View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 06:58



Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Byta rör eller inte? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Byta rör eller inte?
Jonken wrote:
fergusonanders wrote:
"Jonkens nyligen upplagda micklindarvideo"

??? Har jag en sån oxo!


/ Jonken :lol: :lol: :lol:


Förlåt, jag kanske lät slentianmässigt otrevlig vilket inte var min avsikt alls. Jag syftade till videon som du länkade till häromveckan där det diskuterades micklindning. Jag förstod inte vad du menade att man skulle fokusera på i den (vilket jag skrev i den tråden, men ingen har förtydligat vad det är jag missat ännu vad jag sett). Ursäkta om jag var othdlig.

Ofta i sådana här trådar är anledningen till att jag inte förstår helt enkelt på att jag inte har kunskapen, vilket är varför jag gärna frågar om förtydliganden. För att lära mig mer av er som vet mer. Ibland tycker jag dock att, som jag försökte göra i mitt inlägg ovan, en sammanfattning av vad som egentligen sägs kan vara nödvändig då det känns som att det lätt kan bli missförstånd.

_________________
/Anders


30 Jul 2017, 01:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Byta rör eller inte?
Detta med rör är oändligt fascinerande,
Jag vill inte motsäga att det hela handlar om kvantitativt mätbar fysik, tvärtom är det ju enligt all logik och sunt förnuft precis på detta vis. I ett rör förflyttas elektroner, och variationerna handlar i stora drag om skillnader i förutsättningarna för att detta ska ske.

Samtidigt har åtminstone jag upprepade gånger, även vid rena A/B-test, upplevt tydligt hörbara skillnader i ljud mellan olika rör, inte bara avseende grad av förstärkning. Och det finns ju gott om beskrivningar och test där ute kring hur olika rör "låter".

Inbillning? Mojo? Övriga kretsen som påverkas olika av olika rör?

Borde iofs inte vara så svårt att testa även detta kvantitativt, men risken är ju att mojon försvinner och hur kul vore det :wink:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


30 Jul 2017, 13:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Byta rör eller inte?
Man kan dra en parallell till upplevelsen av färg. En del hör rent av musik som färger, synestesi. Den rena fysiken mot sinnesupplevelsen fanns redan under upplysningstiden, färg som våglängder eller sinnesintryck, Newton mot Goethe. Upplevelsen av ljud är precis som upplevelsen av färg sensorik, perception och kognition. Tryckvariationer i luft via ytterörat, trumhinnan, mellanörats hörselben, vätskan i snäckan, basilarmembranets hårceller, hörselnerven, hörselcentra i hjärnan där intrycket registreras och jämförs med tidigare erfarenheter och medvetandegörs i hjärnans andra delar som i sin tur ser till att jämvikten i kroppens transmittorsubstanser ändras. Vi kan mäta skillnader hos något, men det säger inte riktigt hur vi upplever dom eller att det är just de skillnaderna vi kunnat mäta som är de skillnader vi upplever. Vill man verkligen mäta kvantitativt är EEG eller MRT två bra komplement till rörtestutrustningen här. Och svaret på frågan vad det är som gör att det "låter" är att ingenting låter. Ljud är en sensorisk illusion som skapas i våra hjärnor. Att kunna tolka tryckvariationer i omgivningen som något positivt eller negativt har varit bra att kunna under evolutionen. Men ingenting låter om ingen hör det.


30 Jul 2017, 17:19
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Byta rör eller inte?
En bra analogi till rör här är antagligen bildäck:

Säg att du tittar i instruktionsboken och ser att du behöver 205/55-16. Ger alla 205/55-16 samma prestanda och
körupplevelse trots att de har samma yttermått och dessutom samma hastighetklasser? På olika bilmodeller? Efter x antal 1000 mil? Mellan dagis och ICA, i kön under rusningstrafiken genom Tingestadstunneln i Göteborg eller på Autobahnsemester i Tyskland?

Byter folk rent av däck för att det känns bra och ger en visuell upplevelse när man inte ens kör bilen?

För egen del slutstegsrör: I en Mesa Rectifier som bara körs med preampdistorsion med mastern mer nerskruvad än uppskruvad byte mindre sällan. I en tweed Deluxe med mindre gain i preampen än i returen på Mesans effektloop med slutrören i nästan full klass A mer ofta.


