View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:26



Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Supro amps - superbra? 
Author Message
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Supro amps - superbra?
lasse svaj wrote:

Ha ha, ja Merle Haggard var ju som han var :? :)


Japp, nästan alltid ett spefullt leende på läpparna, en riktig luring med fantastisk röst, musicerande är som bäst när man har sådär skoj som han alltid tycktes ha!


02 Sep 2017, 07:57
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Supro amps - superbra?
holmis63 wrote:
lasse svaj wrote:

Ha ha, ja Merle Haggard var ju som han var :? :)


Japp, nästan alltid ett spefullt leende på läpparna, en riktig luring med fantastisk röst, musicerande är som bäst när man har sådär skoj som han alltid tycktes ha!


Låten är faktiskt skriven med "tungan i kinden" och med avsikten att driva med de konservativa idealen.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


02 Sep 2017, 17:54
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
woodstock wrote:
CarlM wrote:

Borde man inte rimligen få ett vridmoment vid rörsockeln, om det enda som håller upp rören är rörsockelns lödningar i kretskortet? Och det kommer vickas en hel del när man flyttar eller ställer ner förstärkaren. Det får man inte om man monterar rören vertikalt vare sig de är hängande upp och ner (som i en del kombos) eller stående (som t ex i en Marshall-topp) Jag inbillade mig att det skulle kunna skapa glappkontakt med tiden om den flyttas regelbundet. Men det kanske är en bra lösning trots allt.


Säg att du skall ta ut rör ur en förstärkare, skulle du dra dom rakt ut ur socklarna, eller skulle du försöka dra dom rakt åt sidan 90 grader i förhållande till socklarna?

Lösningen på ditt problem är att fundera över runt vilken axel vridmomentet uppkommer? Man inser nog rätt snabbt att centrum är planet där hylsorna till pinnarna går ut ur socklarna. Vridmomentet som inte tas upp mellan sockeln och basen på varje rör låser alltså bara rörens pinnar i hylsorna.

Med rören stående kommer gravitation hjälpa till att hålla rören kvar i socklarna. Lättast att "vicka ur rören" blir med rören hängande rakt ner. Då får gravitationen störst verkan och inget vridmoment kilar fast rören i socklarna.


Jag tror nog att missförstår mig lite. Jag vet hur man byter rör. Jag var mest tveksam till att de monterade alla rör på tvären och att det med tiden skulle orsaka glapp fortare än med vertikal montering. Det verkade som en dålig idé, men det kanske funkar lika bra vertikal montering när det gäller risk för haveri under normal användning. Men det lär väl tiden utvisa.


03 Sep 2017, 16:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
CarlM wrote:

Jag tror nog att missförstår mig lite. Jag vet hur man byter rör. Jag var mest tveksam till att de monterade alla rör på tvären och att det med tiden skulle orsaka glapp fortare än med vertikal montering. Det verkade som en dålig idé, men det kanske funkar lika bra vertikal montering när det gäller risk för haveri under normal användning. Men det lär väl tiden utvisa.


Att din ursprungliga fråga inte handlade om att du inte vet hur man rent handgripligen byter rör är helt uppenbart. Jag tog exemplet för att jag utgick från att du visste.


03 Sep 2017, 17:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
woodstock wrote:
CarlM wrote:

Jag tror nog att missförstår mig lite. Jag vet hur man byter rör. Jag var mest tveksam till att de monterade alla rör på tvären och att det med tiden skulle orsaka glapp fortare än med vertikal montering. Det verkade som en dålig idé, men det kanske funkar lika bra vertikal montering när det gäller risk för haveri under normal användning. Men det lär väl tiden utvisa.


Att din ursprungliga fråga inte handlade om att du inte vet hur man rent handgripligen byter rör är helt uppenbart. Jag tog exemplet för att jag utgick från att du visste.


OK, då var det utrett.


05 Sep 2017, 19:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
CarlM wrote:
woodstock wrote:
]

OK, då var det utrett.

Yes, det var verkligen inte meningen att antyda att du är okunnig. Det kan lika gärna vara jag som tänker fel här. Men som jag ser det tas vridmomentet upp i socklarnas hylsor/bottenplattans kontaktyta. Tyngdpunktscentrum hamnar på halva rörets längd helt uppenbart, sedan är röret rätt lätt, det är inga stora krafter det handlar om.


05 Sep 2017, 20:54
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Supro amps - superbra?
Såå...
Köpte nästan motsatsen till Supro för lite andra spelsituationer..
Ernie Ball/DV Marks reissue av Music Man RD 50.
Totalt under 12 kg tack vare neohögtalare!
Bra låter den också - lite som en korsning mellan Fender Deluxe / Bassman / Super Reverb.
Mängder med clean headroom innan trevlig slutstegsdist sätter in.
Verkar som dessa nya MM knappt efterfrågas alls, kanske de anses för dyra
eller så säljer helt enkelt inte 70-talsnostalgi.


Image

_________________
Lasse


Last edited by lasse svaj on 10 Sep 2017, 12:28, edited 1 time in total.



