller är det bara en fråga om att löda och skruva?

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
-Jimi Hendrix

03 Jul 2009, 13:15
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2