View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:36



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Total Tokai 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Total Tokai
Klurar på Tokai Les Paul och söker så mycket detaljerad info och erfarenheter som går. Är lite sugen på (ytterligare) en pålle och det blir nog en Tokai i högkvalitetsskiktet. Men jag är lite sugen på en ny, även om det alltid är något speciellt med åldrade instrument.

Just nu består min egen erfarenhet av min Tokai Reborn Old Gold Top LS50 från ca 1980. Fantastisk fin och välljudande det låga modellnumret till trots. Skön att spela på. Tung i soundet. Åldrad förstås...

Det blir nog typ LS80-120 nästa gång eller någon av värstingmodellern från nytillverkningen här:

http://www.tokaiguitar.de

Vad vet och kan ni om dessa?

//Gunnar


01 Aug 2015, 16:14
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: Total Tokai
Izzy wrote:
Klurar på Tokai Les Paul och söker så mycket detaljerad info och erfarenheter som går. Är lite sugen på (ytterligare) en pålle och det blir nog en Tokai i högkvalitetsskiktet. Men jag är lite sugen på en ny, även om det alltid är något speciellt med åldrade instrument.

Just nu består min egen erfarenhet av min Tokai Reborn Old Gold Top LS50 från ca 1980. Fantastisk fin och välljudande det låga modellnumret till trots. Skön att spela på. Tung i soundet. Åldrad förstås...

Det blir nog typ LS80-120 nästa gång eller någon av värstingmodellern från nytillverkningen här:

http://www.tokaiguitar.de

Vad vet och kan ni om dessa?

//Gunnar


Några funderingar i allmänhet som du kanske redan tänkt på.

Du har väl sett att Thomann ska börja sälja Tokai?
http://www.thomann.de/se/search_dir.html?bf=&sw=tokai

LS-numret speglade från början priset i Yen och det kan nog vara vanskligt att jämföra en gammal LS50 från 1980 och utgå från att en nyare tillverkad med lite högre modellnummer är ett mer påkostat bygge.
En del ex av de där tidiga 80-talarna (även LS50) är också närmast magiskt bra.

Se upp om du måste ha klassisk open book skalle om du handlar nya Tokai i Europa. Tror du får något annat här.


01 Aug 2015, 17:26
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Total Tokai
Enligt min erfarenhet så suger nya japanska Tokais ordentligt!!
Jag antar att dom dyra som kostar i prisklass oms GIbson Custom shop är bra.
Men de från 2000 talet som jag testat har varit ganska crappiga.

Däremot Tokais från 80 talet har varit konstant fantastiskt bra.
Alltså oftast märkbart bättre än GIbsons CS.

Nu har jag såklart inte testat alla Tokais eller CS men en trend syns definitivt.
Det finns en på Vend.se nu som du kanske borde kolla på.

Själv har jag två stycken från 1985 och ett flertal Gibson CS att jämföra med.


01 Aug 2015, 20:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Total Tokai
Tack grabbar!

Ja jag vet att senare serienummer inte motsvarar de från 80-talet, dvs att en LS80 från 1980 sannolikt är ett vassare instrument än en LS80 från nyproduktionen.

På tyska Tokai-sidan finns en Reborn Old-serie som är intressant, med flera modeller. Känner ni till något om dessa serier? Bland annat har man en som heter LS1-R9 som verkar vara just en R9-variant, motsvarande Gibsons R9 CS. Men det finns fler modeller där på sidan som verkar vara betydligt vassare än de som Thomann säljer. Men det finns så lite info.

Image

Annars säljer de också en del gamlingar. Svårt motstå denna, men det är ju en slant...

Image

Här är förresten min Reborn Old LS50. Mumsig gitarr, verkligen. Visa gärna era!

Image

//Gunnar


Last edited by Izzy on 06 Aug 2015, 13:51, edited 2 times in total.



01 Aug 2015, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Total Tokai
Okej. Erfarenheten av dessa gurkor verkar begränsad här. Kontaktade Gottfried Schmid på Tokai i Tyskland och fick lite mer info, men mest bilder då från FB. Fick svår gas på de fina R9:orna. Vad känner ni? Ingen som kommit i kontakt med dessa? //Gunnar

Edit: lite nya bilder..

Image

Image


Last edited by Izzy on 06 Aug 2015, 13:55, edited 1 time in total.



02 Aug 2015, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Total Tokai
Varför vill du köpa en Tokai flame top LP?

Den längst ned ser väl någorlunda ok ut , de övriga ser helt knasiga ut ju....

