View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Sep 2026, 19:52

Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Tips om ni inte är nöjda med kvalitén på er nyköpta gitarr. 
Author Message

Post Re: Tips om ni inte är nöjda med kvalitén på er nyköpta gita
För ett antal år sen skulle jag köpa ett vitt Gibson V hade jag tänkt, en 70-talare hade jag tänkt. Det blev en Greco, eftersom den var en mycket bättre gitarr. Sen ville jag ha en strata med CBS-skalle och då blev det en Tokai Silverstar eftersom halsprofilen passade mig bättre än dito Fender och de tidiga 70-talarna kostade dessutom nästan 10grr pengarna men var inte bättre instrument. Allergi eller inte, betala extra för en logga förstår jag inte alls grejen med...

13 Aug 2013, 14:00
Profile

Vinyljunkie wrote:
Nu blev det väldigt mycket att handla om mig personligen. Men det gör inget, om jag lyckas ge en annan sida av debatten än den som härsk(n)ar.

Det är väl du själv som styrt argumenten i riktning mot din personlighet? :wink:

13 Aug 2013, 14:26
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Vinyljunkie wrote:
Nu blev det väldigt mycket att handla om mig personligen. Men det gör inget, om jag lyckas ge en annan sida av debatten än den som härsk(n)ar.

Det är väl du själv som styrt argumenten i riktning mot din personlighet? :wink:

Rea på foliehattar på Stora Torget i Ö-vik?

13 Aug 2013, 14:33
Profile

Vinyljunkie wrote:
Allergi eller inte, betala extra för en logga förstår jag inte alls grejen med...

'Betala extra för en logga' det förutsätter ju att ALLT annat är likt på de instrument du jämför, vilket sällan är fallet.

Inom vilken prylbaserad hobby som helst så strävar man hela tiden uppåt mot 'bättre' saker ibalnd av den enda anledningen att man vill ha 'orginalet' dvs den produkt som dina gitarrer endast är kopior av.

Har man bara råd med ett Greco V så suktar man efter en Gibson , speciellt i unga år INNAN man ägt en sån.
En del fortsätter , vill ha en Custom shop, sen en vintage till slut.

Att bara vara 'nöjd med vad man har' är ju en bra egenskap , men passar inte alla människor, vi vill framåt , uppåt , högre.....

När man sen har erfarenhet , kan mer och provat de olika alternativen så kan man ju s a s 'gå tillbaks' till att spela på kopior igen , det är många som gör det men jag ser inte det själv som ett alternativ.

Jag har råd att ha mina Gibsongitarrer , behöver inte spara in på en som är '10 ggr billigare' om jag inte känner för det.

Har hellre ett fåtal Gibson , några stycken än en hel garderob full med kopior, mångfald är inte min grej.
Sen har jag aldrig testat en kopia som varit 'Bättre' heller , men jag har inte heller satsat på det faktiskt.

'Betala extra för en logga' tycker jag inte jag gjort någon gång faktiskt, har alltid varit fler saker som skiljer.
Vore ju intressant om det gick att köpa dom billigare utan logotyp , och hur många som skulle nappa på det.

13 Aug 2013, 14:42
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Allergi eller inte, betala extra för en logga förstår jag inte alls grejen med...

'Betala extra för en logga' det förutsätter ju att ALLT annat är likt på de instrument du jämför, vilket sällan är fallet.

Inom vilken prylbaserad hobby som helst så strävar man hela tiden uppåt mot 'bättre' saker ibalnd av den enda anledningen att man vill ha 'orginalet' dvs den produkt som dina gitarrer endast är kopior av.

Har man bara råd med ett Greco V så suktar man efter en Gibson , speciellt i unga år INNAN man ägt en sån.
En del fortsätter , vill ha en Custom shop, sen en vintage till slut.

Att bara vara 'nöjd med vad man har' är ju en bra egenskap , men passar inte alla människor, vi vill framåt , uppåt , högre.....

