View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:49



Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Signaturgitarrer 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Signaturgitarrer
Ja vad är känslan för signaturgitarrer egentligen?
jag tycker ungefär såhär gång på gång, artist X nya signaturmodell är sjukt snygg och med de rätta specarna, MEN....
varje gång jag kommer ta upp den där gitarren eller ens kolla på den,
så kommer jag tänka på just den artisten och dens musik och då känns det rätt så B och ointressant att äga en signaturgura på nåt vis.

nån som känner igen sig i detta eller är det bara jag? :D

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


21 Sep 2017, 07:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Signaturgitarrer
Vad sägs om Les Paul? Signaturgitarrernas signaturgitarr. Men jag förstår helt klart vad du menar. Känner likadant. Tex så gillar jag specarna på en Eric Johnson strata men vill inte spela på en gitarr som det står hans namn på då det blir lite för mycket "wannabe" känsla på nåt sätt. Så, bort med signaturgitarrerna för bövelen! Kul dock med olika varianter men hellre någon neutral sifferkombination typ Fender Stratocaster X2000... 8)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Sep 2017, 08:04
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Signaturgitarrer
Polytone wrote:
Kul dock med olika varianter men hellre någon neutral sifferkombination typ Fender Stratocaster X2000... 8)


Exakt så! :D

Angående Les Paul så, nja njo men det är så många olika artister genom tiderna har använt dessa så det är liksom inte samma sak.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


21 Sep 2017, 08:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Signaturgitarrer
Håller med tidigare talare!
Kan möjligen ändra mig när någon stooor tillverkare lanserar "The Pudas Signature Model"!

_________________
pudas


21 Sep 2017, 09:05
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Jag hade kunnat leva med en Lifeson Les Paul. :arrow:

Jag köper nog en när det dyker upp en "billig". 8)

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


21 Sep 2017, 09:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Har nog tidigare stört mig lite på signaturmodeller, men nuförtiden bryr jag mig inte vad det är.
Är det en bra gitarr så är det ju det.
Skulle mycket väl kunna tänka mig en Ibanez CMM, jag har ingen aning om vem Cris Miller är men gillar verkligen utseendet på gitarren och tycker den är skön att spela på.

Ibanez CMM:
http://www.ibanez.com/products/eg_detai ... color=CL01

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


21 Sep 2017, 09:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Signaturgitarrer
Beror ju på hur speciell och krystad en signaturmodell är. T.ex. känns det ju lite fånigt att ha en sån där Hendrix-Strata som är upp-och-ned.
Men jag äger t.ex. en Joe Bonamassa Firebird I, och den ser ut som en helt vanlig Firebird I. Enda unika egentligen är signaturen på baksidan av huvudet. Ganska få som skulle tänka "Åh, du har en sån där Bonamassa-Firebird" om de såg mig spela på den. Då är det ju större sannolikhet att nån skulle säga "Åh, du har en sån där Keith Richards-Tele!" om de såg mig med en helt vanlig '52 Telecaster eller '72 Telecaster Custom.
För min del så är de flesta signaturmodeller "godkända" av den anledningen. De har liksom blivit vardagsmat i gitarrvärlden.


21 Sep 2017, 09:42
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Jag har inga problem med signaturgrejjor så länge de gör jobbet.
Idag har jag tre.

En Ib JEM - sjukt bra gitarr, nästan så den är overklig.
En Ib BearBear- köpt endast pga att den är så frän!
Och en SC-607 LTD. Här blev jag tvungen att Googla på ven SC är. Men gitarren är grym!

Har haft flera andra.


21 Sep 2017, 09:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Har en Eric J strata och köpte den för att den är förbannat bra. Sedan kan man inte se att det är en signatur strata förrän man vänder på den.

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


21 Sep 2017, 10:40
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Signaturgitarrer
Hade en Gary Moore LP från 2002, riktigt bra gitarr.
Hade även första limiterade Michael Schenker V från Duesenberg. Det är den bästa gitarren rakt ur caset som jag ägt.
EJ-stratorna vet jag är bra grejer, har inte ägt nån, men spelat på flera.
Alla dessa 3 gitarrer var rimligt prissatta. Gary Moore gitarren var nog dyrast ny, men ändå inte över 25K.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


21 Sep 2017, 10:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Signaturgitarrer
Spelar ingen roll för mig om det är ett bra instrument.
Gränsen går väl t.ex. vid ett stort "SRV" på plektrumskyddet, skulle kännas fånigt, men det vore ju lätt fixat.
Ett större problem är att de flesta signaturmodeller man vill ha är så förbenat dyra, t.ex de olika Les Pauls som gjorts.

