|
projekt DIY low budget blues guitar
| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: projekt DIY low budget blues guitar
26rednef wrote: Hej Joshunznera.
Vet inte vad man skall svara på detta denne någon har nog inte heller påstått att han är ngn expert, det är nog mer förhastade slutsatser från andra i så fall.
Det enda jag ville inflika här är bara att det finns en metod som används av "alla" som bygger denna typ av gitarrer och i den metoden ingår en riktig mall. det var allt jag ville ha sagt. Man lägger ju ändå räät mycket tid och en del pengar på virke och annat så vaför inte då försöka säkra upp sitt bygge så mycket det går om det inte kostar alldeles för mycket i tid och pengar, det är också klart roligare att lyckas än misslyckas.
En annan lättare metod som används av t.ex Rickenbacker, PRS och även Gibson m.fl. är att fräsa ur gitarrkroppen och används lätta träslag som mahogny blir de inte speciellt mycket tyngre känn på en Rick 360 eller PRS Hollow II t.ex.
Men alla väljer givetvis själva hur de vill göra.
26rednef det du nämner blir ingen halvacke, det blir en "thinline". Inget fel i det iofs (min blå Blueshawk i denna tråp är en sån) men nu var det en akustisk elgitarr som stod på agendan och då blir det en sån. Att bygga jigg enligt det du föreslår är ett mycket bra sätt, men passar bättre om man ska bygga många gitarrer med samma kroppsform. Det ska ju inte jag, jag vill bara ha en gitarr 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 Aug 2013, 19:19 |
|
 |
|
holmis63
|
Joshunznera wrote: tack för goda råd Ja just denna gitarr är avsedd att vara just enkel och basic, jag vet av erfarenhet att det går att bygga ihop fullt spelbara och trevligt ljudande gitarrer av i stort sett vilka material som helst. Just den typen av byggen tycker jag dessutom är roligare att hålla på med än att bygga ännu en LP-kopia. Vill jag ha en LP kan jag köpa en, eller ta ner en från väggen Jag gillar plonket från ihåliga enkla gitarrer (typ Danelectro) och kan tänka mig såna i alla möjliga material. Just nu är jag i princip klar med mitt glasfibergitarrbygge, vet redan nu att den låter kanon och fast väldigt annorlunda Två gitarrer som jag spelar rätt ofta på och som utgör soffgitarrer i olika soffor är nedan två. Telen byggde jag av en bit som blev över när jag skulle montera ett handfat i en bänk i ett tvättrum. Vanlig bänkskive-jarrah, 28mm tjock, som jag fanerade med rosewood och försåg med pearl binding. Blev en alldeles utmärkt shortscalegitarr Den andra byggde jag av en vinlåda från Ernest Julio&Gallo. Den gitarren är också riktigt trevlig Inga av gitarrerna kostade mycket mer än några hundra att bygga. Och snea blev dom inte heller  Dom är ju stencoola båda två! Följer båda dina byggtrådar, och kanske ska bygga en burk själv tänkte jag mig efter att jag färdigställt den utbytbara plekan till min es120t. Tar lång tid när man jobbar fulltid, lirar på fritiden och har familj Tänkte fråga om du haft problem med att trät slår sig i nåt av dina byggen? Man har ju läst många historier om t.ex Fender på 70-talet som då påstods ha för dåligt torka trä i sina gitarrer pga en brand i sitt trälager, och du byggde en av dina av en överbliven träbit som förmodligen då inte är torkad nån längre tid. Vinlådan är säkert torkad i en evighet. Obs ingen kritik, jag blir bara nyfiken!
|
| 23 Aug 2013, 19:31 |
|
 |
|
Joshunznera
|
holmis63 wrote: Dom är ju stencoola båda två! Följer båda dina byggtrådar, och kanske ska bygga en burk själv tänkte jag mig efter att jag färdigställt den utbytbara plekan till min es120t. Tar lång tid när man jobbar fulltid, lirar på fritiden och har familj Tänkte fråga om du haft problem med att trät slår sig i nåt av dina byggen? Man har ju läst många historier om t.ex Fender på 70-talet som då påstods ha för dåligt torka trä i sina gitarrer pga en brand i sitt trälager, och du byggde en av dina av en överbliven träbit som förmodligen då inte är torkad nån längre tid. Vinlådan är säkert torkad i en evighet. Obs ingen kritik, jag blir bara nyfiken! allt trä slår sig (mer eller mindre) I mitt fall jobbar jag med plywood, dvs faner som limmats i tvärsriktning. Det gör att träet knappast ens kan slå sig  Nej jag har aldrig haft såna problem men mina byggen. Men det är klart, bygger man sin Tele av ett par 45*220 från byggmax, då kommer de att vrida sig  du har tid att bygga, det tar inte så lång tid att bygga ihop en gitarr om du har halsen färdig. Skulle tro att detta bygge stannar på mindre än 15 max 20 timmar..
