| Author |
Message |
|
Peter Naglitsch
|
 EvenStar byggtråd
Vem sa att dåligt sommarväder är dåligt. Den här sommaren har fått mig att gräva fram ett gammalt privat projekt som gått i stå och fört det framåt en hel del. Det är inte säkert att det blir klart denna sommar (det kan ju magiskt uppstå bad och solväder, men f-n trot...) men jag lägger ut ev framsteg allt eftersom Den här gången handlar det om en akustisk gitarr i OM-ish storlek av egen design. Bland specialarna man ser från utsidan hittar man ett flyttat ljudhål och ett ovanligt stall. Inuti blir det en variation på Kasha-Schneider-bracing och graduated sound plates. Vad det handlar om är den kontroversiella tanken att en gitarrs topp kan ha olika resonans i olika delar, d v s att man kan få en del att förstärka bas mer än den andra och tvärt om. En del tror på det, andra tycker det är humbug. Har läst en del "bevis" för detta och ungefär lika mycket emot. De två akustiska jag byggt hittills verkar bekräfta mina tankar i alla fall och det duger för mig. Så, slut på snacket och fram med lite bilder. Halsen och greppbrädan gjordes för kanske ett år sedan och jag har inga bilder på det, tyvärr.  Halsen är laminerad med tre bitar lönn och tunna bloodwood-fanér mellan som kontrast (syns inte på bilden tyvärr). Ett bloodwood-och-lönn-laminat täcker huvudet och under greppbrädan ligger det ytterligare ett bloodwoodlaminat- Greppbrädan är även den bloodwood med lönn- och bloodwood-bindings. Inläggningarna är reconstone och MOP. Alla kontrasterande trä ska ge ett dramatiskt utseende när det är klart, är tanken.  Stallet här även det en lite udda form, även om det påminner en del om en viss annan svensk byggares stall...  Det är mycket bloodwood i denna gitarr. Sidor, backstycke, greppbräda och en hel del kosmetiska bitar. Här kan man få en känsla av en av orsakerna. Tänk er detta trä finslipat och med lite finish på  Den andra orsaken är ljudet. Få träslag har det distinkta "pinget" när man håller upp det och knackar på det. Påminner lite om en bronsklocka. Nästan magiskt.
|
| 28 Jul 2015, 13:08 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
 Re: EvenStar byggtråd
Så Sommarens aktiviteter har koncentrerats kring att bygga kroppen i första hand. Jag tog inga bilder på det, men jag använder en Fox-bender för bassidan och även diskantsidans sargar, bortsett från cut-awaybiten som jag bänder för hand på ett s k bending iron. Dessa verktyg alltså:  Vi kommer in i handlingen när jag placerat bägge sargarna i formen och limmar på halsblock och ändblock  Halsblocket förtjänar kanske några ord extra:  Jag använder en halskonstruktion som stöder greppbrädan hela vägen till dess slut för att slippa det klassiska "guppet" vid infästningen. Halsblocket dras då ut så att halsen får något att fästas (skruvas, jupp!) i. Dessutom låter jag halsblocket gå ut och kopplas ihop med bakstycket. Dett gär att jag får en betydligt stadigare halsinfästning som minskar risken att halsen i framtiden behöver sättas om. Det klarnar nog lite frammöver. Efter limningen ska en hel del trä på baksidan trimmas bort. Jag använder en 25-fots dome-top och en 15-fots dome-back så jag lägger sidorna mot mina radie-diskar, ritar av med en passare och sedan trimmar jag kanten mot toppen med en vass kniv. På baksidan är det dock mer som ska bort så jag skär bort dem med dremmeln.  I detta läge gör jag inte mer med bak-kanten utan väntar tills toppen är på. Bara ettt arbetssätt som jag använt tidigare som jag tycker funkar.
