View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 17:44

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Rost på gitarr, ett problem? 
Author Message

Post Rost på gitarr, ett problem?
Har precis fått hem en gitarr jag köpte begagnad, utrustat med floyd-stall. Vissa delar av hårdvaran, t ex "klossarna" som låser fast strängarna i stallet, och även skruvar samt bandstavarna bär spår av rost och jag tänkte kolla hur pass allvarligt det är (eller kan bli)? Det stör mig inte i nuläget, tycker inte det verkar påverka tonen, men om det är så att rost är direkt skadligt i det långa loppet borde jag börja byta ut delar. Vad är era erfarenheter gällande rost och hur bör jag hantera problemet?

28 Feb 2015, 18:44
Profile

Post Re: Rost på gitarr, ett problem?
Rost är inget kul. Min Hag HIII såg ut att ha förvarats i ett uthus innan den kom till Sverige. Även om det blänker i bilden så var det mesta blankt angripet, förutom ett nytt stall. Rosten syns mest på jacket och skruvskallarna. Den mesta rosten togs bort med vanlig bilvax/polish som innehåller lite slipmedel. På svaj/stränghållaren behövdes lite rubbing. Det är några år sedan men jag tror att en del rengöring började med lite 556/WD-40.

Image

28 Feb 2015, 19:10
Profile

Det är rätt många där ute som betalar massor extra för att det skall vara rost på grejerna.

Med Floyd så är rost på låsblocken inte bra, mest för det att det då plötsligt fastnar och man får inte ur det och får byta hela sadeln. Eller att det kärvar, så tar man i och spräcker blocket med samma resultat som ovan.
Även det att det ibland gör att den inte håller strängen som den skall.
Rost på stolpar eller knivar gör att det ofta håller stämningen sämre än det borde.

I övrigt är det ingen fara så länge allt fungerar som det skall.

Bandstavar kan det ju vara värt att putsa upp lite, men rost där är extremt ytligt och bör gå bort bara man spelat lite.

/Magnus

28 Feb 2015, 23:34
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Det är rätt många där ute som betalar massor extra för att det skall vara rost på grejerna.

Med Floyd så är rost på låsblocken inte bra, mest för det att det då plötsligt fastnar och man får inte ur det och får byta hela sadeln. Eller att det kärvar, så tar man i och spräcker blocket med samma resultat som ovan.
Även det att det ibland gör att den inte håller strängen som den skall.
Rost på stolpar eller knivar gör att det ofta håller stämningen sämre än det borde.

I övrigt är det ingen fara så länge allt fungerar som det skall.

Bandstavar kan det ju vara värt att putsa upp lite, men rost där är extremt ytligt och bör gå bort bara man spelat lite.

/Magnus

Så jag skulle kunna sälja de rostiga delarna och tjäna en hacka? ;)

Tack för tipsen, kollade in hur det såg ut "inne" i stallet och det såg okej ut. Jag har förstått att licensed floyd stall inte alltid har samma dimensioner. Är det ett par standardstorlekar som lätt går att mäta för att se vilka reservdelar som passar, eller bör jag gå den krångliga vägen och kolla med tillverkaren? Det är ett ESP licensed floyd om det säger någon något.

01 Mar 2015, 00:18
Profile

"Neil Young said that Rust Never Sleeps, but Neil ain't young, so just let me Rust in Peace." :mrgreen:

Image

01 Mar 2015, 01:50
Profile

Nofire wrote:
Så jag skulle kunna sälja de rostiga delarna och tjäna en hacka? ;)

Tack för tipsen, kollade in hur det såg ut "inne" i stallet och det såg okej ut. Jag har förstått att licensed floyd stall inte alltid har samma dimensioner. Är det ett par standardstorlekar som lätt går att mäta för att se vilka reservdelar som passar, eller bör jag gå den krångliga vägen och kolla med tillverkaren? Det är ett ESP licensed floyd om det säger någon något.

Gitarrdelar.se har delar och hela stall. Det finns mått i spec på de olika stallen. Men det finns andra Lic Floyd stall. Jag har ett lefty Vesterobjekt där sadlarna är annorlunda men med samma mått.

Jag har överblivna insex utan rostspår som nog ska låsa sadlarna i plattan från ett bidrag från Tvåtakt. Kan skicka vidare.

01 Mar 2015, 14:13
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]