View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 02:10

Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Kommande rea på Hives vintagegitarrer? 
Author Message

Post Re: Kommande rea på Hives vintagegitarrer?
Jo E wrote:
Själv sålde jag ett case till den något rundare gitarrhjälten i Hives, men min Cardigans story toppar det lätt, kan säga att det slutade med jam på 58órna.. :lol:

Både Micke och Peter hade flera 58-60 Sunburst LP , umgicks en del också...

Nu verkar Peter hoppat av CARDIGANS så det blir ju en märklig comeback för dom utan PS.

21 Apr 2013, 16:52
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Jo E wrote:
Själv sålde jag ett case till den något rundare gitarrhjälten i Hives, men min Cardigans story toppar det lätt, kan säga att det slutade med jam på 58órna.. :lol:

Både Micke och Peter hade flera 58-60 Sunburst LP , umgicks en del också...

Nu verkar Peter hoppat av CARDIGANS så det blir ju en märklig comeback för dom utan PS.

Vad jag "hört" väntade han på utgången av tvisten först...men kan ju ha fel....

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

21 Apr 2013, 16:59
Profile WWW

x

Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 13:50, edited 1 time in total.

22 Apr 2013, 10:26
Profile ICQ WWW

Mmannen wrote:
Själv vill jag inte att det ska uppfattas som jag tar någon slags politisk ställning när jag bara pratar, eller skriver om olika ämnen. Alltså undviker jag att använda ordet.
Du har förstås rätt i att ordet har ett ursprung och en viss laddning, även om det nog inte är så enkelt som att bara placera det till vänster på en skala. Högerfolk såväl som vänsterfolk har ju kön. Alla väljer sina ord, mer eller mindre medvetet. Men från att själv avstå från att använda ett ord, till att bli upprörd över att andra använder det, är steget trots allt ganska långt.

Själv har jag inte börjat använda "hen" aktivt, trots att de flesta nog skulle betrakta mig som ganska "vänster". Men det beror mest på ålder och gammal vana. När andra använder ordet tycker jag att det ger ett progressivt och medvetet intryck. Det signalerar insikten att en förmodad man, som i "gärningsman" eller "riksdagsman", faktiskt kan vara en kvinna, även om de flesta brott begås av män och manligheten är överrepresenterad i maktens korridorer.

22 Apr 2013, 11:51
Profile

Jag minns ett gammalt nummer av Fuzz där Peter Svensson berättade om alla guror han köpt på sig under karriären. Alltihop äldre Gibson. Han hade dem utplacerade runtom i Malmö för att minska stöldrisken.

22 Apr 2013, 14:22
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:
Jag minns ett gammalt nummer av Fuzz där Peter Svensson berättade om alla guror han köpt på sig under karriären. Alltihop äldre Gibson. Han hade dem utplacerade runtom i Malmö för att minska stöldrisken.

Blir ju ganska fördelaktigt att köpa in gitarrer till bolaget när man är yrkesmusiker, tex lyfta momsen , går säkert att gör avskrivningar också TROTS
att det för några år sedan rådde en trend att dessa bara kunde stiga i värde , och hade man både intresse lite kunskaper och pengar kunde man investera sin förmögenhet i gitarrer och dessutom avnjuta dom både privat och proffessionellt , sen avyttra när de antingen stigit tillräckligt eller man behövde få loss kapital.

Sen gick ju detta ganska rejält åt andra hållet runt 2008 och priserna föll ordentligt. I dagsläget skulle jag inte rekommendera att investera i denna typ av collectibles, speciellt inte om merparten av köparna finns i Usa....

22 Apr 2013, 14:33
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Blir ju ganska fördelaktigt att köpa in gitarrer till bolaget när man är yrkesmusiker, tex lyfta momsen , går säkert att gör avskrivningar också TROTS
att det för några år sedan rådde en trend att dessa bara kunde stiga i värde , och hade man både intresse lite kunskaper och pengar kunde man investera sin förmögenhet i gitarrer och dessutom avnjuta dom både privat och proffessionellt , sen avyttra när de antingen stigit tillräckligt eller man behövde få loss kapital.

Sen gick ju detta ganska rejält åt andra hållet runt 2008 och priserna föll ordentligt. I dagsläget skulle jag inte rekommendera att investera i denna typ av collectibles, speciellt inte om merparten av köparna finns i Usa....

Låter extremt tveksamt. Om skattemyndigheten skulle titta på detta så skulle de reagera på att en gitarr kostar 100'. De skulle ta reda på varför, och sen är det kört med avskrivningar.

Som att skriva av tavlor, statyer eller veteranbilar. (Precis som man inte skriver av mark, guld etc.) Nä, det tror jag inte dom går på faktiskt.

Revisorn kan inte heller, med gott samvete, skriva under ett bokslut som innehåller avskrivningar på konst, collectibles etc.

(Sen har det säkert hänt någon gång att någon lyckats få igenom såna här grejer, men det är inget man kan sätta i system.)

Är det typ sånt Hives har sysslat med så förstår jag att de hamnade i svårigheter.

22 Apr 2013, 22:36
Profile ICQ YIM WWW

Minns en välkänd vintagehandlare som berättade om hur Hives-Pelle fick komma in före öppningsdags på fryshuset för att plocka på sig godbitarna.
På fuzzmässan ett år höll en annan säljare på att skita ner sig av upphetsning när jag sa att jag hade sett Peter Svensson nyss. Det var nog goda år för dem, handlarna.

24 Apr 2013, 13:00
Profile ICQ WWW

JJ Jones wrote:
Minns en välkänd vintagehandlare som berättade om hur Hives-Pelle fick komma in före öppningsdags på fryshuset för att plocka på sig godbitarna.
På fuzzmässan ett år höll en annan säljare på att skita ner sig av upphetsning när jag sa att jag hade sett Peter Svensson nyss. Det var nog goda år för dem, handlarna.

