| Author |
Message |
|
Slinky
|
 Re: Vågar man beställa en ny Gibson?
Jag skulle absolut våga köpa en ny Gibson idag. Lågprismodellerna har inte finish i toppklass direkt, men funktionen/ljud är inte sämre är förr. I många fall tvärt om, jag skull definitivt undvika köpa en sen 70 eller 80-talare. Och nej, jag äger ingen Gibson tillverkad efter 94. Men jag tror nog att det blir en ny Firebird snart, jag försöker att hålla mig från att köpa fler gitarrer men det är svårt.. 
|
| 26 Jul 2012, 15:30 |
|
 |
|
Wåhlin
|
Används en gitarr som det är menat så går den inte av. Utsätter man den för övervåld kan den gå sönder. Som allt annat. Släpper man datorn i golvet går den också sönder, men sällan pratar man då om felkonstruktion.
Varför utgå från att man ska slå sönder saker man köper?
|
| 26 Jul 2012, 15:32 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3755 Location: Hising Island
|
Vinyljunkie wrote: glassfinger wrote: Det samma håll på ådringarna men Suzukin är lönn och V:t mahogny. Det ser onekligen lite så ut på bilderna. Märkligt, när jag tittar på halsen nu ser det definitivt ut som att flammorna är tvärställda. Men det kanske inte är samma sak? Sen är det ju vågigt på Suzukin också. Vad betyder det? Är det för att det är lönn? Spelar det in? Är lönn mer benäget att hålla? Oavsett så är det ändå så att det verkar vara betydligt frekventare med halsbrott på nya Gibson än nåt annat påstår jag. Det ser ut som du har en förstärkning, en klack (vulute - eller nåt sånt på fikonspråk) på Suzukin som ytterligare förstärkning. Gibson hade samma klack på halsarna under 70-talet iaf för att undvika att skallen skulle gå sönder. Den är bortplockad nu och skallarna börjar gå sönder. Man kan inte handera en Gibson på samma sätt som en Fender. Dom går sönder. Men å andra sidan så brukar dom gå att laga åxå och det sägs att limfogen håller bättre än själva trät.
|
| 26 Jul 2012, 15:32 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Joshunznera wrote: pajkastingen var det du som inledde genom att insinuera mäskbakfylla och avfärda meningsskiljaktigheter som skitsnack Att du har dålig koll på hur trä beter sig framgår med all önskvärd tydlighet i dina egna inlägg, att tex lönn är hårdare och mer hållbart än mahogny vet nog de flesta som är intresserade av träslag Men hugga ved kan du tydlige och det är ju bra Äh köp du ditt Gibson-V det är ju den du vill ha. Går halsen av så har du ju (väl) en försäkring. Och snålar du på mäsken så är risken för halsbrott dessutom betydligt mindre  Snicksnack, det var inte jag som började alls, det var en viss herre med sitt "zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz". Ja, det är den jag vill ha. Men inte om sannolikheten för att halsbrott är så stor som jag fått mig sagt. Därav trådstarten. Varken mer eller mindre. Funderar faktiskt på en Warmoth-variant också, mer meck med det bara.
|
| 26 Jul 2012, 15:37 |
|
 |
|
pafal
|
Att det är skillnad på en faded SG för 4 papp och en custom shop för 34 torde väl vara självklart?
Är det inte så att det som stökar till det är att Gibson börjat sälja lågprisvarianter av sina egna modeller och under eget namn. De fuckar upp sitt varumärke på samma sätt som Mercedes på 80-talet.[/quote]
Sant, men det där är ytterligheter. Det fattar väl de flesta att en Gibson för 4K, och en LP för 7K inte är särskilt bra.
Det blir mer osäkert i mellanklasskiktet, där den gitarren jag kikar på ligger (anser jag iallafall).[/quote]
Jag har handlat några relativt nya Gibsons de senaste åren. Bra kvalitet och superfina gitarrer dock dyrare än denna-
Dock har jag alltid i åtanke att det är en Gibson i lådan vid gig. Men det har jag även när jag har andra gitarrer av annat märke med mahognyhals och samma hals/huvudvinkel varav 2 är halslagade
Har en LP Pro Deluxe från 78, där tänker jag inte så mycket på det, för den har lönnhals.
Spelar vanligast mest Telecaster och där tänker jag inte en sekund att halsen skulle gå av...
