View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 22:55

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Music Man Armada - osnygg? 
Author Message

Post Re: Music Man Armada - osnygg?
Starsailor wrote:
Det jag gillar med den är bakdelen, den bruna delen.
Det där lät inte bra inser jag nu. :lol:

Ja du lämnade verkligen öppet för tolkningar! :wink:

10 Jan 2013, 17:08
Profile ICQ WWW

Den var ju snygg ju! Varför har ni så fel när ni kan ha rätt?

10 Jan 2013, 17:14
Profile

iStofil wrote:

Även dårar och inbillningssjuka tror sig ha rätt. :wink:

10 Jan 2013, 17:17
Profile ICQ WWW

Jonken wrote:
Har aldrig personligen varit ett fan av MusicMan's små & fula 4+2 baby huven.
Tots att denna kropp är gräslig; så är den t-mig-F snygg jämfört med huvet på i princip alla MM-gurorna.
För att matcha den distinkta toppen kanske ett huvud mer i stil med Gibsons Flying V hade passat bättre.

10 Jan 2013, 17:20
Profile

Asful och det finns en bra(?) förklaring.

Snygga gitarrer har i allmänhet någon form av harmoni avseende kurvors krökning.

Strata och Tele (och Jguar., Mustang m fl Fender) har en jämn progression av radier (platt på botten går över i stor konvex radie går över i stor konkav radie som progressivt minskar till en liten radie vid hornet).

Explorer har små radier som förbinder raka partier (eller mycket stor radie i "botten")

SG och RG då? De har i princip bara stora radier. Hornen är spetsiga och uppfattas inte som kurvor. Därför funkar de också. Lite lurigt är det med SG:n under midjan eftersom den lilla radien under där gör att den ser lite deformerad ut. Med det har mer med proportioner än harmoni i radier att göra egentligen.

Les Paul kan enligt min uppfattning ifrågasättas estetiskt.

Armadan har stora och små radier huller om buller blandat med raka linjer som inte har något med grundformen att göra. Ett symmetriskt V som stör den assymetriska kurviga formen. Så här kan det bara bli om man:
1. Inte vet något om design.
2. Har rökt på.

Så - nu böjer jag mig i egenskap av amatördesignintresserad framåt och väntar på att ett proffs kommer och kör över mig.

/M

10 Jan 2013, 18:35
Profile ICQ WWW

bongus wrote:
Asful och det finns en bra(?) förklaring.

Snygga gitarrer har i allmänhet någon form av harmoni avseende kurvors krökning.

Strata och Tele (och Jguar., Mustang m fl Fender) har en jämn progression av radier (platt på botten går över i stor konvex radie går över i stor konkav radie som progressivt minskar till en liten radie vid hornet).

Explorer har små radier som förbinder raka partier (eller mycket stor radie i "botten")

SG och RG då? De har i princip bara stora radier. Hornen är spetsiga och uppfattas inte som kurvor. Därför funkar de också. Lite lurigt är det med SG:n under midjan eftersom den lilla radien under där gör att den ser lite deformerad ut. Med det har mer med proportioner än harmoni i radier att göra egentligen.

Armadan har stora och små radier huller om buller blandat med raka linjer som inte har något med grundformen att göra. Ett symmetriskt V som stör den assymetriska kurviga formen. Så här kan det bara bli om man:
1. Inte vet något om design.
2. Har rökt på.

Så - nu böjer jag mig i egenskap av amatördesignintresserad framåt och väntar på att ett proffs kommer och kör över mig.

/M

Hur blir det om man inte vet något om design OCH har rökt på?

http://www.guitarlabs.se

10 Jan 2013, 19:56
Profile WWW

FenderBender wrote:
iStofil wrote:

Även dårar och inbillningssjuka tror sig ha rätt. :wink:

Har du pratat med min fru nu?

11 Jan 2013, 00:14
Profile

bongus wrote:
Asful och det finns en bra (?) förklaring.

Snygga gitarrer har i allmänhet någon form av harmoni avseende kurvors krökning...
Det ligger något i ditt resonemang. Men för att dra en musikalisk parallell, är det ungefär som att påstå att låtskrivare alltid bör hålla sig till rena treklanger. Disharmonier har också sin plats, men deras funktion är annorlunda. Medan till exempel Stratans form, full av harmoni, är en tidlös klassiker som älskas av de flesta, är väl Armadan snarare ett försök att sticka ut och väcka uppmärksamhet, och då måste man vara djärv i formspråket.

Jag håller med om att Armadan inte är harmonisk i formen. Men det betyder inte nödvändigtvis att den är ful.

11 Jan 2013, 00:30
Profile

Quote:

/M

Ändå ska man komma ihåg att LP´n är en av de populäraste (kanske DEN populäraste) av alla elgitarrdesigner som skapats
Av väldigt många ansedd som den 'snyggaste' gitarrmodellen, så även om den är tveksam estetiskt av en som är intresserad av design så kan den ändå falla den stora massan på läppen.

Armadan tror jag varken hetsar upp de flesta gitarrister eller amatördesigners (eller proffs dito)

Men är man ute efter något lite mer avancerat och nytt så kanske den funkar.

Det är som med frisyrer, matlagning etc , de som är nördar inom respektive område tenderar att gå lite väl långt utanför ramarna ibland för att bli nyskapande, allt gammalt är tråkigt.

Vad dom kunde gjort var att helt såga av de bruna delarna på kroppen , då hade den tagit ett steg till i sin önskan att vara nyskapande

11 Jan 2013, 10:39
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2