Last edited by Peter Naglitsch on 29 Jul 2015, 20:18, edited 2 times in total.
|
| 28 Jul 2015, 13:18 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Nästa steg är att limma "kerfing-en". Jag använder reversed kerfing eftersom det ser lite elegantare ut och i teorin ger det en starkare och stabilare sarg.  Jag fuktar kerfingen lätt så att den blir lättare att forma utan brott. Jag spänner den på plats lite provisoriskt och låter den torka eftersom jag inte vill limma medan det är fuktigt  När det torkat limmas kerfingen på plats och denna gång med betydligt fler klämmor  Nu är det dags att slipa in en dome i sidorna och halsblocket. Jag sätter på självhäftande 3M gold stikit (världens bästa slippapper) på min radie-disk  spänner fast sidorna rejält med en enkel inre klämma och sätter igång att gnugga det hela fram och åter  Det där är en rejäl workout... Jag markerar med rödpenna längst ytorna så att jag vet var jag måste ta mer. Lite till här: 
|
| 28 Jul 2015, 13:25 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
När det är klart börjar jag med toppen. Den är av Sitka-gran. Jag hyvlar till en exakt fog och använder min plate joining jig  Vill någon veta mer om giggen har jag skrivit en recension här: http://www.projectguitar.com/articles.h ... g-jig-r124Jag spänner fast den i hörnen med en slät och stabil platta under och slipar alla fogar jämna efter limningen.  Efter att fogen är OK sågar jag grovt ut toppen  Och därefter slipar jag ned så att bassidan blir tunnare än diskantsidan. Ni ser att det röda från markeringen är borta på bassidan.  Jag flexar toppen hela tiden för att känna hur den känns och denna hamnade på runt 2 mm på bassidan och straxt över 3 på diskantsidan. Det är en stor skillnad på hur de olika sidorna känns. Och någonstans där drabbas jag av nackspärren från h-etet. Så det lär inte bli så tätt med uppdateringar den närmaste veckan i alla fall. Kan inte jobba mer än 15 minuter åt gången och kundernas jobb får gå före nu i den mån jag kan jobba... Men jag ska på´t igen så snart det går och då kommer det uppdateringar.
|
| 28 Jul 2015, 13:33 |
|
 |
|
Pirataz
Joined: 27 Jul 2015, 21:05 Posts: 132 Location: Mellansverige
|
Detta blir ju superkul att följa, hoppas det dåliga vädret håller i sig 
|
| 28 Jul 2015, 14:33 |
|
 |
|
Cabretta
|
Snyggt, ska bli kul att se hur det utvecklar sig.
Snygg skalle!
|
| 28 Jul 2015, 22:42 |
|
 |
|
Tvåtakt
|
Peter Naglitsch wrote:  Den andra orsaken är ljudet. Få träslag har det distinkta "pinget" när man håller upp det och knackar på det. Påminner lite om en bronsklocka. Nästan magiskt. Det där lät spännande. Vore kul å höra ett litet ljudklipp eller nåt där du knackar på det, ens bara nå enkelt filmat med typ iphone eller nåt sånt.  (kul med byggtråd, fast jag har tyvärr aldrig vart intresserad av akustiska gitarrer i huvudtaget...  kul att spela in akustiska partier på skivor med men annars vet jag inte haha)
|
| 28 Jul 2015, 23:30 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Ska fundera på hur jag på ett vettigt ätt kan spela in skillnaden mellan lite olika träslag. Jag har gabon-ebenholz, indisk rosewood, bloodwood och nåt till hemma. Jag får återkomma kring det... Glömde slänga upp en bild på hur det ska se ut i slutändan...  Lite "off the beaten path"...
|
| 29 Jul 2015, 17:16 |
|
 |
|
Cabretta
|
Hmm.., vad kommer ljudhålets placering att medföra ljudmässigt?
