|
Revival för "hockeyklubbor" fr. 80-talet?
| Author |
Message |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2044 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Om man ska prata tidiga Charvel & Jackson så är det före 83 som gäller, den rosa Soloisten på blocket är för ny[;)] Några viktiga saker är orginal Floyd , Duncan mickar & inge licens varianter är godtagliga om det ska vara "modernvintage"[;)] It´s all in the ears of the beholder http://www.myspace.com/jonasedlerhttp://www.myspace.com/basementaudiosystem
|
| 17 Aug 2011, 18:56 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Twangthang wrote: En Am. Standard var ju rena skräcken
[?][:(!] I övrigt undrar man var alla dessa hockeyklubbor finns idag. Det borde ju finnas massor där ute, men det är sällan man ser dem till salu. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ***Every night I tell myself: I am the Cosmos***
|
| 17 Aug 2011, 21:34 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Lynxtrap wrote: Twangthang wrote: En Am. Standard var ju rena skräcken
[?][:(!] I övrigt undrar man var alla dessa hockeyklubbor finns idag. Det borde ju finnas massor där ute, men det är sällan man ser dem till salu. Go figure, som dom säger[:)]
|
| 17 Aug 2011, 22:12 |
|
 |
|
Oakman
|
Tror också dessa guror bara kommer bli mer attraktiva med åren. Som redan nämnts så börjar de som var unga sent 80-tal/tidigt 90-tal komma upp sig och tjäna pengar, samt att det börjar bli så länge sen så det är nostalgi [;)] Jag tar gärna en klassisk Kramer med bananskalle och endast 1 HB bridge [:p] 
|
| 18 Aug 2011, 00:03 |
|
 |
|
Moll-Johan
|
Quote: Revival för "hockeyklubbor" fr. 80-talet? Trodde inte på det där först men jag har ändrat mig: http://www.youtube.com/watch?v=ETEigeCFv3MSören
|
| 18 Aug 2011, 00:26 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Kramers med hockeyklubba? Bah. Fjantigt. Här.  ...alla hårdrockyxors queen mother... Urchin Urichino 100 anno 1982  ...med inte bara ett sketet booster system utan två...samt aktiv EQ å allt annat du kan tänka inklusive moms osv tills du backar å går...[:D][:D][:D] jesper@gofastparts.se
|
| 18 Aug 2011, 00:52 |
|
 |
|
Cabretta
|
Ställer mej dessvärre tveksam till om dessa någonsin kommer att få något värde. Kanske Janne Schaffers Jackson om man kan få Schaffer att skriva ett intyg [;)].
Kanske en och annan som råkade vara med just de åren vill köpa tillbaka en, men annars...nej. De saknar i stort sett gitarrhistoriskt värde, så ser jag det. Tror inte det finns många gitarrer efter 75-76 som har potential att stiga i värde. De är som moderna bilar, det finns bara en nersida.
Mängden prylar som folk samlar på bara ökar: swatchklockor, mopeder, gamla golfset etc. Det finns inte folk nog att hålla upp priserna på allt skit som folk får för sej att samla på. Och det är bra det, släng allt skit som inte har historiskt värde, det är bara bruksprylar som ska kasseras när de går sönder [}:)].
För mej är det lika sannolikt att dessa gitarrer skulle stiga rejält i värde som att en Volvo 244 från samma år skulle göra det.
|
| 18 Aug 2011, 00:59 |
|
 |
|
ralvejd
|
Jag har en korea kramer mä fjojd lic, döskalle stämmissar, genomgående hals, splitbara quad rail mickar, ö volymkontroll, ö ö tonkontroll & ö ö ö svart plastfärg Bytes mot en Gibson Les Paul 1959 [:)] <b>ralvejd@pc010:~$</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 18 Aug 2011, 01:21 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
Mike Leaf wrote: Problemet just nu med den svenska köp/säljmarknaden generellt är att den urskiljningslöst värderar gitarrer mfl prylar efter samma måttstock , vilket är vad man får en 'ny hos Thomann för'.
