View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 12:37



Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Ok nu har jag hört det till leda. Det påstås till höger och vänster att det visst går att få ett sexpunktssvaj att fungera för nåt annat än att få rätt twangigt sound.

Så nu har jag köpt delar till en strata. Saknar bara den i sammanhanget viktigaste pusselbiten - los tremolos!

Vad ska jag köpa för nåt kexigt märke och modell? Vad är det bästa stratasvajet på marknaden?

Och.... kommer jag att lyckas så jag kan leka Yngwie och Hendrix? :)


24 Feb 2016, 16:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Jag skulle ju vilja påstå att det hänger på mer än bara stallet att hålla stämningen i och för sig, inte minst översadeln.


24 Feb 2016, 16:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Ixmack wrote:
Jag skulle ju vilja påstå att det hänger på mer än bara stallet att hålla stämningen i och för sig, inte minst översadeln.


Jojo, det fattar jag såklart. Men jag vill ha de bästa förutsättningarna att överbevisa mig själv att det går att få en strata av vintagetyp att funka att svaja med. 8)


24 Feb 2016, 16:58
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Ska du själv eller är det någon annan som ska skruva ihop delarna?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Feb 2016, 17:04
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Granis67 wrote:
Ska du själv eller är det någon annan som ska skruva ihop delarna?


Jag själv såklart.


24 Feb 2016, 17:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Det här är ordentligt bra, men inte på lager tydligen....
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=3697

Sen är det så mycket mer som ska "stämma" på gitarren för bra stämningshållning.... Vilket nämnts ovan...


24 Feb 2016, 18:28
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Jag har aldrig hållit i en gitarr med traditionellt stratasvaj som hållit stämningen. Inte heller 2-punkts med låsbara stämskruvar håller i närheten av ett floyd, vilket är det enda jag känner till som man faktiskt inte behöver ha lite ångest med innan man drar i spaken. Sen har jag inte prövat några av dom mer exotiska lösningarna som Transtrem och Kahler.


24 Feb 2016, 18:34
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
1. Låsbara stämskruvar utan några varv runt pinnen
2. Big bends nut sauce på översadeln (och stallsadlar)
3. Ha ett Super-Vee Blade Runner stall. Det sitter uppfäst i en fjäderstålsbit, så finns ingen friktion alls! :)

Image


24 Feb 2016, 18:46
Profile
User avatar

Joined: 12 Jan 2008, 03:41
Posts: 777
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
guitarnerdswe wrote:
Jag har aldrig hållit i en gitarr med traditionellt stratasvaj som hållit stämningen. Inte heller 2-punkts med låsbara stämskruvar håller i närheten av ett floyd, vilket är det enda jag känner till som man faktiskt inte behöver ha lite ångest med innan man drar i spaken. Sen har jag inte prövat några av dom mer exotiska lösningarna som Transtrem och Kahler.

https://www.youtube.com/watch?v=O0Oyc6slYRc
kolla denna!


24 Feb 2016, 18:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Jag har Callaham på min hpd och den håller stämningen.

_________________
www.slackervillezoo.se


24 Feb 2016, 20:32
Profile WWW

Joined: 13 Aug 2002, 02:18
Posts: 777
Location: Vendelsö, Stockholm
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Ett Floyd Rose såklart :wink:
Image
http://www.floydrose.com/news/fr-releas ... ng-tremolo

_________________
mosritebjorn AT gmail.com


24 Feb 2016, 22:21
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
En bit på vägen är ju att ha "staggered" mekanik så att strängtrycket kan skippas. Man vinner lite där om man kan leva med avsaknaden visuellt. Jag har två strator, båda har Wilkinsson sexpunkts med stålblock. Den ena guran med strängtryck den andra utan. Den utan funkar aningens bättre men båda är bra.
Under lång tid körde jag med blockade eller helt nerskruvade stall för jag fick det inte att funka som jag ville, men flytande stall ger en annan ton som jag ville åt så jag fick helt enkelt läsa på. Har för mig att Jonken utvecklad detta i någon tråd.
Stallskruvarnas linjering och höjdjustering är kanonviktig, och min erfarenhet är att flera fjädrar med lågt tryck funkar bättre än färre med högt. Översadeln då förstås. Kan man göra bends bakom sadeln utan att strängen hakar upp så är man en bit på väg.
Bosse