10 Sep 2017, 10:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Varumärket Music Man borde ha enorm utvecklingspotential som en modern volymproduktion. Det är kult och det är coolt, logotypen är grafiskt korrekt och sjuttiotalet är en återkommare som trend. Jämför med Orange. Nu vårdar Ernie Ball sina varumärken mer noga. Supro är också en "sleeper" med hög kultstatus. Min spontana reflektion är att Suproförstärkarna landade hos handlarna för snart ett år sedan och som varumärke kan det uppfattas som lite udda. Det kan alltså inte vara helt omöjligt att deala lite.


10 Sep 2017, 11:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
I början av 80-talet blev dessa poppis bland en del rockers,
Jag själv hängde lite med Andy Mcoy 81-82 och han lirade på en 212 130 W

Slutade med att jag bytte min Marshallstack mot en sån på Dieke musik, nu gör dom visst en reissue på dom.

Sen gick jag tillbaka till Marshall igen ganska kvickt 8)

_________________



10 Sep 2017, 11:04
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Lyssnade lite på youtube, verkar trevlig... :)
Törs man fråga vad en sån går loss på?


10 Sep 2017, 11:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Mike Leaf wrote:
Slutade med att jag bytte min Marshallstack mot en sån på Dieke musik, nu gör dom visst en reissue på dom.
Blir nästan lite nostalgisk när jag hör "Dieke musik". Hängde och kollade grejor där var o varannan dag. Minns att jag köpte en Twin Reverb där 1976... :)


10 Sep 2017, 11:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Supro amps - superbra?
Ha, vågar man ju knappt erkänna...
men för ett halvt liv sen gjorde en ung man misstänkt lik mig själv
ett strålande gitarrbyte just på Dieke:
Bytte in en Gibson Les Paul Custom, vinröda helmahognyvarianten mot
(trumvirvel) en Music Man Sabre II...


Alltså Music Mans 50 wattskombo kostar i sin nya uppenbarelse 10 500 - 10 900 kr.
Hittade min på rea i England för 7 500 kr.

_________________
Lasse


10 Sep 2017, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Supro amps - superbra?
lasse svaj wrote:
Såå...
Köpte nästan motsatsen till Supro för lite andra spelsituationer..
Ernie Ball/DV Marks reissue av Music Man RD 50.
Totalt under 12 kg tack vare neohögtalare!
Bra låter den också - lite som en korsning mellan Fender Deluxe / Bassman / Super Reverb.
Mängder med clean headroom innan trevlig slutstegsdist sätter in.
Verkar som dessa nya MM knappt efterfrågas alls, kanske de anses för dyra
eller så säljer helt enkelt inte 70-talsnostalgi.


Image


Lär mig varför man köper en reissue och inte en begagnad, original, USA tillverkad 70-talare för halva priset?

_________________
pudas


10 Sep 2017, 18:40
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post Re: Supro amps - superbra?
Quote:
Lär mig varför man köper en reissue och inte en begagnad, original, USA tillverkad 70-talare för halva priset?


1. På grund av jag slipper byta gamla driftande komponenter och också undgår att stirra dystert
på gammalt inpyrt / nerölat alternativt sönderrivet högtalartyg (= ren hygienaspekt)

2. För att de gamla MM-högtalarna lät sisådär, DV Marks
högtalare låter däremot av någon anledning nästan lika härligt som mina "boutique" Tayden
alnicos jag stundtals alternerar med.

3. De gamla är tunga som as, de nya fjäderlätta.

4. För att det plötsligt låter sig göras och för att nya "sleeper amps"
som inte uppskattas efter förtjänst roar mig.

5. Att något är USA-tillverkat är inte i sig själv en kvalitésstämpel för mig.
Att nya MM är uttänkta i Italien och i amerikat och tillsågade och ihopaskruvade
i Indonesien (!) ser jag som mycket positivt då jag är för samarbeten
över gammeldags nationalitetsgränser.

Ungefär så :)

_________________
Lasse


11 Sep 2017, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Supro amps - superbra?
Frågan ställdes för att sticka ut hakan lite, främst med åtanke på hur billigt dom ursprungliga modellerna säljs för.
Jag håller med dig på några punkter, på andra inte alls.

1. Köpte min MM 210 65W combo 1978, använt den dagligen som enda förstärkare fram till ca år 2000 med live spelningar i stort sett varje helg. Bortsett från rören har jag inte bytt en komponent i den! Blev en gång drabbad av översvämning i huset, halva förstärkaren stod i vatten, lät den torka några månader, ser i dag fortfarande nästan som ny ut!

2. Håller med till 100%, dom högtalarna är inge kul, kör min i dag med en Marshall låda, förr ett Fender Leslie parallellt!

3. Ja tung som as. Men även en tanig rockgitarrist behöver lite motion!

4. Förstå inte detta tänket alls, men visst.....

5. Ja där håller jag med dig! Nationsgränser är det bara idioter som träter om i dag!

_________________
pudas


11 Sep 2017, 22:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
lasse svaj wrote:
Quote:
Lär mig varför man köper en reissue och inte en begagnad, original, USA tillverkad 70-talare för halva priset?


