View unanswered posts | View active topics It is currently 15 May 2026, 17:16

Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
EvenStar byggtråd 
Author Message

Post Re: EvenStar byggtråd
Har även bundit toppen. Här blir det däremot en hel massa bitar att hålla kolla på. Knepigt...
Image
Laddar upp med en massa färdigkapade tejpbitar för att inte behöva fippla med det när man väl fått bindningarna på plats
Image
mycket tejp blir det även på denna sida.
Image
efter ett par omgångar med razor filen, rakblad och vanlig fil. Blir bra det där.
Image
Och så här blir ändkilen på ovansidan
Image

31 Aug 2015, 20:46
Profile

underbart bygge! 8)

31 Aug 2015, 20:49
Profile

Älskar byggtrådar!
Tack för att du delar med dig Peter, ser sjukt bra ut :)

01 Sep 2015, 00:25
Profile

Tack för det Bysen och Patrick! Kul att det uppskattas. Nu blir det inte så mycket bilder på ett tag. Det blir mest slipa slipa slipa och det är ju inte så kul att ta bilder på. Därefter finish, jag har fortfarande inte bestämt mig till 100%, men det lutar åt Tung Oil som ger en varmt matt yta. Men då kan jag inte olja huvudet eftersom mina dekaler inte fäster på oljade ytor, så då får jag lacka huvudet och sedan matta ned det. Passar bra eftersom jag har ett annat mindre lackjobb som jag skulle kunna köra parallellt, hmmmm.... Det är faktiskt rätt skönt att bygga på detta sätt, ingen kund som väntar och inga 100%-iga planer så jag kan improvisera lite allt eftersom!

Eftersom det inte blir så mycket bilder på mig slipandes så bjuder jag på en fullkropps mock-up med hals, stall, ljudhålsring och stämskruvar på plats
Image

01 Sep 2015, 09:37
Profile

Tjusigt.
En viss likhet :mrgreen:
Image

01 Sep 2015, 10:11
Profile ICQ WWW

Fasen, jag skulle ha satt på ett mustasch-stall i stället, då hade det blivit mitt i prick! :D

01 Sep 2015, 12:05
Profile

Jag ljög! Jag påstod ju att det inte skulle bli så mycket fler uppdateringar eftersom jag bara skulle slipa. Men jag hade ju missat att göra en "heel cap"! Så jag får väl bjussa på bilder på den delen också.

Kapar hälen något och vinklar den så att den grovt följer välvningen av baksidan. Ingen bild på det. En bit bloodwood limmad på plats
Image
Grovrensar bort överflöd med kniv, fil och japansåg
Image
grovt sandpapper så att allt är jämnt och fint. Jämnare och snyggare än laminaten i hälen som inte riktigt blev helt bra...
Image
Så här blev det i alla fall
Image
Nu: Slipa slipa slipa

09 Sep 2015, 21:45
Profile

Galet snyggt jobb!

11 Sep 2015, 18:23
Profile

Trevlig tråd som jag följer med stor behållning. Gitarrmodellen i sig är inte min kopp te men en eloge för eget designtänk och att du verkar vara skicklig i hantverket. :D

Religion vs fossils. Fossils win.

11 Sep 2015, 18:45
Profile

Imponerad av hantverksskickligheten. Det är roligt på riktigt när du och andra delar med er.
Lasse

11 Sep 2015, 19:39
Profile

Tack för det!

Jag vet att en del har svårt för omplaceringen av ljudhålet, men jag tycker/tror/inbillar mig att fördelarna är tillräckligt stora för att rättfärdiga det. Ovation gjorde/gör ju till stor del samma sak, men de döljer ju det lite med sim löv-design. Samtidigt har jag varit med om folk som sagt att de verkligen gillar det lite "udda" utseendet, så det är väl lite olika. I alla fall kul att ni uppskattar byggtrådarna

12 Sep 2015, 10:53
Profile

Det här är ju den allra bästa sortens trådar. Framför allt när det görs så pass skickligt som du gör det.

12 Sep 2015, 20:18
Profile

Efter att allt slipats upp till 600-korn är det dags att limma stall och ljudhålsring och därefter olja. Hade jag lackerat gitarren hade jag ju först lackat och därefter limmat, men olika ytbehandlingar kräver olika tillvägagångssätt.

