View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:15



Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Jag har nyss kommit i kontakt med någon på ett bolag som är knutet till ett större bolag. Det gäller det ena bandet jag spelar med och han har uttryckt väldigt positivt intresse för oss. I det senaste mailet pratar han bland annat om att "it´s important that I have a good package when I present you to the A&R guy". Jag förstår att detta betyder att intresset är på en nivå jag inte har någon erfarenhet av tidigare.

Jag undrar därför om det finns Bojare som har erfarenhet av att eventuellt få möjlighet att spela rock n roll på ett sätt som inte längre kan beskrivas som en skojig hobby? Känner att jag behöver förbereda mig och framför allt veta om och när det är läge att backa ut. Min inställning till musikbranschen är nämligen att det är lite av en "bilskojarbransch".

Jag känner att jag är tagen lite på sängen. Jag har fattat att musiken vi gör är väldigt mycket mer potentiellt kommersiell än något jag tidigare gjort men samtidigt tycker jag själv att vi är... ja vad ska man säga - "hacks", jag sjunger typ hellre än bra och det mesta bygger på nån sorts känsla mer än hantverk. Men det kan möjligen bara handla om dåligt självförtroende.

Så, som sagt - har ni några goda råd?


28 Dec 2017, 13:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Be de dra åt helvette i förbyggande syfte :mrgreen:
Sen byter du kläder och style efter deras inrådan och kan sen börja räkna hur många semesterdagar du har kvar att bränna på kommande turneer.
Nä skämt åsido så har jag ingen aning men hoppas det går bra :D


28 Dec 2017, 13:58
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
”A good package”...hmm....skaffa stand-in, gör en Milli Vanilli, leta upp ”rätt” packeterade typer som får synas så cashar ni in. :wink:

Nä, jag har ingen aning men ser fram emot initierade råd.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Dec 2017, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Men rent spontant kan man tycka att personen som är kontakten borde veta hur man fixar en bra presentation.


28 Dec 2017, 14:41
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
rifle wrote:
Men rent spontant kan man tycka att personen som är kontakten borde veta hur man fixar en bra presentation.


Ja fast just med det menade han att det var viktigt just vilken låt han först skulle spela upp. Och det har han ju rätt i. Man vet ju själv att man ger upp efter typ 3 låtar..


28 Dec 2017, 14:57
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Skriv tillbaka och fråga vad han menar.

_________________
Gud finns inte.


28 Dec 2017, 15:27
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
DrSlim wrote:
Skriv tillbaka och fråga vad han menar.


Men jag fattar vad han menar. Han tror på oss. Nu ska han bara få nå grönt ljus hos de som bestämmer. Och om så sker vill jag vara lite förberedd.


28 Dec 2017, 15:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Låter lite mysko.
Ta kontakt med bolaget direkt istället.

_________________



28 Dec 2017, 16:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Du tänker rätt, fråga alla med erfarenhet så mycket det bara går.
Men det är svårt att svara på då ingen situation är den andra lik, det finns nästan lika många olika sätt in som det finns folk inne.

Generellt skulle jag säga att inte dra för stora växlar av det, det är tyvärr extremt vanligt att sånt rinner ut i intet.
Håll dig kall och följ med till det kräver mer än det är värt.
Blir det en deal så är det ganska långt ifrån att det händer något ändå, inte ens att något släpps.

Skriv inte på något om du inte hajar det fullt ut, ta hjälp av advokat om det inte är glasklart.
Stå inte för kostnader som är deras del, ingen jobbar bra för ett band om det inte kostar något.
Nu förtiden är att själv stå för master (att skivan är inspelad, mastrad och redo att tryckas) inte ovanligt, men marknadsföring och tryckning är deras bit (och utan sån kan man lika gärna inte släppa något).
Kort sagt, tar de inte på sig kostnader är det inte värt det.


Det är, som du säger, en bilskojarbransch.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Dec 2017, 17:09
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Mike Leaf wrote:
Låter lite mysko.
Ta kontakt med bolaget direkt istället.


Det funkar inte så. Vi har hamnat under någon som jobbar för bolagets radar. Det betyder än så länge bara att de anser att vi har potential. Det är inte som med många andra branscher, att man kan "ringa chefen".


28 Dec 2017, 17:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Magnus Olsson wrote:
Du tänker rätt, fråga alla med erfarenhet så mycket det bara går.
Men det är svårt att svara på då ingen situation är den andra lik, det finns nästan lika många olika sätt in som det finns folk inne.

