View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 19:03

Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
hur mkt behöver ni lira för att hålla er i form.... 
Author Message

Post Re: hur mkt behöver ni lira för att hålla er i form....
Behöver inte öva särskilt mycket. Har mer teknik än jag behöver, men precis som MO skriver så är det snabbhet och precision som försvinner först, så vill man lira sånt så får man nöta lite nån vecka eller två.

Men för mitt vanliga spel så behöver jag inte öva alls, snarare tvärtom - ju längre uppehåll desto mer intressant blir liret.
Man fastnar ju i muskelminnet och spelar på slentrian och när jag märker detta så tar jag nån veckas paus, vilket funkar klockrent för mig.

Öva på låtar är en annan grej som jag praktiserar lite annorlunda, för jag använder oftast ingen gitarr då utan över "i huvudet".
Tekniken finns där, så det är inget man behöver lägga nån energi på, men att öva "i huvudet" kan många gånger vara ett perfekt sätt att lära sig låtar på då man inte behöver fokusera på gitarren utan enbart på det man lyssnar på.
Detta kräver dock ett hyfsat bra gehör om det ska vara genomförbart.

En annan grej som jag gör rätt ofta är att "nynna en melodi och sedan spela den på gitarren". Det skapar roliga melodilinjer många gånger, testa själv! Eller varför inte sjunga med SAMTIDIGT som man spelar på gitarren. Frågan är då om handen härmar munnen eller tvärsom. Testa och fundera på det!

:)

07 Sep 2013, 16:16
Profile WWW

Hej.

Dethär var rätt intressant, men beror ju helt på den ambition folk har med sitt spelande och det är ju indviduellt.

Barny Kessel som var en hyfsad gitarrist och höll avancerade kurser på 60/70-talet uttryckte detta rätt väl.
"To keep and maintain a playing level, 5 hours a week of well-planned and composed practising will work,
but to get much better you have to live with the instrument until it is as a extension to your body".

Själv blir det oftast ett par/tre timmar om dagen, har blivt en vana genom åren för att må bra,
som yoga man går in i en annan värld för ett tag.

26rednef

07 Sep 2013, 16:31
Profile

Plexiglas wrote:
För mycket kommers i tänkandet att jag spelar för att någon annan ska tycka om det, inte att man spelar för att man själv tycker om det och hoppas på att andra tycker om vad man spelar. Det är nog det som initialt särskiljer vissa gitarrister/musiker.

säkert är det så, men många (inklusive jag själv) spelar betydligt sämre redan efter bara 1 öl, därav min ngt ironiska kommentar. ;)

Jo, jag förstod det :wink:
Personligen med den erfarenheten man har bakom sig så spelar det ingen roll för min del om jag är helnykter eller smått berusad. Har aldrig varit en fantiker av tekniskt lir och definitivt aldrig sysslat med fusion/jazz/funk vilket nog gör allt så mycket lättare (och trevligare :D ).

Tycker att Forsmans inlägg passar rätt bra in på mig också. Säkerligen placebo men jag tycker att man känner sig fräschare med nya idéer när man inte spelat på ett tag.

07 Sep 2013, 16:35
Profile ICQ WWW

ja det tycker jag också, man behöver lite distans till det man gör emellanåt.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

07 Sep 2013, 16:41
Profile WWW

Bara för att inga missförstånd ska uppstå.. surfa på musikforum räknas som övning va?? :shock:

07 Sep 2013, 18:00
Profile

Svullo wrote:
Bara för att inga missförstånd ska uppstå.. surfa på musikforum räknas som övning va?? :shock:

Nä, det räknas som kätteri... :twisted:

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

07 Sep 2013, 18:22
Profile WWW

Måste öva ca 2h om dagen för att må bra och hålla nån sorts nivå och inte bli sämre. Vill jag rent av försöka bli bättre så är det nog 3-4h som krävs.

09 Sep 2013, 08:38
Profile

Forsman wrote:
Behöver inte öva särskilt mycket. Har mer teknik än jag behöver, men precis som MO skriver så är det snabbhet och precision som försvinner först, så vill man lira sånt så får man nöta lite nån vecka eller två.

Men för mitt vanliga spel så behöver jag inte öva alls, snarare tvärtom - ju längre uppehåll desto mer intressant blir liret.
Man fastnar ju i muskelminnet och spelar på slentrian och när jag märker detta så tar jag nån veckas paus, vilket funkar klockrent för mig.

Öva på låtar är en annan grej som jag praktiserar lite annorlunda, för jag använder oftast ingen gitarr då utan över "i huvudet".
Tekniken finns där, så det är inget man behöver lägga nån energi på, men att öva "i huvudet" kan många gånger vara ett perfekt sätt att lära sig låtar på då man inte behöver fokusera på gitarren utan enbart på det man lyssnar på.
Detta kräver dock ett hyfsat bra gehör om det ska vara genomförbart.

