View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Aug 2026, 08:37

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur gör du med svaj på din Stratocaster? 

Ja, hur gör du med svaj på din Stratocaster?
Jag använder svajpinnen aktivt när jag spelar. 52%  52%  [ 55 ]
Jag har svajpinnen monterad för tradition och syns skull. 5%  5%  [ 5 ]
Jag vill ha fjädrarna för ljudet men har inte monterat pinnen. 9%  9%  [ 10 ]
Jag bryr mig inte. 8%  8%  [ 9 ]
Jag skruvar ned stallet hårt och hade hellre haft hardtail. 17%  17%  [ 18 ]
Jag blockar med kil som Eric Clapton. 5%  5%  [ 5 ]
Jag bojkottar svajstall. Hardtail or nothing. 4%  4%  [ 4 ]
Total votes : 106

Hur gör du med svaj på din Stratocaster? 
Author Message

Post Hur gör du med svaj på din Stratocaster?
Inspirerad av diskussionen i tråden om värdet på svajstall (http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=107289) fick jag för mig att göra denna lilla enkät.

Själv använder jag aldrig svaj, men föredrar Stratocaster framför till exempel Telecaster eller Les Paul eftersom kroppen har så skönt rundade former. Tycker det är synd att Fender inte erbjuder hardtail som standard.

02 Feb 2016, 12:18
Profile

Post Re: Hur gör du med svaj på din Stratocaster?
Mr Smiley wrote:
Själv använder jag aldrig svaj, men föredrar Stratocaster framför till exempel Telecaster eller Les Paul eftersom kroppen har så skönt rundade former. Tycker det är synd att Fender inte erbjuder hardtail som standard.

Precis så. Strator passar mig perfekt i kropp och mensur.
Och jag kikar så smått efter en med hardtail och string thru (det sistnämnda kanske gäller för alla Strator med hardtails?).

02 Feb 2016, 12:23
Profile

En mycket vanlig variant (tror jag) saknas i enkäten, att skruva stallet mot kroppen, men vilja ha möjlighet att svaja neråt. Jag gör så, men vill inte att det skulle vara hardtail.

02 Feb 2016, 12:31
Profile WWW

Hmmm, finns väl en enorm massa varianter på detta. ;-)

Svarar i pollen trots att jag inte har min Strata kvar.

Själv styvade jag upp det flytande stallet med två extra fjädrar och tog bort svajarmen, det räckte för att få stabil stämning och ändå ha kvar det karaktäristiska Strata ljudet.

Problemet är väl att ett vanligt hardtail stall kanske inte skulle ge exakt samma ljud och karaktär som det unika flytande stallet som finns i Stratan (oavsett om det styvas upp eller ej)?

02 Feb 2016, 12:32
Profile

kjelle wrote:
En mycket vanlig variant (tror jag) saknas i enkäten, att skruva stallet mot kroppen, men vilja ha möjlighet att svaja neråt. Jag gör så, men vill inte att det skulle vara hardtail.

Får erkänna att jag inte tänkte på det, då jag själv inte svajar i någon riktning alls. Men jag tolkar ditt inlägg som att du använder svajpinnen aktivt. :)

02 Feb 2016, 12:38
Profile

Jag håller med Kjelle!

Kalle

http://www.myspace.com/buzzinblues

02 Feb 2016, 13:00
Profile WWW

Använder svaj precis hela tiden i mitt spel, till allt från divebombs till vibrato (nästan oftare till vibrato än vanligt vibrato).

Saknar dock en post i pollen: floyd ffs!!!!!

02 Feb 2016, 13:13
Profile

Vinyljunkie wrote:
Ja, det märks att vi kommer till frågeställningen från helt olika håll. :)

Förstår förstås att den som flitigt använder svaj vill ha ett avancerat svajstall. Som svajvägrare ser jag svajet som en onödig komplikation och då innebär en mer komplicerad svajkonstruktion bara ytterligare olägenheter.

Hade faktiskt en gitarr med Floyd en kort period på 80-talet. Försökte till och med använda svajet. (Dock inte mer än till introt på en låt.) Nackdelarna övervägde fördelarna för mig, så gitarren åkte ut och sedan dess har jag levt helt Floydfritt.

Däremot har jag lärt mig leva med traditionellt Strata-svaj.

02 Feb 2016, 14:07
Profile

Svajar nån gång ibland. Jag vill definitivt ha fjädrarna för soundet.

02 Feb 2016, 14:39
Profile

Ja, blir jag sugen på att svaja kommer jag sannolikt köpa någon variant med Floyd Rose, inte en Fender Strata med original flytande stall, detta trots att jag gillar Fender Strata soundet mycket i övrigt. Det som möjligtvis kan ändra mig vore om någon kan övertyga mig om att en Stratocaster med flytande stall faktiskt kan hålla stämningen tillräckligt stabilt trots att man svajar, vilka trix som man behöver känna till.