Men är inte det ganska rimligt? Om man inte är ute efter en antikvitet, och en gitarr inte råkar ha någon alldeles speciell egenskap, så är väl nyanskaffningsvärdet den måttstock som ligger närmast till hands? Det finns ju folk som tittar på Antikrundan, men själv skulle jag aldrig betala extra för antikvärde. Däremot har jag betalat för att få en gitarr handbyggd enligt mina önskemål, vilket ju är pengar i sjön om man ser till andrahandsvärdet. Så fort spekulation kommer in i bilden, handlar det inte om verkliga värden, utan om förväntningar (för att inte tala om förväntade förväntningar, vilket väl är vad den här tråden handlar om) precis som på börsen.
|
| 18 Aug 2011, 01:25 |
|
 |
|
rifle
|
Cabretta wrote:
För mej är det lika sannolikt att dessa gitarrer skulle stiga rejält i värde som att en Volvo 244 från samma år skulle göra det.
När jag sålde min Volvo 244 -77 för 13 år sedan så fick jag 2500kr, idag säljs liknande bilar för ca 15000kr om du ens hittar en. En del av att värdet ska öka på saker är att de ansetts värdelösa och skrotats och slängts bort helt enkelt. Sen brukar de börja smygstiga igen. Men att 80-tals guror ska bli som de eftertraktade Gibson och Fender känns långt bort i dagsläget, men den som lever får se. [:D]
|
| 18 Aug 2011, 08:25 |
|
 |
|
Cabretta
|
rifle wrote: Cabretta wrote:
När jag sålde min Volvo 244 -77 för 13 år sedan så fick jag 2500kr, idag säljs liknande bilar för ca 15000kr om du ens hittar en. [:D] Måste vara nån "samlare" [:D]. Hittar gör man utan tvekan, blocket ger priser på allt mellan 2000 SEK och 35.000 SEK. Har svårt att tro att kommande generationer kommer att buda speciellt friskt på dessa [:D]. Men vad vet man, framtiden är ett oskrivet kort. Tror dock mer på en allmän smärre kollaps för många spekulationstrender. Det finns för mycket "samlarobjekt" och för lite samlare.
|
| 18 Aug 2011, 08:47 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Mr Smiley wrote: Mike Leaf wrote: Problemet just nu med den svenska köp/säljmarknaden generellt är att den urskiljningslöst värderar gitarrer mfl prylar efter samma måttstock , vilket är vad man får en 'ny hos Thomann för'.
Men är inte det ganska rimligt? Om man inte är ute efter en antikvitet, och en gitarr inte råkar ha någon alldeles speciell egenskap, så är väl nyanskaffningsvärdet den måttstock som ligger närmast till hands? Det finns ju folk som tittar på Antikrundan, men själv skulle jag aldrig betala extra för antikvärde. Däremot har jag betalat för att få en gitarr handbyggd enligt mina önskemål, vilket ju är pengar i sjön om man ser till andrahandsvärdet. Så fort spekulation kommer in i bilden, handlar det inte om verkliga värden, utan om förväntningar (för att inte tala om förväntade förväntningar, vilket väl är vad den här tråden handlar om) precis som på börsen. Läs vad jag skriver, problemet är at man tillämpar samma värderingsregel på allt , och jämför 'äpplen med päron' Det är många framförallt yngre som bara vill ha det senaste nya med 'specar' och sånt , men även de som är intresserade av mer unika lite ovanliga ofta äldre objekt, men dessa dras över samma kam och jämförs med det som Thomann vräker ut, då blir det till slut så att en hel del avstår att sälja överhuvudtaget.
|
| 18 Aug 2011, 08:59 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Quote: Tror dock mer på en allmän smärre kollaps för många spekulationstrender. Det finns för mycket "samlarobjekt" och för lite samlare.