Generellt, en mahognyhals med den vinkeln mellan hals och huvud går lättare sönder än andra. De borde göra som en del byggare gör och kapa delen vid huvudet och limma den omvänd för bättre styrka
Är du rädd för att knäcka nacken så skippa den, kan du undvika att kasta omkring den får du väl en hygglig mellanpris-Gibson där du betalar några tusen på toppen för att den heter Gibson
|
| 26 Jul 2012, 15:40 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Wåhlin wrote: Används en gitarr som det är menat så går den inte av. Utsätter man den för övervåld kan den gå sönder. Som allt annat. Släpper man datorn i golvet går den också sönder, men sällan pratar man då om felkonstruktion.
Varför utgå från att man ska slå sönder saker man köper? Faktum kvarstår dock, expertis säger att Gibson blivit sämre. Folk behandlade nog sina gitarrer likadant före och efter att Gibson anklagades för kvalitetsförsämring, no?
|
| 26 Jul 2012, 15:40 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
dubbelpost
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
Last edited by Joshunznera on 26 Jul 2012, 15:47, edited 1 time in total.
|
| 26 Jul 2012, 15:44 |
|
 |
|
pafal
|
Vinyljunkie wrote: Wåhlin wrote: Används en gitarr som det är menat så går den inte av. Utsätter man den för övervåld kan den gå sönder. Som allt annat. Släpper man datorn i golvet går den också sönder, men sällan pratar man då om felkonstruktion.
Varför utgå från att man ska slå sönder saker man köper? Faktum kvarstår dock, expertis säger att Gibson blivit sämre. Folk behandlade nog sina gitarrer likadant före och efter att Gibson anklagades för kvalitetsförsämring, no? Warmoth har väl lönnhalsar med RW-bräda. Är det ett V med Floyd som är det viktigaste och rädslan för att knäcka huvudet är större, skulle jag köra på det.
|
| 26 Jul 2012, 15:45 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Klacken ja, glassfinger, det har du ju rätt i! Där är ju fan ett konkret bevis på Gibsons dåliga utveckling!
Pafal: mitt problem består ju framförallt i det att det inte finns några alternativ, det är den enda gitarren på marknaden som ser ut sådär och har floyd.
|
| 26 Jul 2012, 15:46 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Vinyljunkie wrote: Det blir mer osäkert i mellanklasskiktet, där den gitarren jag kikar på ligger (anser jag iallafall).
Jag tycker mellansegmentet är svårt, mitt intryck är att det mer hör hemma hos deras lågprismodeller men är påkostade varianter. Medan tex STD ’08 (nu finns det en ny ’12) mer påminner om deras dyrare modeller som CS. Det är också svårt att uttala sig eftersom det hela tiden ändrar sig över tid. Klämde på en chambrad STD ’08 PLEK hos Deluxe Music i Stockholm som kändes riktigt bra medan en Flying V hos 4Sound för runt 11k kändes verkligen B, instrumenten hade inget med varandra att göra, det kunde lika gärna vara helt olika märken. Och så tror jag att det är, det finns inget homogent över Gibson längre utan grejerna produceras utifrån olika ambitions och hantverksnivåer, och det där sista är ju viktigt (snickare?). /Ulf
|
| 26 Jul 2012, 15:47 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Vinyljunkie wrote: Klacken ja, glassfinger, det har du ju rätt i! Där är ju fan ett konkret bevis på Gibsons dåliga utveckling!
Pafal: mitt problem består ju framförallt i det att det inte finns några alternativ, det är den enda gitarren på marknaden som ser ut sådär och har floyd. Nej, bevis möjligen på att man gör eftergifter för kundernas fåfänga krav. Anledningan att man skippade voluten var ju (väl?) snarare att kunderna inte gillade voluten
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 26 Jul 2012, 15:51 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3755 Location: Hising Island
|
Vinyljunkie wrote: Klacken ja, glassfinger, det har du ju rätt i! Där är ju fan ett konkret bevis på Gibsons dåliga utveckling!
Pafal: mitt problem består ju framförallt i det att det inte finns några alternativ, det är den enda gitarren på marknaden som ser ut sådär och har floyd. Njae, den är ju inte "vintage-korrekt". Gibson har ju fått skithögar med skäll för att dom inte byggde som på 50-talet och plockade bort den för att blidka köparna. Gibson har en olycklig konstruktion på sin hals traditionellt men om dom försöker ändra så blir det åxå fel. Rävsax. Det gör ju inte saken bättre att dom prånglar ut sketlass med Faded-gitarrer till lågpris som folk inte är rädda om på samma sätt som med dyrare instrument.