En annan grej som jag gör rätt ofta är att "nynna en melodi och sedan spela den på gitarren". Det skapar roliga melodilinjer många gånger, testa själv! Eller varför inte sjunga med SAMTIDIGT som man spelar på gitarren. Frågan är då om handen härmar munnen eller tvärsom. Testa och fundera på det!

Bah Forsman. Fuck that.
Gruppisarna för fan!! Gruppisarna e varför!! :mrgreen:

10 Sep 2013, 01:27
Profile

Forsman wrote:

+1

10 Sep 2013, 09:59
Profile

Jag behöver minst en timme om dagen, vill gärna köra ett par-tre men lyckas i praktiken inte få ihop mer än 30-60 min. Men det är också övande och spelande på olika sätt.

Vissa dagar eller perioder försöker jag främst nöta det tekniska, kör en del skalor (på min blygsamma nivå), testar nya grepp och sätt att lägga ackord etc. Det lägger jag minst tid på.

Andra dagar eller perioder lägger jag mer vikt vid feelingen, att bara spela enkelt men hitta energi och uttryck, jobba med tonbildningen, anslag, vibrato etc. Kan stå själv i repan och spela på hög volym en timme eller två. Man jobbar liksom med hela kroppen då.

Ytterligare andra dagar arbetar jag endast med att hitta mitt sätt att göra nytt material. Det tar mest tid. Jag harvar ju en hel del i coverbandsvängen. Mina båda band och ett acke-trubadur-projekt kör mestadels andras material. Drivkraften och motivationen för mig ligger i att hela tiden leta efter och jobba in nytt material. Det är oerhört bra träning - att hitta mitt eget personliga sätt att göra komp och solon på låtar där det finns en eller flera förlagor. Ofta är det ju välproducerade studioarr med stor instrumentering som jag tar ned till acke. Kan jag köra den själv på ett bra sätt med acke, ja då blir det ofta bra när vi lyfter låten in i bandet. Gissar att jag periodvis jobbar in 5-10 låtar per vecka på det sättet. Den samlade tillgängliga repetoaren i mina båda band ligger nog på uppåt 150-200 låtar som någon gång repats in.

Det låter oerhört preteniöst när man beskriver det så här, särskilt då jag vet att jag en duglig men rätt ordinär gitarrist. Men jag tror att vi alla mår bra av att hitta våra sätt att vara gitarrister utifrån den nivå vi är på. Hitta det som just jag mår bra av att öva på, som gör mig trygg i det jag ska uträtta, framför allt om man spelar för publik. Alla måste ju inte kunna spela sjungande fusionsolon, shredda eller lira som Jerry Donahue tänker jag.

//Gunnar

10 Sep 2013, 10:03
Profile

jag tror att vi alla mår bra av att hitta våra sätt att vara gitarrister utifrån den nivå vi är på. Hitta det som just jag mår bra av att öva på, som gör mig trygg i det jag ska uträtta, framför allt om man spelar för publik. Alla måste ju inte kunna spela sjungande fusionsolon, shredda eller lira som Jerry Donahue tänker jag.

nä, precis, det var också tanken bakom min ursprungliga fråga.

10 Sep 2013, 10:32
Profile WWW

Även det "enklaste" måste övas.
Även om man är världsstjärna och gjort samma sak i 40 år.
Älskar den här snutten (som ni alla säkert redan sett...) för den säger mig så mycket om vad detta med övande kan handla om.

http://www.youtube.com/watch?v=LtLGRBl8BC8

//Gunnar

10 Sep 2013, 11:17
Profile

Izzy wrote:
Älskar den här snutten (som ni alla säkert redan sett...) för den säger mig så mycket om vad detta med övande kan handla om.

//Gunnar

Korkad boogie. Men ändå så fantastiskt! :?

10 Sep 2013, 12:12
Profile

Izzy wrote:

//Gunnar

Vilket jäkla skogshuggaranslag han har!

10 Sep 2013, 17:01
Profile

Repa minst 1 ggr/veckan och helst lira minst 3-4 timmar i veckan. Man märker ju verkligen skillnad på formen efter en veckas turne t ex jämfört med att inte repat alls på någon månad..

Ni som säger er lira 2+ h/dag, jobbar ni med musik? Med vanligt jobb och familj är det för mig en omöjlighet. Om man inte tummar på sömnen förstås.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

10 Sep 2013, 17:43
Profile WWW

albert wrote:
Izzy wrote:

//Gunnar

Vilket jäkla skogshuggaranslag han har!

Har man typ 0.14-0.60-strängar får man ta i lite....
//G

10 Sep 2013, 23:51
Profile
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2