Det där kan ju gälla för rosa hårdrockguror absolut, men inte för 'vintage' gitarrer från länge sen.... dom finns det alldeles för få av.
|
| 18 Aug 2011, 09:08 |
|
 |
|
rifle
|
Cabretta wrote:
Måste vara nån "samlare" [:D]. Hittar gör man utan tvekan, blocket ger priser på allt mellan 2000 SEK och 35.000 SEK. Har svårt att tro att kommande generationer kommer att buda speciellt friskt på dessa [:D]. Men vad vet man, framtiden är ett oskrivet kort.
Tror dock mer på en allmän smärre kollaps för många spekulationstrender. Det finns för mycket "samlarobjekt" och för lite samlare.
Det är inte den kommande generationen utan det är VI som kommer buda på dessa i framtiden. När man blir 60 och drömmer ännu mera om ungdomens dagar och första bilen, då tar vi fram lädret och köper dyrt. [:D]
|
| 18 Aug 2011, 09:10 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Cabretta wrote: Ställer mej dessvärre tveksam till om dessa någonsin kommer att få något värde.Kanske en och annan som råkade vara med just de åren vill köpa tillbaka en, men annars...nej. De saknar i stort sett gitarrhistoriskt värde, så ser jag det.
Ja så har man ju sett på det hittills, men kom ihåg att man sa exakt samma sak om vintage Stratocasters lång in på sent 70-tal, dom var helt värdelösa. Såldes för 50$ st enhetspris , custom colour 100$. Clapton köpte ett dussin i Nashville 1970 och byggde sen ihop olika konfigurationer , bla Blackie. Om man ska spekulera framåt bör man ha en tidsbegränsning inlagd, typ 'de närmaste 5 åren' eller liknande, annars kan man få käka upp det längre fram. Räcker med en rejäl återkomst för pudelrocken så kan dessa bli populära igen , men som sagt kanske bara vissa modeller och märken.
|
| 18 Aug 2011, 09:14 |
|
 |
|
Cabretta
|
Mike Leaf wrote: Cabretta wrote: Ställer mej dessvärre tveksam till om dessa någonsin kommer att få något värde.Kanske en och annan som råkade vara med just de åren vill köpa tillbaka en, men annars...nej. De saknar i stort sett gitarrhistoriskt värde, så ser jag det.
Ja så har man ju sett på det hittills, men kom ihåg att man sa exakt samma sak om vintage Stratocasters lång in på sent 70-tal, dom var helt värdelösa. Såldes för 50$ st enhetspris , custom colour 100$. Clapton köpte ett dussin i Nashville 1970 och byggde sen ihop olika konfigurationer , bla Blackie. Om man ska spekulera framåt bör man ha en tidsbegränsning inlagd, typ 'de närmaste 5 åren' eller liknande, annars kan man få käka upp det längre fram. Räcker med en rejäl återkomst för pudelrocken så kan dessa bli populära igen , men som sagt kanske bara vissa modeller och märken. Kanske har du rätt, MEN det har ju faktiskt hela tiden handlat om elgitarrhistoriens första 10-15 år, det är då allt väsentligt händer, det är därför det är intressant (även för ickkegitarrister) ur ett historiskt samlarperspektiv (min åsikt). Pudelrock var aldrig hett och kan aldrig bli det igen, annat än som lyteskomik [:D][:D]. Nja. sent 70-tal vill jag minnas att man ändå värderade vintagestrats till bra mycket mer än motsvarande ny gitarr, men det är klart att det var ju solsystem ifrån dagens värderingar.
|
| 18 Aug 2011, 10:17 |
|
 |
|
distorsionspojken
|
Pudelrock var aldrig hett?? Närå!
Även om dessa gitarrer främst blir ihopkopplade med sminkade killar i spandex ska man komma ihåg att runt 85-89 spelade "alla" på dessa gitarrer. Det var vad man skulle ha då, och alla ängsliga gitarrister gick o köpte. Spelade ingen roll om du satt i teaterdike, lirade dansband, hårdrock, turnegitarist eller satt i studio. De som inte hade råd hackade hål i sina fina strator o tryckte in floyd o hb´s, vilket naturligtvis kom till gagn för de som behöll stratorna orginal.