|
| 26 Jul 2012, 15:52 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jo det är ju en klar rävsax med klacken. Jag personligen avskyr ju tex att Ibanez börjat med detta...
|
| 26 Jul 2012, 15:55 |
|
 |
|
javelin70
|
Vinyljunkie wrote: Jo det är ju en klar rävsax med klacken. Jag personligen avskyr ju tex att Ibanez börjat med detta... Köp du ditt V! Skulle skallen gå av går det att fixa, min gamla Erlewine köpte jag med skallen lagad, ful som stryk men har hållit i de 21 år jag ägt guran  ! Gitarren verkar ha ramlat bakåt i golvet, inte underligt att skallen går av då. Finns lite lacksprickor i infästningen mot kroppen också men jag har inte haft några problem med guran. Micke
_________________ javelin70 [at] hotmail.com "Life is hard and then you die!" Proud sponsor of Ljudbojen
|
| 26 Jul 2012, 16:04 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
javelin70 wrote: Vinyljunkie wrote: Jo det är ju en klar rävsax med klacken. Jag personligen avskyr ju tex att Ibanez börjat med detta... Köp du ditt V! Skulle skallen gå av går det att fixa, min gamla Erlewine köpte jag med skallen lagad, ful som stryk men har hållit i de 21 år jag ägt guran  ! Gitarren verkar ha ramlat bakåt i golvet, inte underligt att skallen går av då. Finns lite lacksprickor i infästningen mot kroppen också men jag har inte haft några problem med guran. Micke Alltså det är ju inte det att jag är orolig för att det inte ska gå att fixa utan att det är surt att köpa en splitterny gitarr för flera tusenlappar som ska gå sönder pga taskig tillverkning. Det känns bara fel. Den där handlarens ord att de fått in flera Gibson köpta på Thomann för reparation av halsbrott ekar i min skalle. Bland annat. Men alternativet är att fixa från Warmoth, eller köpa en befintlig beggad och låta fräsa ut för floyd. Beslut, beslut... gnnnhh...
|
| 26 Jul 2012, 16:12 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1139 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Köööp! Om huvudet trillar av så har du inte behandlat guran schysst! Plus att det faktiskt går att fixa om det nu skulle inträffa. Men att förutsätta att den kommer att gå sönder verkar som en märklig inställning.
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 26 Jul 2012, 16:43 |
|
 |
|
LieMfB
|
Huvudknäck ska man väl inte behöva oroa sig för så mycket. Var försiktig bara. Men jag tycker att Gibson är ojämna i kvaliteten på andra sätt, som flera i den här tråden pekat på. Ful Finish, klibbig hals och dålig sadel har jag erfarit. Därför som jag är förtjust i t.ex. Hamer, som är riktigt bra i stort sett jämt och därför mycket säkrare -- och klart prisvärdare -- att köpa sight unseen. Men har du chansen att testa din Gibson före köp så vet du ju ungefär vad du får.
|
| 26 Jul 2012, 17:08 |
|
 |
|
SlimNeck
|
Vinyljunkie wrote: Wåhlin wrote: Används en gitarr som det är menat så går den inte av. Utsätter man den för övervåld kan den gå sönder. Som allt annat. Släpper man datorn i golvet går den också sönder, men sällan pratar man då om felkonstruktion.
Varför utgå från att man ska slå sönder saker man köper? Faktum kvarstår dock, expertis säger att Gibson blivit sämre. Folk behandlade nog sina gitarrer likadant före och efter att Gibson anklagades för kvalitetsförsämring, no? Det verkar som du redan har din uppfattning klar och mer letar argument som stöder din tes. Vill du inte ha en Gibson så låt bli att köpa, eller tvärtom. Ja, defacto har dom en svaghetn i övergången mellan hals och huvud, tack vare att halsen görs i ett stycke med vinkel bakåt. Inget nytt, så har dom gjorts sedan femtiotalet.
_________________ SlimNeck
|
| 26 Jul 2012, 17:53 |
|
 |
|
tobol
|
Någon har vaknat på fel sida Sålänge exemplaret låter bra(vilket många gör i mina öron) så bryr jag mig inte om det är "snickare" som gjort gitarren. Behandlar man gitarren varsamt kommer halsen knappast gå av, hur ådringen än går.