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 Aug 2013, 21:20 |
|
 |
|
holmis63
|
Joshunznera wrote: holmis63 wrote: Dom är ju stencoola båda två! Följer båda dina byggtrådar, och kanske ska bygga en burk själv tänkte jag mig efter att jag färdigställt den utbytbara plekan till min es120t. Tar lång tid när man jobbar fulltid, lirar på fritiden och har familj Tänkte fråga om du haft problem med att trät slår sig i nåt av dina byggen? Man har ju läst många historier om t.ex Fender på 70-talet som då påstods ha för dåligt torka trä i sina gitarrer pga en brand i sitt trälager, och du byggde en av dina av en överbliven träbit som förmodligen då inte är torkad nån längre tid. Vinlådan är säkert torkad i en evighet. Obs ingen kritik, jag blir bara nyfiken! allt trä slår sig (mer eller mindre) I mitt fall jobbar jag med plywood, dvs faner som limmats i tvärsriktning. Det gör att träet knappast ens kan slå sig  Nej jag har aldrig haft såna problem men mina byggen. Men det är klart, bygger man sin Tele av ett par 45*220 från byggmax, då kommer de att vrida sig  du har tid att bygga, det tar inte så lång tid att bygga ihop en gitarr om du har halsen färdig. Skulle tro att detta bygge stannar på mindre än 15 max 20 timmar.. Skulle gärna gå en kurs faktiskt, men vet i fan om det erbjuds nån sån i Gbg, nån som vet? Sorry att jag hijackar en smula men man får lite bygg-gas av trådarna i ämnet här på Bojen. I så fall ska jag bygga en med lös-skägg 
|
| 23 Aug 2013, 21:32 |
|
 |
|
26rednef
|
Hej Joshunznera.
Jag förstår, har ingen anlednig att invända.
Men man behöver ju inte bygga många instrument för att göra en mall, kan lånas eller lånas ut, vilket din enkla också kan givetvis.
En liten fråga bara. Varför vill du ha en akustisk gitarr med de "bodymåtten", kommer ju att låta cigarrlåda eller madolin med så litet "bodydjup" och "feedbacka" grymt med mickar om du inte sätter "trestle baracing" eller stock i den och då blir den ju halvacustisk i alla fall.
26rednef
|
| 24 Aug 2013, 16:03 |
|
 |
|
kjelle
|
Den har ju mikar.
| 24 Aug 2013, 18:14 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
Fan vad du bygger! Vad hände med masonitgitarren? Väntar fortfarande på uppdatering (:
|
| 25 Aug 2013, 19:05 |
|
 |
|
Joshunznera
|
svaj wrote: Fan vad du bygger! Vad hände med masonitgitarren? Väntar fortfarande på uppdatering (: haha, den byggde jag ju färdigt för flera år sedan.. Just nu lägges sista handen vid min resoglassgitarr. Ska bara löda ihop den nu, sedan kommer bilder
Last edited by Joshunznera on 25 Aug 2013, 19:49, edited 1 time in total.
|
| 25 Aug 2013, 19:40 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
26rednef wrote: Hej Joshunznera.
Jag förstår, har ingen anlednig att invända.
Men man behöver ju inte bygga många instrument för att göra en mall, kan lånas eller lånas ut, vilket din enkla också kan givetvis.
En liten fråga bara. Varför vill du ha en akustisk gitarr med de "bodymåtten", kommer ju att låta cigarrlåda eller madolin med så litet "bodydjup" och "feedbacka" grymt med mickar om du inte sätter "trestle baracing" eller stock i den och då blir den ju halvacustisk i alla fall.
26rednef Vad är 'trestle baracing' ? 
| 25 Aug 2013, 19:45 |
|
 |
|
Joshunznera
|
26rednef wrote: En liten fråga bara. Varför vill du ha en akustisk gitarr med de "bodymåtten", kommer ju att låta cigarrlåda eller madolin med så litet "bodydjup" och "feedbacka" grymt med mickar om du inte sätter "trestle baracing" eller stock i den och då blir den ju halvacustisk i alla fall.