_________________
bneostman@live.se


24 Feb 2016, 23:01
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
davidihse wrote:
Jag har Callaham på min hpd och den håller stämningen.

Samma här. Gitarrdelars GD-stall är i mycket en Callahamkopia till billigare pris, men det finns inte i Vintage/Narrow som ja behövde. Har Callahamstall på 3 strator, funkar perfekt och har bra tonpåverkan.

_________________
Image


25 Feb 2016, 12:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
https://youtu.be/eDU8nqQdXfw

Funkade för mig att följa dessa råd. Inte minst att polera stallsadlarna tror jag gör susen.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Feb 2016, 12:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Tvåtakt wrote:
Super-Vee Blade Runner stall. Det sitter uppfäst i en fjäderstålsbit, så finns ingen friktion alls! :)

Image


Det där verkar spännande men ser inte vintage nog ut. Klart sugen att testa men inte just till detta projekt.


25 Feb 2016, 13:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
guitarnerdswe wrote:
Jag har aldrig hållit i en gitarr med traditionellt stratasvaj som hållit stämningen. Inte heller 2-punkts med låsbara stämskruvar håller i närheten av ett floyd, vilket är det enda jag känner till som man faktiskt inte behöver ha lite ångest med innan man drar i spaken. Sen har jag inte prövat några av dom mer exotiska lösningarna som Transtrem och Kahler.


Det är exakt detta som är utgångspunkten för min tråd. Jag känner att jag läst så mycket överallt att det visst ska funka men har heller aldrig testat en gitarr med vintagesvaj som duger för nåt annat än lite lätt vibrato. Jag vill helt enkelt testa hur nära det går att komma.


25 Feb 2016, 13:48
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Vinyljunkie wrote:
guitarnerdswe wrote:
Jag har aldrig hållit i en gitarr med traditionellt stratasvaj som hållit stämningen. Inte heller 2-punkts med låsbara stämskruvar håller i närheten av ett floyd, vilket är det enda jag känner till som man faktiskt inte behöver ha lite ångest med innan man drar i spaken. Sen har jag inte prövat några av dom mer exotiska lösningarna som Transtrem och Kahler.


Det är exakt detta som är utgångspunkten för min tråd. Jag känner att jag läst så mycket överallt att det visst ska funka men har heller aldrig testat en gitarr med vintagesvaj som duger för nåt annat än lite lätt vibrato. Jag vill helt enkelt testa hur nära det går att komma.


Utan att på något vis förringa ts gitarrmekarnivå så behövs det kanske en... ska vi säga tyngre auktoritet inom gebitet för att få till det. En Guitaraddict, en Jonken eller en Helge men vad vet jag? Många äro kallade men få äro utvalda. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 25 Feb 2016, 15:00, edited 1 time in total.



25 Feb 2016, 14:57
Profile
User avatar

Joined: 03 Nov 2011, 15:54
Posts: 646
Location: Ibanez country
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Det finns ett vintagesvaj som håller stämningen...