För att inte få för mycket kladd på trärena ytor maskar jag av. På med maskeringstape över hela området
Image
Därefter placeras stallet precis där det ska hamna på slutet. De små skruvarna hjälper till att säkra upp den biten
Image
Jag skär sedan försiktigt runt om stallet och skalar bort tejpen i mitten (inga bilder på det). Hemliga vapnet tas fram
Image
En mojäng som i vanliga fall används för att t ex limma lossnade ribbor, men som idag används för att göra det enklare att limma stallet. Den sätts mellan botten och stallplattan och gör att jag kan sätta tvingar på ytterligare ett sätt:
Image
En specialtving för änden längst bort från ljudhålet, en vanlig trätving på änden närmast och två ribbor, en på baksidan och en på framsidan (med mojängen på plats) gör att jag enkelt kan skapa lagom tryck på mitten av stallet. Liknande metod på ljudhålsringen
Image
men här har jag ju inga hjälpande guide-skruvar så jag gör att tejp-gångjärn för att förenkla placeringen och minska kladdet. Kan ses precis vid överkanten av där jag tagit bort tejpen. Hudlim gör att ev kladd kan tas bort med vatten och i fallet med stallet kanske, kanske inte hjälper till med ett klarare ljud eftersom hudlim blir hårdare, mer "kristallint" än titebond.
Image
Många klämmor, fast jag skulle egentligen vilja få plats med ännu fler...
Image
Kroppen i princip färdigbyggd. Tejpen lyfte däremot några fibrer på ett par ställen trots att jag drog tejpen "över sig själv" som jag beskrev i en tidigare post. Syns väldigt tydligt på "hornet"Har nu lärt mig att man dessutom måste dra tejpen vinkelrät mot fibrerna och inte längst med. En del extra slipande blev resultatet :(
Image
Efter det ett första lager Tung-Oil.
Image
Bilden gör att det ser väldigt mörkt ut, men i verkligheten ligger "före-bilden" närmare sanningen än "efter-bilden"
Nu blir det ett antal appliceringar av olja, ett par omgångar med schellack på huvudet för att kunna applicera logotype och även för att komma närmare den oljade toppen i kulör. Därefter fräsa för stallben, ta upp för stränghållarpinnar och sedan får jag kanske äntligen höra hur den låter.

16 Sep 2015, 10:06
Profile

Lite mer gjort nu. Dags för stränghållarpinnarna, eller vad kan heta... Koniska pinnar som måste ned i exakt avpassade hål.
Image
Börjar med att borra upp hålen som bara har varit för att guida andra operationer. Spräcker bort en flisa, inte kul
Image
lite lim
Image
och lite slipa så är det nästan osynligt
Image
Konisk brotch i skruvdragaren, lite brutalt, men funkar bra. Tejpen markerar djupet
Image
börjar dock lite försiktigt, enklare att fördjupa än att förgrunda...
Image
fräser även in en liten snygg avfasning med ett specialverktyg
Image

Image
med lite justering så blir till slut passningen 100%
Image
stämskruvar monteras (och halsen på kroppen)
Image
tar ut riktningen mellan stränghålen i stallet och översadeln. Image
Så här. Varför?
Image
Jo,jag ska slipa in strängramper som leder strängen mot stallbenet och ökar trycket nedåt mot stallbenet (plus att det ser snyggt och proffsigt ut...). Använder speciella filar som finns i typiska strängtjocklekar och som går ned hela vägen i stränghålen.
Image
Så här
Image
Nu kan jag sätta i de första strängarna
Image
Och montera allt med ett specialverktyg som underlättar intoneringen
Image
Fast det ser mer ut som en akustisk med Floyd Rose...
Image
Märker att stränghöjden blir lite hög, så jag måste hitta på en jig för att spänna fast kroppen bra och skapa ett underlag för handöverfräsen så att jag kan ta ned stallet två-tre mm. Min vanliga tumregel funkade av någon orsak inte denna gång, något jag får klura på varför, men just nu fixar det sig med att ta ned stallet. Får ju tyvärr göra om hela biten med att slipa stallet och sätta stränghålen rätt då... Men ett problem i taget.

23 Sep 2015, 16:48
Profile
Reply to topic   [ 74 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3