View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 20:54



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Knäckt/böjd neckplate... 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Knäckt/böjd neckplate...
Fick hem en fin Fender Vintage Player Limited Edition från 2001 men dock upptäckte jag att någon tydligen dragit skruvarna till halsen för hårt?!? Nu kanske bilden inte är den bästa men plattan är inte rak utan rundad.

Image

Beställde hem en sån här som skulle vara betydligt tjockare: http://www.philadelphialuthiertools.com ... no-screws/

Efter lite efterforskning så verkar detta vara ett ganska vanligt problem? Nu är ju frågan om den nya plattan kommer att passa eller om trät under också fått sig en knäck av detta?


31 Oct 2014, 15:31
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Går det inte att knäcka tillbaka den i ett städ?


31 Oct 2014, 15:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Har haft några Fender Mex med buktande halsplatta och även plektrumskydd, det är nog ingen fara. Det är nog snarare
passformen än att den dragits för hårt?

_________________



31 Oct 2014, 15:58
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Fenomenet verkar vanligare än jag trodde. Googlade lite och många, även Usa tillverkade Fender tycks ha detta problem.


31 Oct 2014, 16:16
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Det där är jättevanligt. Inget att bry sig om så länge gitarren är skön att lira på.

_________________
Gud finns inte.


31 Oct 2014, 16:21
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Antar att det är nån diagnos men jag störde mig som fan! :mrgreen: Hursom så ska jag bulta dit en fetare platta.


31 Oct 2014, 16:24
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
LabLord wrote:
Antar att det är nån diagnos men jag störde mig som fan! :mrgreen: Hursom så ska jag bulta dit en fetare platta.

Callahamplattorna är lite fetare och betydligt bättre stål.

_________________
Image


31 Oct 2014, 17:14
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Det där är vanligt.

Vet inte om det är så, men på dom jag haft ser det typ ut som om färgen (poly) inte härdat klart under, och det är små inbuktningar
i färgen, dock inga sprickor eller brytmärken.

Jag tror att det bästa du kan göra, om du inte lackar om gitarren och får den plan, är att använda den gamla neck-platen som ju ändå följer inbuktningen.

Köper du en tjockare plåt i rostfritt så kommer den inte att ligga an nu när du förmodligen har inbuktningar i lacken.

Det är vad jag tror :oops: .


31 Oct 2014, 18:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Cabretta wrote:

Köper du en tjockare plåt i rostfritt så kommer den inte att ligga an nu när du förmodligen har inbuktningar i lacken.

Det är vad jag tror :oops: .


Du har rätt , blir ju ännu värre.

_________________



31 Oct 2014, 21:49
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Oct 2008, 21:03
Posts: 510
Location:
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Har man väl dragit in plåten i lacken/trät så har man inte mycket för att byta till en styvare platta, skadan är ju liksom redan gjord. Visst det kanske ser bättre ut (beroende på hur djupa dom intryckta hörnen är) men den plana plattan kommer att ligga och vippa utan ordentligt stöd under, visst den blir ju inspänd, men det blir kass ändå. Har precis bandat om en strata med detta fenomen, en rejält böjd platta med två hörn i stort sett nerdragna i träet, mycket värre än den på OP:s bild, testade att passa in en plan platta, men kom fram till att dom enda alternativen var :
Att använda den gamla plattan som passar i kroppen.
Planfräsa kroppen under plattan, kändes lite väl drastiskt.
Slipa shims mellan plattan och kroppen, svårt att få bra och blir knappast snyggare än böjd platta.
Så den gamla böjda plattan åkte tillbaka.
Kanske finns det nån som har en patentlösning på detta problem?

_________________
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...


01 Nov 2014, 18:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Har väl insett att jag får leva med det trist nog. Alternativet att lacka om hela gitarren för detta känns ju väl drastiskt. Kasst av Fender att det blir så här.


02 Nov 2014, 22:58
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Detta är ett ganska vanligt fel i instrument med mjukare träslag i kroppen samt ej kontakt optimala -halsfickor. (I en halsficka med optimalare kontakt -tar halsskruvarna tvärstopp när de bottnar -och det behövs inge efterspänning av skruvarna under klimatförändringarna.)

Vill man endast få det snyggare utseende -mässigt; kan man köpa en ny, fräsch platta till halsfickan -samt en sån här:
Image
http://gmf.jetshop.se/halsplatta-packning-plast-svart-p-910-c-1279.aspx

Men skulle detta var min gitarr; skulle jag inte ens tveka att åtgärda kontakten i halsfickan först...