Generellt skulle jag säga att inte dra för stora växlar av det, det är tyvärr extremt vanligt att sånt rinner ut i intet.
Håll dig kall och följ med till det kräver mer än det är värt.
Blir det en deal så är det ganska långt ifrån att det händer något ändå, inte ens att något släpps.

Skriv inte på något om du inte hajar det fullt ut, ta hjälp av advokat om det inte är glasklart.
Stå inte för kostnader som är deras del, ingen jobbar bra för ett band om det inte kostar något.
Nu förtiden är att själv stå för master (att skivan är inspelad, mastrad och redo att tryckas) inte ovanligt, men marknadsföring och tryckning är deras bit (och utan sån kan man lika gärna inte släppa något).
Kort sagt, tar de inte på sig kostnader är det inte värt det.




Det är, som du säger, en bilskojarbransch.

/Magnus


Bra råd, om än i viss mån självklara, iaf för den som vet något lite om hur det funkar. Jag försöker hålla mig kall, men brottas lite med den bedrägligt varma känslan att det jag skapat har fångat intresse hos någon som kan ta oss längre än bara lite lokala gig och en och annan festival. Det lockar. Speltillfällen växer inte på träd. Rent ekonomiskt är det inte mycket till hopp, jag fattar rent ut sagt inte hur skivbolag tjänar sina pengar idag. Just därför kanske det inte är så farligt att skriva på ett dåligt kontrakt idag?


28 Dec 2017, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Blir lite nyfiken på om detta är något som ni i bandet gått och hoppats på? Kanske till och med satsat på? Eller var detta intresse från "högre ort" något som bara råkade hända?


28 Dec 2017, 18:32
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
lpstd wrote:
Blir lite nyfiken på om detta är något som ni i bandet gått och hoppats på? Kanske till och med satsat på? Eller var detta intresse från "högre ort" något som bara råkade hända?


Absolut inte. Inte jag iallafall. Knappast de andra heller. Cynisk. Dåligt självförtroende. På gränsen till nihilistisk livssyn. Och det har inte hänt än heller ju. Men det fick mig att kontakta en jävla massa fler bolag idag. Fick napp av ett lite större oberoende bolag direkt, som sa att de gillade det men att pengarna för nya släpp var slut för tillfället. Och det är lite så det är ju, det finns inga pengar i det här.... tror jag. Det jag mest hoppas på är att det ska leda till fler spelningar än vad vi hittills haft.


28 Dec 2017, 18:40
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:
Låter lite mysko.
Ta kontakt med bolaget direkt istället.


Det funkar inte så. Vi har hamnat under någon som jobbar för bolagets radar. Det betyder än så länge bara att de anser att vi har potential. Det är inte som med många andra branscher, att man kan "ringa chefen".


Ni hoppas så mycket att det blir som en förälskelse, man ser inte klart längre. No offence, men varför skulle man inte kunna ringa
någon om det nu finns substans i saker och ting. Affärer är affärer, kan ni inte prata nu kommer ni inte att kunna göra det sen heller.

Även om man inte kan ringa chefen borde det finnas någon att kommunicera med.


28 Dec 2017, 18:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:
Du tänker rätt, fråga alla med erfarenhet så mycket det bara går.
Men det är svårt att svara på då ingen situation är den andra lik, det finns nästan lika många olika sätt in som det finns folk inne.

Generellt skulle jag säga att inte dra för stora växlar av det, det är tyvärr extremt vanligt att sånt rinner ut i intet.
Håll dig kall och följ med till det kräver mer än det är värt.
Blir det en deal så är det ganska långt ifrån att det händer något ändå, inte ens att något släpps.

Skriv inte på något om du inte hajar det fullt ut, ta hjälp av advokat om det inte är glasklart.
Stå inte för kostnader som är deras del, ingen jobbar bra för ett band om det inte kostar något.
Nu förtiden är att själv stå för master (att skivan är inspelad, mastrad och redo att tryckas) inte ovanligt, men marknadsföring och tryckning är deras bit (och utan sån kan man lika gärna inte släppa något).
Kort sagt, tar de inte på sig kostnader är det inte värt det.




Det är, som du säger, en bilskojarbransch.

/Magnus


Bra råd, om än i viss mån självklara, iaf för den som vet något lite om hur det funkar. Jag försöker hålla mig kall, men brottas lite med den bedrägligt varma känslan att det jag skapat har fångat intresse hos någon som kan ta oss längre än bara lite lokala gig och en och annan festival. Det lockar. Speltillfällen växer inte på träd. Rent ekonomiskt är det inte mycket till hopp, jag fattar rent ut sagt inte hur skivbolag tjänar sina pengar idag. Just därför kanske det inte är så farligt att skriva på ett dåligt kontrakt idag?