Självklart kommer inte rosa yxor byggda i massupplagor på fabrik bli speciellt eftertraktade, lika lite som motsvarande fendermexico eller gibson studio variant.
Som någon nämnt, Charvel san dimas innan 83 är redan samlar gitarrer, fula eller ej.
Dessa gitarrer kommer aldrig inbringa priser i stil med tidiga tele o les paul, men rätt instument köpt för rätt pris kan mycket väl vara en god investering, smaklös eller ej, och det var väl det som det handlade om. Att man tycker dem är fula är förståeligt, men det tar inte ifrån dem att vissa är ruggigt bra instrument.
|
| 18 Aug 2011, 10:51 |
|
 |
|
Mr Smiley
|
Mike Leaf wrote: Mr Smiley wrote: Mike Leaf wrote: Problemet just nu med den svenska köp/säljmarknaden generellt är att den urskiljningslöst värderar gitarrer mfl prylar efter samma måttstock , vilket är vad man får en 'ny hos Thomann för'.
Men är inte det ganska rimligt? Om man inte är ute efter en antikvitet, och en gitarr inte råkar ha någon alldeles speciell egenskap, så är väl nyanskaffningsvärdet den måttstock som ligger närmast till hands? Det finns ju folk som tittar på Antikrundan, men själv skulle jag aldrig betala extra för antikvärde. Däremot har jag betalat för att få en gitarr handbyggd enligt mina önskemål, vilket ju är pengar i sjön om man ser till andrahandsvärdet. Så fort spekulation kommer in i bilden, handlar det inte om verkliga värden, utan om förväntningar (för att inte tala om förväntade förväntningar, vilket väl är vad den här tråden handlar om) precis som på börsen. Läs vad jag skriver, problemet är at man tillämpar samma värderingsregel på allt , och jämför 'äpplen med päron' Det är många framförallt yngre som bara vill ha det senaste nya med 'specar' och sånt , men även de som är intresserade av mer unika lite ovanliga ofta äldre objekt, men dessa dras över samma kam och jämförs med det som Thomann vräker ut, då blir det till slut så att en hel del avstår att sälja överhuvudtaget. Klart jag läser vad du skriver. [:)] Men det du beskriver ser jag inte som något <i>problem"]. Det som Thomann "vräker ut" är ju allt från billigaste tänkbara skitgitarrer till svindyra gitarrer från PRS "Private Stock" och Fender och Gibsons Custom Shoppar. Det finns i grunden tre anledningar att över huvud taget ha gitarrer: 1. Man använder dem (musiker). 2. Man tycker om dem (samlare). 3. Man hoppas att de ska stiga i värde (spekulerare). Givetvis kan en och samma person tillhöra alla tre kategorierna samtidigt, men låga priser på gitarrer är bara ett problem för kategori 3. Musiker och samlare (riktiga samlare, som köper gitarrer för att behålla dem i sin samling, inte för att sälja dem med vinst) är väl bara glada om de kan köpa gitarrer billigt?
|
| 18 Aug 2011, 11:38 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jag är en kombination av ovan tre typer av gitarrägare. I första hand är jag musiker men jag äger också gitarrer som är rena runkobjekt* (om ni ursäktar uttrycket) och slutligen är jag en sån där som gärna köper och säljer eftersom jag gillar att få ett nytt instrument i handen titt som tätt och då blir det automatiskt att jag även blir en spekulerare, i alla fall av den typen att jag söker efter klipp och vill sälja dyrt, inte spekulerare som köper som investering. Stämmer inte detta in på väldigt många Bojare? [;)][:I][8D][8)] * mina runkobjekt är för övrigt just illrosa 80-talsgitarrer! Jag vill jättegärna ha den där rosa Soloisten på Blocket men skulle max betala 7000 för den. Denna är för övrigt så fantastisk att jag är vääääldigt nära att klicka på "köp": http://cgi.ebay.com/Peavey-Tracer-Pink- ... 519a541138USA-byggd Peavey borgar för kvalitet dessutom!