Har en Gretsch Jim Dandy som kostade 110 euro :) En väldigt rolig liten gitarr för både mig och dottern. Vem Jim Dandy är googlade jag efter att jag köpte den, men jag är inte säker på att det ens är en signaturgitarr (sångaren i Black Oak Arkansas heter Jim Dandy).
Har även en äldre '68 Reverse Headstock vit strata (ingen signatur) och den köpte jag faktiskt otestad pga Hendrix-vibbarna, som en lite rolig grej eftersom jag råkade få den så förmånligt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Sep 2017, 10:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Signaturgitarrer
Jag har inga problem med signatur gitarrer. Nästan tvärt om faktiskt. Dessa instrument (speciellt de riktiga, lite dyrare varianterna) -tenderar faktiskt vara riktigt genomtänkta saker på alla sätt:

- Sound
- Känsla
- Funktion

Sedan kan jag förstå att det finns folk som kan ha problem med Ex: -Ett monkeygrip, -dekoreradad SRV-pleka, -scallopering, -färgval, -modell -.etc, etc.

Vad som är viktigt att tänka när man synar ett signatur instrument: ÄR just att det är ett signaturinstrument. Detta instrument är i princip helt designad -och formad enligt den specifika artistens krav och önskemål. Smak och preferens är personligt. Så har det alltid varit -och så kommer det alltid att vara. Personligen anser jag att det är mycket, mycket intressantare med lite unikare grejer -än standard "brödrostfabriken" som de flesta nöjer sig med -och svär vid.

Alla kan idag bygga ihop sin egna drömgitarr -med exakta personliga specifikationer. Skillnaden är bara att man måste göra detta själv -utan att ha en hel tillverkare/fabrik som backar upp en. Oavsett vad en person som mäktar med att drömma ihop till sitt dröm instrument; kan jag GARANTERA att det kommer att finnas folk som tycker mycket av specifikationerna är helt uppåt väggarna. Återigen: Smak & preferens...

Sedan skall man också förstå; att de flesta av artisterna med egna signaturmodeller; har en bredare soundpalett -än bara ett specifikt sound. ...Och detta specifika instrument är bara en av dessa. När det kommer till kritan ÄR det artisten själv som får det att låta som det låter. Instrumentet denne spelar på -är verktyget han/hon föredrar att använda just där och då.

Artisterna och deras personliga/unika instrument är sakerna som har haft en stor del i att forma dagens instrument och sound till vad det är idag. Utan dessa skulle hela instrument marknaden se väldigt ensidig -och steril ut idag.


/ Jonken


21 Sep 2017, 12:28
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Signaturgitarrer
Jonken wrote:
Jag har inga problem med signatur gitarrer. Nästan tvärt om faktiskt. Dessa instrument (speciellt de riktiga, lite dyrare varianterna) -tenderar faktiskt vara riktigt genomtänkta saker på alla sätt:

- Sound
- Känsla
- Funktion

Sedan kan jag förstå att det finns folk som kan ha problem med Ex: -Ett monkeygrip, -dekoreradad SRV-pleka, -scallopering, -färgval, -modell -.etc, etc.

Vad som är viktigt att tänka när man synar ett signatur instrument: ÄR just att det är ett signaturinstrument. Detta instrument är i princip helt designad -och formad enligt den specifika artistens krav och önskemål. Smak och preferens är personligt. Så har det alltid varit -och så kommer det alltid att vara. Personligen anser jag att det är mycket, mycket intressantare med lite unikare grejer -än standard "brödrostfabriken" som de flesta nöjer sig med -och svär vid.

Alla kan idag bygga ihop sin egna drömgitarr -med exakta personliga specifikationer. Skillnaden är bara att man måste göra detta själv -utan att ha en hel tillverkare/fabrik som backar upp en. Oavsett vad en person som mäktar med att drömma ihop till sitt dröm instrument; kan jag GARANTERA att det kommer att finnas folk som tycker mycket av specifikationerna är helt uppåt väggarna. Återigen: Smak & preferens...