30 Jul 2017, 17:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Byta rör eller inte?
Eftersom det pratats om och verkar gälla en Mesaförstärkare : Mesa har precis samma "fixed bias" som majoriteten av alla rörförstärkare, som vilken Fender Twin eller Marshall Super Lead som helst. Skillnaden är att där Fender eller Marshall ofta har ett variabelt motstånd, en potentiometer har Mesa ett vanligt simpelt fast motstånd. För att ställa bias räcker det alltså inte med en skruvmejsel om man har en Mesa. Istället rekommenderar Mesa att man trycker i rören och hoppas att allt kommer att bli bra. Det kan man lika gärna göra i en Marshall 1959 eller i en Super Reverb också, ofta fungerar det.

För att ändå säkerställa funktionen efter ett rörbyte i en Mesa utan att man modifierar biaskretsen erbjuder man egna rör som enligt Mesa skall ge "rätt" biasförhållande. När rören tillverkas , Mesa gör inga rör själva för tydlighets skull, varierar deras prestanda efter normalfördelningsprincipen. Mesa köper in rör som drar mellan en viss min-max ström, märker dom med det egna varumärket, mäter dom, sorterar och färgkodar efter hur mycket ström dom drar i en rörtestare., gul, grå, röd, grön osv. Men detta innebär också att om man ersätter ett Mesarör med samma betekning med ett likadant men där färgkoden är en annan, får man olika prestanda. Skillnaderna i en Dual Rectifier mellan två olika färgkoder på två i övrigt lika set Mesarör kan vara större än mellan spongy/bold och mellan vacuum/silicone.

Av egen erfarenhet är Mesas "fixed bias" förstärkare oftare rätt kallt ställda, det går lite ström i vila. Beroende på färgkod på Mesarören kan det ändå variera mellan runt 15 mA till runt 30 mA per rör. Däremot är Mesas EL84-förstärkare oftare för hett ställda, 20/20 slutsteg, Studio 22, den katodbiaskopplade Mesa Lonestar Special. Oavsett färgkod har man en varierande grad av härdsmälta enligt databladet, vilket inte hindrar de stackars EL84:orna att leva vidare förvånansvärt länge ändå. Men lösningen om man inte vill ha merarbetet att ändra bias kan vara att inte välja Mesas rör. Istället chansar man på att någon fristående rörleverantör kan erbjuda EL84-rör med lägre Ip, som alltså kan förväntas dra mindre ström.


30 Jul 2017, 19:45
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Byta rör eller inte?
Jonken wrote:
Ulfern wrote:
Jag har en mesa dual rectifier som jag kört med rätt länge utan att byta rör, ca 3-4 år, tveksamt om tidigare ägare heller bytt rör. Han hade dock spelat mest hemma (!!!). Hursomhelst, ska senare spela in med toppen och tanken slår mig; kommer den låta bättre med nya rör?

Det är inga problem med toppen men man vill ju att den ska låta så bra som möjligt men samtidigt inte slösa pengar om det inte behövs. Ja, ni förstår säkert.

Mina fem:

En Mesa Boogie DR (ursäkta uttrycket) erbjuder en "bias -fri" byte av slutrör. Dvs; man behöver bara trycka dit nya slutrör. Detta ger både för -och nackdelar vid ett rörbyte. Fördelen är att det är väldigt enkelt att byta rör. Nackdelen är att förstärkaren är på sätt och vis förinställd för att fungera med jäkligt bra och matchade rör.

När man byter flera slutstegs rör -som mäter olika värden; kommer samtliga rörs värde att automatiskt brännas/nötas ner till samma värde som det röret i hålen som mäter minst. Med andra ord anser iaf jag; att det är ännu viktigare i med matchade rör i en bias fri/fixed bias förstärkare som Ex Mesa Boogie. Efter som matchade rör mäter samma värde -nöts ej dessa ner lika mycket innan de nöts/bränns ner till deras i gemensamma funktions nivå. Det är detta som folk refererar till att "spela/sätta in nya rör". Med matchade rör tar detta BETYDLIGT kortare tid.

