View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:15



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Allparts-tele, kvalle? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Allparts-tele, kvalle?
Jag har länge funderat på en lite speciell tele, men ska det vara custom så blir det såklart dyrt på riktigt.

Självklart börjar jag fundera i banorna av att skruva ihop något själv från delar för att spara ett otal tusenlappar.
Hittar det jag behöver hos vännerna på GMF, men innan jag gör slag i saken vill jag ju gärna veta att det kan bli halvhyfsat när allt är klart... :)

Är det bra grejer, Allparts?

Sen; hur svårt är det att skruva ihop skiten? Kommer att behöva borra för och montera stall själv eftersom jag vill ha ett Gotoh hardtail, t.ex...

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


12 Mar 2017, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Allparts-tele, kvalle?
Om det är bra för dig är ju omöjligt att svara på, men de Allparts delar jag har haft är motsvarande Fender USA. Inte handgjord customkvalitet med speciellt utvalt trä men helt ok mat-och-potatis grejer.

Ett tips är att köpa delar och låta en byggare montera ihop och göra finliret. Där kan du verkligen känna skillnad, det är inte bara att skruva ihop och hålla tummarna om man vill uppnå högre resultat.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


12 Mar 2017, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Allparts-tele, kvalle?
Tom-Andrew wrote:
men innan jag gör slag i saken vill jag ju gärna veta att det kan bli halvhyfsat när allt är klart... :)


Du kan aldrig veta exakt hur det färdiga resultatet blir.... 'Halvhyfsat' är det den nivån du söker kommer det säkert gå bra.
Det är skillnaden mellan att bygga och faktiskt provspela en färdig gitarr.

Att köpa delar och låta någon annan skruva ihop låter märkligt, tar ju bort hela 'hobby' delen och då kan man väl lika bra köpa
en HPD eller annan gitarr av bra kvalitet ?

Att misslyckas blir dyrt då HPD inte har något andrahandsvärde att tala om, citat: då får man 'se det som en Mallorca-resa' slut citat

_________________



12 Mar 2017, 12:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Allparts-tele, kvalle?
Jag har köpt ett par strata halsar och dom tycker jag nog håller hög klass. En sitter på min huvudgitarr som jag nog spelat på i över femton år. Fortfarande rak och fin, bandat om den en gång, aldrig behövt justera dragstången! I min bok en bra hals!
Sen är jag ju tveksam till "skruva ihop något själv från delar för att spara ett otal tusenlappar" jämfört med en färdigbyggd gitarr i motsvarande kvalitet, allra minst om du ska låta en byggare "montera ihop och göra finliret".
Sen kommer ju det faktum att det är svårt att få vettigt betalt om du sen skulle vilja sälja din HPD!
Men vist, det är skitkul att skruva ihop en pop-planka och leva ut lite kreativitet!

_________________
pudas


12 Mar 2017, 12:58
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Allparts-tele, kvalle?
Har en del allpartsdelar och de är helt ok till bra. Finns några nackdelar man får klura ut om man kan leva med.
Kantradien på kropparna är lite för rund om man vill att den ska se ut som en riktig gammal kropp. Tror inte man kan få speciell vikt utan den blir som den blir.
Halsarna har inte så många valmöjligheter vad gäller halsprofil, greppbrädemtrl, radius, bandtyp osv. Men vill man ha det de erbjuder så spelar ju de ingen roll.
De gitarrer jag har skruvat ihop har blivit lika bra som min av52.
Kanske bara haft tur iofs


12 Mar 2017, 20:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.