| Author |
Message |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
 Re: Vad skulle ni gjort
Tycker du ska kolla med Metamatic, han lackade min pålle och han gjorde ett kanonjobb.
|
| 17 Jun 2013, 17:49 |
|
 |
|
Guitaraddict
Joined: 10 Aug 2002, 13:55 Posts: 1195 Location: Smålands mörka skogar
|
nilo wrote: Tycker du ska kolla med Metamatic, han lackade min pålle och han gjorde ett kanonjobb. Kallar han inte sig "Stout" här? Han har ju i sin pållebyggarmani gjort ett antal snygga lackjobb, är han bara villig så tror jag säkert att han fixar det 
|
| 17 Jun 2013, 18:46 |
|
 |
|
Groth
|
Intressant tråd. Synd om Andersozzy.
Samma person var ju på tapeten i april där det var någon såld hals som inte höll måttet enl beskrivningen. Alla som postade i den tråden fick väl PM från honom (iallafall jag) men jag vet inte om jag blev så mycket klokare av det. Fördelen är väl att "den anklagade" får föra sin talan.
|
| 17 Jun 2013, 18:56 |
|
 |
|
rifle
|
Tittar man i tråden lite längre ner i listan så verkar det vara en hel del jobb kvar att utföra och att jobbet är påbörjat rätt rejält.
|
| 18 Jun 2013, 09:23 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
rifle wrote: Tittar man i tråden lite längre ner i listan så verkar det vara en hel del jobb kvar att utföra och att jobbet är påbörjat rätt rejält. Sista som nämns i tråden är att den är halvstrippad på lack. Men det framgår ju klart när man läser inläggen att han inte har kompetens eller erfarenhet att utföra ett sånt här svårt jobb på ett bra sätt. Vilket jag faktiskt skrev också redan då. Kan ju vara så också att han försökt flera ggr lacka den, inte blivit nöjd och strippat igen osv. Det borde Anders kunna få svar på .
| 18 Jun 2013, 09:41 |
|
 |
|
andersozzy
|
Guitaraddict wrote: nilo wrote: Tycker du ska kolla med Metamatic, han lackade min pålle och han gjorde ett kanonjobb. Kallar han inte sig "Stout" här? Han har ju i sin pållebyggarmani gjort ett antal snygga lackjobb, är han bara villig så tror jag säkert att han fixar det  Jag skulle helst av allt vilja att han gjorde det om han ville åta sig det, men jag vet inte vad som är gjort osv. Väntar med att ta kontakt med honom när jag har fått tillbaka den. Om jag förstod det rätt så skall jag få skickat gitarren i mitten av denna vecka, det lovade han för säkert. Efter alla turer så är jag inte säker förrän jag hämtat den på Bussgods Anders
|
| 18 Jun 2013, 09:51 |
|
 |
|
Johan68
|
andersozzy wrote: Jag skulle helst av allt vilja att han gjorde det om han ville åta sig det, men jag vet inte vad som är gjort osv. Väntar med att ta kontakt med honom när jag har fått tillbaka den. Om jag förstod det rätt så skall jag få skickat gitarren i mitten av denna vecka, det lovade han för säkert. Efter alla turer så är jag inte säker förrän jag hämtat den på Bussgods Anders Jag har också en Pålle lackad av Metamatic/Stout. Snyggt jobb så jag tror du blir nöjd om han åtar sig jobbet. Hoppas bara gitarren är ok när du får tillbaks den. Hade själv planer på att anlita den icke namngivne för ett lackjobb (fick ett helt ok pris) men nu blir det att lacka själv istället (vilket iofs var planen från början).
|
| 18 Jun 2013, 11:03 |
|
 |
|
andersozzy
|
Johan68 wrote: andersozzy wrote: Jag skulle helst av allt vilja att han gjorde det om han ville åta sig det, men jag vet inte vad som är gjort osv. Väntar med att ta kontakt med honom när jag har fått tillbaka den. Om jag förstod det rätt så skall jag få skickat gitarren i mitten av denna vecka, det lovade han för säkert. Efter alla turer så är jag inte säker förrän jag hämtat den på Bussgods Anders Jag har också en Pålle lackad av Metamatic/Stout. Snyggt jobb så jag tror du blir nöjd om han åtar sig jobbet. Hoppas bara gitarren är ok när du får tillbaks den. Hade själv planer på att anlita den icke namngivne för ett lackjobb (fick ett helt ok pris) men nu blir det att lacka själv istället (vilket iofs var planen från början). Någon som vet vilka priser det rör sig om på ett ungefär? Anders
|
| 18 Jun 2013, 11:18 |
|
 |
|
Guitaraddict
Joined: 10 Aug 2002, 13:55 Posts: 1195 Location: Smålands mörka skogar
|
andersozzy wrote: Någon som vet vilka priser det rör sig om på ett ungefär?