/ Jonken


03 Nov 2014, 13:39
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Jonken wrote:
Detta är ett ganska vanligt fel i instrument med mjukare träslag i kroppen samt ej kontakt optimala -halsfickor. (I en halsficka med optimalare kontakt -tar halsskruvarna tvärstopp när de bottnar -och det behövs inge efterspänning av skruvarna under klimatförändringarna.)

Vill man endast få det snyggare utseende -mässigt; kan man köpa en ny, fräsch platta till halsfickan -samt en sån här:
Image
http://gmf.jetshop.se/halsplatta-packning-plast-svart-p-910-c-1279.aspx

Men skulle detta var min gitarr; skulle jag inte ens tveka att åtgärda kontakten i halsfickan först...


/ Jonken


Tack för tipset! Ska kolla över halsfickan och denna plastpackning! Tror du att det kan funka alltså?


03 Nov 2014, 22:38
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
LabLord wrote:
Tack för tipset! Ska kolla över halsfickan och denna plastpackning! Tror du att det kan funka alltså?


Fast en sån plast/gummipackning måste ju gå tvärtemot alla resonansteorier.


Last edited by Cabretta on 03 Nov 2014, 23:05, edited 1 time in total.



03 Nov 2014, 22:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Teorier är väl just vad det är? :wink:


03 Nov 2014, 22:55
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
LabLord wrote:
Teorier är väl just vad det är? :wink:


Iofs, men då kan man ju lägga ner allt prat om cellulosalack som andas och träslag hit och dit, om man ändå lägger en gummi/plastpackning mellan hela härligheten :mrgreen: . En kedjas svagaste länk....und so weiter.....

Men, fair enough, man kan nog få en elgitarr att låta bra även med en packning.


03 Nov 2014, 23:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Nu hamnar ju inte pad-gummit mellan kroppen och halsen -utan på baksidan av kroppen. Vilket därför inte alls medför allt för stora tonala skillnader i instrumentet.
I detta fall pratar vi om en skadad anliggningsyta på kroppen -där en rak halsplatta inte har möjlighet ligga kloss emot hela dess yta. Det är här som den mjukare pad -effekten kommer till större nytta. Detta för att den kan i större grad forma sig efter det böjda underlaget/anliggningsytan på kroppen. (Den kanske inte klarar av anlägga emot hela den böjda ytan -men definitivt lika mycket samtidigt som den bör kunna skona halsplattan ifrån att behöva böja sig i lika stor omfattning.)

Men detta är i första hand inte en tonfråga; utan en utseende fråga på gitarren.


/ Jonken


04 Nov 2014, 12:21
Profile

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
tycker inte det är nåt jag hade spelat på den istället


08 Nov 2014, 15:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 06 Aug 2008, 19:35
Posts: 2265
Location: Sverige
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
LabLord wrote:
Tack för tipset! Ska kolla över halsfickan och denna plastpackning! Tror du att det kan funka alltså?


Lablord, jag har en hel säck såna där plastbrickor/packningar, jag tar alltid bort dem från mina gitarrer eftersom de är så fula. (Ljudmässigt har det ingen betydelse)

Du kan få en eller ett par om du vill ha, skicka pm.


09 Nov 2014, 01:53
Profile

Joined: 22 Jul 2008, 12:18
Posts: 1115
Location:
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Lånar tråden lite. Hoppas det e ok..
Efterdrog halsskruvarna på en strata idag och hörde det knakar till? Det borde väl vara plattan som trycks ner i lacken som gör att det knakar? Jag drar åt ganska hårt för hand tills det verkligen tar stopp ,men jag tar ju inte till med våld..man kan se att plattan går ner något i lacken men inte mycket.
(Ser inga sprickor eller liknande förresten)


28 Apr 2015, 23:27
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Eller så har du börjat dra sönder träs som skruven ska fästa i. Ett rätt vanligt jobb jag får göra är att plugga och borra om sönderdragna hål i halsen. Vanligaste orsaken till det är att hålen i kroppen är för trånga så skruven drar i lack och annat skräp i det hålet och därför blir det svårt att känna när skruven har rätt åtdragningsmoment. Borra upp hålen så skruvarna går fritt så slipper man det problemet.


29 Apr 2015, 06:30
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Knäckt/böjd neckplate...
Med fyra bra fästpunkter på halsen och plattan förankrad i träet borde det ju inte va nåt problem. Sitter halsen stadigt så är det väl vara att spela på och ägna mer tid åt andra mekaniska delar på instrumentet och själva spelandet.


29 Apr 2015, 13:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Wilmer and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.