View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 08:45

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Fender Richie Kotzen-Tele 
Author Message

Post Fender Richie Kotzen-Tele
Denna modell som är japansk är riktigt dyr. Särskilt utvalda träbitar? Ngn som har koll på denna? Har hastigt provat ett ex som lät kanon- riktig rocktele. Väldigt beefy hals. Varför så dyr?

27 Feb 2015, 18:42
Profile

Post Re: Fender Richie Kotzen-Tele
Fingers on fire wrote:
Denna modell som är japansk är riktigt dyr. Särskilt utvalda träbitar? Ngn som har koll på denna? Har hastigt provat ett ex som lät kanon- riktig rocktele. Väldigt beefy hals. Varför så dyr?

Håller med. Tycker att gitarren är på tok för högt prissatt.
Den har många custom options -som skiljer den från en vanlig Tele: fet hals, 12 tums radie, jumbo band, comfort cuts, DiMarzio mickar och lite extra special switchning (serie & parallell) mm. Men att allt detta skulle vara en grund till priset: Är ju bara blå-löjligt.

- Man bygger ju en exakt likadan (som garanterat är minst lika bra) -för en bråkdel av samma pengar.

/ Jonken

27 Feb 2015, 23:25
Profile

Håller med om att den kostar en del, det tycker jag å andra sidan de flesta "Kvalitets-Fenders" gör med tanke på byggsatskonceptet där det mesta är ihopskruvat som något slags mekano. Undantaget är Custom Shop-gurorna där någon verkligen tagit sig tid att välja rätt bitar och inte minst skruva ihop byggsatsen på rätt sätt, då märker man hur set var tänkt att vara från början och man förstår varför gitarrerna vunnit sådan popularitet. Därför kan dessa med lite god vilja kallas prisvärda, till och med en Strata kan vara ren magi :!: Däremot är upplägg och layout klockrenpå Kotzen-Telen! Ska göra en rip-off på det när det blir dags för nästa Tele-projekt :) Jag kommer dock antagligen skippa handikappanpassningen men jag gillar alla andra features från d-tuna till pickup-val.

28 Feb 2015, 11:07
Profile

dr.drygh wrote:
Håller med om att den kostar en del, det tycker jag å andra sidan de flesta "Kvalitets-Fenders" gör med tanke på byggsatskonceptet där det mesta är ihopskruvat som något slags mekano. Undantaget är Custom Shop-gurorna där någon verkligen tagit sig tid att välja rätt bitar och inte minst skruva ihop byggsatsen på rätt sätt, då märker man hur set var tänkt att vara från början och man förstår varför gitarrerna vunnit sådan popularitet. Därför kan dessa med lite god vilja kallas prisvärda, till och med en Strata kan vara ren magi :!: Däremot är upplägg och layout klockrenpå Kotzen-Telen! Ska göra en rip-off på det när det blir dags för nästa Tele-projekt :) Jag kommer dock antagligen skippa handikappanpassningen men jag gillar alla andra features från d-tuna till pickup-val.

Kommer du riktigt nära med din rip-off, har du en köpare.

28 Feb 2015, 12:19
Profile

Det gick en liknande här på Bojen i höstas med fasad MJT-kropp, Warmoth-hals, Joe Barden-stall och DiMarzio Twang King/Chopper-T. Tror det begärdes 5.500, du skulle varit med där...rena stölden :D

28 Feb 2015, 13:43
Profile

Nu fattar jag inte riktigt, hjälp mig här. Googlade lite planlöst av nyfikenhet för att kolla priset. Hittade en hos Sweetwater för 1499$. Hos samma butik kostar en American deluxe Butterscotch, alltså den största skillnaden att lata amerikaner byggt den i stället för flitiga japaner (massor med fördomar där...) och då kostade American Deluxen 1749, alltså 250$ mer än Kotzen-modellen. Och med Kotzen-modellen får man massor av extra lull-lull. Vilken av dessa är egentligen dyr?

28 Feb 2015, 13:57
Profile

Peter Naglitsch wrote:
Vilken av dessa är egentligen dyr?

Ingen är väl särskilt dyr. Det har alltid varit så att de dyrare 'icke amerikanska' modellerna kommer upp i samma nivå som de enklare USA.
Vilket man föredrar är ju en smaksak.

Fender har under flera år försökt att ta bort eller tona ner detta med 'Made in' osv, jag tror dom vill att det ska vara mindre viktigt var gitarrerna är tillverkade
och därmed kunna flytta all produktion utom CS till Mexico, 'Made in Usa' verkar inte heller klinga lika bra i många yngres öron, då det inte direkt är Pro-Usa i allmänhet.

Låter som en logisk väg att gå.

28 Feb 2015, 14:16
Profile ICQ WWW

+1 på det!

28 Feb 2015, 16:08
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]