Anders Kontakta honom och fråga! memberlist.php?mode=viewprofile&u=960(han har tydligen återtagit sitt gamla nick)
|
| 18 Jun 2013, 15:02 |
|
 |
|
davidihse
|
Jag fick en kropp och en hals lackad av en nu inte så aktiv bojare. Fick svar på mail och trevlig service. Det drog ut en hel del på tiden, men för det blev jag kompenserad. Vad gäller lackjobbet kan jag varken skriva bu eller bä eftersom det är emot forumets regler. Funderade nån gång på att skriva till andra som anlitade hen och berätta om just mina erfarenheter men gissade att regeln om att inte hänga ut någon gällde även pm-funktionen. Så har vi en sådan regel så kan det bli så här.
|
| 18 Jun 2013, 19:11 |
|
 |
|
Groth
|
davidihse wrote: Jag fick en kropp och en hals lackad av en nu inte så aktiv bojare. Fick svar på mail och trevlig service. Det drog ut en hel del på tiden, men för det blev jag kompenserad. Vad gäller lackjobbet kan jag varken skriva bu eller bä eftersom det är emot forumets regler. Funderade nån gång på att skriva till andra som anlitade hen och berätta om just mina erfarenheter men gissade att regeln om att inte hänga ut någon gällde även pm-funktionen. Så har vi en sådan regel så kan det bli så här. Det där inlägget var dock ganska tydligt. Utformningen av regel §9 är nog inte så bra egentligen. Man får inte säga nåt alls om någon, även om det (rent hypotetiskt) skulle vara någon som uppsåtligt kränger trasiga grejer och gör dåliga jobb.
|
| 18 Jun 2013, 19:30 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Tycker inte heller att man skall använda forum till att hänga ut folk/medlemmar. Men problemet blir om man använder forum som bas eller gör reklam för egen verksamhet, som tex att sälja musikprylar eller göra lackjobb/reparationer.
/Ulf
|
| 18 Jun 2013, 21:07 |
|
 |
|
Walain
|
davidihse wrote: Jag fick en kropp och en hals lackad av en nu inte så aktiv bojare. Fick svar på mail och trevlig service. Det drog ut en hel del på tiden, men för det blev jag kompenserad. Vad gäller lackjobbet kan jag varken skriva bu eller bä eftersom det är emot forumets regler. Funderade nån gång på att skriva till andra som anlitade hen och berätta om just mina erfarenheter men gissade att regeln om att inte hänga ut någon gällde även pm-funktionen. Så har vi en sådan regel så kan det bli så här. Så jävla trist när det blir sådär. Man önskar ju att folk bara skulle känna sina begränsningar. Det är ju på gränsen till lurendrejeri även om uppsåtet är "gott".
|
| 18 Jun 2013, 21:11 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Quote: Utformningen av regel §9 är nog inte så bra egentligen. Man får inte säga nåt alls om någon, även om det (rent hypotetiskt) skulle vara någon som uppsåtligt kränger trasiga grejer och gör dåliga jobb.
Lite funderingar om paragraf 9, skulle vara helt okej att säga att ett jobb utfört av Kalle Karlson inte håller måttet enligt mig men om Kalle Karlsson är medlem på bojen så är det inte det? Förstår att det är gränsdragningar det handlar om, i sånt fall skulle man i princip inte få kritisera någons arbete då? Vad gäller då det handlar om PM eller mail skickade från bojen? Detta är ju privata meddelanden mellan två medlemmar och i dessa bör man väl få diskutera vad som helst, eller?
|
| 18 Jun 2013, 22:40 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
Jag ser ett problem i att jag nu vet att det finns en medlem på forumet som utger sig för att utföra arbeten på gitarrer men som inte kan/gör det utan bryter överenskommelser.
Men jag vet inte vem det är. Så nu är läget att jag inte kan tänka mig att skicka min Les Paul till någon på forumet.
Inte bra.
Sen var det ju någon som "hängde ut" Billebro ordentligt. I en sjukt rolig tråd för nåt år sen. Det var ingen som tyckte det var nåt fel i det. Mer än Kent Billebro.
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 19 Jun 2013, 03:28 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Uncle Fred wrote: Jag ser ett problem i att jag nu vet att det finns en medlem på forumet som utger sig för att utföra arbeten på gitarrer men som inte kan/gör det utan bryter överenskommelser.
Men jag vet inte vem det är. Så nu är läget att jag inte kan tänka mig att skicka min Les Paul till någon på forumet.