Image

_________________
Ibanez - New Ideas For Today's Musicians


25 Feb 2016, 14:59
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Visst, men inte fan är det ett sexpunkterssvaj. Fast jag har haft fel förr :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


25 Feb 2016, 15:02
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Wilkinson WV6 verkar spännande och framför allt billig. Har dock inte testat själv men är sugen. :)


25 Feb 2016, 15:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Granis67 wrote:

Utan att på något vis förringa ts gitarrmekarnivå så behövs det kanske en... ska vi säga tyngre auktoritet inom gebitet för att få till det. En Guitaraddict, en Jonken eller en Helge men vad vet jag? Många äro kallade men få äro utvalda. :wink:


Intressant vinkel på frågan. Undrar då med en trött blick hur många i vårt land du tror har förmågan att justera ett vintagesvaj så att det funkar eftersom du nåmner tre personer utspridda över landet som är tre av kanske tio välkända gitarrmekare. Du menar alltså på fullt allvar att det måste vara ett fullbordsproffs för att kunna justera den vanligaste gitarrmodellen? Om det verkligen är så - vilken skitgitarr stratan måste vara!!! Det är ju precis detta jag vill överbevisa mig själv om... :arrow:


25 Feb 2016, 15:33
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:

Utan att på något vis förringa ts gitarrmekarnivå så behövs det kanske en... ska vi säga tyngre auktoritet inom gebitet för att få till det. En Guitaraddict, en Jonken eller en Helge men vad vet jag? Många äro kallade men få äro utvalda. :wink:


Intressant vinkel på frågan. Undrar då med en trött blick hur många i vårt land du tror har förmågan att justera ett vintagesvaj så att det funkar eftersom du nåmner tre personer utspridda över landet som är tre av kanske tio välkända gitarrmekare. Du menar alltså på fullt allvar att det måste vara ett fullbordsproffs för att kunna justera den vanligaste gitarrmodellen? Om det verkligen är så - vilken skitgitarr stratan måste vara!!! Det är ju precis detta jag vill överbevisa mig själv om... :arrow:


Jag går ett steg längre, du kanske ska låta något fullblodsproffs montera hela gitarren? Det finns anledning till att dessa personer anlitas som gitarrmek. De har erfarenhet, ett "know how" som en hemmamek inte är i närheten av.

Hur många i Sverige som är kapabla till att göra ett vintagesvaj spelbart utifrån dina preferenser har jag ingen bekräftad uppgift på men jag tror antalet är högre än tio.

Om det du vill går att utföra så kan ett proffs det. Eftersom du inte stött på ett efter dina preferenser väl fungerande vintagesvaj antar jag att du inte är i nivå med fullblodsproffsen när det gäller justering av vintagesvaj. Hur din gitarrmekarnivå är har jag ju egentligen ingen sann uppfattning om.

Jag kan inte se att stratan skulle vara en skitgitarrer och hoppas att du efter egen förmåga får till mekandet optimalt. Lycka till!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


25 Feb 2016, 16:16
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Stratasvajet är en skitkonstruktion IMO. Men det låter bra ser bra ut och vill man ha det ljudet och utseendet vill man också kunna svaja.
Jag är glad att jag har fått kläm på hur man gör. Jag fick läsa på, fundera och studera min PRS DGT noga ,där stallet faktiskt fungerar. Jag har faktiskt valt bort strata pga svajet under ganska lång tid. Orkade aldrig sätta mig in i alla småsaker som har betydelse. Så 2015 blev det första året med strata (två dessutom) med flytande svaj. Rätt märkligt med tanke på att jag köpte min första strata 1982.... :mrgreen:
Men att få det att hålla stämningen som ett Floyd det går nog fan inte!

_________________
bneostman@live.se


25 Feb 2016, 16:32
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Ok Granis: tycker du inte att det är anmärkningsvärt att även om man köper en ny USA-strata så håller den ändå inte stämningen i det skick den kommer från fabrik?

Det du skriver är i princip att få personer faktiskt kan justera världens vanligaste gitarrmodell så att den faktiskt går att använda som den är tänkt!!!! :roll:

Jag är inget ess på gitarrmekande. Jag kan inte byta band, shimsa halsficka eller nåt annat förhållandevis avancerat, men jag kan justera, dvs sånt som de flesta som spelat ett tag kan och jag kan t o m få bukt med ett floyd, något som väldigt många genom åren gett upp på och lämnat till "fullblodsproffs".