Både Peter och micke hade bord på frysmässan och sålde gitarrer , fanns ju en del gobitar där att testa, bla en 57 mary Kaye stratocaster, sån man ALDRIG sett innan i verkligheten. PS hade en tidig 54 Strat i mint condition också kommer jag ihåg

24 Apr 2013, 16:13
Profile ICQ WWW

appropå the hives, skön gitarrist :D

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... NwwvYNaN8#!

24 Apr 2013, 18:36
Profile

Förutom att Cardigans och Hives är fullständigt ointressanta orkestrar så tror jag bestämt inte det blir ngn rea på vintagegitarrer i alla fall!

24 Apr 2013, 20:14
Profile WWW

Isn't it ironic, don't you think:
http://www.premierguitar.com/Video/2013 ... Hives.aspx

25 Apr 2013, 10:02
Profile

Hoffe wrote:

Vet inte vad som är ironiskt, men jäkligt skönt inställning från bådas håll. Särskilt Vigilante, som är en sån samlare i övrigt men spelmässigt har approachen att "whatever works is fine".

25 Apr 2013, 10:51
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Hoffe wrote:

Vet inte vad som är ironiskt, men jäkligt skönt inställning från bådas håll. Särskilt Vigilante, som är en sån samlare i övrigt men spelmässigt har approachen att "whatever works is fine".

Har man bevistat en Hiveskonsert, förstår man inställningen. Rätt intensivt, publikkontakt är prio ett, och viktigast att grejorna funkar för det man gör. Inget i framförandet är inriktat på gitarrbaserat finlir eller tonnörderi, så varför grotta ner sig i det?

25 Apr 2013, 11:43
Profile WWW

ChronicTown wrote:
Särskilt Vigilante, som är en sån samlare i övrigt men spelmässigt har approachen att "whatever works is fine".

Han har ju haft perioder när han köpt och använt vissa typer av gitarrer , som sen hamnat i 'storage' eller sålts, tex när han en period ville bara ha vita gitarrer , Hives handlar ju en hel del om det visuella när dom står på scen, så färg och utseende spelar nog in också.

25 Apr 2013, 12:37
Profile ICQ WWW

Håller på och läser boken om Tambourine-härvan och denna tråden dök upp när jag googlade! 8)

Det verkar tydligt att den stora boven är denna "Klara", eller Hanna Kaminska som hon kallas i boken. Hon framstår som en typisk psykopat men om hon är en smart sådan som har lurat klienterna på pengar och har dem undanstoppade någonstans eller faktiskt har läshuvud men ändå är korkad är svårt att få grepp om.

04 Feb 2021, 13:58
Profile

Vinyljunkie wrote:
Håller på och läser boken om Tambourine-härvan och denna tråden dök upp när jag googlade! 8)

Det verkar tydligt att den stora boven är denna "Klara", eller Hanna Kaminska som hon kallas i boken. Hon framstår som en typisk psykopat men om hon är en smart sådan som har lurat klienterna på pengar och har dem undanstoppade någonstans eller faktiskt har läshuvud men ändå är korkad är svårt att få grepp om.

Jag har för mig att drivkraften var att Tambourine tog del av räntan + avgifter när de studsade runt dessa mellan olika artisters konton
Artisterna som 'lånade ut' fick bra betalt på papperet när stålarna sattes i arbete och de som 'lånade' brydde sig inte eller hävdar att dom inte visste?
Fanns ju fullmakter påskrivna men som påstods i rättegången vara förfalskade.

Rätten tog den enklaste vägen , pengarna ska återföras dit de togs från oavsett hur (ungefär)

04 Feb 2021, 14:57
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag har för mig att drivkraften var att Tambourine tog del av räntan + avgifter när de studsade runt dessa mellan olika artisters konton
Artisterna som 'lånade ut' fick bra betalt på papperet när stålarna sattes i arbete och de som 'lånade' brydde sig inte eller hävdar att dom inte visste?
Fanns ju fullmakter påskrivna men som påstods i rättegången vara förfalskade.

Rätten tog den enklaste vägen , pengarna ska återföras dit de togs från oavsett hur (ungefär)

Rätten ansåg att hennes vilda västern-skötsel av ekonomin var acceptabelt ja..

04 Feb 2021, 16:09
Profile

Vinyljunkie wrote:

Har för mig att dom splittade beloppen i många mindre summor och sen skickade runt som flipperkulor mellan olika konton
Blir i princip omöjligt att reda ut i efterhand, men tydligen lagligt.

04 Feb 2021, 18:04
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Har för mig att dom splittade beloppen i många mindre summor och sen skickade runt som flipperkulor mellan olika konton
Blir i princip omöjligt att reda ut i efterhand, men tydligen lagligt.

Det blir ju princip som att brottet Trolöshet mot huvudman, avskaffas..

05 Feb 2021, 12:45
Profile

Vinyljunkie wrote:

Jag kan ha missuppfattat, men det vi talar om är väl tvistemålet mellan parterna? Då är inte eventuella brott av intresse mer än som bevismaterial. Klara, eller vad hon hette, kanske blev dömd i en annan rättegång?

05 Feb 2021, 13:47
Profile

albert wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag kan ha missuppfattat, men det vi talar om är väl tvistemålet mellan parterna? Då är inte eventuella brott av intresse mer än som bevismaterial. Klara, eller vad hon hette, kanske blev dömd i en annan rättegång?

Nja, det var flera stämningar och anmälningar och mot just henne var det även förskingring och förfalskning av urkund.

05 Feb 2021, 17:03
Profile
Reply to topic   [ 82 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3