View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Oct 2026, 22:36

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Liten rör förstärkare. 
Author Message
Post Re: Liten rör förstärkare.
Trixet är att köpa en förstärkare med mastervolym!

Då slipper du den fizzliga diskanten eller otighta basen som blir med mindre combos!

Blackstar HT5 har annars en ganska tight och fin ren kanal...=)

01 Jan 2013, 22:32

inte rör men Ibanez THR10 låter ju riktigt bra!

01 Jan 2013, 22:50
Profile WWW

Kul tråd i alla fall även om den uppfyllt ditt syfte!
Visst 4-5W är för mycket för sovrummet. I alla fall utan master! Hade själv en Blackheart Little Giant 5W som jag slängde kretskortet till och byggde ett nytt enligt schema från Mojo Musical Suply. Inga stora kretsändringar i sig men högkvalitativa komponenter och handwired. Jäklar vilken grej! Bra blev fantastisk helt enkelt så jag kommer att göra en till då den andra hamnade i Stockholm. Vill någon ha schema så skrik till! Annars tycker jag att Mad Amp G2 (2W) är mycket lagomt för "Marshall" i sovrummet. Till och med den är för mycket för husets andra boenden så det fick bli en Microcube till sist :D

/AH

02 Jan 2013, 14:19
Profile

tn97ahs wrote:
KTill och med den är för mycket för husets andra boenden så det fick bli en Microcube till sist :D

/AH

Har själv en av den anledningen, och gillar den. Men... när man hör så mycket om att rör är grejen, och visst vore det kul att ha gitarrljud på riktigt. Aldrig haft en röris. Märker man skillnad (ja, förmodligen) men är det jättestor skillnad? Varmare, bättre osv? :D
Finns ju några med attenuator så man SKA kunna lira hemma utan att störa grannar.

02 Jan 2013, 14:45
Profile

Jag har letat i åratal efter en förstärkare som låter bra vid låg volym utan framgång. Till sist sket jag i priset och köpte en Marshall JTM1C, som med sina 1 Watt fortfarande är åt helvete för ljudlig för dist på lägenhetsvolym (edit: lågeffektläget på 0,1 Watt räcker inte heller och låter inte särskilt bra). Detta löstes emellertid med en Weber Micro MASS som jag skruvar ner nästan till noll, och tro det eller ej, men det går att få riktigt snyggt ljud på så volym att det funkar för nattliga övelser.
Nu tror jag dock att det hade funkat med vilken annan bra rörförstärkare som helst som har under 5 Watts uteffekt, men Marshallen tilltalar mig väldigt mycket i övrigt också, så jag ångrar inte valet alls trots priset.

http://taweber.powweb.com/weber/micromass.htm

02 Jan 2013, 15:22
Profile

Glöm inte de gamla Tandberg-bandarna, som låter förträffligt på hemvolym. Hittas för några (<5) hundringar på Blocket eller liknande ställen.

02 Jan 2013, 23:31
Profile
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2