View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 00:58



Reply to topic  [ 5 posts ] 
baskropp? Billigt Vs Dyrt? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post baskropp? Billigt Vs Dyrt?
Ska köpa å lacka en P-bas kropp å kollar runt lite. Är det stor skillnad på billiga Hoscokroppar t.e.x jämfört med dyrare varianter från Allparts WD osv?


22 Dec 2016, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 12 Dec 2008, 19:31
Posts: 630
Location: Västertorp, S Stockholm.
Post Re: baskropp? Billigt Vs Dyrt?
Jag tycker Hosco gör väldigt bra grejer. Har köpt ett par halsar och en telekropp. Kroppen var helt ok och halsarna är väldigt fina och stabila. Bra på riktigt.
Lasse

_________________
http://soundcloud.com/lasse59
http://www.creamcheese.se


22 Dec 2016, 20:09
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: baskropp? Billigt Vs Dyrt?
Då slår jag till på en Hosco med andra ord!


23 Dec 2016, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: baskropp? Billigt Vs Dyrt?
Vet inget om baskroppar, men blev inte nöjd med min HPD-tele förrän jag bytt ut den dyra specialbeställda Warmoth-halsen mot en begagnad Hosco-hals. Då hade jag allra först provat med en ny hals från WD Music från gitarrdelar.

Nu fattar jag att detta är just inget annat än just mina erfarenheter av just dessa halsar på just denna kropp (kroppen från Allparts). Kan lika gärna ha berott på andra saker som en kunnig gitarrmeckare kunnat fixa.


23 Dec 2016, 12:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: baskropp? Billigt Vs Dyrt?
Precis som på alla typer av stränginstrument -är det en ENORM skillnad även i basar i vad det är för kvalitet på virket!

Sedan om kvalitet är billigt eller dyrt; blir mer en sekundär fråga här. Däremot tenderar "billigt" eller "dyrt" oftast vara baserat på vilken kvalitet det handlar om. Jag byggde för inte allt för länge sedan en P-bas åt mig själv. Och på denna bas utgick jag helt efter vad jag själv ville ha i en bas:

Image Image


Vid den första blicken; ser nog denna bas ut som en ganska basic P-bas. Men så är det förstås inte. Allt på basen är topp material -samt rena custom spec. Och det har hittills inte spelat någon roll -hur dyr custom -eller productionline bas man har jämfört denna bas emot: Den här basen "har" helt enkelt bara "det där lilla extra" som gör att den låter bättre. Det spelar lixom ingen roll om man spelar i pluggat eller ur pluggat; det bara funkar bättre.

Så åter till frågeställningen: "billigt eller dyrt?"
Om jag skulle köpa den dyraste P basen Fender erbjuder; skulle jag säkert få en bra bas. Däremot är jag ganska övertygad om att den Fender basen INTE skulle låta bättre än den här basen på bilden. Om det fysiskt och enkelt skulle gå att kastbyta kroppar mellan Fender basen och denna bas; skulle detta troligen ge följande skillnader:

A.) Fender basen skulle troligen låta lite bättre.
B.) Min bas skulle troligen låta lite sämre.
C.) Båda basarna (modifierade) skulle låta sämre än vad min bas gör idag.

Om detta antagande stämmer, (notera att detta endast är mitt egna antagande här) -så betyder kroppen väldigt mycket för vilket sound man egentligen får ur sitt instrument. I detta exempel har vi hittills snackat om att byta en topp hals emot en topp hals mellan två bra basar. Hur skulle skillnaderna bli ifall man skulle byta kroppar mellan en topp bas och en bra bas: Eller rent av; mellan en "dyr" bas och en "billig" bas? Jag törs garantera att skillnaderna skulle bli betydligt större.

Så varför ens fundera över att byta ut kroppen på ett stränginstrument? -Vad är man ute efter? -Vad vill man uppnå? Självklart vill man oftast få fram någonting mer tilltalande/passande ut instrumentets tonregister, funktion och spelbarhet. Detta givetvis kryddat med en eventuell ny look. Då måste man kunna svara på frågan: Hur bra vill jag ha det -och är jag bredd att betala för det jag egentligen är ute efter? Och balansera detta emot: Är det värt att lägga ner de pengarna på denna bas -eller helt enkelt köpa en ny -eller bygga en ny, bättre bas istället?

- Jag tror att det bästa receptet är att först ha bra koll på vad man egentligen söker i förändringsväg -innan man agerar....


/ Jonken :idea:


23 Dec 2016, 19:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd, Bing [Bot], Google [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.