|
| 29 Jul 2015, 18:58 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Ljudhålet på en traditionell gitarr ligger precis mitt i kraftöverföringen mellan stall och hals (egentligen strängfästet/huvudet) vilket gör att en del av det vi kallar tonribbor (bracings) egentligen åtminstone dubblerar (kanske tills törsta delen fungerar) som strukturell förstärkning. Det traditionella X-bracet är just ett sånt. Genom att flytta hålet till ett ställe där spänningen i locket är mindre, och som akustiskt är relativt dött, kan man utnyttja toppen bättre och i huvudsak använda bracingen som just tonribbor och inte strukturell förstärkning. Så med ljudhålet flyttat är tanken (kom ihåg, till skillnad mot elgitarrer är jag nybörjare på akustiska gitarrer, det är liksom min hobby...) att kunna göra en tunnare men lika stark topp. Dessutom jobbar jag med s k graduated soundplates, där bassidan blir tunnare och flexiblare (mer bas) och diskantsidan blir styvare (mer diskant). För att öka på detta använder jag en variation och anpassning av Kasha-Schneider-bracing (ursprungligen utvecklat för klassisk gitarr) som ytterligare accentuerar de olika delarna av gitarrens spektra genom att aktivera olika delar av toppen:  Den i bilden lodräta Cross-baren agerar som en balanspunkt för hela toppen som den "gungar" fram och åter över. En topp rör sig nämligen på (minst) två sätt. Dels vill strängarna få toppen att röra sig upp och ned när strängnoden vill flytta stallet upp och ned. Men när strängen svänger ut drar den i stallet vilket får stallet att vicka fram och åter och en cross-bar precis under stallet underlättar den rörelsen. Så är i alla fall tanken. Sedan ska de olika tonribborna hjälpa till att sprida/begränsa spridningen av vibrationerna till olika delar av toppen. På den första gitarren jag byggde utelämnade jag de två svängda ribborna, de som delar upp toppen i en "trattformad" mittensektion. Den gitarren hade jag en lucka i änden på så jag kunde limma in dessa ribbor senare och jag märkte ett tydligt lyft i hög-mid och diskant efter detta jämfört med innan. Så någon slags sanning ligger det i teorin, även om jag villigt erkänner att jag har många tankar, men relativt lite erfarenhet på detta område.
Last edited by Peter Naglitsch on 29 Jul 2015, 20:22, edited 1 time in total.
|
| 29 Jul 2015, 19:46 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
aaaaa alltid kul att följa dina byggtrådar! är grymt imponerad 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 29 Jul 2015, 20:03 |
|
 |
|
pukko
|
Riktigt kul att se! Det där är en utmaning jag inte vågar mig på...
|
| 30 Jul 2015, 10:57 |
|
 |
|
Mullet
|
Lika imponerande som vanligt. Ser fram emot slutresultatet, även om alla uppdateringar är lika roliga att läsa.
|
| 30 Jul 2015, 21:00 |
|
 |
|
1331
|
Riktigt intressant läsning! Jättekul att du delar med dig! Tycker om idén med att flytta ljudhålet, tror även att det kommer att se coolt ut.
|
| 30 Jul 2015, 21:20 |
|
 |
|
Somewhere_Audio
|
Ser fram emot att följa detta bygget! 
|
| 30 Jul 2015, 23:00 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
VIP wrote: aaaaa alltid kul att följa dina byggtrådar! är grymt imponerad  Tack, men jag är ute på tunn is här, är långt ifrån erfaren acke-byggare...
|
| 01 Aug 2015, 09:52 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
pukko wrote: Riktigt kul att se! Det där är en utmaning jag inte vågar mig på... Kom igen, du vet att du vill 
|
| 01 Aug 2015, 09:52 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Mullet wrote: Lika imponerande som vanligt. Ser fram emot slutresultatet, även om alla uppdateringar är lika roliga att läsa. Tack, vi får se hur det blir med uppdateringar. Nacken börjar återvända till normalstadiet, men det är ju lite av ett hobbyprojekt för mig...
|
| 01 Aug 2015, 09:53 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
1331 wrote: Riktigt intressant läsning! Jättekul att du delar med dig! Tycker om idén med att flytta ljudhålet, tror även att det kommer att se coolt ut. Tack, faktum är att med tredje gitarren som jag bygger som ser ut så här, och otaliga timmar framför CAD-programmet för att tweaka modellen, ser känns det flyttade ljudhålet nästan mer naturligt för mig än traditionella placeringen!
Last edited by Peter Naglitsch on 01 Aug 2015, 09:56, edited 1 time in total.
|
| 01 Aug 2015, 09:54 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Somewhere_Audio wrote: Ser fram emot att följa detta bygget!  Som sagt... Vi får se hur mycket uppdateringar det blir, men jag ska försöka få lite rull på det i alla fall.
|
| 01 Aug 2015, 09:55 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Jag var lite småhemlig med halsblocket, tänkte visa hur jag menar med en (förhoppningsvis) lite mer överskådlig och lättförståelig bild  Halsen går alltså in i "lådan" och får stöd av halsblocket hela vägen, samtidigt som samma block även kopplar ihop bakstycket och gör själva lådan betydligt stabilare i det området.Tanken är som sagt att minska risken att halsen ska behöva sättas om längre fram, men även att koppla bakstycket bättre till resten av kroppen. Hur stor skillnad gör det för ljudet? Det vette f-n, men det känns lite proffsigt att påstå sånna saker i alla fall...  (och jo, jag har mina tankar och idéer, även om jag ödmjukt villigt erkänner att jag är långt från proffs på detta)
|
| 01 Aug 2015, 10:12 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Last edited by Peter Naglitsch on 02 Aug 2015, 17:13, edited 1 time in total.