Jo, det kan kännas självklart, men ändå är mängden artister som fastnar i usla kontrakt ständigt ökande.

Det som kan vara farligt är att man sitter fast i något som hindrar en från att göra annat om detta inte funkar.
Att man förlorat rätten till sin egen musik osv osv osv.

Du skall nog reda ut det där,

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


28 Dec 2017, 19:52
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Stora bolag är ett jävla trassel. Man hamnar låååångt ner i deras prio å sen händer inget. Indiebolag med eldsjälar kan oftast vara en betydligt trevligare erfarenhet.


29 Dec 2017, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Vinyljunkie wrote:
Och det är lite så det är ju, det finns inga pengar i det här.... tror jag. Det jag mest hoppas på är att det ska leda till fler spelningar än vad vi hittills haft.

Om det inte finns några pengar i det varför skulle ett större bolag satsa på det, välgörenhet?

Jag har själv vart i denna situation ett flertal ggr när jag hade 'demoband' ,
Fick vara med på en samlingsplatta med ett mindre amerikanskt bolag med distributionsavtal med större,
blev bjudna att spela i Atlanta på releasfesten (1 låt) samt att de ev skulle kunna fixa 1-2 förbandsgig samma vecka.

Dock var det aldrig snack om att få något betalt, det gjorde dom helt klart från början.
Så 5 pers ska ta semester i en vecka och själv bekosta resa och uppehälle för att åka till andra sidan jordklotet för att spela 1 låt?

Slutade med att bandet sprack då 2 ville åka, 2 andra hade inga stålar..... 8)

Tycker du kan avvakta och spela med så länge det inte krävs att Ni slänger ut en massa pengar själva då kan man börja fundera, tex om de kräver att
Ni ska gå in en vecka i studion och spela in demon pånytt, och bekosta allt själv utan att ens äga mastern, det har jag också tackat nej till..

Också tackat nej till att skriva på manageravtal som gav bort 20% av intäkterna (innan de ens fanns) till en slick typ som lovade guld och gröna skogar men inte kunde backa upp det i sin CV....

Nu var jag i 30-årsåldern när allt detta hände, hade man vart 20 bast och singel skulle man ju gladeligen hoppat på, men då hade man inte haft råd

Tror det måste finnas en komersiell satsning från någon om det ska bli nåt, den vägen du är inne på.

Bättre att satsa på en bra websida, sociala medier, inspelningar och skaffa gig den vägen , alt som påhäng till nån större akt.
På smågig är det inte heller några större stålar, men man kan sälja merch vilket ofta ger MER än gage.

_________________



29 Dec 2017, 10:31
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Cabretta wrote:
Ni hoppas så mycket att det blir som en förälskelse, man ser inte klart längre. No offence, men varför skulle man inte kunna ringa
någon om det nu finns substans i saker och ting. Affärer är affärer, kan ni inte prata nu kommer ni inte att kunna göra det sen heller.

Även om man inte kan ringa chefen borde det finnas någon att kommunicera med.


Ja fast, vi har ju redan en kontakt, och han säger att det är upp till honom att "sälja in" oss till sina chefer. Det är ju så gången är hos större bolag. Misslyckas han så finns det ju inget kvar för oss att göra.


29 Dec 2017, 12:34
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Och det är lite så det är ju, det finns inga pengar i det här.... tror jag. Det jag mest hoppas på är att det ska leda till fler spelningar än vad vi hittills haft.

Om det inte finns några pengar i det varför skulle ett större bolag satsa på det, välgörenhet?

Jag har själv vart i denna situation ett flertal ggr när jag hade 'demoband' ,
Fick vara med på en samlingsplatta med ett mindre amerikanskt bolag med distributionsavtal med större,
blev bjudna att spela i Atlanta på releasfesten (1 låt) samt att de ev skulle kunna fixa 1-2 förbandsgig samma vecka.

Dock var det aldrig snack om att få något betalt, det gjorde dom helt klart från början.
Så 5 pers ska ta semester i en vecka och själv bekosta resa och uppehälle för att åka till andra sidan jordklotet för att spela 1 låt?

Slutade med att bandet sprack då 2 ville åka, 2 andra hade inga stålar..... 8)

Tycker du kan avvakta och spela med så länge det inte krävs att Ni slänger ut en massa pengar själva då kan man börja fundera, tex om de kräver att
Ni ska gå in en vecka i studion och spela in demon pånytt, och bekosta allt själv utan att ens äga mastern, det har jag också tackat nej till..