Kallas dom verkligen R9 ?

Förklara gärna........

_________________



02 Aug 2015, 21:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Total Tokai
Jag har prövat och ägt så många pållar och tycker det är svårt hitta rätt. Jag har genom åren gått från Gibson till Japan vintage, tillbaka till Gibson, MIJ igen...
Jag har nu bland annat en oerhört fin Gibson R8 Chambered som är väldigt speciell i ton och spelkänsla. Luftig och träig i tonen. Men saknar en riktigt bra solid. Hur jag än prövar olika Gibson R7-R9 hittar de inte vägen till hjärtat. Jag vet inte vad det är. Ogillar de lätt fyrkantiga banden och fret edge-bindingen. Tonen är sällan... spännande (no offense, det är många som älskar sina dyra gibbar och jag har all respekt för det, det är väl något särskilt jag söker).
Har inte råd med riktiga vintagepållar som det står Gibbe på...
Har haft ett gäng Grecos som varit bra, men ändå inte keepers. Den sista var en rätt enkel EF59-70 med polylack och som gick iväg för billigt. Inser nu att den var/är lika bra som de två-fyra gånger dyrare pållar jag testat. Kom tillbaka!
Min Tokai LS50 Reborn Old från -80 är nog det näst bästa solida pålle med buckers jag haft, men den är lite tung och diffus i neckläget för min smak.
Har en Orville by Gibson med P90 och wrap (RI54) som fortfarande är min bästa grymmaste pålle ever. Men då med P90, vilket inte alltid funkar.
Med andra ord. Jag är rätt fri vad gäller det som står på huvudet. Det är väl som med tjejer tänker jag. Bryr mig inte om vad hon heter, bara hon är snygg, har fina kurvor, lite speciell i looken, gärna lita patina och dings. Och sjunger som Whitney Houston.
//Gunnar


02 Aug 2015, 22:00
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Total Tokai
Izzy wrote:
Jag har prövat och ägt så många pållar och tycker det är svårt hitta rätt. Jag har genom åren gått från Gibson till Japan vintage, tillbaka till Gibson, MIJ igen...
Jag har nu bland annat en oerhört fin Gibson R8 Chambered som är väldigt speciell i ton och spelkänsla. Luftig och träig i tonen. Men saknar en riktigt bra solid. Hur jag än prövar olika Gibson R7-R9 hittar de inte vägen till hjärtat. Jag vet inte vad det är. Ogillar de lätt fyrkantiga banden och fret edge-bindingen. Tonen är sällan... spännande (no offense, det är många som älskar sina dyra gibbar och jag har all respekt för det, det är väl något särskilt jag söker).
Har inte råd med riktiga vintagepållar som det står Gibbe på...
Har haft ett gäng Grecos som varit bra, men ändå inte keepers. Den sista var en rätt enkel EF59-70 med polylack och som gick iväg för billigt. Inser nu att den var/är lika bra som de två-fyra gånger dyrare pållar jag testat. Kom tillbaka!
Min Tokai LS50 Reborn Old från -80 är nog det näst bästa solida pålle med buckers jag haft, men den är lite tung och diffus i neckläget för min smak.
Har en Orville by Gibson med P90 och wrap (RI54) som fortfarande är min bästa grymmaste pålle ever. Men då med P90, vilket inte alltid funkar.
Med andra ord. Jag är rätt fri vad gäller det som står på huvudet. Det är väl som med tjejer tänker jag. Bryr mig inte om vad hon heter, bara hon är snygg, har fina kurvor, lite speciell i looken, gärna lita patina och dings. Och sjunger som Whitney Houston.
//Gunnar


Eftersom du själv säger att du testat många olika och har svårt att hitta rätt så känns det vanskligt att köpa otestat från nätet bara för att du har en annan gitarr av samma märke som är bra, dessutom byggd 35 år tidigare?
Testa testa testa säger jag.. Fyrkantiga band kan väl inte vara något problem om man jobbar på guitarlabs? ;)

Tycker det skiljer en hel del mellan olika år hur Gibson kröner sina band.. Personligen så har jag aldrig stött på några CS-gibsons som har fyrkantiga band, däremot verkar det som att många Gibson Usa mellan 2000-2010 (typ) hade det.. Håller med om att det är väldigt oskönt. Min 2013 R7 har inte fyrkantiga band iaf.. Däremot är de aningen för låga för min smak. Min 2005 R9, ombandad med rostfria 6105 (tror jag det är) är helt perfekt..