|
| 02 Aug 2015, 17:00 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Toppen 25-fots radie märks ut med en mall  och övriga formen slipas grovt till på bandslipen. Undviker att såga i kolfiber eftersom det sliter så på skärande verktyg.  För att minska vikten ytterligare gör jag ett antal hål. Ungefär samma tänk som en I-balk.  Kan verka lite överkurs, men hålen tar ned vikten från 36 till 22 gram, alltså minskad vikt med 1/3! Övriga ribbor sågas/slipas grovt  Nys inte när alla bitar liggs upplagda så där och innan de är ordentligt uppmärkta...
|
| 02 Aug 2015, 17:04 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Börjar sedan med stallplattan. En bit teak tror jag att det blev... Stallplattan är en tunn träbit som ser till att strängkulorna har något att "hugga tag i" på baksidan av toppen. Förmedlar även vibrationerna till toppen så plattan måste göras av ett hårt materiel. Märker upp, dubbel och trippelkollar. Mall i plexi hjälper till att få allt rätt.  Borrar två indexhål i toppen.  Efter att första hålet borrats får ett lika stort borr sitta som referens så att det garanterat blir rätt avstånd.  Och så borras hål två. Nöjer mig med ytterhålen (och ja, det är ett fejk-foto. Klart att jag håller i med bägge händer. Allt för en bra bild...) 
Last edited by Peter Naglitsch on 02 Aug 2015, 17:15, edited 2 times in total.
|
| 02 Aug 2015, 17:09 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Samma procedur på stallplattan (fortfarande inte trimmad storleksmässigt...)  Trimmad och med två hål  Två borrar med rätt diameter får agera index-pinnar.  Spänner fast allt i radie-disken med glasfiberstavar, s k Go-Bars.  På så sätt pressas toppen och plattan mot varandra så att det redan i detta skede börjar formas en svagt kupad topp. Alla ribbor mm ska limmas på samma sätt.
|
| 02 Aug 2015, 17:13 |
|
 |
|
Mullet
|
Fortfarande imponerande. Keep 'em coming!
|
| 02 Aug 2015, 22:14 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Lite småfix gjort. Börjat limma bracings. Använder Go-Bars till detta också, bara lite knepigare att balansera dem... Först de tre parallella center-bracings  Och sedan cross-baren  Passar på att göra lite parallella jobb. Hälen måste byggas upp, ett block i taget. Tripp  Trapp  Trull  OK, missade en bild där, men jag tror ni fattar... Allt för denna gång, det fina vädret drar och hindrar en från för långa pass i verkstaden.
|
| 04 Aug 2015, 21:33 |
|
 |
|
Pirataz
Joined: 27 Jul 2015, 21:05 Posts: 132 Location: Mellansverige
|
Sista bilden med Go Bars:en kan ju närmast liknas modern konst  Mycket underhållande bygge, tröttnar aldrig på att följa sånt här!
|
| 04 Aug 2015, 22:09 |
|
 |
|
Peter Naglitsch
|
Modern konst? Hmmm, har inte tänkt på det så visuellt, men jag fattar vad du menar. En annan liknelse är ju att bra konst, om man frågar mig, ska vara som en käftsmäll. Och gissa om de där glasfiberpinnarna kan leverera en käftsmäll om man är på fel ställe när en av dem råkar lossna... Mer bracings ska på, några av dem går över stallplattan, t ex de parallella, men även några till. De får man justera lite. Vassa verktyg ett måste.  Och så på plats med dem  Bakstyckena slipas till en tät och fin fog och limmas med plate joining jiggen  Lim som ska torka nu, och jag ska även tillverka de böjda bracing, ett jobb jag inte ser fram emot...
|
| 05 Aug 2015, 12:23 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
Intressant att följa hur en akustisk gitarr bli till. Tänker du någon form av mick i ett sånt här bygge?
_________________ Rookie på de mesta men glad ändå.
|
| 05 Aug 2015, 20:47 |
|
|