Jag fattar faktiskt inte från vilket håll dina inlägg kommer här??? Medger du att stratan är en haffsigt gjort produkt som envisst fortsätter att vara industristandard? Eller betvivlar du bara just mina färdigheter som gitarrmek för att jag ofta skriver medvetet provokativa inlägg här på Bojen?

Det är ju rent löjeväckande om det ska krävas sån spetskompetens för just detta typ av svaj.


25 Feb 2016, 16:44
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Jag är inte heller något ess på att meka gitarrer, bara hyfsat händig och kan ta till mig info på forum och t.ex. bra guider av välrenommerade personer på YT. Det går att justera både flytande stall, och stall som är dragna mot kroppen, så att dom håller stämningen hyfsat, utan att vara en av Sveriges 10 bästa gitarrmekare. Bara stallen med knivarna och skruvarna inte är felslitna, och en liten dutt fett på kontaktpunkter, så är det inte så djävla svårt. Men jag har kanske lägre krav... Skulle aldrig falla mig in att lämna in gitarren för något sånt.
Minst lika viktigt är att sadeln är i bra skick, OK stämskruvmekanik, och inte minst viktigt, att man fäster strängarna på ett låsande sätt.

Gibsongitarrer har också konsekvent problem från fabrik, sadeln är allt som oftast för snålt skuren för 0.010-0-046 strängar, ofta för hög. Lätt att fixa, varför inte göra rätt från början, när resten av gitarren är så bra?

PRS t.ex. är OK från början, vare sig de kommer från USA eller Korea. Mer utvecklad kvalitetskontroll, kanske?

_________________
Image


Last edited by kjelle on 26 Feb 2016, 09:52, edited 2 times in total.



25 Feb 2016, 16:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Vinyljunkie wrote:
Ok Granis: tycker du inte att det är anmärkningsvärt att även om man köper en ny USA-strata så håller den ändå inte stämningen i det skick den kommer från fabrik?

Det du skriver är i princip att få personer faktiskt kan justera världens vanligaste gitarrmodell så att den faktiskt går att använda som den är tänkt!!!! :roll:

Jag är inget ess på gitarrmekande. Jag kan inte byta band, shimsa halsficka eller nåt annat förhållandevis avancerat, men jag kan justera, dvs sånt som de flesta som spelat ett tag kan och jag kan t o m få bukt med ett floyd, något som väldigt många genom åren gett upp på och lämnat till "fullblodsproffs".

Jag fattar faktiskt inte från vilket håll dina inlägg kommer här??? Medger du att stratan är en haffsigt gjort produkt som envisst fortsätter att vara industristandard? Eller betvivlar du bara just mina färdigheter som gitarrmek för att jag ofta skriver medvetet provokativa inlägg här på Bojen?

Det är ju rent löjeväckande om det ska krävas sån spetskompetens för just detta typ av svaj.


När det stallet uppfanns så var väl inte Yngwie och gänget uppfunna ännu eller?


26 Feb 2016, 08:46
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Självklart är 6-punktersstallet en skitkonstruktion. Ingen vid sunda vätskor konstruerar något som skall rotera kring sex punkter i linje, där de sex punkterna dessutom är skruvade i trä som rör på sig.
Även tvåpunkters med två rotationspunkter med radie är mer eller mindre vansinne som staller onödiga krav på precision i montering. En med radie och en med rak egg ger ett mekaniskt bestämt system och en sund lösning liksom två kullager och dylika konstruktioner. De andra är mekaniskt överbestämda och det är att be om problem.

Därmed inte sagt att det inte kan fungera men mekaniskt optimalt är det inte.

/M


26 Feb 2016, 10:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Vinyljunkie wrote:
Ok nu har jag hört det till leda. Det påstås till höger och vänster att det visst går att få ett sexpunktssvaj att fungera för nåt annat än att få rätt twangigt sound.