En annan väldigt stor grej med Boogie DR handlar om rectififier -eller likriktar rören. Om jag skall vara helt ärlig; har jag med åren märkt att många som slängt in nya rör i sina MBDR's; tenderar ändå att producera väldigt, väldigt tråkiga ljudbilder i sina förstärkare. I många fall byter man bara ut slutrören -utan att byta likriktarrören. Och de flesta som också byter likriktarrören; tenderar att satsa på samma typ av "slöa" likriktar rör som sitter original i MBDR. Ett fullt rörbyte i dessa förstärkare kostar en del i kronor och ören om det skall vara rätt. Då vill man också gärna höra -och få lite "bang-for-the-buck".

Kör man på diod inställningen -istället för likriktarrören (som ger ett tightare ljud); spelar likriktarrören inte in. Däremot i rectifier -läget spelar likriktarrören i allra högsta grad in! En MBDR är som stärkarnamnet redan antyder; designad att leverera optimalast med likriktar rörens funktion. Och precis som med olika rör; finns det olika likriktarrör -vars restider (tänk reaktionstider) är betydligt snabbare än "saggy"; som original rören i Mesa Boogie är. En MBDR är i första hand designad för att leverera och låta bäst i större band situationer på högre volymer. Ju mer man drar på = Ju mer av den "saggiga" och grumligt trötta karaktären i ljudet kommer till sin rätt: Ju högre det är = Ju mer definieras ljudet i mitten -och det saggiga/grumliga lägger sig naturligt vid sidan om. Dock för att detta skall ske; måste stärkaren spelas HÖGT. Men då bör man givetvis fråga sig: Hur ofta lirar man egentligen stadium gig..?

Numera personligen knäpper jag inte ens igång en Boogie stärk med original likriktar rör längre. Det första som jag gör är att byta ut likriktarna mot 5U4GB Philips: https://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=80 Eller Ex Fender style GT-5AR4R, GT-5U4 mfl.

Dessa likriktarrör har betydligt snabbare restider: Vilket får slutrören att jobba BETYDLIGT BÄTTRE i en fixed bias förstärkare som en DR är. Så man kan säga att istället för att tweaka/justera bias (som man vanligtvis gör) -så blir nya likriktarrör istället lösningen. Resultatet är att man kan flippa över från diod -läget till Rectifier läget; och få ett riktigt tight sound ÄVEN på singelnoterna i solona -samt att hela förstärkaren reagerar mycket bättre ÄVEN på lägre volymer. Jag vet inte hur många Boogie -lirare som kommit fram till mig och frågat hur jag får mina Boogies att låta så som de gör. Och då har jag givetvis berättat detta; de har hakat på; och nu gör de precis samma sak: De knäpper inte ens på en Boogie -utan dessa likriktarrör. Är ni ute på en spelning -och verkligen gillar gitarristens Boogie sound: Om möjligt: Gå fram och fråga om det är orginal likriktarna -eller ett set Philips 5U4GB som sitter i stärken? :lol:

I England hittar man super kits till bla Mesa Boogie Dual Rectifier: https://www.watfordvalves.com/search.asp?search=dual+rectifier&Submit=Search

Att köpa en beggad, trött MBDR av någon som inte känner till dessa saker: Är ofta en riktigt bra affär. Det finns ofta en del prutmån där -eftersom många köper dessa kvalla stärkare; men lessnar fort då de inte lyckas få ut något tillräckligt vettigt ur dem. Är stärkaren felfri i funktion; blir den ett återfött MONSTER med ett rätt rörbyte. Och detta rörbyte kostar inge extra hos en förstäkartech; då det bara är att peta i de nya rören och åka. Det flyger direkt

*Jag kör förövrigt i nuläget med detta kit: https://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=4082 -fast med Philips 5U4GT likriktare -istället för Harmas 5U4G i kittet. Gillar vad de "Fender-aktiga" GT rören gör i en DR. Har också lyckats att tjata till mig de röda medium GT-rören i kittet.


/ Jonken i hängmattan


Jag delar inte riktigt eller snarare inte alls din uppfattning om hur rör fungerar. Men för din info: Groove Tubes, GT använder exakt samma råmaterial som Mesa här, det är samma rör. Både Mesa och GT har tagit och tar sina 5U4(GB) från Reflector, alltså de som säljs under egna varumärket Electro Harmonix.