02 Feb 2016, 14:41
Profile

Mr Smiley wrote:
Vinyljunkie wrote:
Ja, det märks att vi kommer till frågeställningen från helt olika håll. :)

Förstår förstås att den som flitigt använder svaj vill ha ett avancerat svajstall. Som svajvägrare ser jag svajet som en onödig komplikation och då innebär en mer komplicerad svajkonstruktion bara ytterligare olägenheter.

Hade faktiskt en gitarr med Floyd en kort period på 80-talet. Försökte till och med använda svajet. (Dock inte mer än till introt på en låt.) Nackdelarna övervägde fördelarna för mig, så gitarren åkte ut och sedan dess har jag levt helt Floydfritt.

Däremot har jag lärt mig leva med traditionellt Strata-svaj.

Vilka olägenheter? Vilka nackdelar? Vill man att en gitarr med svaj ska hålla stämningen så är det bara (dubbellåsande) floyd som gäller. Att ha vintage-svaj har man ju för att det ska låta på ett speciellt sätt, inget annat... :P

02 Feb 2016, 15:37
Profile

Har i dag två blockade Strator.
Jag använde darrspaken flitigt förr eller rättare sagt missbrukade den.
Efter en spelning för ungefär 15 år sedan blev jag så vansinnigt trött på mig själv av att hela tiden rycka i den där pinnen.
Känner någon igen sig?

För att komma ur detta blockade jag Stratan och har sedan dess aldrig använt svaj och heller aldrig saknat den.

02 Feb 2016, 16:21
Profile ICQ WWW

kjelle wrote:

Jag kan inte heller svara eftersom det rätta alternativet saknas

02 Feb 2016, 17:22
Profile ICQ WWW

Kan ni som skruvat stallet mot kroppen med enbart möjlighet att svaja neråt lägga in någon bild (eller hänvisa till någon annan bild på nätet) så att jag får se hur det ser ut?

Eller menar ni exakt så här?
https://www.youtube.com/watch?v=lVHan8wvPYY

https://www.youtube.com/watch?v=HGC5n8BjMr0

Hmmm, det var nog så jag gjorde själv bara att trycket med fem fjädrar blev ganska hårt (tror inte ens jag behövde skruva något) samt att jag tog bort svajarmen. :-)

Förstår att det här kan fungera bra som någon sorts kompromiss om man vill kunna svaja med Strata :-) gäller väl dock att man hittar en vettig fjäderspänning, vintage fjädrar som han i första videon rekommenderade kanske inte är så dumt.

Last edited by makatech on 02 Feb 2016, 17:50, edited 6 times in total.

02 Feb 2016, 17:30
Profile

Harvester wrote:
Har i dag två blockade Strator.
Jag använde darrspaken flitigt förr eller rättare sagt missbrukade den.
Efter en spelning för ungefär 15 år sedan blev jag så vansinnigt trött på mig själv av att hela tiden rycka i den där pinnen.
Känner någon igen sig?

För att komma ur detta blockade jag Stratan och har sedan dess aldrig använt svaj och heller aldrig saknat den.

Det där känner jag igen mig i! :oops: :D
Nu har jag kvar en strata med stallet skruvat emot kroppen.
Men har på senare tid faktiskt funderat på att skaffa en strata med flytande svaj, eller justera upp det på den jag har så att det blir flytande igen. Bara för att ha en gitarr med svaj.

02 Feb 2016, 17:42
Profile WWW

Jag justerar stallet rätt hårt mot kroppen, fyra fjädrar, för hygglig stabilitet, och så juckar jag darrpinnen när jag spelar.
Tycker stratasvajet, när det är rätt justerat, är det enda som jag provat som verkligen funkar, om man inte divebombar så håller det faktiskt stämningen efter en juckning!
Satt t.ex ett bigsby på min SG när jag bytte till mig den av David här på bojen, det var ju hopplöst, stämde ur sig utan att man svajade, det åkte av och såldes direkt.

02 Feb 2016, 20:51
Profile

Äger i dag bara en HPD strata där kratrarna efter någon typ av Floyd rose eller dyl fyllts grundligt med ilimmade träbitar till förmån för ett hardtail!
Spelar jag på en strata med svaj så spänner jag alla fem fjädrarna maximalt och skruvar bort spaken.
Jag tycker att ytterst få gitarrister använder svajet så att det tillför musiken något, snarare något som många tar till när fantasin tryter!

02 Feb 2016, 23:29
Profile

Övergav Stratocastern för Jaguar på grund av den vansinniga konstruktionen som svajjet har. Det gick av strängar hela tiden på mina Stratocasters jag haft men jag har aldrig spelat av en sträng på min Jaguar (eller Gretsch med Bigsby).
Har länge funderat på att sätta i pickuper som en stratocaster fast i en Jaguar. Undrar om det gjorts?

02 Feb 2016, 23:57
Profile WWW

Thomas wrote:
Övergav Stratocastern för Jaguar på grund av den vansinniga konstruktionen som svajjet har. Det gick av strängar hela tiden på mina Stratocasters jag haft men jag har aldrig spelat av en sträng på min Jaguar (eller Gretsch med Bigsby).
Har länge funderat på att sätta i pickuper som en stratocaster fast i en Jaguar. Undrar om det gjorts?