Också tackat nej till att skriva på manageravtal som gav bort 20% av intäkterna (innan de ens fanns) till en slick typ som lovade guld och gröna skogar men inte kunde backa upp det i sin CV....

Nu var jag i 30-årsåldern när allt detta hände, hade man vart 20 bast och singel skulle man ju gladeligen hoppat på, men då hade man inte haft råd

Tror det måste finnas en komersiell satsning från någon om det ska bli nåt, den vägen du är inne på.

Bättre att satsa på en bra websida, sociala medier, inspelningar och skaffa gig den vägen , alt som påhäng till nån större akt.
På smågig är det inte heller några större stålar, men man kan sälja merch vilket ofta ger MER än gage.


Det där med att bandet kan spricka är ju en farhåga. Nu är vi bara en trio så det är inte så många vars liv ska synka och den ene har förvisso andra band han spelar med men de är inte så aktiva och i övrigt inget som håller honom kvar. Den andres livssituation är mer lurig då han har två barn varav ett väldigt litet.
Det bandet som sprack för dig, kunde ni inte har pröjsat för de två som inte hade pengar? :)

Den där du-betalar-vi-tar-vinsten ställer man ju inte upp på. Framförallt så är man ju, precis som du skriver inte 20 och kan se livet som ett äventyr.

Sen är ju grejen att vi inte satsat nåt för att komma där vi är nu. För mig personligen så handlar det om att skriva låtar och framföra dem live, det är det jag brinner för. Och för att få möjligheten att framföra låtarna live (jag skriver 95% av låtarna i bandet) så kanske man måste göra en del eftergifter. Det är lite märkligt hur det vid 43 års ålder känns viktigare än nånsin för mig. Det är också intressant att förutsättningarna har svängt för vem som har en chans att ta det till en högre nivå. Volbeat var väl ännu äldre när de breakade för att ta ett exempel. Det verkar inte vara hos tonårsfansen pengarna finns nuförtiden. Och det känns ju bra för en gubbe som jag. :)


29 Dec 2017, 13:03
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
LabLord wrote:
Stora bolag är ett jävla trassel. Man hamnar låååångt ner i deras prio å sen händer inget. Indiebolag med eldsjälar kan oftast vara en betydligt trevligare erfarenhet.


+1

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


29 Dec 2017, 13:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Britbender wrote:
LabLord wrote:
Stora bolag är ett jävla trassel. Man hamnar låååångt ner i deras prio å sen händer inget. Indiebolag med eldsjälar kan oftast vara en betydligt trevligare erfarenhet.


+1


Hamnar man långt ner så beror det på att de har andra akter de tror mer på, konstigare än så är det inte. Detta blir ett problem om man har långt kvar tills kontraktet går ut. Det hade varit enklare om man hade en vanlig anställning med 3 mån uppsägningstid. :D


29 Dec 2017, 14:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Finns det nåt på nätet att lyssna på med nåt av dina band?


29 Dec 2017, 14:30
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
rifle wrote:
Finns det nåt på nätet att lyssna på med nåt av dina band?


Detta är låten de nappade på:

https://www.youtube.com/watch?v=yKoq8bshutU

Bortse ifrån den osynkade amatörvideon. :oops:


29 Dec 2017, 15:08
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Britbender wrote:
LabLord wrote:
Stora bolag är ett jävla trassel. Man hamnar låååångt ner i deras prio å sen händer inget. Indiebolag med eldsjälar kan oftast vara en betydligt trevligare erfarenhet.


+1


Delar inte riktigt din uppfattning. Stora bolag har mer pengar, muskler och PR-möjligheter. Och en dålig deal kan man ju skriva med ett litet bolag också.

_________________
Image


05 Jan 2018, 12:50
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
poxxed wrote:
Och en dålig deal kan man ju skriva med ett litet bolag också.


Hur är High Roller (de var också intresserade)? (spelar inte du med ett band som ligger där?)


05 Jan 2018, 14:46
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Skivkontrakt i sig är ingen garanti för någonting utan kan tvärt om vara det som sänker ett band om skivan aldrig ges ut och man sitter fast med ett kontrakt som låser upp vidare initiativ.

Att betala en jurist som kan kontraktskrivning är väl värda pengar de gjorde jag och en som jag samarbetade med vid tillfället och det var värt varenda krona för det tog bort en del fallgropar som jag inte ens såg fans där.