Så nu har jag köpt delar till en strata. Saknar bara den i sammanhanget viktigaste pusselbiten - los tremolos!

Vad ska jag köpa för nåt kexigt märke och modell? Vad är det bästa stratasvajet på marknaden?

Och.... kommer jag att lyckas så jag kan leka Yngwie och Hendrix? :)


Har inget specifikt stall att rekommendera dig, men kan berätta vad jag gjorde för att få mitt sexpunktssvaj att fungera.

Ett gammalt trixs är att man gradar av/ rundare av kanterna på hålen som stängarna går ner i, själv använder jag en borrdubb för att göra detta och man får då en fin runding.

Byt sadlarna till grafitsadlar, jo jag vet ser ju inte så vintages ut men skit va bra dessa är ! har inte bänt av en ända sträng vid stallet efter jag bytte till dessa.
Själva installationen av stallet kan vara lite pilligt. Själv brukar jag börja med skruva dit ytter skruvarna först och utan fjädrar, efter ställt in stallet så stallet ligger dikt mot kroppen samtidigt som det inte är något spel mellan dom två skruvarna, stallet o kroppen så skruvar jag resterande skruvarna en efter en samtidigt som jag håller koll på att att varje ny skruv inte lyfter stallet eller har glapp.

Lycka till

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Feb 2016, 12:38
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
Vinyljunkie wrote:
Ok Granis: tycker du inte att det är anmärkningsvärt att även om man köper en ny USA-strata så håller den ändå inte stämningen i det skick den kommer från fabrik?

Granis67 kommenterar Om det de facto förhöll sig på så vis skulle jag finna det anmärkningsvärt. Gitarrer skickas från ett ställe till ett annat med allt vad det innebär i fråga om påverkan av temperatur och luftfuktighet. Detta ställer vissa krav på mottagande musikaffär att justera instrumentet, tyvärr är denna justering något som inte alltid utförs, kanske saknas adekvat kompetens eller så vill näringsidkaren inte lägga arbetstid på detta, grejerna säljs ju ändå och skulle en kund efterfråga en annan set up så är man förhoppningsvis tillmötesgående i det enskilda fallet när man nu inte generellt utför set up . Det kan jag finna anmärkningsvärt. Vad tycker du, vems är ansvaret?


Det du skriver är i princip att få personer faktiskt kan justera världens vanligaste gitarrmodell så att den faktiskt går att använda som den är tänkt!!!! :roll:

Granis67 kommenterar Hur tror du att världens vanligaste gitarrmodellen var tänkt att användas? Jag antar att hur du använder svajet (du skriver "Och.... kommer jag att lyckas så jag kan leka Yngwie och Hendrix? :)") skiljer sig från hur konstruktören tänkt sig användandet samt hur gitarrspelare använde svajet när gitarrmodellen lanserades '54. Om svajet går att justera så att du får den funktion du vill ha av detsamma tror jag att en erfaren gitarrmek kan göra detta, kanske kan du göra det själv men om inte så är en erfaren gitarrmek en bättre väg att gå. I princip skriver jag inte det du påstår och jag förstår fortfarande inte varför du envisas med att tillskriva mig andra åsikter i spörsmålet i fråga. :?:

Jag är inget ess på gitarrmekande. Jag kan inte byta band, shimsa halsficka eller nåt annat förhållandevis avancerat, men jag kan justera, dvs sånt som de flesta som spelat ett tag kan och jag kan t o m få bukt med ett floyd, något som väldigt många genom åren gett upp på och lämnat till "fullblodsproffs".