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


03 Aug 2015, 09:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Total Tokai
Izzy wrote:
Jag har prövat och ägt så många pållar och tycker det är svårt hitta rätt.
//Gunnar


Ja det är svårt, med dom krav du har kan du inte beställa nåt på måfå utan får luska runt på mässor och i
butiker till du hittar en som känns rätt.

_________________



03 Aug 2015, 11:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Total Tokai
Mike Leaf wrote:
Izzy wrote:
Jag har prövat och ägt så många pållar och tycker det är svårt hitta rätt.
//Gunnar


Ja det är svårt, med dom krav du har kan du inte beställa nåt på måfå utan får luska runt på mässor och i
butiker till du hittar en som känns rätt.


Sen gäller det att inte sälja bort den!


03 Aug 2015, 11:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Total Tokai
rifle wrote:

Sen gäller det att inte sälja bort den!


Tog mig 4-5 år att hitta en R9 jag trivdes med , både avseende vikt, färg halsprofil osv.
Sen efter ett år tröttnade jag och sålde den, sen ångrade jag mig så du har rätt i det du säger.

_________________



03 Aug 2015, 11:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Total Tokai
Tycker att en ny Tokai är en chansning då så få vet något om dem. bättra att försöka hitta en en Gibson man trivs med och banda om den om det enbart är banden som stör. Annars är ju 80-90-tals japsare grymma tycker jag. Den senaste jag har tagit in är en tokaitillverkad Greco ca 1990 som har allt jag vill ha av en pålle, det enda som saknas är cellulosalack då, men sånna går ju att hitta..men de kostar..


Last edited by SLA on 16 Jan 2016, 09:39, edited 1 time in total.



03 Aug 2015, 13:02
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Total Tokai
Det är nu du ska slå till på CM:s Legend/Navigator.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


03 Aug 2015, 18:42
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Total Tokai
Granis67 wrote:
Det är nu du ska slå till på CM:s Legend/Navigator.


He, he.. Tack! :)

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=1&t=101453

/CM


03 Aug 2015, 23:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Total Tokai
Alltså hallå, man säljer väl inte gitarrer och prylar man gillar, eller!? Det är väl inget någon av oss gör eller har gjort. Jag tyckte inte alls om min Marshall Plexi small box från -69, inte min vinröda Gibson LP Custom -78, inte min Greco LP Mint Collection, inte en enda av brödrostarna jag fixade iordning till rockenrollmaskiner. Och varför har jag åter köpt en gammal schleten DS-1? Näe väck med skiten! :wink: :?

Seriöst. Klart du har rätt Mike Leaf. Man kan bara testa och testa. Men det är svårt i butik eller på mässa också. Jag vill ha mina grejor och i en miljö jag är van vid. Ofta vet jag inte förrän efter ett rep eller två. Eller när du sitter hemma i soffan och småplinkar. I gitarrstället står ett gäng mumsiga gitarrer. Vilken tar du? Satan, Telen igen :shock:
Jag tror det är ett letande tills det bara är rätt. I bästa fall går man inte så mycket minus på kvalitetsgitarrer, inte sååå mycket... Med tanke på att det tog år för dig hitta din R9 och du ändå sålt den (!?) så är det kanske ett evigt kretslopp på pållar. Men eftersom det är den vackraste gitarr som finns är det bara tröska på.

Walain - visst fixar pleken en bättre kröning. Och det har jag gjort på min R8. Den e skitfin nu. Man tycker inte det ska behövas på CS-gibbe som redan är plekad. Men det är kanske mest jag som retar mig på det där med lite platta och fyrkantiga band.

SLA - ja, det brukar bli så att jag bandar om mina 80-talare. Det lyfter dem rejält om man kan få på jumbo medium-band med lite bättre höjd, kring 1.2. Många vintagepållar (okej "äldre" i alla fall, före 90) är ju flitigt spelade och har slitits i banden, inte sällan ned mot 0.7-0.8. De som inte har det är antagligen inte spelade så mkt - och då antagligen av skälet att ingen velat spela på dem för inte varit tillräckligt spännande och bra...

