View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:41



Reply to topic  [ 210 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?) 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Skulle ta tillvara greppbrädan från en Epiphone Les Paul med hopplöst avslaget huvud och möts av det här efter att ha värmt av greppbrädan!!! :shock: :shock: :shock:
Det syns dåligt på bilden men sprickan går alltså rakt ner till kroppen! Och utfräsningen (eller vad det ska föreställa) är ju helt bananas! Hur har det ens gått till? Man undrar hur många Epiphone-gitarrer som innehåller sånt här hafsverk och om det förekommer på Gibsons också.
Det är ju inte så ofta nån avlägsnar greppbrädan på så pass nya gitarrer så de slipper ju få reklammationer
Det ska tilläggas att det verkligen var sämsta sortens Mahogany i halsen också, det gick att bryta av bitar och stora flisor för hand.

Frässkägget har fått en smutsig kusin från landet! Fräsgropen! Frässprickan!

Image


20 Mar 2018, 13:39
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Hade en Gibson Les Paul Special, faded, som hade en 1,5 mm bred "spricka/glipa" i halsinfästningen.
Dvs den ena av halsens sidor hade ingen kontakt alls med kroppen..... Slarvet doldes bakom p-skyddet, smart.....


20 Mar 2018, 17:29
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Tja, det är väl vida välkänt att Gibson har dragit ner på kvalitén ett bra tag nu så vem är förvånad över något sånt här?


21 Mar 2018, 01:10
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Tokerekloker wrote:
Tja, det är väl vida välkänt att Gibson har dragit ner på kvalitén ett bra tag nu

Jaha. Vad baserar du det på? Att man medvetet producerar sämre instrument. Nu var det ju inte en Gibson i denna tråd heller men när man ändå generaliserar vilt spelar det kanske ingen roll. Gitarren i sig ser ut som ett slaktat vrak. Vem vet hur den såg ut från fabriken. Sprids en massa såna här bilder på nätet.

_________________



21 Mar 2018, 07:42
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Oct 2013, 13:50
Posts: 82
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Det saknas ju en stor jäkla bit trä till höger i bild.
Är det detta du kallar "spricka"?
Kan du ringa in i bilden vad det är du snackar om ?


21 Mar 2018, 07:52
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Mike Leaf wrote:
Gitarren i sig ser ut som ett slaktat vrak. Vem vet hur den såg ut från fabriken. Sprids en massa såna här bilder på nätet.


Den såg ut precis sådär under greppbrädan från fabriken. Bilden är tagen direkt efter att jag lyfte bort greppbrädan efter att ha värmt loss limmet. Hade jag vetat att det skulle se ut så där under så hade jag filmat hela ingreppet. Men det är ju typiskt dig att ifrågasätta precis all kritik mot Gibson..


21 Mar 2018, 13:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
strutsocaster wrote:
Det saknas ju en stor jäkla bit trä till höger i bild.
Är det detta du kallar "spricka"?
Kan du ringa in i bilden vad det är du snackar om ?


"Sprickan" är under biten som är borta i bild och mynnar ut i "hålet".


21 Mar 2018, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Det är säkert en Gibson som blev för bra så de loggade om den till Epiphone.


21 Mar 2018, 13:32
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:

Den såg ut precis sådär under greppbrädan från fabriken. Bilden är tagen direkt efter att jag lyfte bort greppbrädan efter att ha värmt loss limmet. Hade jag vetat att det skulle se ut så där under så hade jag filmat hela ingreppet. Men det är ju typiskt dig att ifrågasätta precis all kritik mot Gibson..

Fast det är ju ingen Gibson...
Jag hatar också Epiphone..

Träet som 'försvann' var väl just för att du tog bort brädan? , och då ser det ju ännu värre ut. Själva sprickan BÖR ju inte kunnat uppstå efter brädan vart monterad även om
gitarren troligen vart rejält misshandlad också.