30 Jul 2017, 20:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Byta rör eller inte?
woodstock wrote:
Jag delar inte riktigt eller snarare inte alls din uppfattning om hur rör fungerar. Men för din info: Groove Tubes, GT använder exakt samma råmaterial som Mesa här, det är samma rör. Både Mesa och GT har tagit och tar sina 5U4(GB) från Reflector, alltså de som säljs under egna varumärket Electro Harmonix.

Helt ok.

...Men jag känner att jag är skyldig många här en ursäkt. Jag skrev lite galet + var ganska oklar i mitt första mail. Men efter att en viss bojare här; kände sig tvungen att demonstrera konsten i att vara otrevlig -samtidigt som glänsa sitt "radio-schack 1-0-1: Kände jag tyvärr att jag inte hade motivationen varken att förklara mig närmare -eller ändra på något. Ursprungsfunderingen i tråden är ju trots allt om Bojaren "Uffern" bör byta rör i sin MBDR -eller inte. Men det är helt ok att PM'a mig; så kan jag iaf försöka att reda ut vad jag menar.

Någonstans bör man ändå fråga sig: När Randall Smith valde att köra med en fast resistor -istället för traditionella justerbara vridpoten: Vad är det egentligen för exakt värde han valde att fixera Biasen vid? På ren svenska hur kall -kontra varm ställd är värdet; sett till en kvart av Mesas rekommenderade original rör till en DR? Även nya stärkare av andra fabrikat -med justerbar Bias; tenderar att vara ganska rejält kallställda gentemot orginalrören out-of-the-box. Är det någon som verkligen tagit sig tid att mäta vad det är som går ut i rörsocklarna -och vad 4 st av Mesas original rör egentligen är kapabla att hantera? Så: Om man inte kan påverka det som går ut till slut rören med fixed bias (eller kan man det med likriktarna?) -kan man då påverka genom att trycka ner samma typ av rör i socklarna som är matchade lägre eller högre sett till Mesas orginalrör? Och vem fan kör någonsin en MBDR absolut på fullt blås? Men Randalls prylar är väl designade att kunna hantera det.

I Rectifier/likriktar -världen används utrycket "sag" väldigt flitigt. Vad är sag och hur kan man påverka det; genom att få ut mer eller mindre av det?

Så är vi begränsade att säga: What you see is what You get i en Boogie? Eller KAN alternativa saker påverka -när det gäller rör. Nu pratar jag BARA om skillnader man tror -eller tror sig inte höra genom att bara LYSSNA -och ABSOLUT INTE om detaljrika lektioner i avancerad fysik....

Det finns ju såklart grejer OM man vill kunna justera bias på en DR: Mansfield Mesa Bias kit:
Image

Britten Tony McKenzie har ju laborerat en del med det här.
http://www.tonymckenzie.com/triple_rectifier.htm
http://www.tonymckenzie.com/road_king_ii_bias.htm


/ Jonken


30 Jul 2017, 22:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Byta rör eller inte?
"Sag", svenska ungefär vika ner sig, svikta. Tänk att du kör en liten motorsvag bil, trycker på gasen men det händer fan inget. Något verkar strypa motorn. Eller du laddar upp Mesa Boogie:s hemsida men bilderna kommer inte lika fort, nätverket du är uppkopplad till verkar segt. Likriktarrör är dioder, di = två, en katod och en anod. Mellan dessa finns resistans, likriktarrörets inre resistans. Den ger en spänningsförlust som blir större ju mer ström man tar ut. Man får dra bort strömmen gånger inre resistansen från den totala spänningen. För halvledardioder behöver man bara dra bort runt halv volt, för att den skall leda sedan finns inga ytterligare förluster, bara begränsningen i maximala strömmen man kan ta ut. Och den är långt över vad en förstärkare drar.

Du står bakom din Dual Rectifier med switchen på silicone rectifier. Din multimeter som du kopplat till slutrören visar 450 volt dc. Strömmen genom de fyra rören är 100 mA. Du kopplar in likriktarrören. Likriktarrörens inre resistans gör att voltmetern nu visar bara lite över 400 volt. Du slår ett fett ackord på hög volym. Strömmen ökar till 200 mA. Men spänningen sjunker till under 400 volt dc. Du kopplar tillbaka till silicone rectifier, slår samma ackord och trots att strömmen nu går upp över 200 mA, verkar inte spänningen ändra sig alls lika mycket.

