View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2026, 19:40

Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
avri 52 telecaster. 
Author Message

snutstrut wrote:

Hursomhelst får man vara uppmärksam på vad man får. September 2012 och framåt borde innebära nya AVRI-serien.

Menar Du om man köper en gitarr på distans man inte sett eller hållt i ?

Annars vet man väl vad man får ?

19 Apr 2013, 19:29
Profile ICQ WWW

Post Re: avri 52 telecaster.
Jag ska provspela imorgon i min egen stärkare så det är kanon. En avri tele från 05 helt enkelt.

19 Apr 2013, 19:36
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
snutstrut wrote:

Hursomhelst får man vara uppmärksam på vad man får. September 2012 och framåt borde innebära nya AVRI-serien.

Menar Du om man köper en gitarr på distans man inte sett eller hållt i ?

Annars vet man väl vad man får ?

Exempel: Går man in i en affär och där hänger en 52 reissue från tidigt 2012 och brevid den en från sent 2012 är de alltså från olika serier. Olika lack, andra mickar, annan wiring etc. Jag hade nog inte kunnat se andra skillnader än på att halsen varit något ljusare på den nya.

19 Apr 2013, 20:16
Profile ICQ YIM WWW

Testade den igår och det kändes bra. Den är i nyskick, utan ngt slitage. En snabb setup och strängbyte och igår spelade jag ett set med den. Ska löda om lite i den tror jag, men är inte säker eftersom den är helt orginal. Så, nu har man tele igen :).

21 Apr 2013, 20:37
Profile WWW

davidihse wrote:
Testade den igår och det kändes bra. Den är i nyskick, utan ngt slitage. En snabb setup och strängbyte och igår spelade jag ett set med den. Ska löda om lite i den tror jag, men är inte säker eftersom den är helt orginal. Så, nu har man tele igen :).

Grattis och välkommen tillbaka i Teleklubben! :)

/R

21 Apr 2013, 21:09
Profile

Så där, nu har lödtennet varit framme, lödde enligt detta schema:
Image

Verkat mycket behagligt, tror till och med halsmicken blir brukbar och kan höras i mixen utan att skruva upp stärkaren på max. Mest nöjd med att det tog en kvart och att det funkade direkt ;).

27 Apr 2013, 17:48
Profile WWW

davidihse wrote:
det tog en kvart och att det funkade direkt ;).

Det där låter för bra för att vara sant. Tror du ska ta en lott denna vecka.

Har bara testat en sån Tele en gång, men mitt intryck var att halsmicken var totalt oanvändbar i originalutförande. Enligt musikaffären (Jocke på Sandberg i Malmö) följde det med nån konding för att fixa tonen på halsmicken.

27 Apr 2013, 18:13
Profile

Nej inget fel på halsmicken, det är kopplingen som är konstig. De tre lägena är 1. Stall. 2. hals. 3. hals med helt nedskruvad ton. Så var det visst förr. Det fanns inget eggläge i begynnelsen och AVRI var vissa år trogna orginalkopplingen.

27 Apr 2013, 19:37
Profile WWW

davidihse wrote:
Nej inget fel på halsmicken, det är kopplingen som är konstig. De tre lägena är 1. Stall. 2. hals. 3. hals med helt nedskruvad ton. Så var det visst förr. Det fanns inget eggläge i begynnelsen och AVRI var vissa år trogna orginalkopplingen.

Ja, det var kopplingen jag syftade på.

27 Apr 2013, 20:34
Profile

Grattis till den nya gitarren! Kapar tråden lite - Är det någon som testat den nya '52an? Är grymt sugen på en sådan, blir nog en snart. Hur är halsen?

30 Apr 2013, 20:34
Profile

Osse wrote:
Grattis till den nya gitarren! Kapar tråden lite - Är det någon som testat den nya '52an? Är grymt sugen på en sådan, blir nog en snart. Hur är halsen?

Vad är skillnaden mot den 'gamla'?

/R

30 Apr 2013, 22:21
Profile

Halsarna på de nya är Basebolls feta, de gamla hade tunnare halasar. De nya 52orna har inte tintad hals, ingen av de nya AVRI'sarna har tintade halsar, bara klarlackad Lönn precis som det var förr.

Sen har de lovat på Fender att det ska sprayas tunnare skick av Nitro på dem nyare, samt att nya 52orna har en lite mer gulare ton i Butterscotchen än dem gamla som var mer oranga.

Smaksak, egentligen. Jag har provat några från deras nya serie, och jag kan säga att kvaliteten har verkligen höjts. Till och med små detaljer är förbättrade som rattar och switch ratten.

Det ligger ute en 65a Strata AVRI här ute som ska vara den första NO1 i seriet av 1965 reproduktionen av denna modell. Precis just den gitarren provade jag i butik i början av året.

Jag kunde verkligen inte sluta spela på den, en go och fet hals, riktigt bra set up och fantastiska nya mickar som lät fruktansvärts bra. Samt att många fler färger erbjuds nu som inte fanns förut.

