View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 04:24

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Borrning av hål för strata-svaj-klon (inte clone)? 
Author Message

Post Borrning av hål för strata-svaj-klon (inte clone)?
Hålen på MJTs stratakroppar är borrade för stall, men inte för klon som håller fjädrarna. Är det någon som har några tips på hur man fiffigast gör? Jag har bara monterat stratastall i gitarrer med förborrade kroppar, så jag vill gärna se till att göra rätt i debuten.

Hur djupt brukar ni borra? Vilken vinkel. Det ser ju ut att bli en lite bökig vinkel för skruvmaskinen.

Kroppen är i al för övrigt, om det nu har någon betydelse.

Tack på förhand!

21 Nov 2016, 20:10
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Borrning av hål för strata-svaj-klon (inte clone)?
Det är lite bökigt, långt borr brukar hjälpa, brukar borra lika djupt som skruven är lång.
För brant vinkel gör att klon tar i luckan (om den inte är ända in) likaså om hålen kommer för grunt i recessen.
Kolla höjden på hålen i en vanlig Fender och försök borra så flackt det går.

21 Nov 2016, 20:59
Profile

Ett tricks är att använda en sån där flexibel arm för borrchucken; chucken har på en sån en väldigt liten diameter, då får du en bra vinkel på hålet.

http://kuhnamps.com

21 Nov 2016, 22:32
Profile ICQ WWW

Kolla på en annan strata där det redan är bra monterat och använd fjäderklon du skall använda som mall och slå märken där skruvarna skall sitta med något spetsigt. Provdrag skruvarna några gängor genom fjäderklon och se till att allt är rakt och att fjäderklon varken slår i botten eller hänger ovanför urfräsningen för fjädrarna. Sedan borrar du med ett extralångt borr. För halsskruven som har samma gänga som skruven till fjäderklon gäller 0.125" på Fenders originalritningar. Det blir strax över 3 mm på svenska och ett 3 mm borr blir bra. I och med att det är en alkropp här och al är rätt mjukt använd inte större diameter. Biltema har åtminstone haft extra långa borr överkomligt, även om dom är mjuka i stålet och svajar lite. Kör på låg hastighet.

21 Nov 2016, 23:44
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
Kolla på en annan strata där det redan är bra monterat och använd fjäderklon du skall använda som mall och slå märken där skruvarna skall sitta med något spetsigt. Provdrag skruvarna några gängor genom fjäderklon och se till att allt är rakt och att fjäderklon varken slår i botten eller hänger ovanför urfräsningen för fjädrarna. Sedan borrar du med ett extralångt borr. För halsskruven som har samma gänga som skruven till fjäderklon gäller 0.125" på Fenders originalritningar. Det blir strax över 3 mm på svenska och ett 3 mm borr blir bra. Biltema har såna överkomligt, även om dom är mjuka i stålet och svajar lite.
Kör på låg hastighet.

Nej, små borr hög hastighet stora borr låg hastighet, det är grundläggande.
Små borr avverkar mindre än stora, därav hög hastighet, plus hög hastighet stabiliserar mindre borr.

21 Nov 2016, 23:54
Profile

Amp Healer wrote:
woodstock wrote:
Kolla på en annan strata där det redan är bra monterat och använd fjäderklon du skall använda som mall och slå märken där skruvarna skall sitta med något spetsigt. Provdrag skruvarna några gängor genom fjäderklon och se till att allt är rakt och att fjäderklon varken slår i botten eller hänger ovanför urfräsningen för fjädrarna. Sedan borrar du med ett extralångt borr. För halsskruven som har samma gänga som skruven till fjäderklon gäller 0.125" på Fenders originalritningar. Det blir strax över 3 mm på svenska och ett 3 mm borr blir bra. Biltema har såna överkomligt, även om dom är mjuka i stålet och svajar lite.
Kör på låg hastighet.

Små borr avverkar mindre än stora, därav hög hastighet, plus hög hastighet stabiliserar mindre borr.

Om du läser sammanhanget så förstår du möjligen varför jag föredrar låg hastighet här. Det blir inte så mycket att borra ett hål i al heller, mer som att dra in en korkskruv när man öppnar en vinflaska.

22 Nov 2016, 00:25
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
Amp Healer wrote:

Om du läser sammanhanget så förstår du möjligen varför jag föredrar låg hastighet här. Det blir inte så mycket att borra ett hål i al heller, mer som att dra in en korkskruv när man öppnar en vinflaska.

Ja om du läser o förstår. Så inser du att borrets avverkning i detta fallet (och många gånger när det kommer till trä) är sekundärt.
Utan det är att hög hastighet stabiliserar mindre bor = mindre lätt att bryta av dom, som var det primära.

22 Nov 2016, 10:42
Profile

Amp Healer wrote:

Ja om du läser o förstår. Så inser du att borrets avverkning i detta fallet (och många gånger när det kommer till trä) är sekundärt.
Utan det är att hög hastighet stabiliserar mindre bor = mindre lätt att bryta av dom, som var det primära.

Du säger emot dig själv här och vänder på det du ser som primärt och sekundärt, om du läser ditt tidigare inlägg. Nyss berodde allt på avverkningen, nu har den ingen betydelse. Du vet alltså inte riktigt vad som gäller eller vad du uttalar dig om? Behov att förtydliga alltså det finns inget som hindrar att man kör sakta och tar det lite försiktigt i fallet vi pratar om här?

