View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:13



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Era mest ”far out”-pedaler. 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Era mest ”far out”-pedaler.
Vad har ni för pedaler som ger ett helt unikt och far out sound?

Min mest udda är inget roligare än en Ibanez Lo Fi, men jag funderar på att skaffa någon av Earthquakers pedaler.


16 Nov 2017, 23:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Jag har inget som är mer ”far out” än min choruspedal (även om en del tycker chorus är klart över gränsen). Men testa i pedalforumet, så får du nog fler svar.

_________________
Mats


16 Nov 2017, 23:39
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Inte så galen kanske men lite skumma ljud får jag allt ur min Digitech FreQout.


17 Nov 2017, 01:31
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Om Chorus är far out så har jag ett Ibanez DSC10. Det är flera år sedan jag provade pedalen men den var helt annorlunda än andra Chorus-pedaler jag provat. Har ett Ib Bi-Mode, trad Chorus, som jag kan jfr/likna/kopiera andra Choruspedaler jag haft. DSC10 liknade inget annat och idag kan jag inte säga varför. Men pedalen är inte till salu. Jag tror att de har helt olika användningsområden. Annars

Award Session JD-10. Är nog egentligen en preamp i pedalform. Men nästan oanvändbar som pedal. Pedal av/på är ok. Men Rock/Classic switchen är hemsk. Det finns ingen koppling i ljudnivån mellan av/på. Det är också ett par år sedan jag körde dessa men såvitt jag minns kollapsar ett ok ljud i Classic-läget totalt och blir olidligt högt i Rock-läget. Dvs man kan bara använda pedalen i ena läget. Har två eftersom en ombyggnad till JD-20 ev kan hantera problemet.

albert wrote:
Jag har inget som är mer ”far out” än min choruspedal (även om en del tycker chorus är klart över gränsen). Men testa i pedalforumet, så får du nog fler svar.


17 Nov 2017, 03:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Ingen pedal, men en gammal Ibanez DN-10000 digital delay är den burk som är kapabel till att låta mest "far out".
Trotts digital (8-bit) så låter den klart "Lo-Fi". Inget minne, inget teckenfönster, bara rattar att leka med! :oops:
Då burken även har inbyggd LFO och negaktiv feedbak gör det att man fort hamnar på "Planet Gong" eller Kingston Jamaica!

_________________
pudas


17 Nov 2017, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Emma DiscumBOBulator, en autowah, inte särskilt far-out men den kanske inte återfinns på allas pedalbord.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


17 Nov 2017, 11:22
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Pigtronix Mothership hade jag ett tag och den har rätt höga mätvärden på knäppometern.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


17 Nov 2017, 11:57
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Det skulle vara min Zeta oktav, en Pearl OC7-klon gjord av zeta55 här på bojen. Analog mojäng som adderar 2 oktaver ner och 1 oktav upp. Tillsammans med en fuzz och ett vibrato blir det ett jävligt cool hammond orgel-sound. Jag har varken fuzz eller vib längre, men jag har lite planer på att skaffa mig en sustainer-försedd bandlös gitarr. Kan nog bli jääääävligt fett tillsammans med oktaven. Den som lever får se :)


17 Nov 2017, 12:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Ytan tvivel Moody Sounds Baby Box Noise Generator, obeskrivliga ljud och oljud kan man få ur denna magiska, men stora, pedal.
https://moodysounds.com/produkt/baby-bo ... generator/


17 Nov 2017, 12:57
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Man skulle ju kunna nämna någon fuzz, som lätt går "out of control", men det får bli min Lovepedal Rubber Chicken. En autowah, eller envelopföljare. En pedal som man spelar med, inte genom. Man styr effekten med anslaget och olika strängar, och det händer en hel del. Kul pedal, använder den inte så ofta dock, som så många andra som ligger till sig...

_________________
Image


17 Nov 2017, 13:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Min Boss Harmonist, som förutom att den har ett riktigt bra Alex Lifeson-chorus bl.a har en funktion för att ändra tonhöjden med att trampa olika hårt på pedalen, ungefär som ett tremolo om man är lätt på foten.

Går att ställa om tonen ska gå upp eller ner vid tramp, eller både och, tonen går så att säga "isär" åt var sitt håll. Låter extremt märkligt. Användbart, tja.. ;-)

Någon nämnde att Joe Satriani tydligen har en sådan och trampar på ibland, låter helskumt och som en fantastiskt avancerad fingerteknik...

Den är en Oktavpedal etc åxå..

https://tgt11.com/product.html/boss-ps-6-harmonist?gclid=EAIaIQobChMI4YP3hPHF1wIVR7YYCh1dbQBJEAAYASAAEgL5D_D_BwE

_________________
/Lennart


17 Nov 2017, 17:06
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Goran wrote:
Ytan tvivel Moody Sounds Baby Box Noise Generator, obeskrivliga ljud och oljud kan man få ur denna magiska, men stora, pedal.
https://moodysounds.com/produkt/baby-bo ... generator/


Alltid varit lite sugen på en sån att leka med, men den kostar ju några slantar också (dock mindre än jag minns, kanske borde mig själv en julklapp och ge igen på grannen som envisas med att öva in covers på tråkiga pophits hela eftermiddagarna...)

Har dock en specialbyggd noisefuzz med extra bias-ratt från moodysounds som är rätt spårad, går att få till riktigt trasiga ljud.


17 Nov 2017, 23:37
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Intressanta svar! Då har jag lite att kolla upp.


18 Nov 2017, 14:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Era mest ”far out”-pedaler.
Min ADU, Attac Delay Unit som jag byggde i början av 70-talet
Låter som man spelar baklänges, typ som att spela med volympedal eller volymkontrollen
Fast i pedalform

Schema om nån vill bygga:
http://www.synthmanuals.com/manuals/paia/adu_attack_delay_unit/construction_article/adu_200dpi.pdf

_________________
tligen


18 Nov 2017, 15:22
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.