Granis67 kommenterar Du skriver att du "...är inget ess på gitarrmekande." men säger ändå som svar på frågan vem som ska skruva ihop gitarren "Jag själv såklart." :shock: :wink: Jag menar att det kan vara stor skillnad på det utförda monteringsarbetet gjort av erfaren gitarrmek kontra egen montering. Kanske kan du, kanske kan du inte få monteringen optimal. Jag kan också utföra en del enklare justeringsarbete (t.ex. intonera, pickuphöjd, underhåll/rengöring etc) på mina gitarrer så att det fungerar för mig men vissa saker kan jag inte göra lika bra som en erfaren gitarrmek.

Jag fattar faktiskt inte från vilket håll dina inlägg kommer här??? Medger du att stratan är en haffsigt gjort produkt som envisst fortsätter att vara industristandard? Eller betvivlar du bara just mina färdigheter som gitarrmek för att jag ofta skriver medvetet provokativa inlägg här på Bojen?

Granis67 kommenterar Som jag tidigare skrivit "...du kanske ska låta något fullblodsproffs montera hela gitarren? Det finns anledning till att dessa personer anlitas som gitarrmek. De har erfarenhet, ett "know how" som en hemmamek inte är i närheten av." Angående stratan skrev jag tidigare "Jag kan inte se att stratan skulle vara en skitgitarr..." (uttrycket skitgitarr använde jag i mitt svar eftersom det var så du skrev i ett tidigare inlägg). Min inställning är den att Stratocaster som modell inte är någon hafsigt gjord produkt. Beträffande eventuella tvivel gällande dina färdigheter som gitarrmek skrev jag tidigare "Eftersom du inte stött på ett efter dina preferenser väl fungerande vintagesvaj antar jag att du inte är i nivå med fullblodsproffsen när det gäller justering av vintagesvaj. Hur din gitarrmekarnivå är har jag ju egentligen ingen sann uppfattning om."




Det är ju rent löjeväckande om det ska krävas sån spetskompetens för just detta typ av svaj.


Granis67 kommenterar Mig veterligen finns det kunskap på olika nivåer över hela skalan, även om du själv inte skulle lyckas optimera stallet efter dina premisser kan det ju finnas någon annan som klarar av det utan att för den skull räknas till de erfarna gitarrmekarnas skara. Med det sagt så tror jag att optimering mycket väl kan kräva spetskompetens, finner faktiskt inget löjeväckande i det.

Från det ena till det andra, någon gång ska jag läsa och sätta mig in i "Skola: Lär er använda quote-funktionen" men inte idag. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


26 Feb 2016, 13:05
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Köpa vilket vintage-strata-svaj som håller stämningen?
rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:
Ok Granis: tycker du inte att det är anmärkningsvärt att även om man köper en ny USA-strata så håller den ändå inte stämningen i det skick den kommer från fabrik?

Det du skriver är i princip att få personer faktiskt kan justera världens vanligaste gitarrmodell så att den faktiskt går att använda som den är tänkt!!!! :roll:

Jag är inget ess på gitarrmekande. Jag kan inte byta band, shimsa halsficka eller nåt annat förhållandevis avancerat, men jag kan justera, dvs sånt som de flesta som spelat ett tag kan och jag kan t o m få bukt med ett floyd, något som väldigt många genom åren gett upp på och lämnat till "fullblodsproffs".

Jag fattar faktiskt inte från vilket håll dina inlägg kommer här??? Medger du att stratan är en haffsigt gjort produkt som envisst fortsätter att vara industristandard? Eller betvivlar du bara just mina färdigheter som gitarrmek för att jag ofta skriver medvetet provokativa inlägg här på Bojen?

Det är ju rent löjeväckande om det ska krävas sån spetskompetens för just detta typ av svaj.


När det stallet uppfanns så var väl inte Yngwie och gänget uppfunna ännu eller?


Nej och enda anledningen att Yngwie fortfarande envisas med att köra med vintagesvaj är väl för att han som så många andra gillar ljudet som det bidrar med. Det är ju precis därför jag är sugen på att testa trots att jag alltid förkastat dess funktion.


26 Feb 2016, 13:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 80 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: TUF and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.