View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Aug 2026, 16:01

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Mickdilemma....SC eller HB osv. 
Author Message

Post Mickdilemma....SC eller HB osv.
Hej.
Jag har tre elektriska gitarrer. Samtliga H-H strator (alltså humbuckers, utan mittmick).
Har övervägt att ge SC-mickar en till chans och det beror helt enkelt på att jag på en av gitarrerna (som också är den med mest traditionella strataspecar) nästan ALLTID kör med mickarna splittade för att den helt enkelt låter bättre då. Det låter helt enkelt bra som fan!

Just den gitarren har Seymour Duncan TB59 i stall och Jazz i hals. Den låter rätt mediokert med mickarna i i HB-läge men alltså mycket bra med coil split.
Detta gäller enbart denna gitarr. Upplever inte tillstymmelse till samma sak på de andra gitarrerna (de har DiMarzio Paf36, PAF Pro och Bluesbucker).

Är det nu ens givet att ett set fina SC-mickar kommer låta (ännu) bättre än mina splittade Duncan-humbuckers eller kan jag bli den första människan någonsin som föredrar splittad HB framför riktig SC? Vad borde jag göra egentligen?

05 Mar 2017, 00:52
Profile

Post Re: Mickdilemma....SC eller HB osv.
Det är strata-typer; löd ihop ett plektrumskydd med SCs mickar du funderat på, testa å funkar det inte så byt tillbaka till gamla plekat å kör på det du gillade från början 8)

05 Mar 2017, 06:16
Profile

Du behöver inte göra ett dugg egentligen. Det låter ju bra som fan.
Eventuellt skaffa en billig, bra strata, så du har en traditionell, med SC. Förslag: Vintage V6.

05 Mar 2017, 09:25
Profile

Behöver först klargöra:
Du skrev att du har 3 st gitarrer. En av dessa har SD JB i stället -och de andra har Dimarzio PAF 36, PAF Pro, Bluesbucker. Vilka 2 av dessa 3 sitter i stalhålen?

/ Jonken :?:

05 Mar 2017, 10:19
Profile

bummer wrote:
Du behöver inte göra ett dugg egentligen. Det låter ju bra som fan.
Eventuellt skaffa en billig, bra strata, så du har en traditionell, med SC. Förslag: Vintage V6.

+1
Så är det ju. Jag behöver inte göra något alls. Men samtidigt är man ju sån - att man vill meka med något och låtsas att saker ska bli ännu bättre. :mrgreen:
En till strata vill jag nog inte ha. Men en tele kanske :arrow:

Tvåtakt wrote:
Det är strata-typer; löd ihop ett plektrumskydd med SCs mickar du funderat på, testa å funkar det inte så byt tillbaka till gamla plekat å kör på det du gillade från början 8)

Jo. Men...ja. :arrow: Bra tips. Så bör man ju göra egentligen, såklart.
Blev nästan sur för att tipset var för bra och uppenbart. Är det inte mer givande att vi sitter och har en medioker diskussion i 4 veckor först? :mrgreen:

Jonken wrote:
Behöver först klargöra:
Du skrev att du har 3 st gitarrer. En av dessa har SD JB i stället -och de andra har Dimarzio PAF 36, PAF Pro, Bluesbucker. Vilka 2 av dessa 3 sitter i stalhålen?
/ Jonken :?:

En har Paf 36 i stall och Bluesbucker i hals. Perfekt. Har lyckats bibehålla samma konfiguration i sex år. Har aldrig varit i närheten av något sådant tidigare. :)
Den andra har PAF Pro i både stall och hals. Den har också floyd. Blir bra och fokuserat ljud till hårdrock-ish på den.

Du skrev förresten fel. Ingen har SD JB i stall. Gitarren tråden avhandlar har SD 59 trembucker i stall...och Jazz i hals.

05 Mar 2017, 11:54
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]