1. På grund av jag slipper byta gamla driftande komponenter och också undgår att stirra dystert
på gammalt inpyrt / nerölat alternativt sönderrivet högtalartyg (= ren hygienaspekt)

2. För att de gamla MM-högtalarna lät sisådär, DV Marks
högtalare låter däremot av någon anledning nästan lika härligt som mina "boutique" Tayden
alnicos jag stundtals alternerar med.

3. De gamla är tunga som as, de nya fjäderlätta.

4. För att det plötsligt låter sig göras och för att nya "sleeper amps"
som inte uppskattas efter förtjänst roar mig.

5. Att något är USA-tillverkat är inte i sig själv en kvalitésstämpel för mig.
Att nya MM är uttänkta i Italien och i amerikat och tillsågade och ihopaskruvade
i Indonesien (!) ser jag som mycket positivt då jag är för samarbeten
över gammeldags nationalitetsgränser.

Ungefär så :)


+++++, Särskilt 4:an, bara döda fiskar flyter medströms.


11 Sep 2017, 22:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
woodstock wrote:
CarlM wrote:

OK, då var det utrett.

Yes, det var verkligen inte meningen att antyda att du är okunnig. Det kan lika gärna vara jag som tänker fel här. Men som jag ser det tas vridmomentet upp i socklarnas hylsor/bottenplattans kontaktyta. Tyngdpunktscentrum hamnar på halva rörets längd helt uppenbart, sedan är röret rätt lätt, det är inga stora krafter det handlar om.


Det är lugnt. Men tack för den vänliga tonen. Om vi nu släpper Supron för ett ögonblick och prata rent allmänt om mekaniska problem som kan uppstå.

De flesta här har nog många gånger kört om kring våra prylar på skumpiga vägar på släpvagnar och halvrisiga skåpbilar. Vi har alla säkert varit med att prylar blivit omilt behandlade när man lastat ut grejerna på olika spelställen.

Och som en följd av omild behandling i kombination av rejäla värmeväxlingar, så pajar en del av våra grejer ibland. Rörsocklar kan börja glappa. Rör kan börja glappa i rörsocklarna. Mitt prat om vridmoment handlade om hur rören med hjälp av gravitationen och omild behandling av förstärkaren vid normal användning skulle kunna skapa glapp när monterade dem som i Supron.

Ur det perspektivet så tänkte jag att det var en sämre lösning att montera rör horisontellt i socklar som är lödda utan mekanisk avkoppling direkt i kretskort. Men det verkar efter den här diskussionen som att det i praktiken inte är något större problem i praktiken.


14 Sep 2017, 20:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Dåliga socklar gör det nog kört oavsett monteringsriktning. Jag har en gamma Showman från '63 där rören ligger på botten av kabinettet så fort man tittar på den. Åtminstone känns det så. Jag har tänkt att byta socklarna i ungefär tio år. Men trycker man bara till rören lite funkar det. Det är spännande att försöka fiska upp dom genom hålen i bakstycket. Har man tur rasar bara inner- eller ytterparen. Då får man en cool 50 wattare. Funktionellt sett en '63 Bandmaster med bara något fetare trafon.


14 Sep 2017, 21:11
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
Jag är lite konfunderad. Jimmy Pages sound från första skivan är Telebanjo, Supron med en SOLA SOUND TONEBENDER MKII.
Så nästa fråga är skall denna förstärkar låta some Supro med Tonebender Mk2 eller utan.

Djesus the marketing verkar underlig konstig och missvisande....


14 Sep 2017, 22:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
woodstock wrote:
Jag har en gamma Showman från '63 där rören... [...]..
Nåt du funderat på att sälja?

Ursäkta för kapningen... :)


15 Sep 2017, 00:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Supro amps - superbra?
zoork_1 wrote:
Nåt du funderat på att sälja?

Ursäkta för kapningen... :)


Nej, inte direkt.


15 Sep 2017, 06:42
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Supro amps - superbra?
CarlM wrote:
Ur det perspektivet så tänkte jag att det var en sämre lösning att montera rör horisontellt i socklar som är lödda utan mekanisk avkoppling direkt i kretskort. Men det verkar efter den här diskussionen som att det i praktiken inte är något större problem i praktiken.

Det är ett problem när det är en annan sorts sockel som sitter i enkelsidiga kretskort. Denna typ av sockel sitter lödd med tre st extra fastsättningar i pcb på samma sida som sockeln helt tight klistrat mot kortet plus de 9 övriga lödpunkterna. Kortet är tvåsidigt med genompläterade hål vilket gör att lodet vid inlödning flyter från ena sidan till den andra vilket gör att den är fastlödd på två sidor och därimellan. Man skulle kunna säga att det är fastkilat på 12punkter.

_________________
Johan Hansson


16 Sep 2017, 20:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.