Ökningen i ström genom likriktarröret ger alltså en sänkning av spänningen. Eftersom effekten är ström gånger spänning motverkar alltså ökningen i effekt delvis sig själv eftersom ökningen i ström gör att spänningen samtidigt sjunker. Det blir en form av kompression där ökningens amplitud begränsas.

Här blir det mest en ändrad känsla i anslaget och klarheten eller definitionen eller hur man vill beskriva det. Det är av ändringen i arbetsspänning för rören. Verklig "likriktarrörsag" får man först när man börja nå begränsningen för vad likriktarröret/likriktarrören kan leverera. I en Dual Rectifier kommer det inte riktigt att hända. "Sag" är också ett samspel med andra serieresistanser, utgångsimpedanser i nättrafo, drosslar och resistans i katodmotstånd. Exempel på en "saggig" förstärkare är tweed Deluxe. Dual Rectifier är mer som en bil med V8, det finns effekt så att det blir över. Valet av likriktare är mer en fråga om att välja normalläget eller sportläget på automatlådan.


31 Jul 2017, 00:38
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Byta rör eller inte?
Sedan finns det absolut avvikelser från datablad när det gäller likriktarrör. Ett bra exempel är 5Y3GT, ett litet likriktarrör vanligt i 50-60 tals förstärkare mellan 5-15 watt. När den amerikanska rörproduktionen hade lagt ner blev 5Y3 bristvara. Så New Sensor/Reflector/Sovtek mötte efterfrågan genom att märka ett helt annat rör med den efterfrågade beteckningen. Och så har man fortsatt sälja det och säljer det. Problemet är att det inte alls ger samma "sag" som ett äkta 5Y3. Ljudbilden ändras och den högre arbetsspänningen gör att många gamla trotjänare helt plötsligt börjar steka rören. Idag gör man "äkta" 5Y3 i Kina som lite för ofta brukar kortsluta bara efter en liten stund. Det Slovakiska JJ 5Y3 som släpptes i början av 2000-talet är bättre. Ett NOS 5Y3 kan vara en bra idé om man har en liten vintageförstärkare, en Fender Princeton eller en Mesa Lonestar Special.


31 Jul 2017, 01:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
Yep Woodstock,visst gör det det.
Verkar bli vanligare och vanligare med då vi tom idag ser ett antal tillverkare,som tex JJ,som anser att de kan flytta på vad referenserna är för tex ett EL-34. Saken i sammanhanget är att det ligger inte i deras ansvar eller uppgift att göra det. (EL-34 referensen har ju hängt med en stund kan vi kanske enas om.)

Men skall man hårdra det så är det per definition inte ett EL-34 när JJ tex anger 450VDC max för skärmgallret,å se det är precis det som är min poäng.
Att samtliga rör,precis alla,har en referens. Inga undantag,så länge vi inte snackar prylar som aldrig nått produktion och liknande givetvis.

Om man ifrån tillverkarhåll har avvikit ifrån referens är en helt annan femma och inte heller påverkar det heller vad referensen utgör eller står för. (Som bekant finns det ju inte så många tillverkare kvar. Tyvärr)

Analogin med normal vs sportläge i automaten tycker jag fö är bra. Väl förklarat.

Du vet vidare lika väl som jag att det där med att möta referens idag är ett problem. Ett ganska stort problem ifrån vissa tillverkare rent av. Det föder ju som jag ser det den givna frågan,om rör inte möter referens kan vi då säga att det tex är ett ECC-83.?
Mitt svar på den frågan är nej,vilket inte handlar om att vara petimeteraktig utan om att vi har behov av just referenserna när vi jobbar med rör. Ganska självklart egentligen.
Med det sagt är det ju så att mer eller mindre alla rör rent praktiskt har avvikelser. Hör till sammanhanget antar jag.

Referenser som storheter har vi användning av varje dag i olika former,mer eller mindre oavsett vad vi gör,varför då tex att skjuta över eller under mål i rörvärlden och fortfarande hävda att rör möter tex ECC-83 referensen när de inte gör det ur vissa perspektiv inte är ngt annat än bedrägeri.
Det på en ganska allvarlig nivå med i min mening.