_________________



21 Mar 2018, 13:39
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Upprepar vad jag redan skrivit, även om jag inte tror att Mike Leaf vill höra: Den såg ut precis sådär under greppbrädan från fabriken. Bilden är tagen direkt efter att jag lyfte bort greppbrädan efter att ha värmt loss limmet.

Och nej, någon bit av halsen fastnade inte på greppbrädan. Saknar en "ta sig för pannan-smiley" på Bojen ibland och särskilt nu.


21 Mar 2018, 13:57
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Svårt att se på bilden, är det långa svarta strecket en spricka eller något slags limfog?

Ser ju uppenbarligen ut som om man lagt i en bit trä i änden på halsen (antagligen någon skada av något
slag i träet, eller kvist), och sen har det blivit ett "litet glapp". Det är en billig gitarr, men trots det kanske inläggsbiten
inte är helt kosher.

Men ärligt talat, är det en limfog och en inläggsbit så tror jag inte att den ilagda biten har någon större inverkan.

Alltså, det är ju meningen att vi ska spela på gitarrerna och göra låtar, inte dissekera under greppbrädan :lol:.

Om det fungerar och är hållbart så tycker jag nästan att detta kan vara OK på en billig gitarr. Man kan inte gå omkring
och tro att gitarrer för 1' -2,5' är lika bra som gitarrer på 5'-6' och mer. Det är en romantisk myt att man lika gärna
kan hitta en gitarr för 1500 SEK och att den som av en slump ska vara lika bra som vilken dyr gitarr som helst.

Ja, med bytta mickar och genom en bra förstärkare kan en billig gitarr låta bra, men dissekerar du den på detta sätt
är jag övertygad om att du kommer att hitta liknande grejer på många billiga gitarrer. (Tyvärr också i sällsynta fall även på dyra
gitarrer.)


Last edited by Cabretta on 21 Mar 2018, 15:17, edited 3 times in total.



21 Mar 2018, 13:59
Profile ICQ YIM WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Och nej, någon bit av halsen fastnade inte på greppbrädan. .

OK, Jag trodde det eftersom du skrev 'spricka' och sen denna formulering det gick att bryta av bitar och stora flisor för hand

_________________



21 Mar 2018, 13:59
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Och nej, någon bit av halsen fastnade inte på greppbrädan. .

OK, Jag trodde det eftersom du skrev 'spricka' och sen denna formulering det gick att bryta av bitar och stora flisor för hand


I träriktiningen ja. Inte på tvären!


21 Mar 2018, 14:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Cabretta wrote:
Svårt att se på bilden, är det långa svarta strecket en spricka eller något slags limfog?

Ser ju uppenbarligen ut som om man lagt i en bit trä i änden på halsen (antagligen någon skada av något
slag i träet, eller kvist), och sen har det blivit ett "litet glapp". Det är en billig gitarr, men trots det kanske inäggsbiten
inte är helt kosher.

Men ärligt talat, är det en limfog och en inläggsbit så tror jag inte att den ilagda biten har någon större inverkan.

Alltså, det är ju meningen att vi ska spela på gitarrerna och göra låtar, inte dissekera under greppbrädan :lol:.

Om det fungerar och är hållbart så tycker jag nästan att detta kan vara OK på en billig gitarr. Man kan inte gå omkring
och tro att gitarrer för 1' -2,5' är lika bra som gitarrer på 5'-6' och mer. Det är en romantisk myt att man lika gärna
kan hitta en gitarr för 1500 SEK och att den som av en slump ska vara lika bra som vilken dyr gitarr som helst.

Ja, med bytta mickar och genom en bra förstärkare kan en billig gitarr låta bra, men dissekerar du den på detta sätt
är jag övertygad om att du kommer att hitta liknande grejer på många billiga gitarrer. (Tyvärr också i sällsynta fall även på dyra
gitarrer.)