|
| 26 Jul 2012, 18:35 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Joshunznera wrote: pajkastingen var det du som inledde genom att insinuera mäskbakfylla och avfärda meningsskiljaktigheter som skitsnack Att du har bristfällig koll på hur trä beter sig framgår med all önskvärd tydlighet i dina egna inlägg. Att tex lönn är hårdare och mer hållbart än mahogny vet nog de flesta som är intresserade av träslag i allmänhet och gitarrer i synnerhet Men hugga ved kan du tydlige och det är ju bra Äh köp du ditt Gibson-V det är ju den du vill ha. Går halsen av så har du ju (väl) en försäkring. Och snålar du på mäsken så är risken för halsbrott dessutom betydligt mindre  Här har Joshunznera helt rätt! Om en hals i mahogny skulle vara gjord med träfiberna i fel ricktning, ja då skulle det inte behövas mycket för knäcka den. Att sen huvudet har en tendens att gå av pga att den åker i backen, well , detta har konstruktion att göra INTE att träfibrerna går åt fel håll.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 26 Jul 2012, 19:31 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2081 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Oj då  , Gibson har väl i all sin tid byggt halsar i fiber riktningen då med den "nackdelen" att fiber riktningen vid huvudets vinkel blir "fel" ( kort och fragil) Det är ju inte för inte som man frågar om halsen varit av när man köper en begagnad Gibson, trodde att "alla" visste det....så kom voluten....och gjorde halsarna något hållbarare. En teori jag har om trä o.s.v.. Tror att det största som skiljer från en äldre och ny är trä kvalite/eller val av träbit, d.v.s. att det är mindre densitet i det trä man bygger av idag av många skäl då b.l.a. vikt och resonans. Förr kunde man låta trä ha en mer naturlig torknings tid, nu så "snabb" torkas väl allt? för att hålla kostnader för lager o.s.v. nere (borde också spela in på träkvaliten) Speciellt då när man hör om bandstavar som börjar titta ut efter vintern och halsar som rör sig väldigt mycket med årstiderna. Som skrivet en teori.... 
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 26 Jul 2012, 19:41 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Facebookbilden visar väl en Quarter-Sawn hals? Jag har väl knappt sett en flat-sawn mahogny eftersom det som tidigare nämnts skulle gått av innan man fått stämma färdigt En Lönn-Fender utan vinklad skalle kan flatsågas utan större problem. Icke så med Mahogny vad jag förstår. Jag har för övrigt minst 6 st Ibanezer med lönnhals där skallen (vinklad) gått av/spruckit, inkl en Kvartssågad Maxxas där själva hockeyklubban brutits av, snarare än att halsen brutits. Så vad man än säger tror jag ICKE på andra konstruktionsfel än de som Marknaden sedan länge krävt. Flerdelade lönnhalsar och Volute fanns ju på 70-talet, och dissades KRAFTFULLT. Så Gibsongitarrister får vara lite extra försiktiga 
|
| 26 Jul 2012, 19:56 |
|
 |
|
lpstd
|
För minimering av halsbrott:
1. Använd gitarrställ. Ställ aldrig gitarren på golvet lutad mot förstärkare, stol, mickstativ el likn. 2. Se till att skaffa ett riktigt case. Använd aldrig gigbag till dyrare gitarrer av Les Paul-typ. Och använd aldrig tele/strata-case till en gitarr av Les Paul typ. 3. Använd aldrig billiga dåliga axelband där hålen gröpts ur. Se till att axelbandet sitter fast. 4. Håll dig hyfsat nykter.
|
| 26 Jul 2012, 21:08 |
|
 |
|
Henkie
|
Min nya SG Standard är då alldeles magnifik, bättre än alla tramsiga och hypade kopior jag provat. 
|
| 26 Jul 2012, 21:59 |
|
 |
|
Walain
|
Vinyljunkie wrote: Joshunznera wrote: pajkastingen var det du som inledde genom att insinuera mäskbakfylla och avfärda meningsskiljaktigheter som skitsnack Att du har dålig koll på hur trä beter sig framgår med all önskvärd tydlighet i dina egna inlägg, att tex lönn är hårdare och mer hållbart än mahogny vet nog de flesta som är intresserade av träslag Men hugga ved kan du tydlige och det är ju bra Äh köp du ditt Gibson-V det är ju den du vill ha. Går halsen av så har du ju (väl) en försäkring. Och snålar du på mäsken så är risken för halsbrott dessutom betydligt mindre  Snicksnack, det var inte jag som började alls, det var en viss herre med sitt "zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz". Ja, det är den jag vill ha. Men inte om sannolikheten för att halsbrott är så stor som jag fått mig sagt. Därav trådstarten. Varken mer eller mindre. Funderar faktiskt på en Warmoth-variant också, mer meck med det bara. Zzzzzzz syftade på alla trådar med syfte att snacka ner Gibson... Uppenbarligen har du ju ingen koll på vad du snackar om och har byggt hela din uppfattning om saken på något som någon "auktoritet" tutat i dig. Spela på dina räcerguror istället, det blir bra så.