Visst, en ny Tokai är en chansning. Men någon måste väl vara först... 8) Ärligt talat, har diskuterat mkt med Gottfried Schmid nu på tyska Tokai och det han berättar om denna high end-serie är att de byggs av högklassigt trä (afrikansk mahogny, kanadensisk lönn), kroppen i en bit, liksom halsen, Faber-stall, CTS-potar osv. De behöver inte göra någon viktreducering med hål i kroppen osv då de väljer trä noga för att komma ned mot 3.5 kg. Det behöver inte vara något fel med viktreducering i sig, men ger ev en indikation om att de är noga. Den här premiumserien säljs tydligen bara av Tokai i Tyskland och finns inte på den amerikanska marknaden.

Vi får se. Klurar ett tag.

CM - väntar ett tag med den du har. Vill ha en pålle lite mörkare färgsättning.

//Gunnar


06 Aug 2015, 14:35
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Total Tokai
Izzy wrote:
CM - väntar ett tag med den du har. Vill ha en pålle lite mörkare färgsättning.

//Gunnar


Gunnar: Det var Granis67 som föreslog den inte jag. Jag tackade honom bara för rekommendation och la upp länken så att den skulle vara lätt för andra att hitta. Jag föredrar att sälja den utanför bekantskapskretsen, så att den försvinner för gott. Lite som gamla flickvänner... :)

Jag tycker det låter spännande med de nya super-Tokai:erna. Hoppas du hittar rätt. Det är märkligt med Les Pauler att de skiljer sig så mycket från ex till ex. Jag upplever inte att de är så med andra gitarrmodeller.

/CM


06 Aug 2015, 15:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Total Tokai
CarlM wrote:
Jag föredrar att sälja den utanför bekantskapskretsen, så att den försvinner för gott. Lite som gamla flickvänner... :)


:lol:

CarlM wrote:
Jag tycker det låter spännande med de nya super-Tokai:erna. Hoppas du hittar rätt. Det är märkligt med Les Pauler att de skiljer sig så mycket från ex till ex. Jag upplever inte att de är så med andra gitarrmodeller.


Kan bara hålla med! Men du hittade din favvo-gibbe, eller hur? Var det en R9?


06 Aug 2015, 15:13
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Total Tokai
Jag har haft en hel del LP´s, har för närvarande 4 st vilka alla är keepers. En LP Custom, som jag antagligen inte skulle ha köpt idag (pga vikten mest, 4,7 kg) men som stannar av nostalgiska skäl, en Orville by Gibson LP Custom som jag haft i snart tio år, En R9 och en R7, båda köpta senaste tre åren men kan inte se att jag kommer sälja någon av dom faktiskt.

Min erfarenhet är att hittar man en som har en hals man gillar, ett utseende man gillar och en vikt man gillar, så kan man lösa de allra flesta övriga saker utan större problem. Mickar, bandstavar och sånt går ju att fixa till. Jag har nog aldrig varit med om en LP som låtit dåligt, dvs varit död i tonen. Däremot har de haft olika egenskaper ljudmässigt.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


06 Aug 2015, 15:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Total Tokai
Izzy wrote:
CarlM wrote:
Jag tycker det låter spännande med de nya super-Tokai:erna. Hoppas du hittar rätt. Det är märkligt med Les Pauler att de skiljer sig så mycket från ex till ex. Jag upplever inte att de är så med andra gitarrmodeller.


Kan bara hålla med! Men du hittade din favvo-gibbe, eller hur? Var det en R9?


Både ja och nej... Jag var redan hemma med Navigatorn när det gällde humbucker-Les Paul. Det var i stort sett den enda gitarren jag spelade på från 84-99, men ville testa att äga en Gibson innan det var för sent och köpte R9:an för många år sedan och efter en del fix inklusive en vända till GuitarLabs, så är den precis som jag vill att en humbucker-Les Paul ska vara. Den är rätt lik Navigatorn på många sätt, mickarna är lite olika i o f, så R9:an var väl lite av ett lyxköp som jag passade på att göra innan jag blev förälder. Men eftersom jag knappt spelar på någon av dem, så måste en av dem gå och det får bli Navigatorn. Men det satt långt inne.

Men det är faktiskt min R6:a med P90 som får speltid, eftersom jag nästan aldrig behöver Les Paul med humbucker längre. Och den Gibson jag spelar mest på är faktiskt mitt 68RI V som jag köpte för att få SG-ljud fast i en stabilare gitarr och med rejäl hals.