När man sen har erfarenhet , kan mer och provat de olika alternativen så kan man ju s a s 'gå tillbaks' till att spela på kopior igen , det är många som gör det men jag ser inte det själv som ett alternativ.

Jag har råd att ha mina Gibsongitarrer , behöver inte spara in på en som är '10 ggr billigare' om jag inte känner för det.

Har hellre ett fåtal Gibson , några stycken än en hel garderob full med kopior, mångfald är inte min grej.
Sen har jag aldrig testat en kopia som varit 'Bättre' heller , men jag har inte heller satsat på det faktiskt.

'Betala extra för en logga' tycker jag inte jag gjort någon gång faktiskt, har alltid varit fler saker som skiljer.
Vore ju intressant om det gick att köpa dom billigare utan logotyp , och hur många som skulle nappa på det.

Vad gäller mitt Greco-V så har jag ju redan skrivit att jag valde den framför en Gibson pga den var ett bättre instrument. Självklart strävar man efter att byta upp sig. I det här fallet är dock kopian bättre än originalet. Kan du förstå att det kan va så eller har du bara bestämt dig för att Gibson är bäst bara för att företaget heter så?

Jag har också råd att ha Gibson-gitarrer men den enda modell jag vill ha är som sagt bättre från ett annat märke. Ska jag köpa en sämre gitarr bara för att få "rätt" märke tycker du?

Jag suktar efter bra gitarrer, inte efter loggor jag.

13 Aug 2013, 14:55
Profile

Vinyljunkie wrote:

Vad menar du nu? :shock:

13 Aug 2013, 15:05
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Vinyljunkie wrote:

Vad menar du nu? :shock:

Att du verkar tro att jag har nån sorts egocentrisk agenda med mina inlägg...

13 Aug 2013, 15:11
Profile

Vinyljunkie wrote:
Vad gäller mitt Greco-V så har jag ju redan skrivit att jag valde den framför en Gibson pga den var ett bättre instrument.

Ska jag köpa en sämre gitarr bara för att få "rätt" märke tycker du?

Jag suktar efter bra gitarrer, inte efter loggor jag.

Nu slirar det lite , Du skriver själv här att den är ett 'bättre instrument' då måste det vara fler saker som skiljer än loggan eller hur?

Alltså har Du valt ett annat instrument för Du gillar det bättre, har då inget med loggan att göra.

Jag köper ju mina för att jag tycker dom är bättre eller för att jag vill ha dom helt enkelt , då ger jag f-n i att jämföra ens.

Kan Du förstå det? 8)

13 Aug 2013, 15:24
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Absolut inte, men du har varit väldigt noga med att klargöra dina personliga ståndpunkter när det gäller såväl märkeskläder som märkesgitarrer. Och sen ojar du dig över att det börjar bli personligt... Foliehatt??? :lol: :wink: (obs, ironi!!!)

13 Aug 2013, 15:31
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Vinyljunkie wrote:

Absolut inte, men du har varit väldigt noga med att klargöra dina personliga ståndpunkter när det gäller såväl märkeskläder som märkesgitarrer. Och sen ojar du dig över att det börjar bli personligt... Foliehatt??? :lol: :wink: (obs, ironi!!!)

Så noga har jag väl inte varit. Och frågan kom ju om vad just jag tyckte. Skulle jag låtit bli att svara menar du? Hade det blivit lättare för dig (personligen) då eller?
Ojar jag mig? Nu har du väl ändå käkat fel svamp på hundpromenaden. :roll:

13 Aug 2013, 15:42
Profile

Hallå, hallå!

Vänligen läs trådens rubrik. De senaste inläggen har inget med det ämnet att göra.

Det finns en annan aktiv tråd där jag tror de här inläggen passar bättre.

Det börjar väl framgå ganska tydligt att somliga inte har spelat på någon gitarr med Gibson-logga som man tycker varit bra eller tillräckligt prisvärd och att det finns några andra som inte tycker att Gibson-kopior från Japan är lika kul som originalen.

