Efter att allt slipats upp till 600-korn är det dags att limma stall och ljudhålsring och därefter olja. Hade jag lackerat gitarren hade jag ju först lackat och därefter limmat, men olika ytbehandlingar kräver olika tillvägagångssätt.
För att inte få för mycket kladd på trärena ytor maskar jag av. På med maskeringstape över hela området

Därefter placeras stallet precis där det ska hamna på slutet. De små skruvarna hjälper till att säkra upp den biten

Jag skär sedan försiktigt runt om stallet och skalar bort tejpen i mitten (inga bilder på det). Hemliga vapnet tas fram

En mojäng som i vanliga fall används för att t ex limma lossnade ribbor, men som idag används för att göra det enklare att limma stallet. Den sätts mellan botten och stallplattan och gör att jag kan sätta tvingar på ytterligare ett sätt:

En specialtving för änden längst bort från ljudhålet, en vanlig trätving på änden närmast och två ribbor, en på baksidan och en på framsidan (med mojängen på plats) gör att jag enkelt kan skapa lagom tryck på mitten av stallet. Liknande metod på ljudhålsringen

men här har jag ju inga hjälpande guide-skruvar så jag gör att tejp-gångjärn för att förenkla placeringen och minska kladdet. Kan ses precis vid överkanten av där jag tagit bort tejpen. Hudlim gör att ev kladd kan tas bort med vatten och i fallet med stallet kanske, kanske inte hjälper till med ett klarare ljud eftersom hudlim blir hårdare, mer "kristallint" än titebond.

Många klämmor, fast jag skulle egentligen vilja få plats med ännu fler...

Kroppen i princip färdigbyggd. Tejpen lyfte däremot några fibrer på ett par ställen trots att jag drog tejpen "över sig själv" som jag beskrev i en tidigare post. Syns väldigt tydligt på "hornet"Har nu lärt mig att man dessutom måste dra tejpen vinkelrät mot fibrerna och inte längst med. En del extra slipande blev resultatet

Efter det ett första lager Tung-Oil.

Bilden gör att det ser väldigt mörkt ut, men i verkligheten ligger "före-bilden" närmare sanningen än "efter-bilden"
Nu blir det ett antal appliceringar av olja, ett par omgångar med schellack på huvudet för att kunna applicera logotype och även för att komma närmare den oljade toppen i kulör. Därefter fräsa för stallben, ta upp för stränghållarpinnar och sedan får jag kanske äntligen höra hur den låter.