FWIW är vi idag ca 20 man som använder Tracers i Sverige och just för att ha bättre kontroll på bland annat detta och vad som är vad skickar vi referensrör inom gruppen.
Det är iaf ett försök till att hålla det hela rimligt,så man slipper rena sagor kring detta med rör,något som är allt för vanligt. 20 Tracers som visar hyggligt ungefär samma siffror är sannolikt mer på mål än en enda....


@Jonken.
Min ambition har inte varit att förlöjliga dig eller ngt liknande i ngn form. Min ambition var att rent tekniskt ta ner det som sagts på backen igen,eftersom det ur ett tekniskt perspektiv hör hemma där. Igen. Detta handlar om fysik. Ellära.

Mao har det jag skrivit inte i ngn form varit riktat personligt mot dig. Det var riktat mot det du skrev,där mycket stora delar helt enkelt inte stämmer.

Om du tagit det personligt ber jag dig ödmjukt om ursäkt,även om det förändrar inte faktafelen.
Om du är nyfiken och vid tillfälle har tid över är du hjärtligt välkommen att köra de rör du vill kika på genom en Tracer (min). Mer än välkommen rent av. Kommer sannolikt visa dig mycket mer än du kan ana och kunskap,som det heter,är aldrig tungt att bära.
Men återigen. Har du tagit det jag skrev personligt ber jag dig ödmjukt om ursäkt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Jul 2017, 02:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
Jofan.
Fö,för att det milt sagt har med saken att göra.
Nu e ju det vi snackar om gitarrförstärkare. Det är inte Hi-Fi eller testinstrument eller vad det nu vara månde,det är gitarrmaskiner.
Iom det är det gamla talesättet "låter det bra är det bra" fortsatt lika sant.
Jaha?
Ja. Det innebär att även rör som inte möter referens mkt väl lika förbannat kan få maskinen att låta jättebra. Där e jag helt enig i att om det låter bra så är det bra. Inte mkt att resonera om det heller.

Med det sagt,jag vidhåller att det byts massor av rör i onödan. Som sagt,mäter de vettigt kan de fortsatt tjänstgöra. Utan tvivel. Som ex,har en gammal Philips ifrån -34 med originalflaskor kvar,och dessa mäter alldeles utmärkt. Å jo..den gamla radion låter därefter.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Jul 2017, 02:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Byta rör eller inte?
En helt annan sak mesa Rectifier: Varför likriktarrör i en hårdrockstopp?

Backa till åren innan Mesa Rectifier lanserades i inledningen av 1990-talet. Artister gör comeback, gammal musik återutges på CD. Vintageförstärkare blir hett, intresset för vintageförstärkare har blivit publikt. Slå upp Guitar Player, gitarrtidskrifter var den tidens trendförmedlare. Man analyserar Claptons ton med Bluesbreakers, SRV, Buddy Guy, det är så det skall låta. Man kommer fram till att en sak som gjorde gamla förstärkare bättre än nya är likriktarrör. Såna har i princip inte funnits i förstärkare under åttiotalet, sedan Fender la ner gamla klassiska Deluxe och Princeton Reverb. Alltså ut med det nya och in med det gamla. Randall Smith, Mesas grundare och ägare ser detta och hänger på. Mesas nya förstärkare har inte bara ett likriktarrör. Den har två. Om ett likriktarrör i en förstärkare är bra borde två, dual, vara dubbelt så bra (vilket kan diskuteras eftersom två paralellkopplade likriktarrör ger halva likriktarrörförlusten av ett likriktarrör, två halverar effekten av ett.) För att inte tala om triple, tre likriktarrör. Single Rectifier har inget likriktarrör alls. Men Rectifier är ett coolt namn, likriktare, återställare, det kan rent av betyda "hämnare". Durkplåten som front är antagligen mest ett uttryck av den tidens vulgoretro, undeför som mc-boots och skinnjacka till spandexpyjamas, den tidens scenkostym. För dom som har råd finns Rectoverb, Single Rectifier med inbyggt reverb, och Trem-O-Verb, med inbyggt reverb och vibrato. Poängen är att Rectifier-serien per automatik inte är lika med tung metal eller ens hårdrock vid den här tiden. De som köper är mer vanliga killar som "spelar covers i band".