/CM


06 Aug 2015, 15:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Total Tokai
Tips på en 59:a, om man inte har lust att betala för en Gibson. Denna kostar ungefär samma som Standard-Gibson, och spöar nog skiten ur dom.
https://www.gregsguitars.de/en/product/ ... eight.html


08 Nov 2020, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Total Tokai
bummer wrote:
Tips på en 59:a, om man inte har lust att betala för en Gibson. Denna kostar ungefär samma som Standard-Gibson, och spöar nog skiten ur dom.
https://www.gregsguitars.de/en/product/ ... eight.html


Har en sådan. Oerhört fint bygge. Inte exakt replika av R9 men många rätt. Om man gillar ton och känsla... beror på tycke och smak.

Update:
Det som är bra med dessa Tokai LS1 R9 är:
Låg vikt, under 4 (min väger bara 3.6, trots solid och fet hals)
Mkt sköna jumboband
Byggd i enbits lättviktsmahogny
Kvalitets hardware från Faber

Negativt är mickarna. Halsmicken för bumlig och stall för het. Man kan lösa det med andra magneter men jag landade i mickbyte till DiMarzio Paf.


Last edited by Izzy on 10 Nov 2020, 19:47, edited 1 time in total.



08 Nov 2020, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Total Tokai
mickar o elektronik är väl det minsta man bryr sig om när det gäller les paul gitarrer, det är bara att byta, det centrala är att få en gitarrkropp som både är resonant, men framförallt har en halsvinkel (huvudvinkel och topcarv som passar en. Just detta tycker jag att japanarna på 80-talet fick till då de kopierade 50-tals gibsons oavsett om det var billigare kopior med platslack eller highend med celluslosa (men man behöver ha koll på highend med flammig top så den inte är laminat över 10 delars ihopklistrad lönntopp).
Där har vi tex Tokai 80 som var en billigare modell med solid top OCH cellulosalack. Undantaget för detta är Orvilles highend modeller som Orville "by Gibson" som betingar höga summor, de kan ha celluslosa..men förutom att de har lång halsinfästning som 50-tals Gibson så har ofta samma välvning på toppen som "moderna" Gibson. dvs att de inte "plattas till" på toppen utan välvningen finns hela vägen (vilket får pickup ramen att böjas och til slut spricka).
Detta är något som i alla fall stör mig visuellt på Gibson Les Pauls from 70-talet och också är det som gitarraffärer i USA som på tidigt 90-tal som specialbeställde LP från Gibson som skulle vara närmare 50-tals Gibsons var frustrerade över då det var så svårt för Gibson leverera det de beställde..tänk att detta var innan custom-shop (kommer inte ihåg absolut datum så jag höftar här)
Tänk på att Gibson då länge haft en ledning som var mer intresserade att skära i kostnader än sin tradition. Alla som arbetat i större organisationer är medvetna om hur frustrerande det kan vara med chefer, målstyrningar o allt som kommer till, kan bli hur fel som helst..

ok, för att återgå till MIJ.. Om cellulosakänslan är viktig, köp dyrt (och då kanske man kan kolla på Gibsons customshop istället?)
Spelar lacken inte så stor roll så hitta en 80-tals Tokai, Greco eller Burny
Min erfarenhet är att long tenon inte spelar någon roll när det gäller MIJ, alla har vad man kallar en medium till lång tenon och den lilla "läppen" under micken på en centimeter spelar ingen större roll förutom visuellt. Halsinfästningen är bra på dem alla och inte en "rocker" som i Gibsons standardmodeller fram till nu.
Alla väger kring 4 kg utan "weight relief"och är av afrikansk mahogny.
För min del så känns ju cellusolsa lack mer "organisk" men när man väl har gitarren inkopplad i en stärkare så är det viktigare hur den strukturellt är konstrueras, hals, halsvinkel mot kropp, toppcarv, mickar osv så bryr jag mig inte.
Och vad gäller den strukturella delen så blir det alltid ett bra ex av en Burny..
Av alla märken jag ägt så är det Gibson och Orville som gjort sämst ifrån sig, ofta har de varit för tunga och massiva i träet och haft en för diskantig ton därav.
Men jag har ännu inte ägt en Gibson customshop..


10 Nov 2020, 17:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Total Tokai
lampic wrote:
Av alla märken jag ägt så är det Gibson och Orville som gjort sämst ifrån sig, ofta har de varit för tunga och massiva i träet och haft en för diskantig ton därav.
Men jag har ännu inte ägt en Gibson customshop..


Har haft tre Greco (två Mint Collection och en Super Real), två Tokai, tre Orville by Gibson + spelat på en massa andra ex och tycker det är svårt ge generella omdömen om dessa märken.