Sedan skall man också förstå; att de flesta av artisterna med egna signaturmodeller; har en bredare soundpalett -än bara ett specifikt sound. ...Och detta specifika instrument är bara en av dessa. När det kommer till kritan ÄR det artisten själv som får det att låta som det låter. Instrumentet denne spelar på -är verktyget han/hon föredrar att använda just där och då.

Artisterna och deras personliga/unika instrument är sakerna som har haft en stor del i att forma dagens instrument och sound till vad det är idag. Utan dessa skulle hela instrument marknaden se väldigt ensidig -och steril ut idag.


/ Jonken

Om vi betänker scenariot att Eric Clapton skulle använda sig av en Eric Johnson strata? Eller att Slash skulle gå över till Steve Lukathers signaturmodell? Skulle kännas lite konstigt om än ödmjukt, eller hur? Nej, när jag spelar vill jag försöka hitta något eget som är jag, mitt i allt. Då blir jag lite störd av att jag omfamnar någon annans signaturgitarr. Och även om inte publiken ser det(som någon annan var inne på), så vet jag ju om det. Lite grann som omvänd mojo helt enkelt. Jag blir lite anti. Men, det bör tilläggas, jag önskar att jag kunde bortse från känslan. Det bästa vore om jag bara kunde se till hur bra instrumentet stämmer överens med vad jag vill uttrycka musikaliskt.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Sep 2017, 14:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Jonken wrote:
Vad som är viktigt att tänka när man synar ett signatur instrument: ÄR just att det är ett signaturinstrument. Detta instrument är i princip helt designad -och formad enligt den specifika artistens krav och önskemål.

Nja, eller så har dessa önskemål snarare blivit vad det blev förlänge sen, eller en historisk tillbakablick en del görs ju EFTER artisten dött också, så man har ingen aning vad Hendrix eller SRV skulle haft för krav
Jonken wrote:
Personligen anser jag att det är mycket, mycket intressantare med lite unikare grejer -än standard "brödrostfabriken" som de flesta nöjer sig med -och svär vid.

Håller med...
Jonken wrote:
Alla kan idag bygga ihop sin egna drömgitarr -med exakta personliga specifikationer. Skillnaden är bara att man måste göra detta själv -utan att ha en hel tillverkare/fabrik som backar upp en.

Nja, långt ifrån alla kan bygga tex en Gibson Les Paul själv, förstår inte hur du menar här?

_________________



21 Sep 2017, 14:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Signaturgitarrer
Jag är splitrad i frågan.
Någonstans känns det fel att stå med någon annans gitarr, som ett litet gruskorn i skon.
Men är gitarren bra så gör jag det åndå och lider inte av det.

Det är en fånig, galet ointelligent, känsla hur som helst. Menar, som om att stå med en icke signatur strata skulle vara mer "jag" än en EJ version av dito. Allt är lika serietillverkade prylar, lika personliga som en Big Mac med pommes. Antingen är det EJ eller någon annan på fender som bestämt alla specs på instrumentet, vem som gjort det spelar ju noll roll.
Och med tanke på att EJ troligen spelar en miljon gånger bättre än nissen som bestämt den andra så kanske EJ val är en bättre stig att följa.

Dock tycker jag nog att det gått inflation i det med signaturprylat (speciellt i hårdrocksvärldem), prylar som inte tillför något nytt eller "som inte redan finns", som bäst en annan färg. Det känns ganska meningslöst att kalla en Les Paul med en Anna färg, eller annan stallmick, för en siganturmodell (av en signaturmodell).

Läskigt är signaturgrejer som signatursnubben (eller tjejen, men det verkar inte hända så ofta) aldrig ens sett för att de är döda. Men finns det en marknad och man får lov så förstår jag varför det gör det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Sep 2017, 23:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Signaturgitarrer
Personligen förstår jag inte vitsen med det.
Vad är nästa steg ?
Fender Stratocaster - SRV - Texas Flood - Rude Mood ?
:D

Men om folk fill ha sånt, så är det väl så.
Alla kan inte gilla allt.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


22 Sep 2017, 07:38
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Signaturgitarrer
Magnus Olsson wrote:
Allt är lika serietillverkade prylar, lika personliga som en Big Mac med pommes./Magnus


Dra inte alla signaturgitarrer över en kam :mrgreen:

Finns sig-modeller i alla prisklasser å kvalité.