Det långa svarta strecket i mitten är dragstången. Det smala korta till höger är sprickan, och det är ingen limfog utan det är tydligt att det var ren åverkan, så såg det ut iaf.

Ehm... nä just det, vi brukar ju aldrig annars dissikera gitarrer in i minsta detalj här på Bojen... :roll:

Visst kan det vara ok på en billig gitarr men Epiphone är ändå något som folk hyllar, kanske inte så mycket här men kolla i Facebook-grupper, där är de flesta överens om att det är det näst bästa efter Gibson. Betänk också att den dyraste Epi LPn kostar lika mycket som den billigaste Gibson LPn. Epiphone är ju generellt sätt inte det billigaste märket med Gibson-specar heller.

Det är klart att det går att hitta en billig gitarr som är lika bra som en dyr, det har jag gjort många gånger. Och sedan är det bara att gå ut i butikerna och hitta orimliga fel på "fina" märken på dyra modeller som Gibson, Fender, BC Rich mm. Av de lite äldre större märkena som dominerar marknaden är det nästan bara Ibanez som håller måttet tycker jag.


21 Mar 2018, 14:41
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Väldigt slarvigt bygge helt enkelt, men sålänge greppbrädan är på så syns det inte... Så... Jag vet inte.


21 Mar 2018, 14:54
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vi har kommit överens tidigare att man ska provspela alla instrument för att hitta det bästa instrumentet.
Vilka öron hade snubben som köpte det där instrumentet? När han inte hörde att det var en glipa under greppbrädan och fnasig maghony under greppbrädan :shock:

Gitarrintresset är mångfacetterat ena sidan ska det vara superfräst och andra sidan hantverk och tredje sidan låter det bra så låter det bra.
Det är aldrig riktigt bra, låter det bra är det för dyrt, låter det dåligt så är det frässkägget som stör osv sov i en oändlig loop.

Glömde smileys :mrgreen:


21 Mar 2018, 15:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Jag fattar inte heller vad bilden föreställer. Vad då "spricka"? Ta en bild med nån annan vinkel så man ser vad det föreställer. :roll:


21 Mar 2018, 16:24
Profile

Joined: 13 Oct 2008, 21:03
Posts: 510
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Det jag tror mig se på bilden är att nån har fyllekört med fräsen...rätt ordentligt.
Eller förresten, det måste vara nåt annat för det är skarpa hörn...
Hur som helst det ser ut att saknas en rejäl bit trä.
Men det är möjligt att jag feltolkar fotot.

_________________
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...


21 Mar 2018, 16:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Makten wrote:
Jag fattar inte heller vad bilden föreställer. Vad då "spricka"? Ta en bild med nån annan vinkel så man ser vad det föreställer. :roll:


Men... 8) hur kan du inte se vad bilden föreställer? Man ser ju tydligt cut-awayn och mick-kaviteten för halsmicken på bilden. Jämför med en bild på en hel Les Paul så ser du! :)


21 Mar 2018, 17:01
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
1337storm wrote:
Det jag tror mig se på bilden är att nån har fyllekört med fräsen...rätt ordentligt.
Eller förresten, det måste vara nåt annat för det är skarpa hörn...
Hur som helst det ser ut att saknas en rejäl bit trä.
Men det är möjligt att jag feltolkar fotot.


Nja, såå skarpa hörn är det väl inte ändå?


21 Mar 2018, 17:03
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Tycker också de är svårt att förstå vad bilden ska visa. Och det är fler än jag. Som Makten säger, någon bild från annan vinkel skulle kanske åskådliggöra bättre.

Men, vad har Gibson med detta att göra?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


21 Mar 2018, 18:31
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ni som inte fattar vad som är på bilden. Jämför med denna LP utan mickar och tänk bort greppbrädan:

http://members.optusnet.com.au/brattys/ ... %20001.JPG

Kan tyvärr inte ta fler bilder då halsen är borttagen från kroppen nu och skrotad.