Grecos Mint Collection-serie från 80-talet är den kanske mest jämna och prisvärda, typ modell 59-70 (förvisso inte cellulosalack). Man kan hitta superex för 6-9.000 spänn. Super Real-serien 79-81 rätt hypade och dyra.

Orville by Gibson från början på 90-talet håller också en mycket jämn kvalitet och jag känner för min del inte igen att de varit tunga. De två jag har kvar nu, en RI54 och en Std väger båda en bra bit under 3.6-3.8 kg. Den Custom jag hade förut låg kring 4.2 kg. Min RI54 är en desert island-gura, den enda pålle som blivit kvar länge.

Tokai verkar generellt vara lite dyrare, men jag tycker ändå att man ska gå på de lite mer exklusiva modellerna. Hade en LS50 Reborn Old som var vacker, men lite trist i tonen. LS80 från 80-talet är nog minst den modell man bör sikta på. Eller då de nybyggda kvalitetspållarna LS-1.

Gibson... mkt pengar för det man får, tycker jag. Haft 3-4 st, Std, Faded, R8 m fl, ingen är kvar. Prövade mig igenom alla CS-modellerna på DLX music för någon vecka sedan. Ingen av de i området 40-60.000 kändes märkvärdiga, rätt trista. Men det fanns en ny vintagemodell för 75.000 kr som fick det att kittla lite här och var... Det ska inte behöva kosta så mkt.


10 Nov 2020, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Total Tokai
Lite hit o miss om Gibson då..och även de andra märkena... man får leta o byta tills man hittar en man gillar..priset verkar inte vara så vägledande tyvärr


10 Nov 2020, 20:13
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1678
Location: Enköping
Post Re: Total Tokai
Har haft två 80-tals Burny LPs, båda riktigt bra med feta halsar. Gedigen kvalitétskänsla i båda till skillnad från de nyare Gibsons jag haft, Standard och Standard Faded(så det är ju "billiga" jämfört med cs).
Den ena ångrar jag att jag sålde, den var riktigt lätt och lät precis så jag vill ha en Les Paul, klassiskt 59' sound. Något nasalt och klart bett, även i halsmicken..

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


10 Nov 2020, 20:26
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Total Tokai
Little Wing wrote:
Har haft två 80-tals Burny LPs, båda riktigt bra med feta halsar. Gedigen kvalitétskänsla i båda till skillnad från de nyare Gibsons jag haft, Standard och Standard Faded(så det är ju "billiga" jämfört med cs).
Den ena ångrar jag att jag sålde, den var riktigt lätt och lät precis så jag vill ha en Les Paul, klassiskt 59' sound. Något nasalt och klart bett, även i halsmicken..

När det gäller LP gitarrer har jag enbart 2 Burnys kvar, bästa LP jag spelat på någonsin..


11 Nov 2020, 10:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Total Tokai
Sugen på en Custom. Velar mellan Tokai och FGN.
Vilken skulle ni ta?
https://www.musamaailma.fi/se/catalog/p ... egory/229/
https://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer ... k-31912277


01 Nov 2021, 13:51
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Re: Total Tokai
Jag skulle köpa Tokai. Båda är säkert kanonbra, men jag tror att andrahandsvärdet är bättre på Tokai.
Plus att FGN har fult huvud. Ser ut som ett sån kit- gitarr där de inte vågat göra ett Gibson-huvud så man får fixa det sista själv :-D


01 Nov 2021, 15:11
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Total Tokai
hawa wrote:
Jag skulle köpa Tokai. Båda är säkert kanonbra, men jag tror att andrahandsvärdet är bättre på Tokai.
Plus att FGN har fult huvud. Ser ut som ett sån kit- gitarr där de inte vågat göra ett Gibson-huvud så man får fixa det sista själv :-D


Jag bryr mig inte om andrahandsvärdet, har tänkt behålla den isåfall.
Jag gillar utseendet på båda, men FGN har inte rätt horn. Däremot så har den Seymour Duncan 59/JB. Tokai har deras egna PAF Vintage Mark 2. Dom beskrivs som lägre output i en recension. "Dynamic and fresh".
En på My Les Paul, som jag tror har 12 FGN, köpte en Tokai LC98. 2011 års modell, så det motsvarar nog den jag kollar på. Han tyckte dom kändes likvärdiga i kvaliteten.


Last edited by bummer on 23 Nov 2021, 22:02, edited 1 time in total.



01 Nov 2021, 15:42
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Total Tokai
Jag har en gammal LS50 från 82 tror jag som bara hänger här annars ;)


23 Nov 2021, 14:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.