Exempelvis... Den här vill jag inte ha:
Image

Men den här... Om jag vann en miljon så hade jag nog haft svårt att hålla fingrarna borta...
Image


Vid första anblick ser dom exakt lika ut, men sen inser man att den ena har ett crappy Floyd Rose Special å "crappickuper" (aldrig testat så vet inte), å att den senare är USA-tillverkad å har äkta Floyd, kvartssågad hals och välrenomerade pickuper typ Super Distortion osv osv.


22 Sep 2017, 08:13
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Signaturgitarrer
Tvåtakt wrote:
Magnus Olsson wrote:
Allt är lika serietillverkade prylar, lika personliga som en Big Mac med pommes./Magnus


Dra inte alla signaturgitarrer över en kam :mrgreen:

Finns sig-modeller i alla prisklasser å kvalité.

Exempelvis... Den här vill jag inte ha:
Image

Men den här... Om jag vann en miljon så hade jag nog haft svårt att hålla fingrarna borta...
Image




Vid första anblick ser dom exakt lika ut, men sen inser man att den ena har ett crappy Floyd Rose Special å "crappickuper" (aldrig testat så vet inte), å att den senare är USA-tillverkad å har äkta Floyd, kvartssågad hals och välrenomerade pickuper typ Super Distortion osv osv.


Är självklart medveten om detta. En JEM7V har inte mer gemensamt med en JEM Jr än att båda kallas JEM och båda är vita. Men de blir ju inte mer Tvåtakt (eller Magnus) personliga för det. De är båda lika serietillverkade (bara i olika mängd).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 Sep 2017, 08:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Signaturgitarrer
Magnus Olsson wrote:
Jag är splitrad i frågan.
Någonstans känns det fel att stå med någon annans gitarr, som ett litet gruskorn i skon.
Men är gitarren bra så gör jag det åndå och lider inte av det.

Det är en fånig, galet ointelligent, känsla hur som helst. Menar, som om att stå med en icke signatur strata skulle vara mer "jag" än en EJ version av dito. Allt är lika serietillverkade prylar, lika personliga som en Big Mac med pommes. Antingen är det EJ eller någon annan på fender som bestämt alla specs på instrumentet, vem som gjort det spelar ju noll roll.
Och med tanke på att EJ troligen spelar en miljon gånger bättre än nissen som bestämt den andra så kanske EJ val är en bättre stig att följa.

Dock tycker jag nog att det gått inflation i det med signaturprylat (speciellt i hårdrocksvärldem), prylar som inte tillför något nytt eller "som inte redan finns", som bäst en annan färg. Det känns ganska meningslöst att kalla en Les Paul med en Anna färg, eller annan stallmick, för en siganturmodell (av en signaturmodell).

Läskigt är signaturgrejer som signatursnubben (eller tjejen, men det verkar inte hända så ofta) aldrig ens sett för att de är döda. Men finns det en marknad och man får lov så förstår jag varför det gör det.
Quote:

Magnus, kommer ihåg att du sålde en riktigt bra Telecaster pga att den inte kändes "du". :wink: Så ibland kanske det inte räcker med att en gitarr är "bra", den kan skava ändå(som ett gruskorn i skon som du ju skrev).

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Sep 2017, 09:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Signaturgitarrer
Polytone wrote:
Magnus, kommer ihåg att du sålde en riktigt bra Telecaster pga att den inte kändes "du". :wink: Så ibland kanske det inte räcker med att en gitarr är "bra", den kan skava ändå(som ett gruskorn i skon som du ju skrev).


Nej, inte för att den inte kändes jag. För att den var relic, vilket är hundra gånger värre än en signaturmodell.
En stor sten istället för ett gruskorn i skon.

Det finns gränser för vad man leva med :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 Sep 2017, 10:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Signaturgitarrer
Magnus Olsson wrote:
Polytone wrote:
Magnus, kommer ihåg att du sålde en riktigt bra Telecaster pga att den inte kändes "du". :wink: Så ibland kanske det inte räcker med att en gitarr är "bra", den kan skava ändå(som ett gruskorn i skon som du ju skrev).