31 Jul 2017, 12:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Byta rör eller inte?
Jag använder mina Boogies främst till den bredare mono -ljudbilden. Man kan säga att ljudmässigt lägger dessa apparater mitt sound mellan min Fokesson Mk IV med E34L -och min stereo rackrigg. För att få en sound referens: Typ det som "den modernare" Tony Iommi hade under 80-talet och uppåt. Det är brett. Men jag har ingenting till övers för den scoopade ljudbilden som många ofta förknippar med dessa förstärkare. Randalls prylar har ett speciellt "gryn" i den överstyrda ljudbilden som funkar för mig här. Jag tillhör till dom som tycker exempelvis att John Petruccis Boogie sound blir fel i Dream Theatre. Men samtidigt passar Mark Tremontis Boogieljud bättre i Creed. Med detta sagt; borde iaf ge en extremt vag bild av vad jag personligen vill ha ut ur mina Boogie förstärkare.

Åter till rectifier rören:
Hittade som hastigast några länkar. Och; ja: Jag vet spacigt värre många gånger här -och fel typ av stärkare än den typ som diskuteras här i tråden; men:
https://www.youtube.com/watch?v=ke_8LbGXXl0
https://www.youtube.com/watch?v=nhD9fcTlWLY

Så den intressanta följdfrågan måste ju bli: Vad innebär detta i en Mesa Boogie DR med fixed bias? Förutsättningarna ändras iaf något med olika likriktare? Vilka filter cappar sitter det i en Boogie DR? Är 5AR4/GZ34 -istället för 5U4 direkt skadliga för förstärkaren och dess konstruktion?


/ Jonken :?:


31 Jul 2017, 13:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Byta rör eller inte?
Jonken wrote:
Jag använder mina Boogies främst till den bredare mono -ljudbilden. Man kan säga att ljudmässigt lägger dessa apparater mitt sound mellan min Fokesson Mk IV med E34L -och min stereo rackrigg. För att få en sound referens: Typ det som "den modernare" Tony Iommi hade under 80-talet och uppåt. Det är brett. Men jag har ingenting till övers för den scoopade ljudbilden som många ofta förknippar med dessa förstärkare. Randalls prylar har ett speciellt "gryn" i den överstyrda ljudbilden som funkar för mig här. Jag tillhör till dom som tycker exempelvis att John Petruccis Boogie sound blir fel i Dream Theatre. Men samtidigt passar Mark Tremontis Boogieljud bättre i Creed. Med detta sagt; borde iaf ge en extremt vag bild av vad jag personligen vill ha ut ur mina Boogie förstärkare.

Åter till rectifier rören:
Hittade som hastigast några länkar. Och; ja: Jag vet spacigt värre många gånger här -och fel typ av stärkare än den typ som diskuteras här i tråden; men:
https://www.youtube.com/watch?v=ke_8LbGXXl0
https://www.youtube.com/watch?v=nhD9fcTlWLY

Så den intressanta följdfrågan måste ju bli: Vad innebär detta i en Mesa Boogie DR med fixed bias? Förutsättningarna ändras iaf något med olika likriktare? Vilka filter cappar sitter det i en Boogie DR? Är 5AR4/GZ34 -istället för 5U4 direkt skadliga för förstärkaren och dess konstruktion?


/ Jonken :?:


Den sista länken med den okyssta misslyckade gamla no-läraren/the science teacher som fumlar och tappar rör är både tragisk och full av humor.

I den första länken: Den absolut viktigaste förutsättningen är om nättrafot kan hantera 3 A istället för 2 A om man går från 5Y3GT/5AR4 till 5U4GB. Den andra är om likriktarröret kan hantera strömmen slutrören drar om man går från 5U4GB till 5AR4A till 5Y3GT. Standarden för elektrolyter i preamp och skärmgaller är annars 500 volt, 450 volt förekommer men är mindre vanligt. Personen i youtubeklippet missar helt att spänningen är lägre då, i preamp än vad den är i power amp över slutrör/utgångstrafo. I preamp är spänningen över elektrolyterna oftare 300-350 volt. I power amp som "ser" hela den totala spänningen ofta runt 450 volt +/- 50 volt har man normalt/mest vanligt 2 x 350 i serie = 700 volt. Men det finns undantag, elektrolyter i nätdelar Marshall JTM 45 watt 500 volt (5AR4), Fender original tweed Bassman 600 volt (5AR4), Deluxe Reverb 500 volt (5AR4 eller 5U4GB beroende på årsmodell) osv. Men beträffande elektrolyterna är byte av 5U4GB till 5AR4 ingen större fråga beträffande elektrolyterna. Det samma gäller omvänt från 5AR4 till 5U4GB om bara nättrafot klarar strömmen genom likriktarglöden, 3 ampere istället för 2.

