spelasnabbare wrote:
Min första elgitarr var en billig Neville Stratocaster, inköpt på Musikbörsen 1993 ngn gång. Den har hängt med runt i alla år, nerpackad i ett case. Och alltid legat bortglömd under sängen. Den är helt jävla ospelbar pga vassa skruvar och skit som sticker upp ur stallet och en hals som är helt skev.
Tänkte dock fixa till den nu så den åtminstone blir spelbar. Steg ett är väl att byta ut halsen och stallet. Men vad skall jag ha? Vad är bra fabrikat och vad är prisvärt? Passar vilket typ av "stratahals" som helst? (kan inte ett skit eftersom jag bara spelat på Gibsons sedan -96)
En standard/vintage spec Stratahals -borde passa rakt in i halsfickan. Stallet måste du mäta för att få rätt. Det mått som är intressant för dig är C-C -måttet mellan de yttersta stallmonteringsskruvarna (de under E-strängarna). När du mätt detta skall du räkna om ditt mm mått till tum -och sedan till fraktion variant av tum. Detta för att kunna relatera till vilken spacing på stall du skall ha. Exempel på de vanligaste Fender måtten:
Vintage = 2 7/32"
Narrow/Am Standard/Mexico 2 1/16"
/ Jonken