View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:59



Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2
enkel, billig o funktionell hemmastudio tips 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
SLA wrote:
Liten lista att utgå ifrån ;)
Ljudkort: Focusrite forte, Focusrite Scarlett 2i2 Studio -pack,
Mic: Röde NT1-A
Trumprogram: Toontracks, EZ drummer
Virtuell synt: Toontracks, EZ keys (kanske missförstått)
DAW: Reaper
Midikeyboard:

kolla på: recordingrevoilution.com

inget speciellt jag missat som är uppenbart för er?
sjysst midikeyboard som funkar?
DAW som ni fördrar?
Annat man bör tänka på?


Vad skall din vän spela in? Vet man det kan man helt säkert få ner (eller upp) listan lite.
Skall han, till exempel, spela in sång måste han ha slutna hörlurar av något slag. Och med det börjar funktioner på ljudkortet spela stor roll, kan man ställa en separat lyssningsmix för lurarna? Kan man lägga effekter på bara monitor (eller bara lurarna) lyssningen? Att sjunga in torrt tröttnar man ganska fort på (att kunna lägga effekter på lyssningen är viktigt). Hur kraftig är hörlursförstärkaren i kortet? (på många är den för svag för att få lite volym, och då hör man bara sig själv).
Vad man skall göra avgör helt enkelt vad man behöver.

EZ keys är ett virtuellt piano (massor av olika versioner av klaviatur).

Det är helt självklart ljudskillnader mellan olika program.
Samma skillnad som det är mellan, till exempel, alla digitala effekter. Alltså hur ljudhanteringsalgoritmerna är skrivna.
Att två program båda hanterar Wave är inte detsamma som att de gör det med samma algoritmer.
Det enda som skiljer det billigaste digital reverb du kan hitta från det dyraste är ad/da omvandlare och algoritmer, och vi vet ju alla hur stor ljudskillnad det är där. Det kan ju vara från helt värdelöst till helt fantastiskt.
Algoritmerna påverkar även latency, hur snabbt de gör alla beräkningar.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Sep 2016, 08:46
Profile WWW

Joined: 02 Mar 2003, 16:58
Posts: 305
Location: Stockholm
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Istället för Ez-keys skulle jag titta på Reason essentials som har flera olika ljud och loopar och grejer (även tummor om man vill) Finns en demo som funkar fint om man vill testa.

/Krister

_________________
"There's only two kinds of music... The Blues and Zip-a-dee-doo-dah." -

https://soundcloud.com/milkweed-mud


08 Sep 2016, 08:48
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
shit ännu mer att tänka på, där ser man ;) Jo han kommer att spela in sång, trummor, gitarr, så långt vet jag i alla fall. INser även att focusriten scarlett har stora problem med gitarr rakt in och behöver då en DI-box mellan, detta problem kanske inte Focusrite forte har ? DÅ är den ju värd sitt högre pris bara pga detta förutom att vara bättre på andra sätt oxå..

så glad att jag ställde frågan här..phu :mrgreen:
jepp slutna hörlurar ska till i listan
ska kolla pluginen som tipsas ovan


08 Sep 2016, 08:58
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Min första tanke är att skynda långsamt. Av erfarenhet vet jag många som satsat järnet och köpt allt de behöver för att sedan aldrig få igång grejerna. Skulle satsa på ett interface från nån etablerad tillverkare för runt 1000-1500:- och sedan en demo på nåt program som man vill lära sig, allt för att känna på och få en uppfattning hur man vill jobba. På detta sätt slipper man en massa felköp och kan utveckla sin hemstudio på sikt med prylar man behöver och kan använda. Blocket är fullt med tappade sugar.....


08 Sep 2016, 09:17
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
du har så rätt, hittade att focusrite fixat gitarrstrulet på sin scarlett gen2 och deras "paket" är ju rätt prisvärt med hörlurar och mikrofon o inkluderad programvara, plugins mm, nått att börja med o komma igång med tänker jag, sen bara att sätta igång och lära o ev tappa sugen ;)


08 Sep 2016, 09:28
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Jag kör Scarlett 2i2, men skulle jag köpa nytt så skulle jag satsa på Scarlett 18i8.
Mest för att kunna använda den utanför "studion", typ replokal osv.
Jag tänker fördelen med fler ingångar om man vill spela in live eller micka upp förstärkare med flera mickar osv.

I övrigt kör jag Mac och växlar mellan Logic Pro X och Garageband.

_________________
Instagram @fyris


08 Sep 2016, 09:36
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
SLA wrote:
du har så rätt, hittade att focusrite fixat gitarrstrulet på sin scarlett gen2 och deras "paket" är ju rätt prisvärt med hörlurar och mikrofon o inkluderad programvara, plugins mm, nått att börja med o komma igång med tänker jag, sen bara att sätta igång och lära o ev tappa sugen ;)


Ja det känns ju helt rätt! Ett enkelt paket med allt man behöver som man kan testa innan man går vidare med diverse pluggar, Vst:s m.m. Man kommer rätt långt med detta som brukar följa med de flesta DAW:s.