En Dual Rectifier bryr sig rent driftsäkerhetsmässigt inte det minsta om det sitter 5AR4 eller 5U4GB i socklarna. Elektrolyterna är redan valda för att klara silicone rectifier. Skillnaden rent spelmässigt mellan 5U4GB och 5AR4 är att 5AR4 hammnar mitt emellan 5U4GB och silicone rectifier beträffande dämpning och "likriktarrörskänsla". Som det nämns i klippet har 5AR4 lägre spänningsfall ("voltage drop") än 5U4GB. Silicone rectifier ger inget spänningsfall alls. Silicone Rectifier är alltså det som avgör hur många volt elektrolyterna måste klara max. Likriktargöden i en Dual Rectifier är anpassad för två 5U4GB = 2 x 3 = 6 ampere. Två 5AR4A drar 2 x 2 = 4 ampere så inget bekymmer där. Detsamma gäller bias, förstärkaren drar mest ström med silicone rectifier oavsett val av likriktarrör där ändringen i ström är en del av det som ger "likriktarröreffekten", som alltså blir mindre med 5AR4 jämfört med 5U4GB.


31 Jul 2017, 14:00
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Byta rör eller inte?
Bytte rör till slut. Ett sånt här set blev det: http://www.eurotubes.com/store/pc/Mesa- ... 51p511.htm

Det blev en ganska klar skillnad skulle jag säga. Synd att jag inte spelade in före och efter. Mindre bas, mer diskant och övertoner - ett klarare och distinktare ljud. Kanske de gamla rören var lite saggiga, om de nu kan vara saggiga, eller om det är som så att de antingen är hela eller trasiga. Jaaaa inte vet jag men skillnad blev det!

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


15 Sep 2017, 12:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Byta rör eller inte?
Ulfern wrote:
Bytte rör till slut. Ett sånt här set blev det: http://www.eurotubes.com/store/pc/Mesa- ... 51p511.htm

Det blev en ganska klar skillnad skulle jag säga. Synd att jag inte spelade in före och efter. Mindre bas, mer diskant och övertoner - ett klarare och distinktare ljud. Kanske de gamla rören var lite saggiga, om de nu kan vara saggiga, eller om det är som så att de antingen är hela eller trasiga. Jaaaa inte vet jag men skillnad blev det!


Keolt ju! Jag hade sparat de gamla rören, om de fortfarande har puls. Man kan byta förstegsrören
var för sig och testa skillnaden - om man nu orkar bry sig. Slutstegsrören byter man dock allihopa
samtidigt normalt sett.

Det verkar som du fått det resultat man förväntar sig vid ett byte mot gamla slitna rör
och nya fräscha.

_________________
Försvinn ur min åsikt


16 Sep 2017, 10:35
Profile

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Re: Byta rör eller inte?
Bara vetskapen om att du har nya fina rör i den beggade förstärkaren får ljudet att bli klar bättre i dina öron. Det är väl just detta som är det viktiga! :)


16 Sep 2017, 11:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Byta rör eller inte?
Det syns tydligt på ett oscilloscope när rören inte längre förmår att generera den spänning som krävs för att driva högtalaren till full effekt. Inte bara tappar man effekt med äldre rör men de slits olika vilket gör att ett push pull steg inte är i balans längre. Så då är rören trötta och halta. Inget att orda om.
Sen låter ingenting. Det är vibrationer i mediet luft eller annat som får vår trumhinna att vibrera och vår hjärna utav det inbillar sig att det finns något som heter ljud. Spelar du gitarr i vakuum hör du inget.. Eller så kan man i stället säga att allt i en ljudlina är delaktiga att få det att låta även rören och då säga att rören låter. Hålla på att käbbla osv vad som låter.... Låter en högtalare? Eller är det luften som den sätter i rörelse som låter? Röret sätter elektronerna i rörelse som sedan sätter talspolen i högtalaren i rörelse vilken får membranet att vibrera. Så vad låter?

_________________
Johan Hansson


16 Sep 2017, 20:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 78 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.