|
| 26 Jul 2012, 22:08 |
|
 |
|
pafal
|
lpstd wrote: För minimering av halsbrott:
1. Använd gitarrställ. Ställ aldrig gitarren på golvet lutad mot förstärkare, stol, mickstativ el likn. 2. Se till att skaffa ett riktigt case. Använd aldrig gigbag till dyrare gitarrer av Les Paul-typ. Och använd aldrig tele/strata-case till en gitarr av Les Paul typ. 3. Använd aldrig billiga dåliga axelband där hålen gröpts ur. Se till att axelbandet sitter fast. 4. Håll dig hyfsat nykter. IMHO Min 335:a stod i ett ställ på en stor scen och blev vält framåt.... Av någon... Krasch-pang-bang. Så i caset all the time, every time när det funkar... Annars spot on när det gäller halsar av den trätypen med den hals/huvudkonstruktionen.
|
| 26 Jul 2012, 22:14 |
|
 |
|
Vibrolux
|
Det verkar som du verkligen inte vill köpa en Gibson, så gör inte det då. Det finns väl några olika byggare som gör custombeställingar från ex. Polen som någon diskantare höll på och beställde tror jag. De hette RAN guitars eller nå´t sånt-, De kan säkert svarva fram en vinge me floyd åt dig och kanske med lönnhals? Jag tror inte de var vansinningt dyrt heller. Om det är så att det är fler Gibsons som går av nu för tiden så tror jag det även handlar en del om att Gibson har kommit ner i pris och skapat budgetmodeller som även relativa nybörjare har råd att skaffa. Vi kan väl alla minnas någon gång i vår undgom att någon gitarr åkt i golvet? På "vår" tid kostade en Gibson typ 10.000 och uppåt och man fick se till att spara länge och gå igenom ett par stycken andra gitarrerinnan man kunde köpa en Gibson. I varje fall i min samhällsklass... Idag finns det Gibsons från 2500 typ, med samma känsliga halsvinkelkonstruktion som på femtiotalet och de blir tillgängliga för många fler rookies med vidföljande oerfarenhet av ex. Straplocks eller bra axelband samt vilda scenshower  . /V
|
| 26 Jul 2012, 23:25 |
|
 |
|
toandfro
|
Jag håller med en del av de andra i den här tråden. Du har uppenbart bestämt dig för att moderna Gibsons inte håller måttet och därför bör du kanske undvika dessa.
Personligen spelar jag uteslutande på Gibsons nu för tiden och de är för mig synonymt med kvalitet. Har själv besökt fabriken i Memphis och inte är det några snickare som jobbar där inne inte. Så det var nog det löjligaste jag hört.
|
| 27 Jul 2012, 00:03 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jag har köpt nya Gibson från 1978 fram till nu , köpte 3 nya 2011. Jag tror de flesta 'branschfolk' är överens om att de gör en bättre produkt än någonsin till ett lägre pris. Dock med reservation för att man bytt material i greppbrädorna , jag har inte testat någon sån ännu. Att dom går sönder närr man drar dom i backen är ingen nyhet , har endast haft av ett huvud på de över 40 Gibsons jag ägt sen c:a år 2000... och det var sångaren i bande som snubblade på fyllan över den. Gör Du det ofta rekommenderas en Fender utan huvudvinkel och med ett hårt träslag. Handlarsnack kan man spola ned i toan direkt, och om du verkligen TROR på det så köp ingen då, kan inte bli enklare än så. Tycker också tråden har en lätt lukt av trollande...... 
| 27 Jul 2012, 00:25 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vilken jävla tråd... Vad hade du som mål att uppnå med tråden, Vinyljunkie? Känner du att du uppnått det? Om inte, varför? Sen är jag rätt nyfiken på om det går att sätta namn på någon enda representant ur denna stora "expertis" du använder som grund för din åsikt. Den extremt erfarne gitarrhandlaren borde väl ändå inte behöva vara anonym? Man är ju exempelvis lite nyfiken på om han själv säljer Gibson, och om han inte gör det, huruvida anledningen till det är hans upplevds kvalitetsförsämring från Gibsons sida, eller nåt annat... Nån info om den där samlade expertisen borde du väl kunna ge, Vinyljunkie?
|
| 27 Jul 2012, 00:30 |
|
|