|
| 18 Aug 2011, 13:01 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Mr Smiley wrote: Mike Leaf wrote: Mr Smiley wrote: [quote="Mike Leaf"]
Problemet just nu med den svenska köp/säljmarknaden generellt är att den urskiljningslöst värderar gitarrer mfl prylar efter samma måttstock , vilket är vad man får en 'ny hos Thomann för'.
Men är inte det ganska rimligt? Om man inte är ute efter en antikvitet, och en gitarr inte råkar ha någon alldeles speciell egenskap, så är väl nyanskaffningsvärdet den måttstock som ligger närmast till hands? Det finns ju folk som tittar på Antikrundan, men själv skulle jag aldrig betala extra för antikvärde. Däremot har jag betalat för att få en gitarr handbyggd enligt mina önskemål, vilket ju är pengar i sjön om man ser till andrahandsvärdet. Så fort spekulation kommer in i bilden, handlar det inte om verkliga värden, utan om förväntningar (för att inte tala om förväntade förväntningar, vilket väl är vad den här tråden handlar om) precis som på börsen. Läs vad jag skriver, problemet är at man tillämpar samma värderingsregel på allt , och jämför 'äpplen med päron' Det är många framförallt yngre som bara vill ha det senaste nya med 'specar' och sånt , men även de som är intresserade av mer unika lite ovanliga ofta äldre objekt, men dessa dras över samma kam och jämförs med det som Thomann vräker ut, då blir det till slut så att en hel del avstår att sälja överhuvudtaget. Klart jag läser vad du skriver. [:)] Men det du beskriver ser jag inte som något <i>problem"]. Det som Thomann "vräker ut" är ju allt från billigaste tänkbara skitgitarrer till svindyra gitarrer från PRS "Private Stock" och Fender och Gibsons Custom Shoppar. Det finns i grunden tre anledningar att över huvud taget ha gitarrer: 1. Man använder dem (musiker). 2. Man tycker om dem (samlare). 3. Man hoppas att de ska stiga i värde (spekulerare). Givetvis kan en och samma person tillhöra alla tre kategorierna samtidigt, men låga priser på gitarrer är bara ett problem för kategori 3. Musiker och samlare (riktiga samlare, som köper gitarrer för att behålla dem i sin samling, inte för att sälja dem med vinst) är väl bara glada om de kan köpa gitarrer billigt? [/quote] Att begmarknaden är som den är påverkar alla dina 3 kategorier i de fall där dom söker något lite äldre , ovanligare, på ex Blocket OM det är så att dessa inte annonseras så ofta pga prisraset. Det var poängen. [:)] På tidigare påstående/fråga om varför det annonseras så få av vissa gitarrtyper numer och tidigare svar att det kan vara pga att ägarna inte vill sälja för en spottstyver. Vi pratar nog om olika saker här.... De ALLRA flesta vintagegitarrer jag både köpt och sålt har varit till/från 'musiker' dvs din kategori 1 'player/trader/collector' är ju annars en bra vedertagen beskrivning av kundgrupperna
|
| 18 Aug 2011, 13:30 |
|
 |
|
Cabretta
|
Vinyljunkie wrote: Jag är en kombination av ovan tre typer av gitarrägare. I första hand är jag musiker men jag äger också gitarrer som är rena runkobjekt* (om ni ursäktar uttrycket) och slutligen är jag en sån där som gärna köper och säljer eftersom jag gillar att få ett nytt instrument i handen titt som tätt och då blir det automatiskt att jag även blir en spekulerare, i alla fall av den typen att jag söker efter klipp och vill sälja dyrt, inte spekulerare som köper som investering. Stämmer inte detta in på väldigt många Bojare? [;)][:I][8D][8)] * mina runkobjekt är för övrigt just illrosa 80-talsgitarrer! Jag vill jättegärna ha den där rosa Soloisten på Blocket men skulle max betala 7000 för den. Denna är för övrigt så fantastisk att jag är vääääldigt nära att klicka på "köp": http://cgi.ebay.com/Peavey-Tracer-Pink- ... 519a541138USA-byggd Peavey borgar för kvalitet dessutom! ....men....ditt sexliv....jag vet inte.....[:0][:0]
|
| 18 Aug 2011, 14:01 |
|
 |
|
distorsionspojken
|
Ditt sexliv är fint, förstår precis! Själv skule jag gärna kela med nåt sånt här 
|
| 18 Aug 2011, 14:27 |
|
 |
|
LieMfB
|
Hahah, den var tok-åttiotal och oväntat snygg! Jävligt tuff lack och färg.