21 Mar 2018, 18:49
Profile

Joined: 29 Oct 2013, 13:50
Posts: 82
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Är sprickan det svarta som är inringat?


Attachments:
20180321_180148.jpg
20180321_180148.jpg [ 181.64 KiB | Viewed 12815 times ]
21 Mar 2018, 19:04
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:
Tja, det är väl vida välkänt att Gibson har dragit ner på kvalitén ett bra tag nu

Jaha. Vad baserar du det på? Att man medvetet producerar sämre instrument. Nu var det ju inte en Gibson i denna tråd heller men när man ändå generaliserar vilt spelar det kanske ingen roll. Gitarren i sig ser ut som ett slaktat vrak. Vem vet hur den såg ut från fabriken. Sprids en massa såna här bilder på nätet.

Vad jag baserar det på? Finns hur mycket info om det som helst och pågått längre tid. Epiphone tillhör ändå Gibson så detsamma gäller även där med sämre kvalle.


21 Mar 2018, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Men... 8) hur kan du inte se vad bilden föreställer? Man ser ju tydligt cut-awayn och mick-kaviteten för halsmicken på bilden. Jämför med en bild på en hel Les Paul så ser du! :)


För att vi inte har sett gitarren i verkligheten, vilket du har. Jag ser ingen spricka. Däremot ser det ut som att det saknas en stor bit trä till höger. I vilken djupledd detta är, kan man omöjligt se i en bild tagen rakt ovanifrån. Vad är det svarta strecket? Är det en skugga? Hur har man lyckats få till de helt raka kanterna i övre delen av det jag antar är saknat trä? Hur ser det ut från höger, där det borde vara ett stort hål nedanför greppbrädan?

Tyvärr, det är helt omöjligt att fatta vad du menar om man inte sett gitarren själv.

Edit: Jag ser alltså förstås VAR på gitarren det hela utspelar sig, men jag förstår inte vad det är jag ser. En hals utan greppbräda med ett obegripligt urtag till höger. Ingen spricka.


21 Mar 2018, 23:03
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Haha...ja det är rätt obegripligt det man ser, nån har alltså fräst ett spikrakt spår till en hålighet av något slag????

(Såvida det inte är en ditlimmad ilagd bit, vilket du säger att det inte är.)

Dessutom ser det på bilden ut som trät är angripet av skadedjur, typ :? :shock: :shock: (till höger om det frästa spåret)

Är du säker på att ingen använt gitarren för att smuggla nåt?


21 Mar 2018, 23:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Cabretta wrote:
Haha...ja det är rätt obegripligt det man ser, nån har alltså fräst ett spikrakt spår till en hålighet av något slag????

(Såvida det inte är en ditlimmad ilagd bit, vilket du säger att det inte är.)

Dessutom ser det på bilden ut som trät är angripet av skadedjur, typ :? :shock: :shock: (till höger om det frästa spåret)

Är du säker på att ingen använt gitarren för att smuggla nåt?


Ja, jag tänkte på Adam Sandler när jag såg den. "-You can put the weed in there".
Jag tycker också bilden är lite otydlig. Kan du inte fota mer?


21 Mar 2018, 23:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Ni som inte fattar vad som är på bilden. Jämför med denna LP utan mickar och tänk bort greppbrädan:

http://members.optusnet.com.au/brattys/ ... %20001.JPG


Ja, nu blev det uppenbart. Det är alltså en elgitarr det handlar om. Tack.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


22 Mar 2018, 08:22
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Epiphone, Gibson o.s.v.
Har ingen fattat att man köper Green för att slippa fuskbyggen!

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


22 Mar 2018, 08:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ser nästan ut som att man tagit ur en del trä i halsen för att få en "naturlig kil" som passar i halsfickor med lite varierande bredd.


22 Mar 2018, 10:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 210 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Mike Leaf, pleximaster and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.