Inte bra.
Sen var det ju någon som "hängde ut" Billebro ordentligt. I en sjukt rolig tråd för nåt år sen. Det var ingen som tyckte det var nåt fel i det. Mer än Kent Billebro. I det fallet var det ju inte personen som hängdes ut, utan företaget och marknadsföringsmetoderna. Att person och företag råkar ha samma namn i det fallet är ju bra en olycklig tillfällighet 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Jun 2013, 05:43 |
|
 |
|
Joshunznera
|
och idag kommer gitarren äntligen att vara på väg tillbaka 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Jun 2013, 07:04 |
|
 |
|
Goran
|
Efter allt detta ståhej, och inte minst Andersozzys lidande, ska det bli intressant höra om upplösningen.
Vi håller alla tummar och tår för att gitarren dels kommer fram till sin ägare, och dels i ett acceptabelt skick.
Andersozzy: en rapport är absolut nödvändig oavsett utgång!
|
| 19 Jun 2013, 07:20 |
|
 |
|
1331
|
Goran wrote: Efter allt detta ståhej, och inte minst Andersozzys lidande, ska det bli intressant höra om upplösningen.
Vi håller alla tummar och tår för att gitarren dels kommer fram till sin ägare, och dels i ett acceptabelt skick.
Andersozzy: en rapport är absolut nödvändig oavsett utgång! Kan bara hålla med. Hoppas verkligen att det löser sig på ett bra sätt. Och att du hittar någon som kan lacka gitarren.
|
| 19 Jun 2013, 08:22 |
|
 |
|
andersozzy
|
Joshunznera wrote: och idag kommer gitarren äntligen att vara på väg tillbaka  Ja, om 1: han håller vad han lovat, 2: att han räknar onsdagen som mitten av veckan, vilket jag gör. Lovar att återkomma med upplösningen av denna överjobbiga historia. Anders
|
| 19 Jun 2013, 09:45 |
|
 |
|
faellman
|
Häpp, Det är först nu som jag fattar galoppen i denna tråd  . Trist historia indeed. Lider med dig Anders. Blir lite extra känsligt också när hantverkaren valt att gå ut så hårt med en detaljerad renoveringstråd. Mycket rykte som står på spel här. P.S. Att lacka en gitarr är inte speciellt svårt. Men att bursta är något HELT annat, jag har själv laborerat lite och slutresultaten är inget jag kan skryta över. Men kan någon förklara för mig hur man får djupet i bursten genom att betsa istf att lacka flera lager? Känns för mig helt obegripligt...
|
| 19 Jun 2013, 10:38 |
|
 |
|
rifle
|
Ska du få djupet som Gibson har så står det skrivet i den andra tråden om hur Gibson gör, är Mike L och Metamatic som beskriver tillvägagångsättet. PRS gör på annat sätt och de har en annan sorts djup.
|
| 19 Jun 2013, 11:06 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jag tror ju personligen att man på de första 58 lade gult med bets enbart för att det var samma kille som gned in resten av gitarren med Cherrypasta, sen gick man snabbt över till att spreja även det gula.
Baksidorna som var betsade med Cherry , innan man la klarlacken så gjordes på VISSA exemplar även ett spraylager med cherrylack , men inte på alla , kanske beroende på hur den såg ut helt enkelt.
Att jobba med de ursprungliga färgerna kräver att man provblandar så man får rätt kemi, istället för att blekas kan det röda bli mörkare , har också med att göra hur tjockt man lägger cherryn.
Klarlack ska appliceras i ett antal lager som ska härda mellan varje varv.
Gitarrer som ska se blekta ut ska ju ha den djupa röda kulör dom de verkar haft från början och sen blekas ned till rätt kulör. de oområden som är dolda ska ha kvar sin röda kulör
Aging arbetet sen , dvs krackeleringar mm på hela gitarren är också svårt och tidskrävande , gör Du fel här får Du göra om hela processen
Lägger man ihop alla faktorer så är det en komplex process som kräver både kunskap rätt grejer erfarenhet och en speciell känsla just för Sunburst LP.
Allt gäller om man ska vara på den nivån att göra en excellent replika eller refin på en Gibson. Eller en Custom Shop för 50 tkr eller mer.