26rednef
Cigarrlåda eller mandolin är inte fy skam  Hur den låter får man se, annorlunda kommer den i alla fall att bli och det räcker för mig just nu Betr djupet på låddan så har jag idag bestämt att den kommer att bli betydligt djupare, anledningen att den i förstone blev så där grund berodde på att mina fanerbitar inte var bredare  Har förresten backat vad gäller formen också, den blir för lik min Blueshawk, så jag gör en annan modell istället med rundad cutaway och tjockare kropp. Ny brädbitar ligger på bänken och byggandet fortsätter i morgon 
|
| 25 Aug 2013, 19:47 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Mike Leaf wrote: Vad är 'trestle baracing' ?  Nån variant som bl.a. Gretsch kört tydligen: http://www.gretschguitars.com/blog/gret ... e-bracing/
|
| 25 Aug 2013, 20:09 |
|
 |
|
Joshunznera
|
fräckt! Bra support också om man vill ha T.O.M och stopbar. Ska nog testa det där...
|
| 25 Aug 2013, 21:28 |
|
 |
|
26rednef
|
Hej.
'trestle bracing" är en ribb och stöd konstruktion som plaseras inuti instrumentet, framtagen och patenterat av Gretsch. Den låser toppen akustiskt, vilket ofta är behövligt om instrumentet skall använads med förstärkare, då det annars kan ge kraftig feedback vid höga förstärkar volymer, ett annat sätt är att förse instrumenetet med en "centerstock", vilket är den vanligaste metoden, den ger dock instrumentet en högre vikt och används därför oftast bara i instrument med litet höjdmått.
Någon nämde "masonit", ett helt olämpligt material i instrument.
26rednef
|
| 26 Aug 2013, 12:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
26rednef wrote: Hej.
'trestle bracing" är en ribb och stöd konstruktion som plaseras inuti instrumentet, framtagen och patenterat av Gretsch. Den låser toppen akustiskt, vilket ofta är behövligt om instrumentet skall använads med förstärkare, då det annars kan ge kraftig feedback vid höga förstärkar volymer, ett annat sätt är att förse instrumenetet med en "centerstock", vilket är den vanligaste metoden, den ger dock instrumentet en högre vikt och används därför oftast bara i instrument med litet höjdmått.
Någon nämde "masonit", ett helt olämpligt material i instrument.
26rednef Har du spelat på en Danelectro ngn gång? Masonitgitarr.. Dög åt Jimi Page m.fl. Duger definitivt åt mig också  Betr feedback är ditt resonemang möjligen baserat på teori och inte så mycket på praktik? Testa en es-125 eller 330 tex så får du höra hur det funkar med hollow body och elförstärkning. Riktigt trevligt om du frågar mig. Inget för stora arenan med Marshallvägg kanske, men i många andra sammanhang är ju den konstruktionen kanon Try it you´ll like it  Jimmy Page  Eric Clapton  Marc Knopfler  Syd Barret 
|
| 26 Aug 2013, 12:47 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Blueshawksargen hamnade på min gitarrbyggekyrkogård tills vidare . Har slut på faner och behöver ett par lager till för att det ska bli stabilt nog Under tiden gjorde jag helt om och hittade några färdiga sargar i samma kyrkogård. Kommer ni ihåg dessa? viewtopic.php?f=1&t=11125&hilit=sargarNåväl, dom där är ju till för stora gitarrer typ dreadnaught och såna gillar inte jag, så jag krymte mina lite. Sågade av den i cutawayen, tryckte ihop kroppen lite och gjorde den smalare. Blev lite större än en LP i kroppen (men 70-95mm tjock  Nu sitter den i spänn för fjärde gången på två dygn. Nästa steg är att ge den en klack som jag kan limma halsen i. Blir nog flytande miniHB i denna tror jag Nya sargar men fortfarande lågbudget alltså  Attachment:
IMG_2619.JPG [ 100.11 KiB | Viewed 1196 times ]
Attachment:
IMG_2621.JPG [ 146.42 KiB | Viewed 1196 times ]
|
| 27 Aug 2013, 15:32 |
|
 |
|
TRÄÄLG
|
Dina byggen är ascoola!! Jag älskar den typen av enkla lösningar själv  Gillar f.ö. Danelectro också men har svårt för halsen. Du glömde nämna att en viss Jimi Hendrix lärde sig lira på just Danelectro!
_________________ TRÄÄLG
|
| 27 Aug 2013, 20:00 |
|
|