|
| 18 Aug 2011, 14:42 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Cabretta wrote: Vinyljunkie wrote: Jag är en kombination av ovan tre typer av gitarrägare. I första hand är jag musiker men jag äger också gitarrer som är rena runkobjekt* (om ni ursäktar uttrycket) och slutligen är jag en sån där som gärna köper och säljer eftersom jag gillar att få ett nytt instrument i handen titt som tätt och då blir det automatiskt att jag även blir en spekulerare, i alla fall av den typen att jag söker efter klipp och vill sälja dyrt, inte spekulerare som köper som investering. Stämmer inte detta in på väldigt många Bojare? [;)][:I][8D][8)] * mina runkobjekt är för övrigt just illrosa 80-talsgitarrer! Jag vill jättegärna ha den där rosa Soloisten på Blocket men skulle max betala 7000 för den. Denna är för övrigt så fantastisk att jag är vääääldigt nära att klicka på "köp": http://cgi.ebay.com/Peavey-Tracer-Pink- ... 519a541138USA-byggd Peavey borgar för kvalitet dessutom! ....men....ditt sexliv....jag vet inte.....[:0][:0] 
|
| 18 Aug 2011, 15:26 |
|
 |
|
Racing
|
Det som blir lite roligt e lite olika grejer... För det första...hairmetal har definitivt sina poänger när det e som bäst i min mening. För det andra var det på ngt vis de sista skälvande timmarna när det fortfarande var TVUNGET att vara musiker. Inte mukke digitala effekter live va... Å sen. Än idag ser jag Conny Bloom som en av detta lands riktigt bra gitarrister. Electric boys var nog lite före sin tid med uttrycket "funk-o-metal-carpetride". Funk metal? Ja.Jo. Sant e att jag närmar mig 50. Sant e att klippet e gammalt. Oavsett tycker iaf JAG att det svänger å hör DEN tiden till. http://www.youtube.com/watch?v=PPdnN0rF9nEAtt hacka på episoden som hairmetal utgjorde e lätt men handen på hjärtat..var fan blir detta sämre än "modern" metal? Jag anser det iaf inte. jesper@gofastparts.se
|
| 20 Aug 2011, 22:54 |
|
 |
|
Racing
|
Hade ju fan ALDRIG funkat utan vindmaskiner som blåser i håret. Fattar ju vem som helst. Samma med damer med platta magar å skyhöga Ludwig XVI klackar...[:D] jesper@gofastparts.se
|
| 20 Aug 2011, 22:56 |
|
 |
|
christian-h
|
Eddie Van Halen krängde väl någon limiterad upplaga av med charvel? De är väl redan dyra som attan idag? http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 0317419155Är det från åttiotalet, det vet i f**. Med vänliga hälsningar, <u><i><b><font color="brown">Christian.</font id="brown"></b>"]</u>
|
| 20 Aug 2011, 23:06 |
|
 |
|
Racing
|
Ja..jo...."son...them 21 thou dollars kind a tells the fuckin story..."[:D] jesper@gofastparts.se
|
| 20 Aug 2011, 23:15 |
|
|