Sedan är det väl en signal om den man skriver kontrakt med inte har råd att lansera eller vill ta några risker då är det ju uppenbart att de inte jobbar särskilt hårt för att få nånting att hända, för det krävs en jävla massa för att nått ska hända och lägga upp låter på Internet det gör precis alla så ett väldans brus att tränga igenom.
Så alla inblandade måste jobba stenhårt, vara supermotiverade, ta risker och satsa rejält så om någon kugge inte gör det så skulle jag fundera både en och två gånger innan jag hoppar på det skeppet.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Jan 2018, 16:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Kul att höra hur ni lät! Det var inte vad jag förväntat mig efter alla diskussioner med hårdrocksibba. Gillade det. Fick lite Hellacopters-vibbar på nåt sätt.

Har tyvärr inga råd att ge i frågan, men önskar lycka till! :D

Den där snubben som kontaktat er kanske bara vill ligga? :wink:


05 Jan 2018, 17:25
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Shoegazers Anonymous wrote:
Kul att höra hur ni lät! Det var inte vad jag förväntat mig efter alla diskussioner med hårdrocksibba. Gillade det. Fick lite Hellacopters-vibbar på nåt sätt.

Har tyvärr inga råd att ge i frågan, men önskar lycka till! :D

Den där snubben som kontaktat er kanske bara vill ligga? :wink:


Tokigt designade hårdrocksgitarrer och weedileeweedillee-solon representerar min barndom, en slags barndomsdröm och nostalgi. Sen hittade jag punken och på gamle dar hittade jag nåt slags mellanläge, tror jag.
Kul att du gillade det. Du är inte den första som gjort paralleller till Hellacopters, vilket jag inte vet vad jag ska göra med eftersom jag aldrig lyssnat på dem, däremot väldigt mycket på KISS, vilket väl de också gjort.

Tack. Vi får se vad som händer nu, förmodligen ingenting.

Klart han vill ligga men det kommer att kosta!


06 Jan 2018, 13:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
lillefar wrote:
Skivkontrakt i sig är ingen garanti för någonting utan kan tvärt om vara det som sänker ett band om skivan aldrig ges ut och man sitter fast med ett kontrakt som låser upp vidare initiativ.

Att betala en jurist som kan kontraktskrivning är väl värda pengar de gjorde jag och en som jag samarbetade med vid tillfället och det var värt varenda krona för det tog bort en del fallgropar som jag inte ens såg fans där.

Sedan är det väl en signal om den man skriver kontrakt med inte har råd att lansera eller vill ta några risker då är det ju uppenbart att de inte jobbar särskilt hårt för att få nånting att hända, för det krävs en jävla massa för att nått ska hända och lägga upp låter på Internet det gör precis alla så ett väldans brus att tränga igenom.
Så alla inblandade måste jobba stenhårt, vara supermotiverade, ta risker och satsa rejält så om någon kugge inte gör det så skulle jag fundera både en och två gånger innan jag hoppar på det skeppet.


Vi kommer definitivt att skynda långsamt om och när det kommer nåt konkret. Nånstans tror jag dock inte att vi har så mycket att förlora eftersom inte en jävel vet vilka vi är nu. Blir vi blåsta på ett eller annat sätt så är det bara att kapitulera och byta namn och köra vidare från där vi är idag. Åtminstone jag spelar i första hand för att skapa låtar och det drivet kommer aldrig att försvinna. Vi har som sagt inte jobbat för att detta ska hända. I slutändan så handlar ju allt om vilka negativa delar i ett kontrakt man kan leva med.

Vilka fallgropar tänker du på?


06 Jan 2018, 13:22
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Intresse för bandet på "högre ort" - hur hantera?
Fallgropar finns ju många men grundläggande är upphovsrätt och att inte skriva bort just sina rättigheter till en låt och detta om roalty och dess utformning och att den kan vara mindre upp till ett visst antal försålda skivor för att därefter stiga som är rimligt om ett bolag lagt ut pengar så att de får tillbaka investeringen. Sedan finns det som är viktigt att tala om i ett band för skall alla stå som kompositör textförfattare eller skall det anges i avtal. Exempelvis kan någon som har en procent sätta käppar hjulet om man vill göra förändringar men ofta en jobbig grej att snacka om i ett band men måste göras. Som sagt att läsa på och ta hjälp innan man skriver på nått är klokt. Sen kan man ju också bara vara glad som du säger och få ge ut något som inte är sådär jättelätt idag då det är svårt med att sälja CD-skivor så bara det att släppa en skiva är ju en seger i sig.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


06 Jan 2018, 16:15
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 63 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd, bummer and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.