Behovet att reglera ner hastigheten för högre borrdiameter är direkt kopplat till att att man vill hålla vinkelhastigheten och vinkelmomentet konstant. Det är också kopplat till hur hårt materialet är. Hur mycket ett borr avverkar är även kopplat till vilken skärdiameter man har.

22 Nov 2016, 15:25
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
Amp Healer wrote:

Du säger emot dig själv här och vänder på det du ser som primärt och sekundärt, om du läser ditt tidigare inlägg. Nyss berodde allt på avverkningen, nu har den ingen betydelse. Du vet alltså inte riktigt vad som gäller eller vad du uttalar dig om? Behov att förtydliga alltså det finns inget som hindrar att man kör sakta och tar det lite försiktigt i fallet vi pratar om här?

Behovet att reglera ner hastigheten för högre borrdiameter är direkt kopplat till att att man vill hålla vinkelhastigheten och vinkelmomentet konstant. Det är också kopplat till hur hårt materialet är. Hur mycket ett borr avverkar är även kopplat till vilken skärdiameter man har.

Tydligen är jag inte ensam om missa när man läser, jag skrev :

Jag har en utbildning som både möbelsnickare o verktygsmakare, så teorierna runt borrhastigheter har jag fått lära mig från grunden.

Men du verkar inte allt klart för dig så här får du lite läsing:
http://prokcssmedia.blob.core.windows.n ... -speed.pdf

11000 v/m är rekommenderat för 3 mm borr i trä, pytts för låg hastighet där :lol:

Men ska vara helt ärlig med att jag i min ungdom knäckte många små borr innan jag lärde mig att dom skulle gå på hög hastighet och inte som jag trodde då låg.

22 Nov 2016, 16:02
Profile

Amp Healer wrote:

Tydligen är jag inte ensam om missa när man läser, jag skrev :

Jag har en utbildning som både möbelsnickare o verktygsmakare, så teorierna runt borrhastigheter har jag fått lära mig från grunden.

Men du verkar inte allt klart för dig så här får du lite läsing:
http://prokcssmedia.blob.core.windows.n ... -speed.pdf

11000 v/m är rekommenderat för 3 mm borr i trä, pytts för låg hastighet där :lol:

Men ska vara helt ärlig med att jag i min ungdom knäckte många små borr innan jag lärde mig att dom skulle gå på hög hastighet och inte som jag trodde då låg.

Det här är ju pinsamt roligt:

Det är bara att läsa ett par rader ner i dokumentet i din länk:
Quote:
Note that it is quite possible to drill with smaller diameter drill bits, i.e. at lower cutting speeds.

Det finns ingen som helst risk att köra av ett 3 mm borr här. Al är ett relativt mjukt träslag.

22 Nov 2016, 16:45
Profile ICQ WWW

Alltså jag förstår överhuvudtaget inte resonemanget att hastigheten skulle ha något med risken för brott att göra. Man måste anpassa hastighet och tryck efter vilket material man borrar i, ja. Felet de flesta gör är att de trycker för lite, i tron att de så skonar borren. Det som händer så är att man värmer upp borren, förstör härdningen, borren blir slö och materialet blir bränt. Grundregel: Det ska bli låååånga spiraler när man borrar, annars trycker man för lite! Men en tre mm borr i ändträ på al? Spelar för tusan ingen roll!

http://kuhnamps.com

22 Nov 2016, 19:00
Profile ICQ WWW

Tack! Det blir en tur till Biltema för inköp av långt 3mm-borr. :)

24 Nov 2016, 02:23
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:

Underbart! Problem möjligen att Biltema snabb koll på nätet bara verkar ha 4 mm i sortimentet 2016. Borrförlängare plus 3 mm standardborr alternativ. Har du Jula när där du bor verkar dom ha. Inga stora pengar och bra att ha om man mekar gitarrer, dra stalljord, vidga genomföringar för ledare till mickar osv.

24 Nov 2016, 03:57
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
CarlM wrote:

Underbart! Problem möjligen att Biltema snabb koll på nätet bara verkar ha 4 mm i sortimentet 2016. Borrförlängare plus 3 mm standardborr alternativ. Har du Jula när där du bor verkar dom ha. Inga stora pengar och bra att ha om man mekar gitarrer, dra stalljord, vidga genomföringar för ledare till mickar osv.

Japp! Jula finns i byn. Menar du en sån här förlängare? https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borr/tillbehor/borrforlangare-181465/

24 Nov 2016, 23:48
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
woodstock wrote:

Japp! Jula finns i byn. Menar du en sån här förlängare? https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borr/tillbehor/borrforlangare-181465/

Yeah, right! Det blir bättre, då kan du styra förlängaren med ena handen. Mät upp efter en annan gitarr, markera hålen och vinkla ner borr plus förlängare så mycket du kan så blir det rätt. Vinkeln som blir behövs för att man skall komma åt med mejseln. Jag gjorde en del såna här montage på Warmothkroppar åren runt 2000-talet: Oljade stratakroppar och Schaller Floyd Rose, HSS direkt i träet och Warmoth Construction 22 bandare med standard thin profil och compound radius. Man undrar var alla såna är idag?

25 Nov 2016, 00:32
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]