View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 00:49



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Greta van fleet 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Greta van fleet
Geleråtta wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=t6I84TgnqHU

https://www.youtube.com/watch?v=QurFq8xtpgc


Det här var ju bra låtar! Inte nyskapande men definitivt lite mera eget än de tidigare Zeppelin-liknande grejerna. Coolt att de går all-in med "fula" 70-talskläder – kroppsstrumpor, sammet och långt hår på ett sätt som är totalt otrendigt i nästan alla andra sammanhang. Man ser fortfarande LZ-influenserna med gitarristens kroppsspråk och sånt, men det är ju inget konstigt. Kan också höra lite av Achilles Last Stand i Age Of Machine.


26 Aug 2021, 10:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Greta van fleet
zoork_1 wrote:

Jag har f.ö. lite svårt att förstå varför eller hur något kan vara "för" bra.
Spelas det, ursäkta uttrycket, jävligt bra så är det väl bra eller?


Därför att om rockmusik varit en meritokrati så hade alla band låtit som Toto.

Inget fel på Toto iofs men de låter åtminstone som Toto.


26 Aug 2021, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Greta van fleet
Vinyljunkie wrote:
Inget fel på Toto iofs men de låter åtminstone som Toto.


:mrgreen:

Vinyljunkie har väl redan sagt det med färre ord, men grejen folk hakar upp sig på är väl när vissa band är jävligt bra ("för bra") på teknik eller att härma andra artister, spela "korrekt" o.s.v. men kanske är mindre bra på något annat, t.ex. skriva låtar eller skapa nåt nytt.


26 Aug 2021, 12:10
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Greta van fleet
Undrans hur det resonemanget funkar på musiker som spelar traditionell jazzmusik eller i typ London Symphony Orchestra, för där händer väl inte alltid så mycket nytt eller...? Sistnämnda är dock skapligt duktiga musiker tror jag, och publiken verkar storgilla det som framförs trots att det ibland är för bra... :wink:


26 Aug 2021, 20:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Greta van fleet
zoork_1 wrote:
Undrans hur det resonemanget funkar på musiker som spelar traditionell jazzmusik eller i typ London Symphony Orchestra, för där händer väl inte alltid så mycket nytt eller...? Sistnämnda är dock skapligt duktiga musiker tror jag, och publiken verkar storgilla det som framförs trots att det ibland är för bra... :wink:


Som sagt, rockmusik är ingen meritokrati. Att spela i en symfoniorkester är däremot exakt det.


27 Aug 2021, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Greta van fleet
Visst har de utvecklats en del från Led-Zeppelin-pastischen, och sångrösten är unik och osannolikt imponerande i omfång och tonsäkerhet. Problemet är att sången är så intensiv och pressad att jag knappt pallar en hel låt.

Beträffande meritokrati (som jag fick slå upp) eller inte, så är det välan inte så svart eller vitt? Rockmusik innehåller en del meritokratiska inslag, särskilt i vissa genrer, t ex progressiv rock och en del av hårdrocken. I punk och hitskvalet är det nog mindre. Och i klassisk musik finns det säkert ”ovidkommande” kvalifikationer, som utseende, rätt mecenat o s v.

_________________
Mats


27 Aug 2021, 13:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Greta van fleet
Hade inte sången varit så gäll hade jag garanterat lyssnat mer på dem, bra låtar och skönt sound.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


27 Aug 2021, 13:11
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Greta van fleet
albert wrote:
V
Beträffande meritokrati (som jag fick slå upp) eller inte, så är det välan inte så svart eller vitt? Rockmusik innehåller en del meritokratiska inslag, särskilt i vissa genrer, t ex progressiv rock och en del av hårdrocken. I punk och hitskvalet är det nog mindre. Och i klassisk musik finns det säkert ”ovidkommande” kvalifikationer, som utseende, rätt mecenat o s v.


Visst finns det undantag som bekräftar regeln. Men visst är det väl generellt så att det är det som framförallt skiljer yttringarna åt?


27 Aug 2021, 13:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.