Att bara spraya en gitarrkropp i en annan kulör det kan tom jag göra.
| 19 Jun 2013, 12:40 |
|
 |
|
Metamatic
|
Mike Leaf wrote: Jag tror ju personligen att man på de första 58 lade gult med bets enbart för att det var samma kille som gned in resten av gitarren med Cherrypasta, sen gick man snabbt över till att spreja även det gula. Det tror jag med. En av anledningarna att man nu som "custombyggare" lägger på klarlack innan applicering av det gula är att inte tinta själva trät som i så fall måste slipas ner rätt rejält för att få bort alla spots vid en eventuell omlackering samt att när man betsar t ex flamlönn så kan det ge oönskad effekt då man inte har full konroll på hur mycket mättnad som sker och kan mycket väl ge oregelbundna färgnyanser. En viss charm i det med men vill man ha det kontrollerat så är det enklare att styra det med spruta. Mike Leaf wrote: Baksidorna som var betsade med Cherry , innan man la klarlacken så gjordes på VISSA exemplar även ett spraylager med cherrylack , men inte på alla , kanske beroende på hur den såg ut helt enkelt. Jag har originalreceptet och eftersom det är mycket hysch hysch i "branchen" så säger jag inte mer än att det är det blå pigmentet i blandningen i pastan/porfillern som avgör om det mörknar eller bleks. Jag har experimenterat hej vilt med detta och det är oerhört lite som krävs för att det ska gå åt ena eller andra hållet. Gäller även burstningen. Mike Leaf wrote: Att jobba med de ursprungliga färgerna kräver att man provblandar så man får rätt kemi, istället för att blekas kan det röda bli mörkare , har också med att göra hur tjockt man lägger cherryn. Använder man bara rött anilin så försvinner det helt i direktkontakt med UV-ljus på bara någon vecka oavsett hur hur många lager man lägger. Det spelar också viss roll med vad man blandar anilinet. Här är några bilder på en gitarr som jag experimenterade med och som mer eller mindre har tappat den röda nyansen på exponerade ytor. Kan vara intressant att titta på för den oinvigde som är intresserad.   Först mörknar det.   Här är den i princip blekt men kameran ger ändå lite rödstick, det som tycks se ut som rött är mer åt det bruna hållet i verkligheten.  Så här ser den ut i dag.  Mike Leaf wrote: Klarlack ska appliceras i ett antal lager som ska härda mellan varje varv.
Dvs efter ungefär 5 minuter/lager när det gäller i princip ren nitro-cellulosa. Mike Leaf wrote: Gitarrer som ska se blekta ut ska ju ha den djupa röda kulör dom de verkar haft från början och sen blekas ned till rätt kulör. de oområden som är dolda ska ha kvar sin röda kulör
Se ovan bilder Mike Leaf wrote: Aging arbetet sen , dvs krackeleringar mm på hela gitarren är också svårt och tidskrävande , gör Du fel här får Du göra om hela processen Ja, det är ett kapitel för sig själv och har delvis också att göra hur pass torr trä och lack är och vad man har för sealer. De som kör kylspray/värmepistol knäcker för det mest lacken i fel rikting mot om det krackelerat på natruligt sätt.
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 19 Jun 2013, 14:25 |
|
 |
|
rifle
|
Suveränt inlägg!
|
| 19 Jun 2013, 15:23 |
|
 |
|
faellman
|
Hej hopp se där ja, man har mycket kvar att lära ser jag 
|
| 19 Jun 2013, 15:35 |
|
 |
|
Joshunznera
|
faellman wrote: Hej hopp se där ja, man har mycket kvar att lära ser jag  verkligen! och kul att lära sig lite om detta. Själv sprutlackade jag en stolstomme i mattsvart för ett tag sedan. Det gick sådär.. 
|
| 19 Jun 2013, 16:31 |
|
 |
|
andersozzy
|
andersozzy wrote: Joshunznera wrote: och idag kommer gitarren äntligen att vara på väg tillbaka  Ja, om 1: han håller vad han lovat, 2: att han räknar onsdagen som mitten av veckan, vilket jag gör. Lovar att återkomma med upplösningen av denna överjobbiga historia. Anders Mail nr. 2 skickat med förfrågan om gitarren är skickad, fick inget svar på 1:a Anders
|
| 20 Jun 2013, 05:12 |
|
 |
|
Goran
|
andersozzy wrote: Mail nr. 2 skickat med förfrågan om gitarren är skickad, fick inget svar på 1:a
Anders
Helt otroligt.... Den mannen får aldrig mer något lackjobb denna sidan Sankte Per 
|
| 20 Jun 2013, 07:36 |
|
 |
|
andersozzy
|
Goran wrote: andersozzy wrote: Mail nr. 2 skickat med förfrågan om gitarren är skickad, fick inget svar på 1:a
Anders
Helt otroligt.... Den mannen får aldrig mer något lackjobb denna sidan Sankte Per  Ja vad säger man, idag tar juristen över nu orkar jag inte med den mannen längre. Återkommer med upplösningen. Anders
|
| 20 Jun 2013, 07:59 |
|
|