Nej, inte för att den inte kändes jag. För att den var relic, vilket är hundra gånger värre än en signaturmodell.
En stor sten istället för ett gruskorn i skon.

Det finns gränser för vad man leva med :D

/Magnus

Ok, fair enough. Själv föredrar jag relics framför signaturgitarrer. Vi kanske borde göra en poll av detta? Signaturgitarrer vs relics... :D

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Sep 2017, 10:25
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Signaturgitarrer
Magnus Olsson wrote:
Är självklart medveten om detta. En JEM7V har inte mer gemensamt med en JEM Jr än att båda kallas JEM och båda är vita. Men de blir ju inte mer Tvåtakt (eller Magnus) personliga för det. De är båda lika serietillverkade (bara i olika mängd).

/Magnus


Så får du tycka, inga problem :)

Själv så skulle jag inte bry mej om ifall en gura var signatur eller inte, sålänge jag gillar den.

Än sålänge har jag mest gjort partscasters eftersom det är enda sättet jag kan få gurorna som jag vill ha det.
Så flera av mina guror är väldigt "jag" men det skulle inte betyda att jag skulle kunna ha andra vanliga produktions-gitarrer eller signatur-gitarrer å inte känna mej lika hemma med dom.

Men ofta räcker det att byta till sina favorit-pickuper så försvinner ju signatur-specsen :mrgreen:


22 Sep 2017, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Signaturgitarrer
Tvåtakt wrote:
Magnus Olsson wrote:
Är självklart medveten om detta. En JEM7V har inte mer gemensamt med en JEM Jr än att båda kallas JEM och båda är vita. Men de blir ju inte mer Tvåtakt (eller Magnus) personliga för det. De är båda lika serietillverkade (bara i olika mängd).

/Magnus


Så får du tycka, inga problem :)

Själv så skulle jag inte bry mej om ifall en gura var signatur eller inte, sålänge jag gillar den.

Än sålänge har jag mest gjort partscasters eftersom det är enda sättet jag kan få gurorna som jag vill ha det.
Så flera av mina guror är väldigt "jag" men det skulle inte betyda att jag skulle kunna ha andra vanliga produktions-gitarrer eller signatur-gitarrer å inte känna mej lika hemma med dom.

Men ofta räcker det att byta till sina favorit-pickuper så försvinner ju signatur-specsen :mrgreen:


Jag använder många signaturmodeller, så sätt ihop texten med det jag skrev innan.
Annars blir det fel :D

Absolut, byt något och det är bara en signatur till namnet.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 Sep 2017, 11:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Magnus Olsson wrote:
Nej, inte för att den inte kändes jag. För att den var relic, vilket är hundra gånger värre än en signaturmodell.
En stor sten istället för ett gruskorn i skon.

Det finns gränser för vad man leva med :D

/Magnus

Då uppenbarar sig den naturliga frågan , varför köpte du den?

Eller fick du en gratis?

_________________



22 Sep 2017, 19:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Signaturgitarrer
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Nej, inte för att den inte kändes jag. För att den var relic, vilket är hundra gånger värre än en signaturmodell.
En stor sten istället för ett gruskorn i skon.

Det finns gränser för vad man leva med :D

/Magnus

Då uppenbarar sig den naturliga frågan , varför köpte du den?

Eller fick du en gratis?


Jag hoppades att det skulle gå över för jag ville ha en verkligt bra tele, och det var den.

Jag köpte den.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 Sep 2017, 19:13
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Det finns egentligen bara två signaturgitarrer som jag har velat ha någonsin och det är John Petrucci och Rusty Cooley's (de dyrare custom shop versionerna).