T.ex kan du köpa 65an i Sherwood Green.

01 May 2013, 00:11
Profile

Gillar också den nya -52:an skarpt. Har haft fyra av de gamla, en hot rod och ett par Nocasters. Faktum är att jag bytte min senaste Nocaster mot en av de nya 52:orna. Generellt har de höjt ribban. Halsen fetare, lacken tunnare (med följden att du känner mer band än tidigare), stämmisarna nya, bensadel, bättre jobb med banden över hela halsen, stallet täcker hela hålet för stallmicken o.s.v. Många små detaljer och lite mer noggrannhet vid det löpande bandet. Men prova för all del först. Det handlar som alltid om att hitta rätt exemplar. Fördelen är ju att Fender bestämt sig att inte göra tunga gitarrer denna gång och jag har provat 10-15 st av dem. Ingen har vägt över 3.4 kg, vilket inte garanterar bättre gitarrer men man man blir åtminstone inte avtänd så fort man lyfter upp dem.

Apropå det där med Nr 1 av 46, så innebär det ju att det är en av de först 46 producerade. Inte att det är den absolut första. Det står Nr1 på min -59 strata också, men det gör det på 45 till. Köpte för övrigt både en strata och en tele ur den nya serien. Helt fantastiska gitarrer. Stod och valde mellan en CS 60´s och jämförde samtidigt med en riktig 63:a, men -59:an var magisk. Trodde inte ens att jag gillade strata, men -59:an får nästan all min speltid nuförtiden... Nu skulle jag också vilja ha en -64 tele. De jag provat har känts hur bra som helst, men varit lite trötta i tonen.

Rock on!

Jo, halsen på -52:an är fetare än tidigare. Inte som en Nocaster vid de första banden, som ju är ganska jämntjock och stabbig, men uppe vid tolfte blir det samma tjocklek (1 tum eller vad det brukar vara ungefär). 52:ans hals går alltså från lite tunnare än Nocaster vid första banden och blir Nocasterfet vid sista. En väldigt behaglig och mer, tycker jag, genomtänkt övergång. Men samtidigt känns den också annorlunda vid 12:e. Kanske beror det på hur hårt de rullat kanterna på de nya 52:orna? Kanske har den inte samma axlar som Nocaster-U:et. Den känns i mitt tycke helt enkelt inte så fet som den faktiskt är. Och ändå var min senaste Nocaster en tidig (från 2000) och hade den tunnaste Nocasterhals jag provat.

01 May 2013, 09:20
Profile ICQ YIM WWW

Vill nog slå ett slag för den äldre modellen av 52:an. Hade möjligheten att jämföra här för ett tag sedan och tycker faktiskt halsen är för tjock på den nya. Eller åtminstone för tjock i kombination med den ganska platta greppbrädan. Sen tycker jag den nya butterscotchen är lite väl ljus. Plus dock att man inte behöver löda om den för att få tre användbara micklägen.

02 May 2013, 12:16
Profile ICQ YIM WWW

clabbe wrote:
Vill nog slå ett slag för den äldre modellen av 52:an. Hade möjligheten att jämföra här för ett tag sedan och tycker faktiskt halsen är för tjock på den nya. Eller åtminstone för tjock i kombination med den ganska platta greppbrädan. Sen tycker jag den nya butterscotchen är lite väl ljus. Plus dock att man inte behöver löda om den för att få tre användbara micklägen.

Håller med clabbe, jag tycker att halsen är perfekt lagom tjock på den gamla, och att lacken är fint gultonad på den gamla. Min levererades med "modern switching", så det var liksom ingen issue.

02 May 2013, 13:06
Profile WWW

Crimson wrote:
Halsarna på de nya är Basebolls feta, de gamla hade tunnare halasar. De nya 52orna har inte tintad hals, ingen av de nya AVRI'sarna har tintade halsar, bara klarlackad Lönn precis som det var förr.

Sen har de lovat på Fender att det ska sprayas tunnare skick av Nitro på dem nyare, samt att nya 52orna har en lite mer gulare ton i Butterscotchen än dem gamla som var mer oranga.

Smaksak, egentligen. Jag har provat några från deras nya serie, och jag kan säga att kvaliteten har verkligen höjts. Till och med små detaljer är förbättrade som rattar och switch ratten.

Det ligger ute en 65a Strata AVRI här ute som ska vara den första NO1 i seriet av 1965 reproduktionen av denna modell. Precis just den gitarren provade jag i butik i början av året.

Jag kunde verkligen inte sluta spela på den, en go och fet hals, riktigt bra set up och fantastiska nya mickar som lät fruktansvärts bra. Samt att många fler färger erbjuds nu som inte fanns förut.

T.ex kan du köpa 65an i Sherwood Green.

Stämmer det verkligen? Dakota red, Olympic white samt sunburst är de enda jag sett.

02 May 2013, 14:45
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2