View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 08:56

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Marshall 50w - vilka OD-pedaler gillas? 
Author Message

kom till tonfesten så får du testa min Colorsound Overdriver.

------
Dom låter alla lika

27 Dec 2009, 00:28
Profile

Izzy wrote:
Tycker det är svårt att med od-pedal få "lite mer spräck" i en gammel-Marshall. Många od-pedaler färgar lätt bort det typiska Marshall-crunch-soundet. Vette tusan om inte en relativt clean boost är det bästa.
/Gunnar

Problemet är väl att många av oss kör allt på 10 eller nära 10, och då blir det svårt att krana ur mer gain ur kretsen. Det är väl därför alla uppfattar att tex bass och super bass spec tar pedaler mkt bättre än lead - det finns inget utrymme för mer gain i en lead-specad marshall, helt enkelt! Det finns inte tillräckligt med headroom.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

Förvisso. Du får inte mer volym. Men du kan få klart tätare och mer komplex sjungande dist.

Trots allt är det ju så att försteget distar inte så himla mkt i en 1987/1959, ens med allt på typ 11. Det är andra steget som crunchar en del, men bottnar knappast. Resten sitter i fasvändare och slutrör.

Genom att trycka in mer signal får du till och med de första parallella gainstegenatt dista lite (om du byglar dem) och det andra steget distar ännu mer.

/Gunnar

27 Dec 2009, 00:40
Profile

Vad var det för fel på RangeMastern?

Jag tycker att humbuckergitarr genom en trebleboost och en 1987 låter kanon! I mitt fall Les Paul m burstbuckers genom en Keeley Java Boost till en Marshall Lead (tack Ljudfreak!) och 1-2 x Marshall 1936-lådor (med de fruktade 75W elementen). Förvisso ingen OD och insignalen kan choka om man maxar, men man får en förbannat inspirerande dist som styrs med gitarrens volymratt.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

Ja, jag vet inte, min rangemaster funkar utmärkt med mina super lead toppar, men den lät inte alls lika bra med den här... HotCaken var 100% från start, tillräcklig boost, sprill, grym strängseparation osv... heaven ;)

27 Dec 2009, 01:06
Profile WWW

knut wrote:

Jo, det fanns en j-a massa möjligheter i den där diaper rushen, men varför bråka när den gamla D+en lät bättre?[:D]

Är man på diod-distar/overdrives så kanske inte Fetto är rätt. Men det har hänt en hel del med Fetto-pedalerna sedan den där första generationen som du hade. Den ratt som Polifemo pratar om fanns inte på de gamla. Jag använder mest en Fetto Deluxe och den har en LowDrive-ratt som är väldigt användbar. Den fanns inte på de gamla men dagens modeller har en gömd under huven.

Men det jag egentligen rekommenderade i mitt förra inlägg var faktiskt Miss Nutcracker, som är bra på att trycka på Marshalls och den jag använder när bara vill pressa Marshallarna till lite spräck och punsch. (Edit: Pedalen själv distar inte alls, utan trycker på förstärkaren så den distar.)

Men som sagt om man är inne på diodklippare, så är det här inte svaret... (Jo jag gillar diodklippare också, fast jag sällan använder dem.)

Annars kan jag nämna att jag förr använde en Seymour Duncans Pickup Booster till min enkanaliga Cornford-combo vid solon. Det ger är ren nästan ofärgad förstärkning av gitarrsignalen, med en liten gnutta extra i basen.

Men som andra sagt så är det så personligt vd man får att funka. Och olika saker verkar funka olika bra i olika snarlika riggar. Min Hotplate funkar jättebra med min Super Lead, men är kass till min 1987:a (d v s JMP50w), samtidigt som jag ser på bilden at du har en Hotplate till din. Så det är väl bara att testa vidare. Det ska bli kul att höra vad du fastnar för.

/CM

27 Dec 2009, 21:38
Profile ICQ YIM WWW

Min Hotplate funkar jättebra med min Super Lead, men är kass till min 1987:a (d v s JMP50w), samtidigt som jag ser på bilden at du har en Hotplate till din.

Jag anv inte hotplaten när jag repar med 50w, den låter inte så bra där. Precis som för dig funkar det fint med mina 100w-toppar 1-2 steg ner (det är en super bass 100 på bilden ovan). Med 50w funkar den 1 steg ner, sen låter det bara trött.

Nä, hot cake'n var helt perfekt med smallboxen! Den får tonen att verkligen hoppa ut ur lådan.[:p]

28 Dec 2009, 12:37
Profile WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2