|
| Author |
Message |
|
Vinyljunkie
|
 Re: True Temperament
svaj wrote: Ha ha  jag vet att det låter bittert och gubbigt.... Meeeen. Det är ju inte en uppfinning som behövs. Man inriktar sig till en skara som tror sig bli bättre på gitarr ju mer man köper. Vilket i.o.f företagsekonomi bygger på. Att man bänder surt beror på 1: dåligt gehör eller 2: bristande teknik. Är det inte bättre att öva upp detta istället för att övertala sig att det är just snea band man ska ha? Själva bendandet blir inte bättre av TT, det har bara med teknik att göra. Ackorden däremot stämmer för första gången över hela halsen, långt bättre än de nånsin gjort. Jag tvivlar på att du ens testat TT.
|
| 15 Apr 2013, 13:19 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
svaj wrote: Jag har absolut gehör och upplever inte gitarren som ostämd, då den är stämd och intonerad. En gitarr har sitt sound p.g.a alla aspekter av instrumentet, om gitarren helt plötsligt pitchar 100% över hela halsen tar vi bort dom små egenheterna som bidrar till soundet. Men om nu TT ska funka betyder det även att du som instrumentalist ska spela med 100% rätt tryck på strängen så att du inte tillför en onödig spänst och pitchar tonen fel. Man kan inte slå an strängen för hårt, då ändras tonen vid anslag. Ursäkta om jag är skeptisk till det du skriver men om du har absolut gehör och anser att det går att stämma gitarren så att tex följande ackordsföljd stämmer hela vägen så kan du bara äga en TT-gitarr: E, C, G, Am
|
| 15 Apr 2013, 13:24 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
Uncle> fattar inte riktigt, men jadå. Vinyl> nej nu fick du på bakfoten, jag menar att jag inte ser gitarren som ostämd, jag ser dom små nyanserna som en orsak till att gitarren låter gitarr. Jag har testat TT och va väl mest imponerad av att det inte kändes konstigt att spela på krokiga band 
|
| 15 Apr 2013, 13:42 |
|
 |
|
svaj
|
[quote=]
Själva bendandet blir inte bättre av TT, det har bara med teknik att göra. Ackorden däremot stämmer för första gången över hela halsen, långt bättre än de nånsin gjort. Jag tvivlar på att du ens testat TT.[/quote]
"Rätt många surbendande, tondöva gitarrister med taskigt intonerade gitarrer är älskade av dito fans."
Det va ju ett svar på din kommentar om surbändande gitarrister.
|
| 15 Apr 2013, 13:45 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Om man har testat TT och inte anser sig behöva det så är ju saken utredd! Själv tycker jag att det är kalas! Det funkar verkligen precis som hemsidan antyder! Vill ha det på alla mina gitarrer vad det lider!
|
| 15 Apr 2013, 14:01 |
|
 |
|
svaj
|
Annars är min quoteteknik rätt usel ser jag 
|
| 15 Apr 2013, 14:10 |
|
 |
|
Bapman
Joined: 03 Aug 2010, 10:39 Posts: 1516 Location: Tjotahejti
|
svaj wrote: Jag har absolut gehör och upplever inte gitarren som ostämd, då den är stämd och intonerad. En gitarr har sitt sound p.g.a alla aspekter av instrumentet, om gitarren helt plötsligt pitchar 100% över hela halsen tar vi bort dom små egenheterna som bidrar till soundet. Men om nu TT ska funka betyder det även att du som instrumentalist ska spela med 100% rätt tryck på strängen så att du inte tillför en onödig spänst och pitchar tonen fel. Man kan inte slå an strängen för hårt, då ändras tonen vid anslag. Absolut gehör är en relativ term om du inte menar att du hör exakt vilken herz det är . men i övrigt har du helt rätt.
Men TT funkar , om man gillar det är en annan sak 
Mike Leaf wrote: Det handlar ju om 99.9 procent (minst) av utövarna och lyssnarna som inte lider av detta alls , de resterande få är ju tänkbara kunder till TT eller Bapmans kompis uppfinning.
Säkert jättebra , men absolut inget som behövs för det stora flertalet, annars skulle varenda gitarr ha krokiga band vid det här laget.
Tror också det skulle bli sämre intonerat över lag om medelgitarristen gick över till bandlöst.
Håller fullständigt med , jag har aldrig störts av vanliga band, förutom på ack gitarrer utan intonerbara stall , ( men det är också orsaken till att jag spelar bandlös gitarr , jag hade en acke 1976 som inte stämmde i banden ) däremot finns det saker som är för svåra att spela med vanliga band. och jag tror du har fel ang. % det finns nog fler gitarrister och lyssnare som vill spela och höra annat än traditionell västerländsk musik och därför behöver andra intonerade skalor med kvarts eller mikro toner etc. mycket worldmusic finns det
_________________ Bapman ........................... swimming with a hole in my body
I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...
"The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 15 Apr 2013, 16:45 |
|
 |
|
Bapman
Joined: 03 Aug 2010, 10:39 Posts: 1516 Location: Tjotahejti
|
svaj wrote: [quote=]
Själva bendandet blir inte bättre av TT, det har bara med teknik att göra. Ackorden däremot stämmer för första gången över hela halsen, långt bättre än de nånsin gjort. Jag tvivlar på att du ens testat TT. "Rätt många surbendande, tondöva gitarrister med taskigt intonerade gitarrer är älskade av dito fans." Det va ju ett svar på din kommentar om surbändande gitarrister.[/quote] + 1 
_________________ Bapman ........................... swimming with a hole in my body
I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...
"The only thing worse than a guitar is a guitarist!" - Lydia Lunch
|
| 15 Apr 2013, 16:50 |
|
 |
|
albert
|
Vinyljunkie wrote: Ursäkta om jag är skeptisk till det du skriver men om du har absolut gehör och anser att det går att stämma gitarren så att tex följande ackordsföljd stämmer hela vägen så kan du bara äga en TT-gitarr: E, C, G, Am Mina musiköron är för dåliga för att höra vad som blir fel med denna ackordsföljd. Går det att förklara hur och varför det blir fel med någorlunda enkla ord?
_________________ Mats
|
| 15 Apr 2013, 19:11 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
För de som vill läsa på i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Temperering Wikipedia råcks. http://brassmusician.com/natural-tuning ... ntonation/"What’s the difference?An example: If you first listen to a natural major third, followed by its equal tempered counterpart, the latter ‘major third’ will sound almost painfully sharp, or ‘wide’. When playing in a brass ensemble or brass section, professional brass musicians instinctively use natural tuning. However, it is important to make allowances when playing with a piano or other equally tempered instrument."
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 16 Apr 2013, 07:22 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
albert wrote: Vinyljunkie wrote: Ursäkta om jag är skeptisk till det du skriver men om du har absolut gehör och anser att det går att stämma gitarren så att tex följande ackordsföljd stämmer hela vägen så kan du bara äga en TT-gitarr: E, C, G, Am Mina musiköron är för dåliga för att höra vad som blir fel med denna ackordsföljd. Går det att förklara hur och varför det blir fel med någorlunda enkla ord? Tveksamt, men på TT:s hemsida förklaras det med svåra ord. Kanske att man kan förklara det med att jämföra med ett piano där tonerna sitter linjärt och det går att stämma varje ton för sig. Till skillnad från en gitarr där alla toner är beroende av hur strängen de kan tas på är stämd och intonerad.
|
| 16 Apr 2013, 12:27 |
|
|