View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:55



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Identifiera HB i PRS 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Identifiera HB i PRS
Jag lyfte nyligen på mickarna i min PRS McCarty (från 2001) och konstaterade att halsmicken är original, vilket står på en klisterlapp. Stallmicken däremot verkar utbytt och den är helt anonym. Inga lappar, ingenting.
Däremot har den ett lustigt kännetecken, nämligen att hålen för de justerbara polerna är något lite ovala. Kåpan behöver visserligen inte höra till micken, men den är uppenbart nyare än den på halsmicken om man ser till slitage och korrosion.

Är det nån som på rak arm har en aning om vad det kan vara? Jag kan ta bilder om det underlättar.
Ljudet är ganska så klart och "glasigt" med mycket högt mellanregister som jag upplever det. Signalnivån liknar originalmicken i halsläge.


20 Feb 2018, 18:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Identifiera HB i PRS
Är det mm eller tumgänga på skruvar?


20 Feb 2018, 21:12
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Identifiera HB i PRS
Om du mäter mickarna och halsmicken mäter ca 8 kOhm och stallmicken ca 9 kOhm, är det förmodligen originalmicken.

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


21 Feb 2018, 10:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Identifiera HB i PRS
rifle wrote:
Är det mm eller tumgänga på skruvar?


Får kika! Frågan är hur man avgör det om man inte har nåt att jämföra med. Får ta hem några standardskruvar (M) från jobbet och ha som tolk.

Magic wrote:
Om du mäter mickarna och halsmicken mäter ca 8 kOhm och stallmicken ca 9 kOhm, är det förmodligen originalmicken.


Jag tänkte byta halsmicken till en annan, så då lär jag passa på att mäta och kika närmare. Eller man kanske kan mäta direkt i jacket om båda potar står på fullt?
Det skulle förstås kunna vara originalmicken, men jag förstår då inte varför den saknar märkning och har lite annorlunda kåpa med de ovala hålen. De såg väldigt lika ut på undersidan dock.

Edit: Gitarren är välanvänd, så det kanske helt enkelt är nån som bytt kåpan för att originalet blev risigt. :)


21 Feb 2018, 13:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.