View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 13:39



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Bright gitarr 
Author Message

Joined: 25 Dec 2011, 16:46
Posts: 67
Post Bright gitarr
Hej, jag har en gitarr med endast volymkontroll som är aningen bright. Kan man löda dit någon komponent som bara dämpar diskanten litegrann, typ som jag inbillar mig att en tonkontroll ställd på fullt skulle göra?


11 Sep 2017, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Bright gitarr
Mät poten och sätt en med lägre värde där, prova dig fram.

Push/pull pot som kopplar in en konding av lämpligt värde mot jord, kan vara 1-10 nF skulle jag tro, kanske lägre än 1 nF, man får testa sig fram.
Vill behålla befintlig pot så testa med att koppla en konding, med något av ovan nämnda värde, mellan "pinnen" (på poten) där mikrofonen går in och jord (potens ovansida lämpligen).


11 Sep 2017, 12:28
Profile

Joined: 25 Dec 2011, 16:46
Posts: 67
Post Re: Bright gitarr
Goran wrote:
Mät poten och sätt en med lägre värde där, prova dig fram.

Push/pull pot som kopplar in en konding av lämpligt värde mot jord, kan vara 1-10 nF skulle jag tro, kanske lägre än 1 nF, man får testa sig fram.
Vill behålla befintlig pot så testa med att koppla en konding, med något av ovan nämnda värde, mellan "pinnen" (på poten) där mikrofonen går in och jord (potens ovansida lämpligen).


Poten är en 100 kohm så där finns nog inte mycket att göra, men ska testa att sätta konding mellan pinne och jord. Tackar!


11 Sep 2017, 13:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Bright gitarr
Plumber_74 wrote:

Poten är en 100 kohm så där finns nog inte mycket att göra, men ska testa att sätta konding mellan pinne och jord. Tackar!

:shock: :shock: :shock:
Vad är det för gitarr och vad för mick??????
Kondingar kostar ett par kronor styck, har för mig att Kjell & Co har osorterade keramiska för en billig penning.
När du testar så löd en kort kabel från "pinnen" och en från potens hölje/ovansida och löd/fäst sedan en krokodilklämma i vardera kabeln, då går det fort testa sig fram.


11 Sep 2017, 17:15
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2546
Location:
Post Re: Bright gitarr
Plumber_74 wrote:
Poten är en 100 kohm så där finns nog inte mycket att göra, men ska testa att sätta konding mellan pinne och jord. Tackar!
Står det 100K på poten eller har du själv mätt 100K?
Blir också nyfiken på vad det är för gitarr/mick...


11 Sep 2017, 18:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Dec 2011, 16:46
Posts: 67
Post Re: Bright gitarr
Goran wrote:
Plumber_74 wrote:

Poten är en 100 kohm så där finns nog inte mycket att göra, men ska testa att sätta konding mellan pinne och jord. Tackar!

:shock: :shock: :shock:
Vad är det för gitarr och vad för mick??????
Kondingar kostar ett par kronor styck, har för mig att Kjell & Co har osorterade keramiska för en billig penning.
När du testar så löd en kort kabel från "pinnen" och en från potens hölje/ovansida och löd/fäst sedan en krokodilklämma i vardera kabeln, då går det fort testa sig fram.


Det är en Silvertone/Danelectro med lipsticks (som hade 100Kohm volympot original). Jag satte i en ny 100Kohm pot men fortfarande aningens bright och jag misstänker att det beror på att den inte har tonkontroll längre, om jag fattat rätt påverkar en tonkontroll lite "diskantdämpande" även om den står på fullt.

Hittade denna lösningen med motstånd också, kan kanske vara ett alternativ om jag inte får till det med kondingar? https://www.premierguitar.com/articles/ ... e-controls


12 Sep 2017, 08:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Bright gitarr
Underlättar ju alltid om man vet vad det är för gitarr innan man ska ge råd 8)

_________________



12 Sep 2017, 11:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Bright gitarr
Plumber_74 wrote:

Det är en Silvertone/Danelectro med lipsticks (som hade 100Kohm volympot original). Jag satte i en ny 100Kohm pot men fortfarande aningens bright och jag misstänker att det beror på att den inte har tonkontroll längre, om jag fattat rätt påverkar en tonkontroll lite "diskantdämpande" även om den står på fullt.

Hittade denna lösningen med motstånd också, kan kanske vara ett alternativ om jag inte får till det med kondingar? https://www.premierguitar.com/articles/ ... e-controls

Aha, ja Dano mickar kan vara rätt brighta.
Du kan sätta motståndet på samma sätt/placering som kondingen, så det är lätt testa sig fram med krokodilklämmor.
Och, ja en tonkontroll fullt öppen "stjäl" lite diskant. Såvida den inte är en no-load.


12 Sep 2017, 13:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.