Det som har hindrat mig är prislapparna. Jag vill inte lägga sådana pengar när jag bara sitter hemma och lirar ändå. Jag är helt säker på att jag skulle bli skitnöjd och så men det skulle kännas onödigt ändå. Man får väl se till att vinna på lotto eller något så slipper man spara ihop pengar, så får man köpa en present åt sig själv :D


22 Sep 2017, 20:52
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Signaturgitarrer
Jag köpte en Kotz tele bara för att den var så otroligt snygg och jävligt bra gitarr. Har inte vare sig före eller efter kollat in den gitarristen då det är totalt ointressant. Jag har ägt flera 335:or men inte fasiken hade jag velat ha någon i signaturutförande så personligen varken förstår jag behovet av signaturgitarrer och har aldrig funderat över frågan fören nu. Däremot är det ju väldigt intressant att veta vad andra spelar på och vilka moddar det gjort det ligger ju som i intresset för gitarrspelande.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Sep 2017, 23:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Signaturgitarrer
Magnus Olsson wrote:

Jag hoppades att det skulle gå över för jag ville ha en verkligt bra tele, och det var den.

Jag köpte den.

/Magnus


Ja så kan det ju vara , har själv köpt 2 gitarrer med fet hals och trott jag skulla vänja mig, båda såldes med kort varsel!

_________________



23 Sep 2017, 08:42
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Signaturgitarrer
Magnus Olsson wrote:
Jag är splitrad i frågan.
Någonstans känns det fel att stå med någon annans gitarr, som ett litet gruskorn i skon.
Men är gitarren bra så gör jag det åndå och lider inte av det.

Det är en fånig, galet ointelligent, känsla hur som helst. Menar, som om att stå med en icke signatur strata skulle vara mer "jag" än en EJ version av dito. Allt är lika serietillverkade prylar, lika personliga som en Big Mac med pommes. Antingen är det EJ eller någon annan på fender som bestämt alla specs på instrumentet, vem som gjort det spelar ju noll roll.
Och med tanke på att EJ troligen spelar en miljon gånger bättre än nissen som bestämt den andra så kanske EJ val är en bättre stig att följa.

Dock tycker jag nog att det gått inflation i det med signaturprylat (speciellt i hårdrocksvärldem), prylar som inte tillför något nytt eller "som inte redan finns", som bäst en annan färg. Det känns ganska meningslöst att kalla en Les Paul med en Anna färg, eller annan stallmick, för en siganturmodell (av en signaturmodell).

Läskigt är signaturgrejer som signatursnubben (eller tjejen, men det verkar inte hända så ofta) aldrig ens sett för att de är döda. Men finns det en marknad och man får lov så förstår jag varför det gör det.

/Magnus

Hur gick det med MO-Ibban? :wink:

_________________
Image


23 Sep 2017, 12:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Signaturgitarrer
kjelle wrote:
Magnus Olsson wrote:
Jag är splitrad i frågan.
Någonstans känns det fel att stå med någon annans gitarr, som ett litet gruskorn i skon.
Men är gitarren bra så gör jag det åndå och lider inte av det.

Det är en fånig, galet ointelligent, känsla hur som helst. Menar, som om att stå med en icke signatur strata skulle vara mer "jag" än en EJ version av dito. Allt är lika serietillverkade prylar, lika personliga som en Big Mac med pommes. Antingen är det EJ eller någon annan på fender som bestämt alla specs på instrumentet, vem som gjort det spelar ju noll roll.
Och med tanke på att EJ troligen spelar en miljon gånger bättre än nissen som bestämt den andra så kanske EJ val är en bättre stig att följa.

Dock tycker jag nog att det gått inflation i det med signaturprylat (speciellt i hårdrocksvärldem), prylar som inte tillför något nytt eller "som inte redan finns", som bäst en annan färg. Det känns ganska meningslöst att kalla en Les Paul med en Anna färg, eller annan stallmick, för en siganturmodell (av en signaturmodell).

Läskigt är signaturgrejer som signatursnubben (eller tjejen, men det verkar inte hända så ofta) aldrig ens sett för att de är döda. Men finns det en marknad och man får lov så förstår jag varför det gör det.

/Magnus

Hur gick det med MO-Ibban? :wink:


De är ju desigande av mig, byggda till mig och använda av mig. Det är väl precis så det skall vara.
Jag vill inte och har inget behov av att de skall ut till försäljning (även om Ibanez velat det till och från).
Just nu kan ingen köpa den.
Men det skulle isf vara en signaturmodell som tillförde något som inte går att få nu (som många vill ha).
Och väldigt många saker som inte går att få nu.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Sep 2017, 12:44
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.