Min nummer 1-gitarr från 84-99 var en japansk Navigator Les Paul 59-kopia. Det är nog fortfarande den näst bästa Les Paul-formade gitarr tillverkad efter 1959 som jag spelat på. Vilket inte säger så mycket eftersom jag bara har spelat på kanske 50-70 Les Paul-formade gitarrer. Vilket är en piss i havet när man jämför hur många som tillverkats.

Den bästa Les Paul-formade jag spelat på (som är tillverkad efter 1959) är den jag köpte 1999. Den är tillverkad i Nashville av Gibson och har en Gibson-logga.

Jag är övertygad om att det finns tiotusentals Les Paul-formade gitarrer som är bättre än min favorit. Men det spelar inger roll eftersom jag är nöjd med det jag har.

Och jag förstår att alla här är nöjda med sina Les Paul-formade gitarrer och då är ju allt bra. Eller hur?

Men som sagt inget av det här har med trådens rubrik att göra. :)

/CM

13 Aug 2013, 17:24
Profile ICQ YIM WWW

:mrgreen:

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

13 Aug 2013, 18:37
Profile WWW

Klart att Navigator-pållarna är de bästa, det vet ju alla Bojare (men definitivt inga andra...), men det är ju inte så att man bara kan gå ut och köpa en sån hur som helst, de dyker inte upp sådär särskilt ofta...

14 Aug 2013, 12:03
Profile

_CM_ wrote:

Om det är så att man köper en gitarr som har "fräs-skägg" eller något annat som man inte tycker att den borde ha, så kontakta den säljande butiken och gör en reklamation. Man har tre år på sig från köpdatumet enligt konsumentköpslagen.

Vi antar att gitarren har samma "brister" och samma pris som i den andra tråden.

/CM

För att återgå till ämnet .... Hur många av de som hänger här köper gitarrerna nya i en svensk butik?
Väldigt många verkar handlas från utländska återförsäljare , där kan man inte räkna med reklamationsrätt alls.

Gibsons egen garanti gäller bara vid köp från ÅF i USA och om det hanteras av denna ÅF.

Inom EU måste en 6 månaders garanti dock finnas som minimum, jag vet att tex Thomann är kända för att sköta reklamationer ganska bra , men hur jobbigt är det inte att behöva packa och skicka en 335 i låda tillbaks till Tyskland , vänta i veckor på att få den åtgärdad?

I värsta fall skickar dom bara en annan gitarr (med samma 'frässkägg') och listar den tidigare som B-stock.

Även reklamation i svensk butik kan vara en förvirrad och traumatisk erfarenhet om man inte är gammal och erfaren, man kan få argumentera en hel del och ligga på om man inte har tur och träffar på rätt handlare/personal.

Och detta med en stressad säljare och en massa andra potentiella kudner i butiken, inte en bra miljö.

Man skulle med lätthet kunna få höra att detta inte ens är ett fel så 'alla ser likadana ut'

Så är man känslig för skavanker och vill ha en fungerande 'garanti' ta upp detta med ÅF innan köp, säg att Du vill testa och kolla i lugn och ro, välj gärna en handlare som Du litar på och där Du handlat en del redan.

Gör det även om Du får betala lite extra.

14 Aug 2013, 12:28
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
_CM_ wrote:

Om det är så att man köper en gitarr som har "fräs-skägg" eller något annat som man inte tycker att den borde ha, så kontakta den säljande butiken och gör en reklamation. Man har tre år på sig från köpdatumet enligt konsumentköpslagen.

Vi antar att gitarren har samma "brister" och samma pris som i den andra tråden.

/CM

För att återgå till ämnet .... Hur många av de som hänger här köper gitarrerna nya i en svensk butik?
Väldigt många verkar handlas från utländska återförsäljare , där kan man inte räkna med reklamationsrätt alls.

Gibsons egen garanti gäller bara vid köp från ÅF i USA och om det hanteras av denna ÅF.