08 Sep 2016, 09:40
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
ska höra mer med honom och kolla hur mycket han tänkt micka upp osv, men inget hindrar ju att han uppgraderar när han blivit varm i kläderna, misstänker att det kommer kännas svettigt för honom att överhuvudtaget komma igång med hur en DAW funkar ;D

jag är själv sugen på ett scarlett gen 2 paket nu


08 Sep 2016, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2015, 00:33
Posts: 241
Location: Eskilstuna
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
SLA wrote:
ska höra mer med honom och kolla hur mycket han tänkt micka upp osv, men inget hindrar ju att han uppgraderar när han blivit varm i kläderna, misstänker att det kommer kännas svettigt för honom att överhuvudtaget komma igång med hur en DAW funkar ;D

jag är själv sugen på ett scarlett gen 2 paket nu


En annan fördel med 18i8 är dubbla hörlurarutgångar...

Jag känner att jag måste uppgradera mig genast.. :)

_________________
Instagram @fyris


08 Sep 2016, 10:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Hur pass modern och bra dator krävs för att köra moderna ljudkort?
Eller kan man rent av ta en nästan 10 år gammal maskin och bara tuta och köra?


09 Sep 2016, 10:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
rifle wrote:
Hur pass modern och bra dator krävs för att köra moderna ljudkort?
Eller kan man rent av ta en nästan 10 år gammal maskin och bara tuta och köra?


Köper du ett kort som är standard USB kan du lätt åka på en gammal dator (lite beroende på vilken nivå den var på för tio år sen, är det lite RAM kan det bli jobbigt. Inte för ljudkortet men för programmen du skall använda. Små hårddiskar blir snabbt fulla, hög upplösning tar stor plats). Du måste nog blåsa datorn och installera om allt från tomt om du inte gjort det på senare tid (och ännu mer om du haft internet på den. Just det är nog det viktigaste för att få en bra studiodator, inget internet. Problemet nu är att alla moderna program kräver en massa verifieringar från internet, irriterande).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Sep 2016, 10:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Magnus Olsson wrote:
rifle wrote:
Hur pass modern och bra dator krävs för att köra moderna ljudkort?
Eller kan man rent av ta en nästan 10 år gammal maskin och bara tuta och köra?


Köper du ett kort som är standard USB kan du lätt åka på en gammal dator (lite beroende på vilken nivå den var på för tio år sen, är det lite RAM kan det bli jobbigt. Inte för ljudkortet men för programmen du skall använda. Små hårddiskar blir snabbt fulla, hög upplösning tar stor plats). Du måste nog blåsa datorn och installera om allt från tomt om du inte gjort det på senare tid (och ännu mer om du haft internet på den. Just det är nog det viktigaste för att få en bra studiodator, inget internet. Problemet nu är att alla moderna program kräver en massa verifieringar från internet, irriterande).

/Magnus


Vad är lite RAM på ett ungefär?
:roll: :oops:


09 Sep 2016, 10:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
rifle wrote:

Vad är lite RAM på ett ungefär?
:roll: :oops:


Svårt att säga... :D
4gb är nog på gränsen (tror jag, länge sen man kom i kontakt med så lite) och 8gb är lite :D

Hur som helst väldigt enkelt, och billigt, att slänga i mer.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Sep 2016, 12:13
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Jag har en gammal Windows Vista maskin (som jag inte använder normalt) som har 4G (man kan inte ha mer i en 32-bitars dator).
Den har en massa mjukvarusyntar etc. Det funkar helt OK, fast det märks att vissa syntar käkar en massa CPU. Ska
du man köra en massa spår med tunga mjukvarusyntar (till exempel Spectrasonics Tilian) får man hushålla.
Men annars, vanliga inspelningar, så klarar den fler spår än man vill ha.
Annars använder jag nästan alltid en modern laptop, som springer i åttor runt gamligen.

När det gäller mick, så funkar Röde NT1 bra till det mesta men inte som enda mick för att spela in gitarrförstärkare.
Där gör till exempel en SM57 ett mycket bättre jobb och är dessutom billigare (tror jag). Jag har bägge.


09 Sep 2016, 13:44
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Vad det gäller ram så kör jag 16Gb hemma med en i5 4690K@4.3ghz. I studion kör jag 32Gb ram och en i7 5820K, 6 kärnig klockad till 4.5ghz. Ju fetare dator desto mindre krångel med mängden pluggar, spår m.m.


09 Sep 2016, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Stort tack allihopa för era värdefulla synpunkter, det har helt klart klarnat en hel del och även för andra än mig :D


11 Sep 2016, 10:33
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Ett annat tips för att väcka liv i lite äldre datorer förutom ram är att byta ut disken mot en ssd disk, gör oftast en väldigt stor skillnad i upplevd prestanda.