Har svårt att förstå problemet, ja det är en väldig vinkel upp mot sadeln men en "Strata"-sadel är ju rundad mot en stallklack av Bigsby Jaguar klacktyp, bytr du aldrig strängar? Har inte spelat av en sträng på flera år varesig det är LP Strata lr Tele...

03 Feb 2016, 01:48
Profile

Marko wrote:
Thomas wrote:

Har svårt att förstå problemet, ja det är en väldig vinkel upp mot sadeln men en "Strata"-sadel är ju rundad mot en stallklack av Bigsby Jaguar klacktyp, bytr du aldrig strängar? Har inte spelat av en sträng på flera år varesig det är LP Strata lr Tele...

Jag känner igen det där med att käka strängar men det beror mycket på stallsadlarnas utformning.

Har en Strata med chromade gjutna sadlar, ungefär modell 1. på bilden, och den äter betydligt mer sträng än de jag har med tjock bockad plåt (2.).
Har även en med modell 3. och den är ganska snäll mot strängarna.

Image

Har lånat bilden från Diskant, är det måntro Groth här på Bojen? Tack, tack hursomhelst.

04 Feb 2016, 09:07
Profile

Betydligt många fler som aktivt svajar med sin Stratocaster än vad jag trodde, kul. :-)

Dock så framgår det väl inte riktigt om alla dessa verkligen kör med helt flytande stall (Strat original setup) eller däckat stall.

Med däckat stall menar jag att stallet är skruvat mot kroppen, men med möjlighet att svaja neråt vilket korrigeras med lämplig fjäderspänning.

Inte för att detta spelar så stor roll dock.... ;-)

04 Feb 2016, 14:46
Profile

Kör flytande setup på strata. Föredrar låg vinkel, nästan parallellt stall mot kroppen, i likhet med mina Floyd_utrustade gitarrer.

04 Feb 2016, 16:01
Profile

Flytande. Inställt så att G-strängen höjs en helton om jag drar svajet max bakåt, och H-strängen höjs en halvton. Typ.

04 Feb 2016, 19:11
Profile

Jag kör flytande stall utan svajarm för att få till rätt ljud och spelkänsla, det fungerar då även finfint att fjonga till stallet med handloven om man vill ha lite vibrato.
Har även en Strata med nerskruvat stall mest för att det är bekvämt om man vill köra lite olika stämningar, låter dock lite hårdare och mer teleaktigt.

Last edited by dr.drygh on 05 Feb 2016, 13:16, edited 1 time in total.

05 Feb 2016, 08:46
Profile

Min strata har stallet justerat mot kroppen så jag bara kan svaja neråt. Egentligen enbart för att den varit så sen den kom i min ägo. Fick inte ens med någon svajspak men det har jag köpt en senare. Kanske ska jag prova att justera om den till flytande vid tillfälle.

Dvs om jag lyckas lista ut hur man gör...

05 Feb 2016, 11:29
Profile

Använder svajet mycket och har det flytande med rätt stor lutning.

EDIT: Dämpar fjädrarna med skum också.

Last edited by Maestro_Mikk on 05 Feb 2016, 17:19, edited 1 time in total.

05 Feb 2016, 12:06
Profile

Ni som har det flytande upplever alltså inga större problem med att Stratan kontinuerligt tappar stämningen?

05 Feb 2016, 12:15
Profile

makatech wrote:
Ni som har det flytande upplever alltså inga större problem med att Stratan kontinuerligt tappar stämningen?

Inte alls faktiskt, dålig stämningsstabilitet har nog mer att göra med felaktig set-up och dåligt underhåll av sadlar än konstruktionen i sig.
Ska man prompt ägna sig åt dajvbombs och Steve Svaj-fasoner gör man nog dock klokt i att skaffa någon form av double locking, använt på ett sansat sätt tycker jag Vintage Strata-svaj med bockade stålsadlar funkar utmärkt förutsatt att det är väl underhållet.

05 Feb 2016, 13:29
Profile

dr.drygh wrote:
makatech wrote:

Inte alls faktiskt, dålig stämningsstabilitet har nog mer att göra med felaktig set-up och dåligt underhåll av sadlar än konstruktionen i sig.
Ska man prompt ägna sig åt dajvbombs och Steve Svaj-fasoner gör man nog dock klokt i att skaffa någon form av double locking, använt på ett sansat sätt tycker jag Vintage Strata-svaj med bockade stålsadlar funkar utmärkt förutsatt att det är väl underhållet.

Kan inte annat än hålla med här. Har både vintage-svaj och två-skruvs "vintage-likt" och det fungerar bra på båda. Båda är ställda flytande, men har just nu lite olika vinkel.

05 Feb 2016, 17:20
Profile

makatech wrote:

För mig har det räckt med låsbara stämmisar och tusq XL-sadel på stratorna för att de aldrig ska stämma ur sig.
Sen får man ju se till att sadeln är optimalt filad och även se till att ge stalsadlarna lite kärlek vid strängbyten.

05 Feb 2016, 17:24
Profile
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next