Inom EU måste en 6 månaders garanti dock finnas som minimum, jag vet att tex Thomann är kända för att sköta reklamationer ganska bra , men hur jobbigt är det inte att behöva packa och skicka en 335 i låda tillbaks till Tyskland , vänta i veckor på att få den åtgärdad?

I värsta fall skickar dom bara en annan gitarr (med samma 'frässkägg') och listar den tidigare som B-stock.

Även reklamation i svensk butik kan vara en förvirrad och traumatisk erfarenhet om man inte är gammal och erfaren, man kan få argumentera en hel del och ligga på om man inte har tur och träffar på rätt handlare/personal.

Och detta med en stressad säljare och en massa andra potentiella kudner i butiken, inte en bra miljö.

Man skulle med lätthet kunna få höra att detta inte ens är ett fel så 'alla ser likadana ut'

Så är man känslig för skavanker och vill ha en fungerande 'garanti' ta upp detta med ÅF innan köp, säg att Du vill testa och kolla i lugn och ro, välj gärna en handlare som Du litar på och där Du handlat en del redan.

Gör det även om Du får betala lite extra.

njae så är det ju inte. Många ÅF, speciellt i UK och Tyskland har samma regler som svenska när det gäller reklamationer. För övrigt finns det distansköpslag även i UK, åtminstone är det så att många tilläpar samma princip, att du alltid har rätt att returnera "no questions asked".

Om man sedan vill reklamera en gitarr för frässkägg är ju en annan sak. Säg att du inte upptäcker "felet" förrän efter två år när du ska byta pickup, då kan du ju hävda "ursprungsfel". Vet inte vad Tex Thomann skulle säga om du klagade på detta efter 2 år men i Sverige är det ju rätt förutsebart: ARN skulle aldrig någonsin anse att detta är ett ursprungsfel, så där vore du ju utlämnad till musikhandlarens goda vilja. Var jag musikhandlare skulle jag bara dra av skägget med en lämpligt rakpapper och mumla idiot när kunden lämnat butiken :)

14 Aug 2013, 13:02
Profile WWW

Joshunznera wrote:
njae så är det ju inte. Många ÅF, speciellt i UK och Tyskland har samma regler som svenska när det gäller reklamationer. För övrigt finns det distansköpslag även i UK, åtminstone är det så att många tilläpar samma princip, att du alltid har rätt att returnera "no questions asked".

Regler , principer och lagstiftning är inte riktigt samma sak.

Om Du hamnar i en tvist , vilket tror Du är lättast att hantera , mot ett svenskt företag eller tyskt?

Hela detta är komplicerat , om som i Thomnas fall man riktar sig till svenskar , har svenska texter och priser i SEK så
kan tom svensk lag gälla, men det blir svårt att lagföra dom , om man utrycker sig så.

Sen gällde inte mitt inlägg att returnera , utan att reklamera vilket är 2 skilda saker!

14 Aug 2013, 13:39
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Joshunznera wrote:

Regler , principer och lagstiftning är inte riktigt samma sak.

Om Du hamnar i en tvist , vilket tror Du är lättast att hantera , mot ett svenskt företag eller tyskt?

Hela detta är komplicerat , om som i Thomnas fall man riktar sig till svenskar , har svenska texter och priser i SEK så
kan tom svensk lag gälla, men det blir svårt att lagföra dom , om man utrycker sig så.

Sen gällde inte mitt inlägg att returnera , utan att reklamera vilket är 2 skilda saker!

fair enough, enklast är säkert att hantera en reklamation mot ett svenskt företag. Om man har möjlighet att ta det över disk vill säga

Måste man ringa och härja är det ju bara en språkfråga egentligen. Min erferenhet från tyskland är att tyskar i allmänhet är rätt skitnödiga när det gäller konsumenträtt. Så ska du reklamera ngt är nog Tyskland egentligen att föredra framför många andra länder. Norge är annars ett paradis för konsumenter i detta avseende, men vem faan handlar från Norge :)

14 Aug 2013, 13:55
Profile WWW
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2