12 Sep 2016, 10:43
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Gammal tråd :D
Men fortfarande intressant.
Om man nu ska börja använda nåt enkelt men ändå ett bra program för PC vad ska man börja med?
För MAC så lovordas garageband för enkelheten, finns det nåt som lovordas på samma sätt för PC?


09 Aug 2019, 15:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Jag har inte hittat nåt liknande GarageBand för PC som är värt tiden..men vi får väl se om någon annan hittat nått o skriver.
Rekommenderar annars att skaffa en gammal iMac eller köra med Reaper.

En sökning ger annars detta
https://www.makeuseof.com/tag/6-garageb ... n-windows/


10 Aug 2019, 09:02
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
SLA wrote:
Jag har inte hittat nåt liknande GarageBand för PC som är värt tiden..men vi får väl se om någon annan hittat nått o skriver.
Rekommenderar annars att skaffa en gammal iMac eller köra med Reaper.

En sökning ger annars detta
https://www.makeuseof.com/tag/6-garageb ... n-windows/


Jag skulle säga Reaper som är väldigt bra, sen vill du ha VST-pluggar och då drar det iväg i alla fall. Reason 10 känns väldigt ”analogt” att jobba i, bra pluggar ingår och ett trevligt gränssnitt. Använder du Mac så är det Logic.


10 Aug 2019, 13:55
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
SLA wrote:
Jag har inte hittat nåt liknande GarageBand för PC som är värt tiden..men vi får väl se om någon annan hittat nått o skriver.
Rekommenderar annars att skaffa en gammal iMac eller köra med Reaper.

En sökning ger annars detta
https://www.makeuseof.com/tag/6-garageb ... n-windows/


Ett tips, kolla in Cakewalk by Bandlab for Free. Recently killed off by Gibson but saved by Bandlab.


10 Aug 2019, 20:33
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Om man har iPad är Cubasis kalasbra, med ett s.k. class compliant USB-ljudkort, som inte behöver några drivers. Går att spela in många kanaler samtidigt och riggen blir oslagbart slick för ”mobila” inspelningar.
Ljudet är normal 24-bitarskvalitet, dvs. lysande.
Ska man editera mycket blir det litet råddigt med pekskärmen, men det är kanske en vanesak. Cubasis tar numera AU-pluggar, t.ex. sagolika FabFilters Pro-Q.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


10 Aug 2019, 22:55
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Marshall wrote:
Om man har iPad är Cubasis kalasbra, med ett s.k. class compliant USB-ljudkort, som inte behöver några drivers. Går att spela in många kanaler samtidigt och riggen blir oslagbart slick för ”mobila” inspelningar.
Ljudet är normal 24-bitarskvalitet, dvs. lysande.
Ska man editera mycket blir det litet råddigt med pekskärmen, men det är kanske en vanesak. Cubasis tar numera AU-pluggar, t.ex. sagolika FabFilters Pro-Q.



Vilken iPad tycker du funkar? En ny generation iPad med mycket RAM kostar pengar, FabFilter är top notch men inga budgetpluggar. Har man redan ett interface kanske en begagnad Mac med Logic blir både billigare och mer effektivt?

Använder inte OS för musik, men Logic X måste vara världens mest prisvärda DAW?


11 Aug 2019, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
iPad Air (v 2?) funkar utmärkt. Jag tror den har 64 Gb och den har 3-4 år på nacken.

Jag menar bara att om man har en iPad redan och är ifärd med att köpa ett ljudkort så blir detta en billig och bra lösning med större möjligheter än man kanske i förstone anar.
Programvara/appar till iPad/iOS är ju jämförelsevis mycket billiga, om än begränsade.
Just Pro-3 kostar typ 1800:- till vanlig dator och typ 450:- till iOS.

Ska man redigera mycket efter gjord inspelning blir det kanske alltför pilligt men för att göra studio grade inspelningar i repan funkar det förträffligt.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Aug 2019, 12:27
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Det kanske är en bra lösning och appar är som sagt prisvärda. Man kan väl säga att det beror på vad man redan har? Bara FabFilter-pluggen och Cubasis kostar mer än Logic Pro X. Stod jag på noll skulle det bli en begagnad Mac och Logic 8)


11 Aug 2019, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: enkel, billig o funktionell hemmastudio tips
Abe Normal wrote:
Det kanske är en bra lösning och appar är som sagt prisvärda. Man kan väl säga att det beror på vad man redan har? Bara FabFilter-pluggen och Cubasis kostar mer än Logic Pro X. Stod jag på noll skulle det bli en begagnad Mac och Logic 8)


Logic Pro X kostar 2095:- i Apple store, finns det billigare någon annanstans? Om inte är det ju mer än dubbelt så dyrt som Cubasis och Pro-3 ihop.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Aug 2019, 22:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.